Hovedmeny

Ladefart

Startet av Olemann, onsdag 04. juni 2014, klokken 08:49

« forrige - neste »

Olemann

Hei,

Har noen lade-erfaringer som det hadde vært interessant å få andre eieres kommentar til.  Har tidligere hatt trilling og der har det vært lett å kalkulere ladetid ut i fra ladestrøm og batteri-kapasitet.

I dag startet jeg lading kl. 08.00 med 20% restkapasitet.  Får melding i display om ferdig ladet kl. 16.30.  Altså 8.5 time.  Jeg bruker BMW kladden som jeg har målt lader ved 11.5A.  Antar 240V og det betyr at det tilføres 23.5 kW forutsatt at det ikke "misbrukes" etpar timer på slutten til topplading med lavere strømstyrke.
I tilegg kommer det forhold at bilen hadde 20% rest ved start lading, altså minst  2-3 kW. 

Jeg trodde i3 hadde 18.8/22 kW  (http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=11119.0) og samme hvordan man snur og vender på dette så går det ikke opp, med mindre bilen selv reduserer strømstyrken den mottar de siste timene av ladingen svært mye og over lang tid.

Noen som har data på ladestyringen i bilen mot slutten av oppladingen, ev. andre forklaringer på dette?

Mvh Ole

Olemann

Takk, flott info der!  Da skyldes det tydeligvis det jeg trodde, nemlig krafig nedsatt strømtrekk mot slutten av syklusen. 
Ikke noe å gjøre med det, annet enn å grave opp hagen og få ned en 32A kabel til garasjen i løpet av sommeren  :)

Mvh Ole

Sitat fra: Viking1 på onsdag 04. juni 2014, klokken 09:18
Hei

Sjekk ut denne: http://www.elbil.no/wiki/BMW_i3:Lading

Olemann

Fant denne nå;  http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12086.45.html

Kan se ut som 32A ikke bidrar mye til å kappe tiden på den siste 20% ladingen .....så da må man vel leve med at 80% blir daglig ladning, og 100% de gangene det blir lading over natten.

Ole

Sitat fra: Olemann på onsdag 04. juni 2014, klokken 09:38

Takk, flott info der!  Da skyldes det tydeligvis det jeg trodde, nemlig krafig nedsatt strømtrekk mot slutten av syklusen. 
Ikke noe å gjøre med det, annet enn å grave opp hagen og få ned en 32A kabel til garasjen i løpet av sommeren  :)

Mvh Ole

Sitat fra: Viking1 på onsdag 04. juni 2014, klokken 09:18
Hei

Sjekk ut denne: http://www.elbil.no/wiki/BMW_i3:Lading

LMOR

Den er litt utdatert nå. De siste målingene tyder på at knekkpunktet er på ca 90%, og ikke 80%.
Men du kan ikke be bilen slutte å lade, så det blir vel til at den lader så lenge du har tid til å lade. Det er den siste timen (ca 94%-100%) som ser ut til å være lik for alle strømstyrker.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Olemann

OK bra, da er det likevel stor effekt av å få inn en separat kurs for en uorginal  16A kladd, eller på litt sikt en 32A veggboks som står på planen når kabelgravelysten blir overhengende :-)

Ole

Sitat fra: LMOR på onsdag 04. juni 2014, klokken 10:06
Den er litt utdatert nå. De siste målingene tyder på at knekkpunktet er på ca 90%, og ikke 80%.
Men du kan ikke be bilen slutte å lade, så det blir vel til at den lader så lenge du har tid til å lade. Det er den siste timen (ca 94%-100%) som ser ut til å være lik for alle strømstyrker.

bromm

I denne posten ser du hvor fort det går med 32Amp: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12591.msg217896.html#msg217896

Det er, som LMOR sier, bare fra 94% og oppover at det virkelig begynner å gå sakte ;)

Circontrol CCL-WBM lader med ca 31 Amp på max, og 19,5 Amp på reduced. Til vanlig bruker jeg reduced, men når det oppstår "panikk" så er max veldig effektivt å bruke (hiver inn nesten 0,5% SoC per minutt).

power59

Noen spesiell grunn til å bruke "reduced"? - er det av hensyn til bilen eller opplegg/nett?

bromm

Sitat fra: power59 på onsdag 04. juni 2014, klokken 19:22
Noen spesiell grunn til å bruke "reduced"? - er det av hensyn til bilen eller opplegg/nett?
For det første er det vel for å unngå mest mulig varmetap (lader man på max, så vil det gå med flere kWh effektivt pga. at både kabel og laderkretsene blir en del varmere). For det andre er det vel hensynet til naboer og infrastruktur.

Kort sagt, hvis man ikke trenger rask lading, så velger man den "tregeste" - iallefall på vanlig natt-lading :)

Olemann

Har nå logget litt mer og har noen interessante tall som viser at det ikke går så tregt fra 80-100% som det så ut til i starten.
Lader med standardkladden som gir 11.5A hos meg.  Omtrent samme temperatur i garasjen i dag og i går.

08.00 - 10.07:   Fra 19-42%,   altså ladet 23%.   (2 drøye timer)
10.55 - 12.45:   Fra 50-69%   altså ladet 19%       (2 knappe timer)
08.15 - 10.25:   Fra 80-100% altså ladet 20%       (2 drøye timer)

Mest overasket var jeg over min første toppladning, som altså ikke var vesentlig tregere enn lading fra 19-42%.
Har kun målt via appen, og derfor en usikkerhet der, skjønt at den kan slurve litt med nøyaktigheten.

Mvh Ole

LMOR

Sitat fra: Olemann på torsdag 05. juni 2014, klokken 10:45

Har nå logget litt mer og har noen interessante tall som viser at det ikke går så tregt fra 80-100% som det så ut til i starten.
Lader med standardkladden som gir 11.5A hos meg.  Omtrent samme temperatur i garasjen i dag og i går.

08.00 - 10.07:   Fra 19-42%,   altså ladet 23%.   (2 drøye timer)
10.55 - 12.45:   Fra 50-69%   altså ladet 19%       (2 knappe timer)
08.15 - 10.25:   Fra 80-100% altså ladet 20%       (2 drøye timer)

Mest overasket var jeg over min første toppladning, som altså ikke var vesentlig tregere enn lading fra 19-42%.
Har kun målt via appen, og derfor en usikkerhet der, skjønt at den kan slurve litt med nøyaktigheten.

Mvh Ole
Dette er helt i tråd med tidligere målinger og tabellen vår:

http://www.elbil.no/wiki/BMW_i3:Lading

Det er når du kommer over ca 16A, at siste 6% tar en time uansett, altså under 16A så får du jevn lading hele tiden. (forskjellen er der da også, men ordene du bruker (knappe/drøye) dekker det  ;D

ganton

Er dette diskutert et annet sted? Lurer på om noen har data på hva utetemperaturen har å si for ladefarten på i3, både 16A lading og hurtiglading?

Ladeelektronikk vil slik jeg har forstått generelt begrense ladestrømmen ved lave temperaturer for å ikke å få for høy cellespenning og dermed ødelegge batteriene. Men vil i3'en automatisk varme batteriene og dermed tillate større ladestrøm ved lave temperaturer?
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19, solgt 2024)
Tesla model Y performance juli 2024

LMOR

Batteriene holdes varme, men det tar nødvendigvis noe lengre tid å varme opp batteriene om vinteren. Men forskjellen skal være mindre enn det flere andre bilmodeller opplever. Fint hvis noen har noen målinger å vise til.
Jeg har mest erfaring fra 16A og lavere, og har så langt observert minimale forskjeller.

Trond.m

Hvilken ladefart får man men en BMW i3 dersom man kjøper en bil uten hurtiglader. Det står at det følger med type 2 kabel for 32A som standard. Men jeg antar at laderen er begrenset til 3.6 kw ?  Tenkte å ha bilen til lokalkjøring, og da ser jeg ikke behovet for hurtiglading, men den hadde vært fint å kunne utnytte 32A.

bromm

Sitat fra: TM på torsdag 11. desember 2014, klokken 21:34
Hvilken ladefart får man men en BMW i3 dersom man kjøper en bil uten hurtiglader. Det står at det følger med type 2 kabel for 32A som standard. Men jeg antar at laderen er begrenset til 3.6 kw ?  Tenkte å ha bilen til lokalkjøring, og da ser jeg ikke behovet for hurtiglading, men den hadde vært fint å kunne utnytte 32A.
Med hurtiglade-opsjonen så følger det med en skikkelig Type2 til Type2 ladekabel, i tillegg til kladd-laderen. Den kan brukes både hjemme (hvis man setter opp boks), og på alle Type2-punkt rundt omkring... Jeg har 32A boks hjemme, og da lader den ca. 3 ganger raskere (~50 km i timen).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA