Situasjonen rundt hurtigladere er fullstendig håpløs :-(

Startet av Powerflux, søndag 08. juni 2014, klokken 20:28

« forrige - neste »

snurre100

Sitat fra: Powerflux på tirsdag 10. juni 2014, klokken 00:09
@snurre100
McD Vestby er antagelig oppe å går og Ishavsveien på Marchè Rygge sydgående(med sine blodpriser) prøvde jeg i går så det er mulig om du gidder.
McD Ski er nede  >:(

Skal til Rygge flyplass i morgen og sette bilen der i 5 dager. Noen elbil plass kan jeg ikke regne med å finne der nede så planen er å hive på et par kW på McD Vestby på vei ned....hvis driten funker ::)
kr.120 for en lading.Det får jeg 13 liter E85 for.Og så slipper jeg å vente en halv time.Synes at Fortum og Statoil har en mye bedre prispolitikk.Ofte trenger man bare en 10-20 minutter påfyll.Å betale 120 kroner for det"ja særlig"
2020 Kia E-Niro

elektrolux

I slike situasjoner ville koffertladeren vi nå tilbyr vært nyttig.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Powerflux

Hva er en koffertlader?

Det finnes sikkert mye fancy og smart man kan kjøpe men i det store og hele KREVER jeg at slik infrastruktur som hurtigladere er SKAL fungere 100% av tiden! Det kan ikke være sånn at man kan motta støtte i hue&ræva for så og rulle ut et opplegg som fungere SÅ dårlig at det er helt skandaløst!

Elbilforeningen og Transnova må se å få ut fingeren med å sette harde krav til disse søpplete aktørene som mottar støtten gladlig men ikke leverer på noen punkter!!

Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

elektrolux

Inntil Elbilforeningen klarer å stramme opp disse aktørene til å levere en stabilt og fornuftig priset hurtiglade struktur, har du nå muligheten til å skaffe deg din egen 22 kg hurtiglader for en til nå uslåelig pris.

Denne kobles til ethvert 400V uttak du måtte komme over. eks søppelkomprimatorer, industribygg, eller mode 3 ladestolpe og gir deg 3 fase lademulighet på inntil 22 kW. Det betyr full tank på under timen fra bl.a de nye ladestolpene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Philip Marlowe

Jeg synes det er leit at disse hurtigladerne ikke fungerer selv om jeg personlig ikke vil ha så mye glede av dem, men kanskje det er viktigere for Elbilforeningen nå til å få kommunene til å sette opp mange type 2 uttak med 22kWh. Av mangel på hurtigladere, så må det jo nødens stund være bedre å finne slike enn 16A schuko.

Det skal heller ikke være nødvendig å ha bagasjerommmet fylt opp av overganger og andre duppeditter som gjør det mulig å stjele strøm dobbelt så mye strøm fra private industriuttak.

Leon

Sitat fra: Philip Marlowe på onsdag 11. juni 2014, klokken 16:34
Jeg synes det er leit at disse hurtigladerne ikke fungerer selv om jeg personlig ikke vil ha så mye glede av dem, men kanskje det er viktigere for Elbilforeningen nå til å få kommunene til å sette opp mange type 2 uttak med 22kWh. Av mangel på hurtigladere, så må det jo nødens stund være bedre å finne slike enn 16A schuko.

Det skal heller ikke være nødvendig å ha bagasjerommmet fylt opp av overganger og andre duppeditter som gjør det mulig å stjele strøm dobbelt så mye strøm fra private industriuttak.

Et type 2 uttak med 22kWh er sikkert bra for Tesla'er, men de fleste Leaf'er kan maks trekke 16A fra disse, og de må da i tillegg ha gått til anskaffelse av en type2 til type1 kabel.
Er ikke helt oppdatert, men antar det samme gjelder for BMW i3, VW eUP og eGolf med type2 kabel.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Olav Von Elfahrer

En type2 til 1-kabel er det ekstrautstyret til bilen jeg er mest fornøyd med. Noen få timer på 16A med denne kabelen gir Leafen piff i mange mil til. Jeg ønsker meg mange type2 16A-punkt mellom hurtigladere for å kunne fylle på noen ekstra mil ved behov. Kabelen er etter min mening vel verdt pengene, og blir mer verdt for hver dag som går da det stadig kommer til nye 16A ladepunkter der den kan benyttes.

erikf

Sitat fra: snurre100 på tirsdag 10. juni 2014, klokken 19:19
kr.120 for en lading.Det får jeg 13 liter E85 for.Og så slipper jeg å vente en halv time.Synes at Fortum og Statoil har en mye bedre prispolitikk.Ofte trenger man bare en 10-20 minutter påfyll.Å betale 120 kroner for det"ja særlig"
Jepp.
Jeg hadde nylig min første opplevelse med å betale for hurtiglading. I Hordaland er vi nemlig priviligerte med at fylket fortsatt ikke har fått innført betalingsordninger.
Jeg har ikke noe i mot å betale, det vil jo gi noen penger i kassen for å bygge ut flere hurtigladere. Øke kapasiteten pr punkt OG korte ned avstanden er etter min mening superviktig.

Jeg ladet på Grønn kontakt sin lader på Stord. 75 kr, siden jeg har skaffet meg kortet deres. Ladingen stoppet på 90%, noe som er 9 streker i Leafen. Jeg regner rundt 1 mil pr strek, så dette er 12 kr pr mil, rundt dobbelt så dyrt som å kjøre bensinbil.

Noe er galt.

At man baserer seg på inntekt for strømsalget tror jeg er en trangsynt og bakstreversk barnesykdom som vil gå over. Bensinstasjonen ved Grønn kontakt på Stord håver inn på alle som lader og slår i hjel 15 min hos dem. Lokalt næringsliv burde sponse hurtigladerne og pris for lading må være minimal, men fornuftig, slik at de ikke blir stående opptatte for lenge.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

elektrolux

[quote author=Leon link=topic=14791.msg227335#msg227335

Et type 2 uttak med 22kWh er sikkert bra for Tesla'er, men de fleste Leaf'er kan maks trekke 16A fra disse, og de må da i tillegg ha gått til anskaffelse av en type2 til type1 kabel.
Er ikke helt oppdatert, men antar det samme gjelder for BMW i3, VW eUP og eGolf med type2 kabel.
[/quote]

Sant, men med modifikasjoner. Bruker du adaptor ( eller koffertladeren ) fra mode 3 til DC porten på de nevnte bilene utnytter du mode 3 punktets fulle potensiale for inntill 22 kW lading. Altså 1 times lading.
Stavanger:

tomrh

Sitat fra: elektrolux på torsdag 12. juni 2014, klokken 07:43
Sant, men med modifikasjoner. Bruker du adaptor ( eller koffertladeren ) fra mode 3 til DC porten på de nevnte bilene utnytter du mode 3 punktets fulle potensiale for inntill 22 kW lading. Altså 1 times lading.
Finnes det overgang fra mode3 type2 til chademo?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på torsdag 12. juni 2014, klokken 08:27

Jada, en lekker boks til den nette sum av 129.000 kroner eller så ;)
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

svingen

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 12. juni 2014, klokken 09:09
Sitat fra: tomrh på torsdag 12. juni 2014, klokken 08:27

Jada, en lekker boks til den nette sum av 129.000 kroner eller så ;)

får gi et pip hvis det er noen som driver med utlån av det her,sikkert greit og ha i bilen hvis man skal på lang ture i disse tider ;)

130 tusen er litt stivt får en privat person,da får man eller leie en tessla hvis man skal på lang tur ;)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Leon

Kanskje en mulighet hvis man kunne få leie en slik ved behov. Den koster jo mer enn en halv elbil... Skjønt for å få en ok fortjeneste ville det sikkert måtte koste minst 1000 kr for en helg, og det også blir nok for dyrt for de fleste...
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Electrix

Jeg ser heller for meg at slike enkle semi-hurtigladere bør installeres av butikker, veikroer, kiosker og bensinstasjoner som ligger langs trafikkerte veier for å tiltrekke seg kunder. for en liten sum, kan man tilby det alle elbilister lengter etter. Det er mange steder bare å legge ut en standard 3x32A kurs. om man ønsker det kan man legge til en bryter I disken slik at man for eksempel kun tilbyr lading til betalende kunder.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

bkv

Drar selv aldri på så lange turer med elbilen at jeg er avhengig av en hurtiglader for å komme hjem igjen. Jeg vet av egen og andres erfaring at dette er for isikabelt. Hurtigladerne er ikke til å stole på. Jeg har likevel et kort fra Grønn kontakt. Enkelte lørdager blir det mange småturer, og en hurtiglading kan da sørge for at disse gjøres med elbilen. Ellers kunne jeg klare meg uten hurtigladere.

Lengre turer gjøres med Volvo. I-Miev er en bil for korte turer. Det funker for meg.
Mitsubishi i-Miev 2017

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA