EU mener MVA-fritaket strider - ønsker innført MVA.

Startet av laumb, man 16. jun 2014, kl. 08:19

« forrige - neste »

educk

trur det var i sambånd med Spetalen vi hadde en poll på akkurat dette. jeg trur mange har strukket seg litt ekstra før att kjøpe model s og andre elbiler. så en prosentsats hadde vært greit. tror det er att det er ett fritak fra moms som kan være ett problem. men hvis man gjør en tilbakebetaling så går det greit likt som i andre land.
S85 Multi-coat red

Jan-Børre Olsen

350K for en Leaf hadde nok ikke vært særlig aktuelt, så ja, om moms på elbil hadde vært tilstedet når jeg handlet elbil hadde jeg nok ikke vurdert det. Grunnen er også ganske enkel. Jeg betaler på bilen 5K i mnd(over 5 år), regnestykket jeg gjorde før kjøpet var dieselutgifter, bomutgifter, forsikring og veiavgift. Slik det er nå går jeg vel i null ved å kjøpet av ny Leaf.
Leaf er en god bil(for meg) men selv om det er en god bil koster den tross alt 275K(med dekk, service og alt det der) og har et smalt bruksområde. Jeg kan ikke kjøre på ferie med den, kan ikke kjøre opp til Finnmark med den, kan ikke dra til fjells med den, kan ikke dra henger, selv en liten en med hageavfall osv osv. Egentlig en veldig kostbar sak med rimelig snever bruksområde, likevel siden 99,9% av tiden jeg sitter i bilen fungerer fantastisk fint i en Leaf fordi det er innenfor denne snevre brukområdet, kan jeg rettferdigjøre kjøpet mitt fordi regnestykket går opp. Med 75K mer for bilen går ikke regnestykket (mitt) opp lengre. Da kunne jeg heller ha kjøpt meg bilen jeg egentlig vil ha, en veldig pent brukt Hilux D-cab 3.0D-4D til si 300K og kjørt bil for 50K de påfølgende årene og da faktisk ha en bil som kan alt, også de 0,1% Leafen ikke kan men som er veeeeldig kjekt å kunne gjøre.
Jeg tror derfor arnkl sin antakelse om at et "halvert" salg av Teslaer er ganske nært sannheten. Om tallet er eksakt 50% trenger ikke å være riktig men at mange hadde falt fra tror jeg på siden mange kjøpere allerede har strekt seg ved å kjøpe en elbil. Man hører om mange som sier de egentlig hadde tenkt å bruke maks 200K for å kjøpe en grei bil men strakk seg til ny elbil pga økonomien i det og sånn er det nok i lengre opp i prisklassene også. Mange Teslakjøpere hadde kanskje bare tenkt å bruke 500K maks men strakk seg til 100000 mer fordi økonomien i å bruke de 100000 mer er lønnsomt. Svært få tenker miljøvern, jeg gjorde ikke det. Jeg tror ikke engang på det, men det var fornuftig rett og slett.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Mippen

Hvordan er det hvis man har en elbil i bestilling nå også plutselig kommer momsen? Må man betale da med ankomst til Norge eller slipper man siden bilen alt var i bestilling?
Fremtiden er elektrisk.

sigurdi

For staten så er kjøp når du betaler bilen.
Altså, innføres mva på elbiler 1.1.15 og du betaler bilen 02.01.15, må du betale mva.
Selger kan velge å regulere ned prisen tilsvarende slik at du som kunde ikke blir skadelidende.
Men er vel ikke pliktet til dette.

Dette skjer ikke over natten, men en ser ofte et rush av utlevering eller betaling av biler før årsskiftet dersom avgifter endres mye.

Men du som kunde kan og trekke deg og må mest sansynlig ta depositumet som eget tap.
sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

Mippen

Sitat fra: sigurdi på tor 19. jun 2014, kl. 23:16
For staten så er kjøp når du betaler bilen.
Altså, innføres mva på elbiler 1.1.15 og du betaler bilen 02.01.15, må du betale mva.
Selger kan velge å regulere ned prisen tilsvarende slik at du som kunde ikke blir skadelidende.
Men er vel ikke pliktet til dette.

Dette skjer ikke over natten, men en ser ofte et rush av utlevering eller betaling av biler før årsskiftet dersom avgifter endres mye.

Men du som kunde kan og trekke deg og må mest sansynlig ta depositumet som eget tap.
sigurdi

Så man kan trekke seg altså hvis man har bestilt en model s?
Fremtiden er elektrisk.

sigurdi

Dersom jeg husker riktig, så får du ikke tilbake depositumet (15000), dersom du trekker deg etter at den har gått i produksjon.
Tror det var noen biler solgt i mars der kunde hadde trekt seg. :-)

Får vite en slik endring i så god tid at selger og kjøper finner en god løsning. :-)
Aviser skriver over natta, men det skjer ikke, staten gir alltid god frist slik at bransjen kan tilpasse seg endringene i avgift satser.
Som oftes blir det lagt inn på statsbudsjettet.
Horten
Model X90D (18.03.17)

Mippen

Sitat fra: sigurdi på tor 19. jun 2014, kl. 23:33
Dersom jeg husker riktig, så får du ikke tilbake depositumet (15000), dersom du trekker deg etter at den har gått i produksjon.
Tror det var noen biler solgt i mars der kunde hadde trekt seg. :-)

Ok, surt å tape 15000kr men surere å måtte betale 200tusen ekstra for en p85. Så hvis det er en mulighet og det skulle skje en stor endring før jeg får bilen så kan det eventuelt være en mulighet. Ikke søren at jeg betaler mer for en p85 enn den koster nå. Da taper jeg heller de 15000kr
Fremtiden er elektrisk.

sigurdi

Worst case, bestiller bil nå, går i produksjon i november, statsbudsjett lagt ut rett etterpå, med mva fra 01.01.15.
Tesla vil da gjøre alt for å få alle reserverte norske biler ferdig og sendt så fort som mulig.
Betaler (kjøper) så bilen 30.12.14 og få den utlevert rett på nyåret og slipper mva.

Tror det var Nederland som ble prioritert pga en skatte endring i fjor. :-)
Horten
Model X90D (18.03.17)

Mippen

Nå blir det brukt som argument at det er lettere å få solgt inn hybridbiler hvis det er moms på elbiler.
Fremtiden er elektrisk.

Amoss

Sitat fra: Mippen på man 23. jun 2014, kl. 19:58
Nå blir det brukt som argument at det er lettere å få solgt inn hybridbiler hvis det er moms på elbiler.

Tviler ikke på at selgere av hybridbiler, bensinbiler og dieselbiler får vann i munn og sommerfugler i magen av å se for seg en fremtid med full MVA på Tesla ;)  Da er det kjent å kjenne en eller to journalister som må fylle agurk-kvoten på sommeren :p
Model S 85D

elektrolux

Er nok enda flere som puster lettet ut om dette kommer.

- Bilverksteder som beholder arbeide med service og reparasjoner.
- Bensinstasjoner som beholder salg av fossilt drivstoff.
- Produsenter av eksosanlegg, bensinpumper, vannpumper, og diverse filter
- Regjeringen som får full årsavgift, og moms, og bensinavgift, og moms på bilder og service etc.
- Regjeringen som selv slipper å fjerne insentivene på Elbil.
- Parkeringsselskaper
- Fergeselskaper
- Bomselskaper

Tesla vil nok bli hardest rammet av et slikt vedtak.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

emil

Er dette en del av Toyotas & First House sin kampanje mot elbil/for hybrid?

( http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14868.msg229399.html#msg229399 )

Mippen

Sitat fra: emil på man 23. jun 2014, kl. 21:33

( http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14868.msg229399.html#msg229399 )

Skal ikke forundre meg.
Fremtiden er elektrisk.

Amoss

Sitat fra: elektrolux på man 23. jun 2014, kl. 21:15
Tesla vil nok bli hardest rammet av et slikt vedtak.

Feil. Den/de som blir hardest rammet av ett slikt vedtak er planeten og framtidige generasjoner...
Model S 85D

Gordon Retriever

Sitat fra: emil på man 23. jun 2014, kl. 21:33

Jeg har en liten mistanke om at et politisk parti som bl.a. sitter med Finans- og Samferdselsminister ikke er veldig begeistret for elbil heller. Problemet deres er at i et annet parti har Gass-Jens overlatt roret til en ung og lovende leder som vil skaffe seg et grønt og visjonært omdømme, og nye-sjefen lar neppe sjansen gå fra seg til å skape grønt flertall sammen med Trine og Knut Arild.

Så for å unngå å bli stemplet som et miljø-uvennlig skatteparti, er det veldig behagelig for FrP-partiet å overlate til EU å være den store stygge ulven som innfører moms på utslippsfri bil.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA