Hovedmeny

Ladefart

Startet av Olemann, onsdag 04. juni 2014, klokken 08:49

« forrige - neste »

LMOR

Sitat fra: Rabiat22 på torsdag 16. april 2015, klokken 08:21
Sitat fra: Klykken på mandag 26. januar 2015, klokken 09:34
Batteri og kupé varmes med begge deler. Med kladden tappes imidlertid batteriet litt da det kreves mer strøm enn 12-13A, tydeligvis.
Og så har eg fått med meg fra en USA side at du må sette Timeren på min 3 timer før avgang får at den skal varme batteriene. Har testet det, og utifra forbruk ser det ut til å stemme. Batteri % varer merkbart lenger :)
De 3 timene gjelder kun i USA. Her i Norge på denne tiden av året, så bør det holde med 90minutt. Men uansett fornuftig å sette på i god tid før, så bestemmer bilen dette selv. Du kan sette på en måler, eller se på appen når den faktisk trekker strøm. Da vil appen vise tidspunktet den startet, hvis du ikke venter til den er 100% oppladet igjen da, for da er det tidspunktet den viser. Jeg og flere andre har sett at 90 min stemmer for oss.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Rabiat22

Sitat fra: LMOR på torsdag 16. april 2015, klokken 09:56
Sitat fra: Rabiat22 på torsdag 16. april 2015, klokken 08:21
Sitat fra: Klykken på mandag 26. januar 2015, klokken 09:34
Batteri og kupé varmes med begge deler. Med kladden tappes imidlertid batteriet litt da det kreves mer strøm enn 12-13A, tydeligvis.
Og så har eg fått med meg fra en USA side at du må sette Timeren på min 3 timer før avgang får at den skal varme batteriene. Har testet det, og utifra forbruk ser det ut til å stemme. Batteri % varer merkbart lenger :)
De 3 timene gjelder kun i USA. Her i Norge på denne tiden av året, så bør det holde med 90minutt. Men uansett fornuftig å sette på i god tid før, så bestemmer bilen dette selv. Du kan sette på en måler, eller se på appen når den faktisk trekker strøm. Da vil appen vise tidspunktet den startet, hvis du ikke venter til den er 100% oppladet igjen da, for da er det tidspunktet den viser. Jeg og flere andre har sett at 90 min stemmer for oss.
Kjempe :) Lære no nytt hver dag :)

Torodd Stangeland

Ved 32 ampere lader, er det to stk 16 ampere ladere i bilen da?
Hadde isåfall vært kjekt om de ble koblet slik at en kunne utnyttet to av tre faser på en 400 volt 16 ampere kurs.
Det beste hadde vært om BMW kunne levert 11 kw trefase lader. Enfas 32 ampere er ikke populært hos strømleverandører....
Bmw i3 2015 Solgt
Bmw i3s 2020

LMOR

Sitat fra: Torodd Stangeland på fredag 17. april 2015, klokken 23:03
Ved 32 ampere lader, er det to stk 16 ampere ladere i bilen da?
Hadde isåfall vært kjekt om de ble koblet slik at en kunne utnyttet to av tre faser på en 400 volt 16 ampere kurs.
Det beste hadde vært om BMW kunne levert 11 kw trefase lader. Enfas 32 ampere er ikke populært hos strømleverandører....
Det er vel veldig få som trenger mer enn 16A hjemme?
Da har du nok til å kjøre 50 000 km i året. De få dagene du trenger mer så kan du finne en ladestasjon på veien?

Torodd Stangeland

Enig i det. Vurderer derfor å droppe hele hurtiglader pakken.
Kunne vært kjekt med litt raskere lading hjemme en sjelden gang, men orker ikke begynne med 32 ampere kurs, da må jeg ut med enda en kabel....
Syns jeg var forutseende nok med to kurser på 16 ampere 3-fase 400 volt i garasjen :-)
Å kjøre innom en hurtiglader, kommer jeg aldri til å gjøre....
Bmw i3 2015 Solgt
Bmw i3s 2020

LMOR

Vet jo ikke hva du skal bruke bilen til, men vi bruker bare elbilen. Mest rundt i nærområde, og mange turer til Bergen. Snart en tur på 120 mil. Hadde ikke tenkt tanken på at vi skulle gjøre det.
Du mister de mulighetene uten hurtiglading.

Torodd Stangeland

Blir bare lokalkjøring. Er dårlig med comboladere på Jæren. Ser ikke for meg å bruke en halvtime på å "tanke opp" heller. Må jo bruke den andre bilen og iblant ;-)
Bmw i3 2015 Solgt
Bmw i3s 2020

LMOR

Sitat fra: Torodd Stangeland på lørdag 18. april 2015, klokken 00:08
Blir bare lokalkjøring. Er dårlig med comboladere på Jæren. Ser ikke for meg å bruke en halvtime på å "tanke opp" heller. Må jo bruke den andre bilen og iblant ;-)
OK, men du blir nok fort hektet. Du trenger ikke hurtiglader der du bor. Jeg kjører ca 13 mil, med ferge og 2 tunneler i morgen og retur søndag. Trenger maks 5min på en hurtiglader hver vei for å være sikker. Sparer inn hele hurtiglader pakken på ca 15+ turer til Bergen. Er over halvvegs, i tillegg sparer jeg penger på hver tur til Stavanger. Der trenger jeg 5min på en av stasjonene, eller en time på IKEA, så har jeg nok til å komme med hjem.

Torodd Stangeland

Ser for meg å finne en hurtiglader som er ute av drift, med nesten tomt batteri. Hadde savnet min kjære F15 da ja..... :-)
Bmw i3 2015 Solgt
Bmw i3s 2020

pagal

Sitat fra: Torodd Stangeland på lørdag 18. april 2015, klokken 00:08
Det er seks comboladere (CCS) på Jæren. Randaberg, Åsen, Forus, Sandnes, Sola og Ålgård.
Pakken: 4U8 AC Hurtigladning opptil 7,4 kW (1-fas 230 V, 32 A) og DC Hurtigladning opptil 50 kW.
Gir deg i tillegg mulighet for å utnytt 400V som du er heldig å ha hjemme.
Samt dobbel hastighet på  semihurtig  Type 2 ladepunkter. Dersom CCS er opptatt el ikke fungerer. Trur du vil trega marr uten denne enn med.
Early CHAdeMO adapter Jæren

Torodd Stangeland

Er selvsagt redd for å angre, men dumt å bruke 10.900,- hvis det aldri blir brukt....  :(
Hva mener du med at jeg får utnyttet 400 volt? Er det noe her jeg ikke har fått med meg? Har forstått det slik at ombordladeren er kun enfas 16A standard, og 32A enfas med hurtigladerpakken. Så da får jeg aldri mer enn 16A på en 16A trefas 400V.
Hadde derimot ombordladeren vært trefas, slik som Tesla og Mercedes, hadde jeg fått ut 11 kilowatt hjemme.
Bmw i3 2015 Solgt
Bmw i3s 2020

LMOR

Det er minst like gøy å kjøre i3 som F10 som jeg har og F15. Regner ikke med du har en F15 som er så mye raskere enn i3.
Det er også billigere å kjøre hvor som helst. På vei til Bergen har jeg nå 4 hurtigladere å velge mellom, og har hverken opplevd kø eller at de ikke virker, bortsett fra når de bygges/oppgraderes.
Det er mange steder med 32A også, og som oftes trenger du ikke så mye effekt for å komme videre. Et kort ladestopp er praktisk ift å lese Mail og skrive et innlegg her  ;D

pagal

Mode3 Type2 er 3 fas 400V. Det indikerer at bilen takler 400V. Usikker på hvilket "brukergrensesnitt" som trengs for å benytte rød 16A CEE kontakt. Antar at mobil ladekabel med rød stikk og Type 2 fungerer. Evt. et fast Type2 punkt. Har ikke funnet spesifikasjoner for i3 om bord lader.  Men noen her på Forumet kan muligens hjelpe.
For øvrig gratulerer jeg deg med valget av bil. Mistenker at du kommer til å bruke den mye mer en du antar, det har større mulighet til med alle lade alternativet. Husk at hver gang du lar fossilen stå, så sparer du miljøet og penger.
Early CHAdeMO adapter Jæren

Olemann

Eneste jeg tok med for å sikre salgs-pris ved salg en gang i framtiden.  Bil uten hurtiglade mulighet har et helt annet bruksområde, og dermed færre interessenter.

Både stor/liten skjerm, 2 eller flere høyttalere, farge, felger etc kan de fleste som kjøper brukt bil om noen år leve med, men kan den ikke hurtiglades så er den for mange rett og slett ikke noe alternativ.

Sitat fra: Torodd Stangeland på fredag 17. april 2015, klokken 23:45
Enig i det. Vurderer derfor å droppe hele hurtiglader pakken.

Torodd Stangeland

Sitat fra: pagal på lørdag 18. april 2015, klokken 12:43
Mode3 Type2 er 3 fas 400V. Det indikerer at bilen takler 400V. Usikker på hvilket "brukergrensesnitt" som trengs for å benytte rød 16A CEE kontakt. Antar at mobil ladekabel med rød stikk og Type 2 fungerer. Evt. et fast Type2 punkt. Har ikke funnet spesifikasjoner for i3 om bord lader.  Men noen her på Forumet kan muligens hjelpe.
For øvrig gratulerer jeg deg med valget av bil. Mistenker at du kommer til å bruke den mye mer en du antar, det har større mulighet til med alle lade alternativet. Husk at hver gang du lar fossilen stå, så sparer du miljøet og penger.
Type 2 er i utgangspunktet lagd for trefase. Men Bmw har valgt å sette inne en lader som bare benytter den ene fasen. Og da blir det max 16A hos meg, hurtigladeopsjon eller ikke.
Vi burde kunne valgt kun DC hurtiglading, mener det går i andre land. Sikkert mye rimeligere enn og måtte ta med 32A AC i tillegg....
Bmw i3 2015 Solgt
Bmw i3s 2020

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA