Merkelig prosentvisning ved hurtiglading

Startet av muse, fre 01. aug 2014, kl. 21:08

« forrige - neste »

muse

Hei, har prøvd hurtiglading et par ganger men sist gang var det meget mystisk.
Hadde vel 4 streker igjen på tanken og satte i ladepluggen, da viste den 45 prosent på hurtigladeren. Noe jeg syns var meget rart, vil tro det neppe var så mye igjen på tanken. Etter endt lading viste den 87 prosent på laderen (ca 11 streker kanskje) men kun 9 streker var fylt opp. Her skjønner jeg ingenting og lurer på om andre har opplevd det samme. Har forøvrig en 2013 leaf også men denne oppfører seg eksemplarisk med hurtiglading.

emil

Min erfaring etter ca 30-40 hurtigladinger på 5-6 forskjellige ladere er at de viser 10% for mye alle sammen, men andre får samme verdier på hurtiglader og bil.

Ellers viser bilen min 6 streker på ca 50-56%, 5 streker på ca 44-50% og 4 streker på ca 38-44%

medic.66

De gangene jeg har hurtiglada  har jeg lada opp til ca 90 % pga avstanden jeg skal kjøre. Da har hvertfall hurtiglader og prosentvisning på bilen stemt overens. Jeg har kun prøvd grønn kontakt sine hurtigladere.
2014 Nissan Leaf tekna 24 kWh solgt
2018 Nissan Leaf 40 kWt tekna solgt
2020 Tesla model 3P solgt
2021 Volvo XC 40 recharge p8
2022 BYD Tang solgt
2024 BMW iX2

muse

Er kun Grønnkontakt sine jeg har brukt. Har desverre ikke prosentvisning i min men syns det var rart at ikke det skulle vært "fullere" på tanken når laderen viste 87 prosent. Var redd det kanskje var noe riv ruskende galt med bilen.
Skal ta en ny hurtiglading i neste uke for å se om det blir det samme resultatet.

Rio

Etter det jeg husker er det bilen som forteller hurtigladeren hvor full den er, så hvis bilen sier 86%, så viser hurtigladeren 86%.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

muse

Har ikke fått tatt i bruk Leaf spy ennå men vil tro at bilen ikke hadde mer enn toppen 75% når hurtigladeren påsto 87% men skal få sjekket dette når jeg får Spyen på plass :)

Rio

Ja, enig. Bilen sender feil SOC til laderen. Ev. er det enkelte ladere som tolker feil.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

emil

Bilen viser12 streker på tankmåler når jeg har 90% SOC (LeafSpy).

En gang jeg kjørte fra GrønnKontakt Hurtiglader i Kristiansand hadde denne stoppet på 90%, tankmåler viste 10 av 12 streker og LeafSpy 78% SOC. Skulle ikke hjemover med en gang så jeg satte den på en vanlig ladeplass i Kr.sand sentrum og der sto den og sakteladet en times tid på 16A og var akkurat ferdig (12 streker og ca 92% SOC) da jeg hentet den.

muse

Litt avhengig av treglading på Schuko når verdien på prosenten blir så mye lavere. Kan leve litt farlig om en skal fra Kristiansand og håpe på det rekker til Flekkefjord. Er jo rimelig greit med hurtigladere mellom Kristiansand og Flekkefjord da men godt å slippe unna med en hurtiglading. Er rimelig fersk på elbil så vil nødig utfordre rekkeviddeangsten ennå, trenger litt mer erfaring  ;D

knutgrr

Kristiansand - Flekkefjord er plankekjøring.
Kjørte i juni med 94% fra Kristiansand, og kom frem til Flekkefjord med 26%.
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

emil

Sitat fra: knutgrr på søn 03. aug 2014, kl. 23:03
Kristiansand - Flekkefjord er plankekjøring.
Kjørte i juni med 94% fra Kristiansand, og kom frem til Flekkefjord med 26%.

Lurer på å ta meg en tur vestover på torsdag. Lader jeg fullt på GrønnKontakt vesterveien etter å ha kjørt fra Arendal vil den stoppe på 90% som igjen betyr noe under 80% (la oss si 75%) på min bil.

75%-(94%-26%) = 7%

Litt lavere enn komfortsonen, men ikke værre enn at jeg tror jeg gjør et forsøk. Har tatt en del turer rundt omkring i sommer for å logge forbruk på forskjellige strekninger for senere langturer.

knutgrr

Tror det skal gå fint. De siste km ned til Flekkefjord er nedoverbakke ;)
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

Oddvar

Har leaf spy og testet dette på min bil ,samt en kamerats bil . Bilens prosent ( Tekna ) viser 10 % mindre,en vist via leaf spy .
Når Tekna'en viser 0 prosent igjen , har den 10 % følge spy prog .
Man kan kjøre den ned til 4 % "Vist i spy"  men da stopper alt og en kommer ikke videre . Måtte koble ut batteriet ,så fikk vi lade .
Første gang jeg kjørte min bil ned hadde jeg 30% på siste strek .
Kjørte i en evighet for å få den ned til 10 % på Spy appen .
Bilen varslet hele tiden at jeg måtte lade og --- blinkende streker i GOM .
Nå viser den 30% ved 2/3 streker . Jeg har en Japans versjon uten % ,så da er spy app en grei ting .
Kjører Flekkefjord / Bryne med 12 streker ( % 90 til 94 ) via spy app . De første prosentene forsvinner fort ,men ankommer Bryne med ca 30% igjen , snakker heletiden om prosent vist i leaf spy appen .
Kjører mye sikrere etter jeg fikk det programmet . Kan anbefales .
Virker også som bilen ble rettere på streker ,GOM etter første gang batteriet ble kjørt tomt .
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

Jan-Børre Olsen

Hva er wh/gid satt til i Leaf Spy? Hos meg er den default satt til 77.5 men gid er vel 80?
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

emil

Sitat fra: smaug01 på man 04. aug 2014, kl. 12:47
Hva er wh/gid satt til i Leaf Spy? Hos meg er den default satt til 77.5 men gid er vel 80?

Min står på 80, kan ikke huske å ha endret denne.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA