Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Med Tesla til Nordkapp

Startet av jkirkebo, torsdag 03. juli 2014, klokken 23:29

« forrige - neste »

jkirkebo

Da er det straks på tide med Nordkapp-turen vår, og de som ønsker å følge oss underveis kan sjekke innom bloggen vår: http://jkirkebo.bloggnorge.com/

Til alle som trenger adaptere og adaptersett: Det er nå stopp i utleveringene fram til 28/7 siden jeg er bortreist :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Anbefaler å kjøpe et personkort for ferge; det skal nå kunne brukes på samtlige ferger. Da er det ikke mulig for dem å slå inn full bilpris, noe som av og til skjer dersom de ikke hører hva du sier og ikke ser selv at du kjører elbil. Det er også 17% rabatt å hente på persontakst dersom du betaler med kort, og et kort fylles opp med 330kr. Mulig du må ut med en hundrings i depositum for kortet.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)


cra

Sitat fra: Gordon Retriever på fredag 04. juli 2014, klokken 23:45
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 03. juli 2014, klokken 23:29bloggen vår: http://jkirkebo.bloggnorge.com/
Hmm, Aursjøvegen med elbil. Spennende.

Du har gjort research på ruta, altså? Trodde et øyeblikk du hadde montert noen helsikkes svære papp-lapper på felgene!  ;D ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

goggo

Kjempefin blogg @jkirkebo.  Vi skal antagelig på de trakter om en uke eller to, og det hadde vært kjempemorro å kjøre Aursjøvegen.  Tror du det er mulig med en I-MIEV som har 60000 km på baken og rekkevidde ved "normalkjøring" på ca 100 km? Hvor lang er egentlig selve Aursjøvegen? Noen steder står det 55 km, og andre steder 120??
Tror du det er plasser underveis der jeg kan lade litt med 16A, f.eks ved den fjellstua ved Aursjøen, eller er det dårlig med strøm oppi fjellheimen der?   Jeg regner med at i Sunndalsøra og i Eidsvåg må det være en bensinstasjon der jeg kan be om å få kjøpe litt påfyll :)

Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Gordon Retriever

Håper det er greit at jeg svarer selv om jeg ikke er jkirkebo.

Selve Aursjøvegen er nok 55 km. Avstanden fra downtown Sunndalsøra til downtown Eikesdal er rundt 72 km.

Aursjøhytta har strøm, og det er betjente bensinstasjoner både på Sunndalsøra og i Eidsvåg.  Ellers er camping ganske stor industri i Eikesdalen, så det er flere steder du bør kunne få lov til å koble deg inn på et 16A uttak.

For mer info om veien kan jeg også anbefale nettsiden til Aursjørittet, der du også finner en løypeprofil. for turen Eikesdal - Sunndalsøra. :)

goggo

Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 06. juli 2014, klokken 17:57
Håper det er greit at jeg svarer selv om jeg ikke er jkirkebo.

Selve Aursjøvegen er nok 55 km. Avstanden fra downtown Sunndalsøra til downtown Eikesdal er rundt 72 km.

Tusen takk @Gordon Retriever!

72 km burde gå fint, selv med den store stigningen. Jeg klarte Åndalsnes til Dombås for et par uker siden, men da smilte også skilpadda til meg på slutten :)
Det var ca 100 km med 600 høydemeter stigning hvis jeg husker riktig.
Det virker nesten som om rekkevidde ved kraftige stigninger ikke reduseres noe særlig, antagelig på grunn av den lave hastigheten som gir mindre luftmotstand.

Så får vi bare se om det blir noe av denne turen. Jeg synes det er OK å dra på elbil ferie selv uten at det er hurtigladere over alt, det er jo mange fine opplevelser man kan ha mens man saktelader på ferie.
MEN - når det ikke engang er offisielle 16A ladestasjoner så synes jeg det blir litt mye styr noen ganger. Velviljen til å hjelpe er jo der, men det er ikke alltid at de ansatte på bensinstasjoner og i kommunenes servicetorg vet forskjellen på en 10A og en 16A kurs - eller en hurtiglader for den saks skyld.

Vel vel, vi får se :)

HUgo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

svingen

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 03. juli 2014, klokken 23:29
Da er det straks på tide med Nordkapp-turen vår, og de som ønsker å følge oss underveis kan sjekke innom bloggen vår: http://jkirkebo.bloggnorge.com/

Til alle som trenger adaptere og adaptersett: Det er nå stopp i utleveringene fram til 28/7 siden jeg er bortreist :)

artig blogg :)
når jeg er ute og kjøre med min lille ION så prøver jeg alltid og påvirke der jeg er til og registrere seg på ladestasjoner.no er det noe du gjør?
Er litt enklere får andre og planlegge tur hvis man kan bruke app/nettsiden til og sjekke hvor man kan overnatte/lade.
Er klar over att det alltid løser seg men er dessvere ikke alltid det ;)
Alle som jeg har snakket med er positive til det her kan jo gjerne skrive bare "5 stk 16a tilgjenlig kontakt resepsjon får info tilgjenlig får overnatting gjester kan og lade mot betaling" eller noe i den duren :)

veldig kjekt får slike "luringer" som meg som ikke kommer så langt mellom hver ladning og vite om "nød" plasser :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

jkirkebo

Morsomt å bli lagt merke til av mediene:

http://www.sagat.no/karasjok-nyheter/2014/07/24/tesla-p%C3%A5-tur/

Jeg har sendt de en mail for å påpeke visse feil i faktaopplysningene ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA