Blir 12V batteriet automatisk ladet opp selv når bilen er av?

Startet av Torpedo Ted, torsdag 10. juli 2014, klokken 09:57

« forrige - neste »

Torpedo Ted

Har koblet på sigarettuttak på 12V bak nosecone, som da alltid er strøm på. Kan noen bare bekrefte at bilen vil automatisk sørge for at det hele tiden er nok strøm på 12V batteriet - selv om bilen står av?

toppi

Bilen må være tilkoblet strøm, eller påskrudd for å vedlikeholdslade 12 V batteriet.
Dette var i alle fall svaret fra Tesla i vinter.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

RaBalder

Bilen vil etterfylle 12V batteri via en DC-DC omformer med strøm fra det store batteriet.

Bilen trenger ikke være tilkoblet strømnettet/ladepunkt for å etterfylle 12V batteri.

Noen mener at det bare skjer en periodisk sjekk i forhold til om det skal startes en "lading" fra stor-batteriet.

Hvis periodene er for lange og man kobler på en stor strømlast på 12V batteriet, så klarer man å tømme dette før neste automatiske sjekk.

En liten last på et par Watt skal ikke være noe problem. Men en stor last, f.eks. en kjøleboks er jeg litt mer usikker på. Spesielt hvis bilen forlates og er "av".

Skulle gjerne ha fått bekreftet dette med periodisk påfyll av 12V batteriet.

• Hvor lenge mellom hver gang. Statisk eller dynamisk.
  • Hvor stor last kan man trygt henge på i forhold til periodene og nedtapping av 12V batteri.

Bent

Dette er slik jeg har forstått bruken av hovedbatteriet i en Tesla. Såvidt jeg vet gjelder dette både for Roadster og for Model S.

Hovedbatteriet er av sikkerhetshensyn tilkoblet kretsene i bilen kun når det er strengt nødvendig at det skal være det. Dette gjelder muligens bare i to tilfeller: når bilen er slått på (fordi da forventes det at det blir nødvendig å kjøre), og når bilen lader.

Når bilen er slått av er hovedbatteriet fysisk frakoblet resten av kretsene i bilen. Alt som da skjer drives av 12V-batteriet. Tilkobling/frakobling av hovedbatteriet gjøres gjennom en kontaktor som også drives av 12V-batteriet. Såvidt jeg vet er det ikke mulig for bilen å lade 12V-batteriet fra hovedbatteriet når bilen er slått av siden hovedbatteriet da ikke er tilkoblet.

Hva som skjer når du ber bilen om forvarming fra mobilappen vet jeg ikke.
Tesla Roadster, 25Mm

petersv

Sitat fra: Bent på torsdag 10. juli 2014, klokken 13:36
Dette er slik jeg har forstått bruken av hovedbatteriet i en Tesla. Såvidt jeg vet gjelder dette både for Roadster og for Model S.

Hovedbatteriet er av sikkerhetshensyn tilkoblet kretsene i bilen kun når det er strengt nødvendig at det skal være det. Dette gjelder muligens bare i to tilfeller: når bilen er slått på (fordi da forventes det at det blir nødvendig å kjøre), og når bilen lader.

Når bilen er slått av er hovedbatteriet fysisk frakoblet resten av kretsene i bilen. Alt som da skjer drives av 12V-batteriet. Tilkobling/frakobling av hovedbatteriet gjøres gjennom en kontaktor som også drives av 12V-batteriet. Såvidt jeg vet er det ikke mulig for bilen å lade 12V-batteriet fra hovedbatteriet når bilen er slått av siden hovedbatteriet da ikke er tilkoblet.

Hva som skjer når du ber bilen om forvarming fra mobilappen vet jeg ikke.

Gitt at det du sier her er rett hvordan kan man da parkere bilen i 2 uker i strekk uten å ha den tilkoblet strømnettet? (Svaret vil gjøre det entydig for deg hva som er tilfellet.)

Tuxedo

Og i løpet av de to ukene forbruker bilen ca 8 - 10 kWh.  Dette tas selvsagt ikke fra 12V-batteriet. 

toppi

Som nevn tidligere så parkerte jeg min TMS i 8 uker i vinter. Tesla anbefaler da at bilen står tilkoblet. Dette var ikke mulig på den tiden, da UMC/software ikke fungerte slik den skulle i Norge.

Jeg var i dialog med Teska ang dette, og de anbefalte meg å ikke koble til, men helst sørge for oppstart av bilen underveis for å veldlikeholdslade 12V batteriet.
Ellers ville dette bli flatt da det ikke lades uten at hovedbatteriet lades eller bilen er påskrudd.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

petersv

sigurdi

bb parkerte 27 dager i vinter uten strøm tilkoblet, fallt fra 90 til 70% på hoved batteri pga vampire drain.
Film her:

http://youtu.be/JEPBkjmS2uE

I vinter var det flere som opplevde tomt 12v batteri pga feildeteksjon av jordfeil og kontaktor til hovedbatteriet ble koblet ut som sikkerhet.
(Software oppdatering fikset vel dette ganske bra, fasiten kommer i vinter)
Bilen tømte 12v batteriet på relativt kort tid. (Timer ikke dager eller uker)

Så hovedbatteriet er koblet til også når bilen sover uten strøm tilkoblet, om DC DC alltid er på, eller kobler inn ved behov er noe annet.

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA