Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

usa Import VIKTIG pass på ikke bli lurt

Startet av Arne Mith, mandag 19. mai 2014, klokken 11:58

« forrige - neste »

Småfly

#30
Er nok en luring dette. Kjøpe vrakbiler fra statene og selge til intetanende folk her hjemme...hva gjør man med sånne? Han kan jo ikke holde på slik, er jo mer eller mindre åpenbart svindel! Ihvertfall etter at han er blitt oppmerksom fra folk her hva disse bilene egentlig er hvis han mot formodning skulle bli ha lurt selv. Men annonsen(e) blir jo ikke endret noe som får meg til og tro at dette er med overlegg for og tjene penger på godtroende folk.

TorC

#31
Jeg har nå fått svar fra vegvesenet.

Det de forteller meg er mildt sagt urovekkenede.

Bilen er tatt inn og blitt stående i Litauen. Der har den blitt godkjent av myndighetene der. Siden Litauen er i EØS må norske vegmyndigheter godkjenne den, og det trengs ikke enkeltvedtak.

Selger er åpenbart en slu type som har utnyttet systemet, men jeg trodde ærlig talt at Litauen hadde et litt bedre system enn dette.

Eieren av den røde bilen han har solgt bør jo iallefall varsles om at det opprinnelig var et vrak.

Edit:
Da har jeg snakket med eier av den røde. Han hadde ikke hørt at bilen har vært vrak. Han skal kontakte selger.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

emil

Da er det vel noen som har funnet en fin business med å flytte skrapbiler fra USA til Litauen og byggeopp+registrere der før videre eksport til Norge

pwb

Vil det være mulig å bruke denne måten for å få inn skikkelig US biler også? Kanskje amcar kan finne ut litt og lage en veiledning på hvordan man nå lettere kan få spesielle biler inn i Norge uten å måtte slåss med trafikkstasjonen.

Thomas Dubourcq

Jeg er kjøpte den røde Leafen i desember. EL28321 JN1AZ0CP7CT022585 http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45489122 
Takk TorC for info.
Har gitt selger Niklas R. Andersen et anrop, sendt en sms og bedt han ringe meg.
Keep you posted.

Powerflux

Her bør vel snart en politianmeldelse være på sin plass??
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Thomas Dubourcq


Asarin

Sitat fra: Thomas Dubourcq på fredag 27. juni 2014, klokken 14:59
Ja, hva er adekvat reaksjon til selger?

Først og fremst ville jeg fått kontakt med han. Se om han er villig til å ta diskusjonen, evt snakke om en form for erstatning eller i verste fall kanskje til og med heve kjøpet.

Om han setter seg på bakbeina med en gang, så ville jeg nok tatt det videre - muligens til politiet, om man med det rette kan kalle dette svindel.
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

emil

Sitat fra: Thomas Dubourcq på fredag 27. juni 2014, klokken 14:59
Ja, hva er adekvat reaksjon til selger?

Hør med NAF advokat hvis du er medlem der

Men jeg vil si at alt annet enn heving av kjøp med full tilbakebetaling vil være uaktuellt når bilen har vært i en frontkrasj og satt sammen på ukjent/tvilsomt verksted i Litauen. Du vet aldri hvordan den vil oppføre seg i en eventuell ny frontkrasj.

Thomas Dubourcq

Vet vi om bilen er reparert i Litauen eller har den bare stått der for å omgå reglene, men egentlig opprettet i USA? Selvsagt er jo dette kjeltingaktivitet uansett om det er her eller der.

emil

Hvis de først tar bilene til Litauen vil jeg tro at de også fikses der (billigere arbeidskraft?). Den ene jeg sjekket ut (den som ligger på finn.no nå) var jo solgt som saltvannsskadet bil med formålet eksport.

Uansett om det er gjort i Litauen eller USA er vil jeg tro at det ikke er autorisert Nissan verksted som har gjort jobben og det kan være mye skjulte feil og mangler under plastdekslene.

Thomas Dubourcq

Takk Emil. Jeg vil gjerne se om det går an å finne et bilde av bilen etter skaden. Jeg kontakter forsikringsselskapet Geico, men det er ikke sikkert de gir fra seg slikt. Har du et tips?

Thomas Parsli

Begynn med å kontakte Forbrukerrådet: http://www.forbrukerradet.no/forside/kontakt-oss

Jeg ville krevet kjøpet hevet samme hva, da det er umulig å fastsette verdi uten en ordentlig gjennomgang av bilen.
Siden dette virker som organisert svindel (kjøp vrak i USA, puss de opp og selg de som "demobiler") ville jeg hatt som utgangspunkt at bilen er reparert i Litauen med stjålne deler og ufaglært arbeidskraft.

Sjekk ev. også med forsikringsselskapet ditt om hva forsikringene dine dekker.

Jeg ville også sjekket om politi og skattemyndigheter var interessert. Hvor kommer pengene fra, hvor ender profitten...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

emil

#43
Tror forsikringsselskapet i USA er veien å gå for å eventuellt få flere detajler hvis ikke selger ordner opp med en eneste gang.


Ellers er dette en sak for nyhetene også både relatert til elbilboomen og til fallgruver ved kjøp av bruktimport.

TorC

#44
Nå bør man ikke anta "worst case" slik Parsli foreslår siden dette ofte har en tendens til å virke mot sin hensikt.

Det KAN jo hende bilene er reparert etter specs på et seriøst verksted.

Bilen trenger jo dermed ikke ha tapt seg så alt for mye i verdi av den grunn. Jeg ville ikke hatt noen problemer med å kjøpe en såpass skadd bil hvis jeg fikk med dokumentasjon på hva som var gjort, hvor og hvordan.

Imidlertid ville jo enhver seriøs bilselger opplyse om dette, så det virker jo litt suspekt.

Første steg er jo uansett å høre hva selger mener om dette og om det er mulig å komme til en enighet. Hvis bilen er godkjent for bruk i Norge og reparasjonen er gjort etter boken trenger ikke verditapet å være så alt for stort.

Hvis du skal heve kjøpet tror jeg du vil måtte gå rettens vei.

Du kan jo også ta en telefon til forsikringsselskapet ditt og høre om din polise har dekning for rettshjelp i forbindelse med kjøp av bilen.

For å sikre dokumentasjon bør du kanskje kontakte både Geico og alle andre etterfølgende eiere slik at du alle ledd og hvordan bilens stand var. Tidspunktet bilen ble sendt ut av USA er jo også nyttig info.

Når det gjelder skattemyndighetene bør jo de være interessert. En person som importerer 3 like biler (som vi vet om) og alle legges ut for salg har ikke gjort dette for å "leke butikk". Da vil ethvert overskudd av dette anses som skattbar inntekt og derfor skal beskattes, og med 30% eller 50% straffeskatt.

Edit:
Litt snusing viser at selger har åpenbart mer enn nok kjennskap til bilhandel til å ikke selv bli lurt. Han er med i grupper på facebook om biler og er åpenbart engasjert i kjøp og salg av dette. Fra hans egen annonse for en Unimog:

Bilten står i Litauen nå, vi har kolleger der som kan se over bilen.
Det er utført en rekke inspeksjoner/befaringer av bilen allerede, så den er uten mangler.

Prisen er inkl alt av avgifter, og levert valgfri adresse i Norge.


http://www.finn.no/finn/car/import/object?finnkode=47022075

Så han har åpenbart kontakter til Litauen som ikke bare er gode på moderne elbiler, men også er drevne på militærkjøretøy. Imponerende!

Skatteetaten burde iallefall ta en titt på denne fyren...
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA