Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

160 km / 16 mil klubben

Startet av David Skov Hansen, søndag 31. januar 2016, klokken 08:37

« forrige - neste »

David Skov Hansen

På det amerikanske eGolf forum har de en tråd hvor man skriver når man er nået 160 km samt vedhæfter billed fra carnet. Hvad om vi gør det samme her? Har endnu ikke kørt 160 km men det har også kun været vinter (eGolf dec. 2015)

turfsurf

I Norge er det alt for lett. Bare å starte på toppen av ett fjell.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

David Skov Hansen

Altså på en ladning. Man skal jo også op af fjellet igen. Man kan vel slå på folks troværdighed og evne til at levere et reelt resultat. Jeg kan også flyve hvis jeg hopper ud fra et bjerg, men gør mig ikke til en fugl eller pilot.

eivhelle

Det er null problemer å kjøre 160 km på en lading, hvis det er hovedmålet med turen. Men i praksis er det litt vanskeligere fordi man på langtur må forholde seg til hvor det er ladestasjoner og at man helst ikke vil ta sjansen på å bli stående strømløs langt fra sivilisasjonen.

Lengste strekk jeg har kjørt mellom to ladinger, er 138km, mellom Åmot(Vinje) og Kongsberg. Da var opprinnelig plan å lade på Notodden, men på grunn av ladekø der, tok jeg sjansen på å kjøre videre over heia til Kongsberg. Det gikk med 8 km rest og en smule rekkeviddeangst på slutten. Og jeg tenkte flere ganger på slutten at : Hvorfor i h.. ladet jeg ikke mer enn til 87% på Åmot. Den turen gikk i høstferien med temperatur mellom 5 og 10 grader og eco modus det meste av veien. Skiftet til eco+ da jeg passerte Notodden.

Med 100% lading på batteriet ville rekkevidden fint passert 160 km på den turen. I sum er det omtrent 270 meter fall på strekningen, men samtidig er det en kuppert strekning som ikke er helt optimal for å oppnå lang rekkevidde på. (Start på 450moh opp til 710m ned til 120m opp til 400m ned til 20m opp til 425m ned 175moh)
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

jensjacob

Er det ikke lidt uambitiøst med 160 km ? Det er jo det e-Up'en er opgivet til. For e-Golfen burde målet være 190 km som skrevet står i dens salgsmateriale.

Og, ja - denne post er 90% sarkasme og 10 % sørgmod over de useriøse tests der ligger bag rækkeviddeopgivelserne.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

stefse

Har kjørt  akkurat 160km med retur til utgangspunktet. Det var 6 km igjen på gjettometeret når jeg var tilbake.  21°C,  kjørte mestepaten av turen i eco+.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

65lars

#6
Sitat fra: David Skov Hansen på søndag 31. januar 2016, klokken 10:10
Altså på en ladning. Man skal jo også op af fjellet igen. Man kan vel slå på folks troværdighed og evne til at levere et reelt resultat. Jeg kan også flyve hvis jeg hopper ud fra et bjerg, men gør mig ikke til en fugl eller pilot.

;D takk for humoren her!

Jeg har sett på et par e-Ups  - da der var minus 15C, og begge disse unge selgerene fortalte meg at i denne kulda, er nok en realistisk rekkevidde mellom lading - på mellom 60 og 80 km her.
Måske har dette noe med at gøre, at jeg er eldre enn deres besteforeldre!

Unnskyld, Stefse kimet inn før jeg fikk lagt inn
Trilling, bestilt KIA

Svk

Har klart 170km  20+ og sommer. 0 km igjen

Ove

173km med 29km i rest.  Sommer og ECO+. Skrev om det m/bilde i egen tråd "OK rekkevidde".
e-Golf
i3s 120 Ah
+ noen fosile til sitt bruk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA