Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EU mener MVA-fritaket strider - ønsker innført MVA.

Startet av laumb, mandag 16. juni 2014, klokken 08:19

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 23. juni 2014, klokken 22:58
Så for å unngå å bli stemplet som et miljø-uvennlig skatteparti, er det veldig behagelig for FrP-partiet å overlate til EU å være den store stygge ulven som innfører moms på utslippsfri bil.

Den tanken har vel slått flere her vil jeg tro. Men tviler på at det partiet oppfordrer journalister til å skrive slike artikler. Det partiet og journalister generelt har så vidt jeg kan huske ikke akkurat vært husvenner før :p  Så "media-stormen" er det nok noen andre som står bak.
Model S 85D

Mippen

Hvis det kommer full mva på elbiler hva vil skje med bruktbilprisene? Vil tbesla som brultbil bli dyrere for eksempel eller vil de bli billigere siden folk ikke vil ha elbiler? Hva med leaf også?
Fremtiden er elektrisk.

Gordon Retriever

Den eneste grunnen jeg kan se til at folk ikke vil ha brukt Tesla, måtte være hvis de viste seg å være særs dyre å reparere, vanskelig å finne deler til osv.

Gordon Retriever

Sitat fra: elektrolux på mandag 23. juni 2014, klokken 21:15

- Regjeringen som får full årsavgift, og moms, og bensinavgift, og moms på bilder og service etc.
- Regjeringen som selv slipper å fjerne insentivene på Elbil.

Men betyr moms i seg selv å bety slutten på elbilfordeler?

Det er flere land som har full moms på elbil, men der elbilkjøpere får et kontanbeløp utbetalt i støtte etter å ha anskaffet elbilen. Prisen man som kjøper betaler blir den samme, men det spørs om dette insentivet er like effektivt og billig å drifte som redusert momssats.


Jan-Børre Olsen

Største problemet for Tesla(eiere) er hvis kundegrunnlaget forsvinner, vil også nettverket forsvinne og det vil være vanskelig å være eier tror jeg. En ny Saab på mange måter.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

sigurdi

Alt tar tid og spesielt i EU og deres organ.
Har linket til saksbehandlingen i ESA i andre poster men her er den.
http://www.regjeringen.no/nb/dep/kmd/dok/nouer/2004/nou-2004-15/4/3.html?id=386435

Se punkt 2.3.2
1. Først må regjeringen sende en Notifikasjon - det er vist ikke gjort ennå, men de skal gjøre det snart. Går fort litt tid.
2. ESA skal vurdere om det er OK, ønsker mer dokumentasjon eller videre granskning - dette skal gå Max 2 måneder fra de får Notifikasjon.
3. Går saken videre er det 18 måneders saksbehandling med hørings runde av ulike parter osv osv.
4. ESA gir så et vedtak, om at det ikke er statstøtte, at det er unntak, eller at den er ulovlig og kan kreves tilbakebetalt ink rente. (Dersom ikke om men osv - her er det vel heller lite sansynlig at det skulle skje siden det går mot bedrifter og ikke privatpersoner.
5. Er det ulovelig kan saken ankes til EFTA domstolen - dette tar også noe tid.

Sum summarum, regjeringa ønsker en avgjørelse fra ESA før elbil/klimaforliket revurderes. (2017/50000)

Dersom ikke det blir lobby virksomhet fra bilindustrien, kan vi som har reservert en eller annen elbil slappe av i godstolen eller nyte sommerværet ute og være glad for vårt byrokratiske system er noe tungrodd og TTT.

Samt se på og glede oss over kundegruppen til Tesla som vokser seg større og større for hver dag som går. :-)

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

elektrolux

Vurderer et kjøretøy som potensielt kan bli ilagt 200 000 kr i moms. Vet ikke om jeg skal vente til over nyttår med å bestille for å se om vi våkner opp til 25% moms 1 jan, eller skal gamble på at TTT.

Tipper mange er i samme dilemma ang. Tesla kjøp.

Hva mener du Sigurli? Er det usannsynlig at vi ser 25% moms fra nyttår?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Mippen

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 24. juni 2014, klokken 14:40
Vurderer et kjøretøy som potensielt kan bli ilagt 200 000 kr i moms. Vet ikke om jeg skal vente til over nyttår med å bestille for å se om vi våkner opp til 25% moms 1 jan, eller skal gamble på at TTT.

Tipper mange er i samme dilemma ang. Tesla kjøp.

Hva mener du Sigurli? Er det usannsynlig at vi ser 25% moms fra nyttår?


Er i samme dilemma.
Fremtiden er elektrisk.

sigurdi

#53
Med normal saksgang, så snakker vi 20 måneder fra ESA får notifikasjon fra norske myndigheter til de eventuelt har funnet ut at null mva ikke er lovelig etter EØS avtalen.

Men leser en kriterie for unntak så er miljøtiltak noe som vektlegges.

Men bruker regjeringen ESA som en syndebukk for å snikinføre mva før klimaforliket går ut, skal en ikke se bort fra at  en mva sats er med på statsbudsjettetet 2015.
Og har da ikke noe verdens ting med svar fra ESA å gjøre siden det foreligger før ut i 2016 en gang om det ikke er OK siden det bare tar 2 måneder.

For er det noen jeg ikke stoler på er det desverre politikere. He he he

Så vurderer du en Model S hvorfor vente?
Kan jo bli en prisjustering fra Tesla sin side i høst også, men hva utfallet blir her vet jeg heller ikke siden jeg ikke kan se inn i fremtiden. (Da hadde jeg spillt lotto, siden det ikke hadde blitt tipping)

Hadde Model S passet vår bilbruk hadde den stått parkert på gårdsplassen for lenge siden. :-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

svingen

Vet ikke om det er mulig jeg,men kan man hvis tessla hadde tillatte betalte mere på forskudd? kanskje ikke noen man ønsker eller? Tenker den model X kan henge i en tynn trå.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

elektrolux

Problemet er vel at bilen må tolles inn før ev.moms kommer. Hjelper lite å flytte penger.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

sigurdi

Lar meg ikke påvirke av at media må ha agurk nyhetene sine. At Model X henger i en tynn trå pga at media har funnet ut at mva kan innføres over natta, uten at de engang har sjekket saksgang og behandlingstid i ESA og Norge ikke engang har sendt notifikasjonen ennå, bekymrer meg ikke.
Når den dagen kommer at det blir varslet eventuelt mva innføring i statsbudsjettet, må jeg se hva konsekvenser dette vil medføre og handle deretter. (Mest sansynlig kjører jeg smilende rundt i Norges land i min X, og tar nyheten med knusende ro)

Norges er pålagt gjennom EØS avtalen å holde gjennomsnitts CO2 utslipp for nye biler solgt til under 95g/km, i 2012 gikk regjeringen (gamle) ut å sa at de skal klare 0.85g/km.
Det må være stor andel elbiler av nybilsalget for at dette skal kunne skje.
https://www.toi.no/getfile.php/Publikasjoner/T%C3%98I%20rapporter/2013/1264-2013/1264-2013-elektronisk.pdf

At folk kjøper en elektrisk SUV istede for en annen SUV, som normalt sett har stor diesel motor vil gi stor reduksjon i gjennomsnittlig CO2 utslipp, eks Q7 - 189-249 g/km.
http://www.audi.no/etc/medialib/ngw/no/pricelists.Par.0011.File.pdf/prisliste_audi_q7.pdf

Må selges to E-golfer istede for golf 98-158 g/km, for å få samme CO2 reduksjon.
http://www.volkswagen.no/content/medialib/vwd4/no/pdf/technical-data/Tekniskedata_Golf/_jcr_content/renditions/rendition_0.download_attachment.file/golf_td_mai_2014_web.pdf

I Norge selger SUV og andre 4 hjuls trekkere bedre en noen gang og her finnes det ikke elektriske alternativer i dag. :-)
http://www.nrk.no/norge/suv-rekord-truer-klimamal-1.11498341

Problemet med Model S er at mange tror den erstatter en liten pendler bil, eller at den er tillegs bil til familie SUV en.
Dette er et syn, fremstilt av media og har svært liten rot i virkeligheten, men mange har kjøpt den og bruker den flittig på pendler avstander der andre elektriske alternativer ikke finnes (ennå), og/eller erstatter primær bilen.

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

Dag A.

Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

Trekkoppbil

I Norge har vi differensierte moms-satser på ulike typer varer og tjenester. Da blir det søkt å kalle det for støtte om det er mindre avgifter på el-biler en visse andre biler.

Da kunne man like gjerne si at ta-med hjem mat fra MC Donalds er subsidiert, siden den har mindre moms enn maten man eter på MC-donalds.

Det er stort sett andre typer transport, som kollektivtransport, som får subsidier. For Ruter, er vel omtrent halvparten av inntektene subsidier.

Det eneste jeg kjenner til av subsidier for el-biler, er visse støtteordninger til ladestasjoner. På den andre sida betaler vi ofte en høy pris for lading, med moms og el-avgifter.

For mange andre typer biler, er det avgifter på utslipp. Når det da kommer trafikkanter som ikke slipper ut forurensing, så blir det for dumt å kalle det subsidiering, at de slipper å betale for utslipp.

Nå er avgiftsnivået på el-biler i Norge blitt notifiseringspliktig i ESA, så Norge må heretter søke ESA, dersom man skal innføre moms på nye el-biler, og det kan ta noen måneder.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA