Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Semihurtiglader på Nutheim, Langs E134

Startet av jarand, lørdag 09. august 2014, klokken 09:05

« forrige - neste »

jarand

Ja, kanskje vi skal ha en slags deal, derav vis du kjøper mat, eller en tjeneste- så kan du lade gratis ? ???

emil

Sitat fra: bosse på mandag 11. august 2014, klokken 01:15
Dersom en times lading hadde fulgt med måltidet, så hadde vi nok stoppet innom på vei til eller fra hytta, men vi gidder ikke dersom det koster flere ganger strømprisen.

Dette er dog bare slik det er sett fra min side, og jeg tror andre vil ha stor nytte av å lade i deres hyggelige omgivelser, så kudos for flott tiltak.

Hvis du ikke vil betale en 50-lapp for en times lading mens du spiser har nok ikke et veldig stort ladebehov uansett.

bosse



Sitat fra: emil på mandag 11. august 2014, klokken 12:15
Hvis du ikke vil betale en 50-lapp for en times lading mens du spiser har nok ikke et veldig stort ladebehov uansett.

Nettopp, men jeg tror en del av grunnen til at Nutheim setter opp lader er for å få kunder til å stoppe innom. Forslaget mitt gjør kanskje at de får noen ekstra kunder, og ikke bare de som MÅ lade.

Jeg ser det i forhold til hvordan det var da Fortum og McDonald's hadde gratis lading. Det medførte at jeg rett som det var stoppet innom en halvtime for et burgermåltid. Etter at de satte prisen til 60/time så har jeg sluttet helt å gå på McDonald's. Incentivet for å stoppe der forsvant, og nå vil jeg nok bare stoppe innom hvis jeg MÅ spise eller MÅ lade.
S85 #245xx | MCRed | Dark Leather | Matte Abachi | Tech | Pano | Park | Subzero | Air | Sound | Light | Security | Dual Charger | 19" | Pirelli
Order 2013-09-24 | Prod 2014-01-25 | Transit 2014-02-04 | Prep 2014-03-13 | Estimated 2014-03-24 | Delivered 2014-03-18

arnkl

Sitat fra: bosse på mandag 11. august 2014, klokken 12:26


Sitat fra: emil på mandag 11. august 2014, klokken 12:15
Hvis du ikke vil betale en 50-lapp for en times lading mens du spiser har nok ikke et veldig stort ladebehov uansett.

Nettopp, men jeg tror en del av grunnen til at Nutheim setter opp lader er for å få kunder til å stoppe innom. Forslaget mitt gjør kanskje at de får noen ekstra kunder, og ikke bare de som MÅ lade.

Jeg ser det i forhold til hvordan det var da Fortum og McDonald's hadde gratis lading. Det medførte at jeg rett som det var stoppet innom en halvtime for et burgermåltid. Etter at de satte prisen til 60/time så har jeg sluttet helt å gå på McDonald's. Incentivet for å stoppe der forsvant, og nå vil jeg nok bare stoppe innom hvis jeg MÅ spise eller MÅ lade.

Nettop. Undervurder aldri reklameeffekten av å tilby noko gratis! Det ikkje utan grunn at det florerer med "få med gratis på kjøpet"-tilbod. Når utgiftene til straum maksimalt utgjer 20kr/time, og ei familie på tur gjerne legge att 500-1000 kr for eit måltid så er eg ikkje i tvil om at å gi gratis straum til spise- eller overnattingsgjester vil løne seg.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

Philip Marlowe

Det blir nok veldig populært med 22kW type 2-uttak for dem som kun skal spise.
La det f.eks være gratis i en time for restaurantgjester, og deretter betaling utover det.

Overnattingsgjester vil nok være fornøyde med 7,4 kW type 2-uttak. Selv med ganske tom "tank", blir en Tesla fylt opp over natten med 7,4kW per time

Hvorfor type 2 og ikke industrikontakter? Det er fordi dette er jo den nye elbilstandarden. Flere og flere elbiler kommer med dette og disse kablene er jo mye lettere å håndtere enn de tunge og klumpete ladekablene som brukes på de andre systemene.

Bør jo selvfølgelig også ha 16A schuko for eldre og mindre elbiler.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

jkirkebo

Sitat fra: arnkl på mandag 11. august 2014, klokken 12:37
Nettop. Undervurder aldri reklameeffekten av å tilby noko gratis! Det ikkje utan grunn at det florerer med "få med gratis på kjøpet"-tilbod. Når utgiftene til straum maksimalt utgjer 20kr/time, og ei familie på tur gjerne legge att 500-1000 kr for eit måltid så er eg ikkje i tvil om at å gi gratis straum til spise- eller overnattingsgjester vil løne seg.

Personlig foretrekker jeg at ladestasjonene er ledig til de som trenger lading, fremfor at de er opptatt av folk som lader bare fordi det er gratis...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Sitat fra: bosse på mandag 11. august 2014, klokken 12:26


Sitat fra: emil på mandag 11. august 2014, klokken 12:15
Hvis du ikke vil betale en 50-lapp for en times lading mens du spiser har nok ikke et veldig stort ladebehov uansett.

Nettopp, men jeg tror en del av grunnen til at Nutheim setter opp lader er for å få kunder til å stoppe innom. Forslaget mitt gjør kanskje at de får noen ekstra kunder, og ikke bare de som MÅ lade.

Jeg ser det i forhold til hvordan det var da Fortum og McDonald's hadde gratis lading. Det medførte at jeg rett som det var stoppet innom en halvtime for et burgermåltid. Etter at de satte prisen til 60/time så har jeg sluttet helt å gå på McDonald's. Incentivet for å stoppe der forsvant, og nå vil jeg nok bare stoppe innom hvis jeg MÅ spise eller MÅ lade.

Supert, da kan vi som har et ladebehov få lade og så slipper vi at (semi)hurtigladere er opptatt av folk som ikke egentlig trenger det men kun gjør det fordi det er gratis.

Gliderman

Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

arnkl

Sitat fra: emil på mandag 11. august 2014, klokken 13:03

Supert, da kan vi som har et ladebehov få lade og så slipper vi at (semi)hurtigladere er opptatt av folk som ikke egentlig trenger det men kun gjør det fordi det er gratis.

Når ein serveringsstad e.l. set opp ladepunkt er det ikkje primært for å hjelpe elbilistane, men for å trekke til seg kundar. Så det kan løne seg for bedrifta å tilby gratis lading, viss det får ein elbilist til å stoppe for ein middag. Om elbilisten virkeleg treng å lade er utan betydning for bedrifta.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

jarand

Men eg trur ein 40 kr for timen er ein heilt kurant pris og ta for hurtigladning. Det er ikkje lett å forsørge ladestasjonen, ettersom eg betaler mye for trafo, kabel, ladestolpe osv.

emil

Sitat fra: arnkl på mandag 11. august 2014, klokken 15:19
Sitat fra: emil på mandag 11. august 2014, klokken 13:03

Supert, da kan vi som har et ladebehov få lade og så slipper vi at (semi)hurtigladere er opptatt av folk som ikke egentlig trenger det men kun gjør det fordi det er gratis.

Når ein serveringsstad e.l. set opp ladepunkt er det ikkje primært for å hjelpe elbilistane, men for å trekke til seg kundar. Så det kan løne seg for bedrifta å tilby gratis lading, viss det får ein elbilist til å stoppe for ein middag. Om elbilisten virkeleg treng å lade er utan betydning for bedrifta.

Men hvis folk alltid kommer til opptatt ladestolpe fordi andre lader gratis selv om de ikke trenger strømmen blirt det fort til at man kjører forbi og tar stopp et annet sted.

muggost

Jeg har nevnt det i tidligere tråder, men tida da vi kunne lade gratis over alt, den tror jeg er over. Jeg synes hvertfall det er viktigere å komme til et ledig ladepunkt og betale litt for strømmen, enn å komme til et gratis ladepunkt som er opptatt av noen som ikke trenger å lade :-)

Men prisen må være fornuftig... 40 kr timen, med kvarters intervaller synes jeg er helt fair å forlange.

jarand

Må si meg enig i den saken! Så lenge det ikke nærmer seg de ekstreme bensinprisene ;)

bosse

Sitat fra: jarand på mandag 11. august 2014, klokken 21:31
Men eg trur ein 40 kr for timen er ein heilt kurant pris og ta for hurtigladning. Det er ikkje lett å forsørge ladestasjonen, ettersom eg betaler mye for trafo, kabel, ladestolpe osv.
Ja, du må på jo sikt få dekket inn dine kostnader. Hvordan du velger å balansere prisen på ladepunktet og omsetning i restauranten er opp til deg og din bedrift. Jeg håper uansett at det bidrar både til bedre butikk for deg, og lademuligheter for emil og andre som måtte være i ladenød.
S85 #245xx | MCRed | Dark Leather | Matte Abachi | Tech | Pano | Park | Subzero | Air | Sound | Light | Security | Dual Charger | 19" | Pirelli
Order 2013-09-24 | Prod 2014-01-25 | Transit 2014-02-04 | Prep 2014-03-13 | Estimated 2014-03-24 | Delivered 2014-03-18

goggo

Veldig bra tiltak her @jarand  8)

Det viktigste for oss elbilister er at du tilbyr lading, så må du bare velge selv hvor mye du vil ta betalt. Du har jo fått mange gode inspill og argumenter for forskjellig prising her :)

Jeg vil bare legge til at flesteparten av alle elbiler i Norge kun kan lade med max 16A/220V såfremt det ikke er en DC hurtigladestasjon.   Jeg har vært på flere lange turer, og når jeg spør på en restaurant eller en bensinstasjon om jeg kan få lade min lille I-MIEV så sier jeg gjerne at jeg trenger strøm for ca 10 kroner og at jeg med glede betaler 20 kroner for dette dersom det er mulig å få plugge inn.
Full tank på I-MIEV koster ca 15 kroner i strøm, og for en Leaf blir det vel ca 25 kroner.

Så min anbefaling er å ha 1 eller 2 stk 16A Schuko kurser i tillegg til Type2 kontakten, og ta en mye lavere timepris for Schuko lading enn for Type2 lading.  På denne måten holdes også Type2 kontakten åpen for de som kan utnytte denne.

HUgo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA