Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

usa Import VIKTIG pass på ikke bli lurt

Startet av Arne Mith, mandag 19. mai 2014, klokken 11:58

« forrige - neste »

Rasmus.B

Selger fortalte meg at de hadde importert den selv fra USA og brukt den litt privat i ettertid. De kunne levere med 3 mnd. garanti, uten at han gikk innpå hva garantien dekket.
Jeg regner med at når en forhandler importerer fra USA så koster de på seg en Carfax rapport. Her tror jeg de har kjøpt en billig vannskadet bil og fått den satt i stand og selger den til uvitende nordmenn med god fortjeneste uten noe som helst form for fornuftig garanti.

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

emil

#16
Det har jo gått drøye 4 måneder mellom auksjon i USA og registrering i Norge. Det kan være at noen i USA har kjøpt den på auksjonen vasket den og solgt den videre som "Demo bil".

Uansett burde en seriøs importør sjekke historikken til bilen før kjøp.

Hvis selger har blitt lurt av annen selger i USA bør kvitteringer og salgspapirer fra USA legges fram, og uansett må prisen et godt stykke ned og annonsen oppdateres med riktig informasjon.

Edit:
Ble litt for nyskjerrig så jeg sjekka med vinaudit.com...

Saltvannsskadet i NY fra slutten av 2012 (Orkanen Sandy ?), solgt på auksjonen et drøyt år senere med "Intended for Export: YES"

(husk at datoformat i rapporten er MM/DD/YYYY)

TorC

#17
Jeg kjøpte bil fra samme selger i USA (Saw mill) og den var absolutt ikke kjørbar. Jeg har VIN fra totalt 3 andre biler i samme batch som alle var i samme stand.

Det KAN jo tenkes at bilen er bygget opp fra grunnen av med kollisjonsvrak og at kun chassi er brukt.

Min erfaring er at USA borgere er generelt uærlige når de handler med "utlendinger", så det at de har tatt noen snarveier når de visste den skulle ut av landet forundrer meg ikke. I en større kollisjon utløses jo de fleste airbaggene, så disse er vel sikkert de gamle vannskadede.

Jeg skulle likt å ta en titt på den bilen som selges for å sjekke om det er rust på de stedene jeg fant rust på min bil.

Selger vil uansett ha et kjempeproblem den dagen kjøper oppdager denne tråden...

Edit:
her er en av de opprinnelige salgsannonsene fra USA

http://www.autobidmaster.com/carfinder-online-auto-auctions/lot/22906463/COPART_2012_NISSAN_LEAF_S_SV_MV907A-PARTS_ONLY_NEWBURGH_NY/

og fra ING Solutions LLC, bedre kjent om EasyExport:
http://www.easyexport.us/vehicle-finder/lot-22906463/2012-nissan-leaf-parts-only-ny-newburgh

Samme firma som av BBB er ratet til "F" for dårlig forretningsskikk og nekter å svare kunder og BBB.

http://www.bbb.org/south-east-florida/business-reviews/automobile-dealers-imported-cars/ing-solutions-in-miami-fl-90017470

2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Sandpusher

rn auto som står som selger finner jeg ikke på Proff.no, men ULA gruppen eksisterer, ble dannet i september i fjor og har som formål:

Byggearbeid, rehabilitering av bygg, herunder kjøp og salg av
tjenester (personalutleie) og varer samt hva som står i denne
forbindelse. Selskapet vil drive med import og eksport av
nisjeprodukter. Å yte tjenester og leveranser innen bygg- og
anleggsvirksomhet samt virksomhet som naturlig står i forbindelse med
dette, herunder deltakelse i andre selskaper. Selskapet er en
totalentreprenør innen bygg og anlegg, og tilbyr derfor tjenester og
vare innen VVS, tømrerarbeid, mur, flis, maling og nærliggende
tjenester.

Selskapet har en ansatt (daglig leder), og en eventuell garanti fra firmaet er vel ikke mye verdt.
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Thomas Parsli

Her er det ikke bare bilen som lukter.

Når jeg sjekker selger (Niklas Rene Andersen) og googler litt får jeg et inntrykk av en person som vet hva man bør undersøke når man kjøper bil fra USA. Jeg skulle gjerne sett kjøpspapirene fra USA...

Nesten så elbilforeningen bør gå ut med en advarsel om å kontrollere US-biler spesielt nøye.

Ser ut som om bilen forlot USA som "SALVAGE" (ref. rapporten fra vinaudit.com) -trodde ikke de lot seg registrere i Norge? Er dette organisert svindel, fra USA?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

TorC

Jeg ringte vegvesenet idag og spurte om hvordan man kan få registrert en kondemnert bil fra USA. Han jeg snakket med lovet å sjekke det opp skikkelig og gi meg en tilbakemelding imorgen.

Det jeg finner underlig er at jeg har forstått det slik at Vegvesenet er ekstremt nøye på å få "title" på bilen, og disse bilene har IKKE en vanlig title men New York 907A salvage certificate. Den har et stort stempel på seg som står "PARTS ONLY"

På den bilen jeg kjøpte er salvage certificaten datert 12/5/12, altså 5. desember 2012. Samme dag som på den bilen som de prøver å selge nå. Dette er altså samme batch, som har blitt behandlet på samme måte.

Hvordan i alle dager har de da fått en ren title på den?

Denne bilen stinker bare mer og mer. Hva om airbaggene er defekte og ikke løser seg ut i en kollisjon? Hvem får skylda da mon tro?
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Thomas Parsli

I følge Amcar Klubben (http://www.amcar.no/teknisk+infosenter/importguide/920/importskolen.html#Styr%20unna):
Hvis du kommer over en såkalt Salvage Title betyr dette at bilen har vært skadet. Styr unna disse. De vil ikke la seg registrere i Norge, selv om de fremvises i reparert stand. Biler med Salvage Title er kun egnet som delebiler.


Men fra http://www.carautonews.com/what-is-salvage-title-or-rebuilt-title/
Having a "Salvage" or "Junk" title only applies to the United States and Canada. All vehicles imported or exported to other countries will automatically obtain a "Clean" title, even if they have been involved in an accident.


Ser frem til svaret fra Statens Vegvesen!

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

TorC

Sitat fra: Rasmus.B på torsdag 26. juni 2014, klokken 10:46
Selger fortalte meg at de hadde importert den selv fra USA og brukt den litt privat i ettertid. De kunne levere med 3 mnd. garanti, uten at han gikk innpå hva garantien dekket.
Jeg regner med at når en forhandler importerer fra USA så koster de på seg en Carfax rapport. Her tror jeg de har kjøpt en billig vannskadet bil og fått den satt i stand og selger den til uvitende nordmenn med god fortjeneste uten noe som helst form for fornuftig garanti.

Sent fra min GT-I9505 via Tapatalk

Denne bilen er tatt inn for å tjene penger, med mindre han mener at 13 dager er " brukt den litt privat i ettertid".  Bilen er førstegangsregistrert i Norge 13. juni 2014, og lagt ut for salg senest 23. juni 2014 (annonsen er i allefall endret den dagen).

Dette er åpenbart en selger som ikke tar fem flate øre for å lyve om det meste.
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 26. juni 2014, klokken 18:29
I følge Amcar Klubben (http://www.amcar.no/teknisk+infosenter/importguide/920/importskolen.html#Styr%20unna):
Hvis du kommer over en såkalt Salvage Title betyr dette at bilen har vært skadet. Styr unna disse. De vil ikke la seg registrere i Norge, selv om de fremvises i reparert stand. Biler med Salvage Title er kun egnet som delebiler.


Men fra http://www.carautonews.com/what-is-salvage-title-or-rebuilt-title/
Having a "Salvage" or "Junk" title only applies to the United States and Canada. All vehicles imported or exported to other countries will automatically obtain a "Clean" title, even if they have been involved in an accident.


Ser frem til svaret fra Statens Vegvesen!

Thomas
Vil tro amcar klubben har god kontroll på å ta inn biler fra statene.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Sandpusher

Hele greia provoserer meg.

Har ingen innlogging på Finn.no, men det er en mulighet for å rapportere likevel: Ved siden av prisen er det en "rapporter pris" lenke. Herfra kan man f.eks. velge "mistanke om svindel" (IMO er dette nettopp det, i og med at selger ikke har endret pris eller fjernet annonsen etter å ha blitt gjort oppmerksom på historien), og gjerne lenke til denne tråden.

Oppfordrer alle som gidder til å gjøre det samme. Bilen kan være helt fin den, men selger plikter å opplyse om vannskaden slik at en kjøper kan vurdere prisforlangende opp mot dette.
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Thomas Parsli

Jeg har rapportert den.

Da er det bare å vente på at selger endrer annonseteksten til "tidligere vannskadet 2012-modell selges til overpris"...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Gordon Retriever

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 26. juni 2014, klokken 18:29
Men fra http://www.carautonews.com/what-is-salvage-title-or-rebuilt-title/
Having a "Salvage" or "Junk" title only applies to the United States and Canada. All vehicles imported or exported to other countries will automatically obtain a "Clean" title, even if they have been involved in an accident.

"Neida, denne bilen er helt fin den, ikke noe i veien med den. Vi vil bare ikke ha det på veien her i landet."  ;D


Wikipedia, Salvage title ser ut til å bekrefte:

Sitatcars imported to, or exported from, the United States may be issued a clean title regardless of history.


emil

#28
Mere snoking og nå blir det ikke akkurat bedre

Solgt til en i Bærum:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45489122
- EL 28321
- JN1AZ0CP7CT022585
- salvagedb: SALVAGE - GREATER THAN 75%-MD, Primary Damage: FRONT END

Denne står fortsatt registrert på han:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=48235177
- EL 35238
- 1N4AZ0CP8DC408713
- salvagedb: SALVAGE - GREATER THAN 75%-MD, Primary Damage: ROLLOVER   


Men fortsatt: han kan jo bare være uheldig med hvem han hander fra selv om 3 av 3 leaf har vært totalvrak i USA...

TorC

Dette er åpenbart en durkdreven fyr.
Her er annonsen med bilder av bilen FØR den ble reparert:

http://www.autobidmaster.ru/carfinder-online-auto-auctions/lot/22159093/COPART_2013_NISSAN_LEAF_S_SV_SALVAGE_CERTIFICATE_VAN_NUYS_CA/?eventId=changeLanguage&lang=en

Dette er altså en bil han mener er "Strøken og fin Nissan Leaf selges".
2011- US Leaf. Elton. Solgt med sorg.

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA