16A Ladekabel

Startet av Anders Landergren, fredag 11. juli 2014, klokken 18:49

« forrige - neste »

Hyperstress

Sitat fra: Anders Landergren på fredag 11. juli 2014, klokken 18:49
Hei

Er det noen som vet om det finnes tredjeparts ladekabler som støtter 16A lading og opp til 3,6KWH?
Kabelen som følger med støtter kun 10A og opp til 2.3KWH og jeg er avhengig og få fullladet bateriet på jobben hvor vi har 16A stikk, for å komme meg hjem (lang reisevei)

Vil det være risikosport og benytte en ladekabel som ikke leveres direkte fra VW?

Hvor 'avansert' er egentlig Bosh laderen? For meg så virker den som kun en 16A sikringsboks;)

Gode råd mottas med takk ;)

16A Mennekes kabel kan kjøpes hos svenske Volvoforhandlere for 3600kr. Den har CEE industrikontakt. Anbefaler å få byttet schuko til 16A Industrikontakt, da 16A trekk på vanlig "husholdningskontakt" ikke alltid er så lurt, det blir ofte stor varmeutvikling. Om en må lade på schuko så har clas ohlson overgang.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

EV-Institute

Sitat fra: Ohm på onsdag 16. juli 2014, klokken 22:06
Litt dumt spørsmål, men hva heter ladekontakten på e-golf? Jeg har 16 ampers kurs i garasjen, og vil gjerne lande med 16 a isteden for 10a som jeg kan med den som følger bilen. Har du en direkte link til ebn kabel som passer? Jeg har ogpå en 3-fas 32A i garasjen, kan den brukes til noe? Er ikke 400V.

Støpselet som passer til VW heter Mennekes. Går også under navnet Type 2.

Direkte link til EVI ladekabelen som passer til VW e-Golf er denne:
http://www.ev-institute.no/product.html/16a-ladekabel-med-mennekes?category_id=5

En kan dessverre ikke ta ut potensialet fra en 3-fas 32A på e-Golf i dag. Laderen på e-Golf, som selges i dag, tar kun 3,6 kWh (16A).
Eier og driver franchiseforetaket Electric Vehicle Institute AS.

www.ev-institute.no.

Selger EVI ladekabler og ladesystemet for de fleste el-biler.

Nuvolari

Sitat fra: torlie på torsdag 17. juli 2014, klokken 09:04
Hva er forskjellen på den fra elbilhjelpen vs denne: http://www.ev-institute.no/product.html/16a-ladekabel-med-mennekes?category_id=5

Dersom man kun skal lade fra vanlig stikk, spiller det noen rolle hvem man velger?

Jeg ville kjøpt en med 16A blått industristikk. Det er ikke bra å trekke 16A på en schuko over lang tid. I tillegg har du en overgang slik at du også kan benytte schuko når kun det finnes. Hjemme setter du opp et 16A blått stikk.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

torlie

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 17. juli 2014, klokken 09:37
Hva er forskjellen på den fra elbilhjelpen vs denne: http://www.ev-institute.no/product.html/16a-ladekabel-med-mennekes?category_id=5

Dersom man kun skal lade fra vanlig stikk, spiller det noen rolle hvem man velger?

Jeg ville kjøpt en med 16A blått industristikk. Det er ikke bra å trekke 16A på en schuko over lang tid. I tillegg har du en overgang slik at du også kan benytte schuko når kun det finnes. Hjemme setter du opp et 16A blått stikk.

Jeg leier leilighet per i dag, så har ikke mulighet til å benytte annet en det som er lagt opp, og det er vanlig utekontakt.

Planen med å kjøpe 16A ladekabel er benytte denne kun i 5% av tilfellene, de gangene jeg trenger litt strøm for å komme meg fra A til B mens jeg tar en rastestopp, evt om jeg har behov for litt hurtigere lading hjemme.
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Rio

Du bør absolutt ikke basere deg på å lade med 16 A fra vanlig stikk.

Helst bør du ha en veggmontert ladekladd, eller bruke et blått 16 A industristikk.

Schuko (altså, vanlig kontakt, slik man har på kjøkken) har høy risiko for varmgang ved 16 A.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

torlie

Sitat fra: Rio på torsdag 17. juli 2014, klokken 09:58

Du bør absolutt ikke basere deg på å lade med 16 A fra vanlig stikk.

Helst bør du ha en veggmontert ladekladd, eller bruke et blått 16 A industristikk.

Schuko (altså, vanlig kontakt, slik man har på kjøkken) har høy risiko for varmgang ved 16 A.

Når jeg kjøper egen bolig (er på utkikk) vil jeg få montert egen ladekladd på vegg i garasje, men det kan ta 6mnd eller 1 år. Inntil det må jeg nøye meg med vanlig Schuko, men det finnes vel overganger som hindrer varmgang?

Har forsåvidt en elktriker til venn som kan hjelpe meg, så slipper jeg plage alle her på forumet med min inkompetanse.
2016 Zoe Intens (Solgt)

Rio

Hei,

Det er selve Schuko-kontakten som er problemet, så da hjelper ikke en overgang (for den er naturligvis også Schuko).

Det som hjelper er:

1) Begrens strømforbruket til 10 A.

2) Aldri trekk ut kontakten mens lading pågår - koble fra bilen først, så veggen.

3) Ikke la ladekladden henge i kontakten. Den veier flere kilo, og Schuko er laget for maks 500 g vekt. Da blir pinnene deformert inne i kontakten, og det blir varmgang.

Det beste er å få en elektriker til å bytte ut Schukokontakten med en blå EEC industristikk - begge 16 A. Det koster svært lite, og er raskt gjort. Disse tåler 16 A i ubegrenset tid.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Jan-Børre Olsen

Ja det har overrasket meg en del at 16A trekk fra en vanlig husholdningstikk blir såpass varm som den gjør etter noen timers lading, ja selv en time gjør at den blir god å varm særlig nå i sommervarmen. Ved jevnlig bruk tror jeg faktisk man må basere seg på å bytte støpselet noen ganger i året minst og da tror jeg det er veldig lurt å benytte seg av en ladekladd med blå støpsel og overgang slik at ledningen til kladden ikke lider noe nød men overgangen som blir "slitedelen".
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

EV-Institute

Hvis kunden ønsker det så leveres EVI ladekablene med 16A blått industristikk.

VW-eiere har mulighet til bruke panelet til å velge og også lade på 5A, 10A eller 13A, slik at problemstillingen om varmgang på 16A unngås i sin helhet. 

Hvis en er normal påpasselig med oppheng, har et el-anlegg som er riktig dimensjonert, og så videre, skal det ikke være noe problem. Holder du dine kontakter med oppsyn og behandler el-anlegg bra så vil du ikke få nevneverdige problemer.

De fleste skader på 16A-stikkontakter og tilfeller av varmgang har oppstått på offentlige ladestasjoner hvor brukerne har vært hardhendte og vedlikeholdet har vært dårlig.
Eier og driver franchiseforetaket Electric Vehicle Institute AS.

www.ev-institute.no.

Selger EVI ladekabler og ladesystemet for de fleste el-biler.

Rio

EV-institute:

Det er lov (helt enig), men det gir problemer på sikt. Det er derfor man heller ikke skal ha VVB (som trekker 8 A) permanent installert med Schuko lengre.

Husk at elbiler lever utendørs ;) og kontaktflatene blir lettere oksidert. Det gir varmgang.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

jkirkebo

Sitat fra: Hyperstress på torsdag 17. juli 2014, klokken 09:26
Anbefaler å få byttet schuko til 16A Industrikontakt, da 16A trekk på vanlig "husholdningskontakt" ikke alltid er så lurt, det blir ofte stor varmeutvikling. Om en må lade på schuko så har clas ohlson overgang.

Enig i at det ikke er lurt som permanent løsning hjemme, men at det blir "ofte" stor varmeutvikling er jeg ikke med på. Jeg har ladet på 16A fra schuko sikkert minst 20 forskjellige steder, kanskje så mange som 30-40. Kun ett sted ble det varmeutvikling av betydning, det var på en sliten stolpe på elbilparkeringen på Filipstad. Alle andre steder har det knapt blitt lunk i støpselet selv etter 10-15 timer på 16A. Jeg har derfor ingen skrupler med å lade med 16A på tur, dog sjekket jeg alltid støpselet for varmeutvikling etter et par timer om vi lader andre steder enn offentlige ladestolper (de er av stål og frittstående, risikoen for at noe galt skal skje er derfor mikroskopisk).
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

torlie

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 17. juli 2014, klokken 11:09
Sitat fra: Hyperstress på torsdag 17. juli 2014, klokken 09:26
Anbefaler å få byttet schuko til 16A Industrikontakt, da 16A trekk på vanlig "husholdningskontakt" ikke alltid er så lurt, det blir ofte stor varmeutvikling. Om en må lade på schuko så har clas ohlson overgang.

Enig i at det ikke er lurt som permanent løsning hjemme, men at det blir "ofte" stor varmeutvikling er jeg ikke med på. Jeg har ladet på 16A fra schuko sikkert minst 20 forskjellige steder, kanskje så mange som 30-40. Kun ett sted ble det varmeutvikling av betydning, det var på en sliten stolpe på elbilparkeringen på Filipstad. Alle andre steder har det knapt blitt lunk i støpselet selv etter 10-15 timer på 16A. Jeg har derfor ingen skrupler med å lade med 16A på tur, dog sjekket jeg alltid støpselet for varmeutvikling etter et par timer om vi lader andre steder enn offentlige ladestolper (de er av stål og frittstående, risikoen for at noe galt skal skje er derfor mikroskopisk).

Høres betryggende nok ut for meg, i og med at jeg kun trenger 1 times stopp med 16A for å sikre meg komfortabel reisevei uten rekkeviddeangst når jeg besøker familie 13 mil unna. Vinterstid trenger jeg kanskje 2t stopp.
2016 Zoe Intens (Solgt)

jkirkebo

Sitat fra: smaug01 på torsdag 17. juli 2014, klokken 10:24
Ja det har overrasket meg en del at 16A trekk fra en vanlig husholdningstikk blir såpass varm som den gjør etter noen timers lading, ja selv en time gjør at den blir god å varm særlig nå i sommervarmen. Ved jevnlig bruk tror jeg faktisk man må basere seg på å bytte støpselet noen ganger i året minst og da tror jeg det er veldig lurt å benytte seg av en ladekladd med blå støpsel og overgang slik at ledningen til kladden ikke lider noe nød men overgangen som blir "slitedelen".

Hvis støpselet blir så varmt er det feil på stikket. Du skal kunne lade i 10-15 timer på 16A uten at pinnene på støpselet blir varmere enn at det er behagelig å ta på dem. Blir de ubehagelig varme å ta på bør stikket byttes.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Ohm

Uten sammenligning, så har jeg en bassengvarmer som drar 3kw konstant. Den har nå stått på siden 1. juni, på en 1,5kvadrats 25 skjøteledning. Det har gått fint så langt, ikke spesielt mye varmegang her. Snakket med en elektriker som sa at jeg burde ha 2,5 kvadrat ledning og skikkelig fast støpsel, så planen er å fikse det etter hvert. Har ladet mange elbiler i vanlig kontakt, og har laget meg en hylle hjemme som kladden kan ligge på. Tror at hovedutfordringen er at kladden henger i støpselet og da blir det stor slitasje og varmegang på sikt.

Så mitt spørsmål er egentlig: Går det greit med vanlig stikkontakt hvis kladden er festet/ligger på en hylle? Jeg har ikke dratt ut kabelen, men lar den ligge der til jeg kommer hjem. Jeg baserer meg på 2 kabler, en i bilen til nødlading og en liggende fast hjemme.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

pberg

Drar du 3kw over en 1,5mm2 25m lang kabel, får du et ikke ubetydelig spenningsfall, og dermed mindre strøm, og varmgang i kontaktene...
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA