Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Trollstigen

Startet av Brødbilsjåfør, lørdag 19. juli 2014, klokken 07:23

« forrige - neste »

Brødbilsjåfør

Hei. Noen som har kjørt opp å ned med Elbil(Leaf) å vet om det er mulig å kjøre der? Hvordan er det med lading i området ? Vi kjører til Ålesund fra Stjørdal å det hadde vært moro å fått med seg litt når man er i området der...
HELL:)
har kjøpt Elbil:)
Ækte bila går på Bænsin:)

Gordon Retriever

Mulig å kjøre: Link.

Lading: Det er montert en semi-hurtiglader ved jernbanestasjonen i Åndalsnes i påvente av hurtigladeren som er ventet senere i høst. Semi-hurtigladeren er ikke oppført på ladekartet.

Nærmeste hurtiglader er pr. i dag fortsatt i Molde.

Brødbilsjåfør

Hva er en semihurtiglader? Trenger jeg noe ekstra kabel eller lign til Leaf da?
HELL:)
har kjøpt Elbil:)
Ækte bila går på Bænsin:)

Rio

En semihurtiglader er f. eks. en CHAdeMO-lader med redusert effekt (leverer bare 22 kW, i stedet for 50 kW).

I praksis er forskjellen langt mindre enn man skulle tro, for effekten som batteriene kan akseptere faller rimelig raskt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Brødbilsjåfør

Å altså med samme kabel etc,så det passer?
Vi har feri,så tid har vi mye av.
HELL:)
har kjøpt Elbil:)
Ækte bila går på Bænsin:)

Rio

Ja, en CHAdeMO semihurtiglader er akkurat det samme som en vanlig CHAdeMO lader, bare at makseffekten er lavere. Det betyr at du må lade 5 minutter lengre.

Bemerk dog at noen har brukt "semihurtiglader" feil, så hvis du er i tvil hvilket dyr det er snakk om og du er avhengig av lading, sjekk først. Det kan være et høyeffekts AC-uttak, men da er feil navn brukt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

goggo

#6
Den semi hurtigladeren på kaia i Åndalsnes er egentlig bare et byggestrøm skap med en del forskjellige uttak. Altså ingen Chademo DC lader. For de fleste av oss betyr det at det kun er 16A å få fra denne. Forøvrig merkelig at ikke denne står på ladekartet. Jeg har et bilde av den hjemme på PCEN, med tilgjengelige plugger etc. Skal sende det in til Nobil når jeg kommer hjem fra elbil ferie i fjell-heimen :)

Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Brødbilsjåfør

Ok. Tusen takk. Du berget et skikkelig bomtur for vår del der. Har kjørt 45 mil på 2  dager no... å hadde et ørlite håp om Trollstigen i mårra men usikkert uten no Hurtiglader av noe slag.
HELL:)
har kjøpt Elbil:)
Ækte bila går på Bænsin:)

goggo

Men du kan jo lade med vanlig 16A plugg, men det blir kanskje for lenge å vente?

Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

jkirkebo

Sitat fra: goggo på tirsdag 22. juli 2014, klokken 19:40
Den semi hurtigladeren på kaia i Åndalsnes er egentlig bare et byggestrøm skap med en del forskjellige uttak. Altså ingen Chademo DC lader. For de fleste av oss betyr det at det kun er 16A å få fra denne. Forøvrig merkelig at ikke denne står på ladekartet. Jeg har et bilde av den hjemme på PCEN, med tilgjengelige plugger etc. Skal sende det in til Nobil når jeg kommer hjem fra elbil ferie i fjell-heimen :)

Nøyaktig hvor står den og finnes det 32A 400V i skapet? Mulig vi kommer til å passere der, og litt 22kW påfyll er alltid velkomment ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

goggo

#10
Ok, jeg fant bildet. Så får jeg se om jeg får til å laste det opp fra denne telefonen. ...
@jkirkebo , du kan sikkert se fra dette bildet hva du kan få ut av dette skapet.
Den er lett å finne, står på kaia ca 50 meter fra jernbane stasjonen.

Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

jkirkebo

Sitat fra: goggo på onsdag 23. juli 2014, klokken 09:01
Ok, jeg fant bildet. Så får jeg se om jeg får til å laste det opp fra denne telefonen. ...
@jkirkebo , du kan sikkert se fra dette bildet hva du kan få ut av dette skapet.
Den er lett å finne, står på kaia ca 50 meter fra jernbane stasjonen.

Der er det 1 stk. rød 16A og 1 stk. rød 32A :) Et godt tilbud til Tesla-eiere på langtur ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA