Lav profil og skade på felger?

Startet av Mippen, søn 18. mai 2014, kl. 16:28

« forrige - neste »

Mippen

Må ha felger på tms når jeg får den. Jeg har ikke lyst å bruke for mye penger på dekk og felger da det er bilen som er viktigst, men syns den kler godt 21" turbinfelger. Spørsmålet er om det er noen som har opplevd å få skader på felgene med å velge ekstra lav profil? Jeg kommer til å kjøre på det "beste" vestlandet har å by på av veier. Telehiv, slaghull, brostein og mye mer. Tåler felgene dette eller bør jeg gå for standard 19"?
Fremtiden er elektrisk.

Muffinman

Felgene tåler vanlig bruk så lenge du ikke kantkjører dem.

Mippen

Vil ikke det fortere bli skade på en felg med lavere profil hvis du treffer et skarpt hull enn hvis du treffer samme hullet med litt mer normal profil?
Fremtiden er elektrisk.

Thor2014

Sitat fra: Mippen på søn 18. mai 2014, kl. 16:38
Vil ikke det fortere bli skade på en felg med lavere profil hvis du treffer et skarpt hull enn hvis du treffer samme hullet med litt mer normal profil?

Jo

Car-El

Har 19 tommere og kunne ikke tenke meg noe større. Helst vil jeg ha hatt 18 tommere. Større felger ser fint men komforten blir lidende og det er større mulighet for å skade felg. Jeg har blitt så gammel at jeg verdsetter det å ha det behagelig enn å se tøff ut til omverden.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Muffinman

Hehe, du skulle sett de gamle gubbene jeg har observert med 21". Det er ingen automatikk i at man foretrekker mer komfort når man blir eldre, det er nok heller veldig individuelt.

jkirkebo

Sitat fra: Car-El på søn 18. mai 2014, kl. 19:27
Har 19 tommere og kunne ikke tenke meg noe større. Helst vil jeg ha hatt 18 tommere. Større felger ser fint men komforten blir lidende og det er større mulighet for å skade felg. Jeg har blitt så gammel at jeg verdsetter det å ha det behagelig enn å se tøff ut til omverden.

Jeg har vel nevnt det før, men med luftfjæring merker jeg ingen forskjell i fjæringskomfort mellom 19" vinterdekk (R2) og 21" sommerdekk (PS2). Noe høyere støy er det, men det er det nok opp til de fleste 19" sommerdekk også da R2-dekkene er meget støysvake.

Uten luftfjæring kan det godt hende at forskjellen er godt merkbar, men jeg har ikke kjørt en slik bil så jeg vet ikke.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Brede

Enig i at komfort med 21" er bemerkelsesverdig bra i kombinasjon med luftfjæring.
Har en del fartsdumper og dårlig vei i nabolaget og var forberedt på at det kom til å riste godt med sommerhjulene, men bilen svelger unna dette mesterlig.

Støy er nok ankepunktet når det kommer til store felger da bilen er forholdsvis dårlig støyisolert.
Og ja, det vil være lettere å få skader jo mindre gummi en har på felgene.

Mippen

Så med andre ord hvis jeg kjører på mye slike veier som avbildet lønner det seg med 19"?

Fremtiden er elektrisk.

Havebigfun

Det er OT i denne tråden 8) men 19" gir ca 10 % lavere forbruk og dertil høyere rekkevidde.
Jeg har kjørt en del på P+ med 21" og P med 19"- sistnevnte har bedre comfort og klart lavere støynivå- dessuten kan du kjøpe flere 19" felg til prisen an en 21" som attpåtil skades raskere. 19" er fornuftens valg ;)

Anders Heibø

Bilen er ikke bygget for offroad kjøring og jeg har ikke lyst til å riste i stykker interiøret bare fordi vegvesenet ikke kan bygge ordentlig vei, kommer jeg til å si hvis noen klager over at jeg kjører ekstremt sakte over humper og fartsdumper.

Enkelte plasser kan man rett og slett ikke forvente å kunne ligge i fartsgrensen med slik bil når veien er så dårlig den blir enkelte plasser, men hvis du absolutt må kjøre full fart der kan det kanskje være lurt å velge 19"?
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

jkirkebo

Sitat fra: Havebigfun på søn 18. mai 2014, kl. 21:44
Jeg har kjørt en del på P+ med 21" og P med 19"- sistnevnte har bedre comfort og klart lavere støynivå-

Det er vel ikke så merkelig, spørsmålet er hva som kommer av + eller ikke og hva som kommer av felgstørrelse. Jeg har bare kjørt med pluss-pakke så jeg har ikke noe sammenligningsgrunnlag.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Mippen

Sitat fra: Anders Heibø på søn 18. mai 2014, kl. 21:49
Bilen er ikke bygget for offroad kjøring og jeg har ikke lyst til å riste i stykker interiøret bare fordi vegvesenet ikke kan bygge ordentlig vei, kommer jeg til å si hvis noen klager over at jeg kjører ekstremt sakte over humper og fartsdumper.

Enkelte plasser kan man rett og slett ikke forvente å kunne ligge i fartsgrensen med slik bil når veien er så dårlig den blir enkelte plasser, men hvis du absolutt må kjøre full fart der kan det kanskje være lurt å velge 19"?

Trenger ikke å kjøre full fart vel for å skade felgen. Jeg kjørte i vinter med fossilbilen min og rett nede i nabolaget er det en brå sving som går ut til hovedveien. Jeg kjørte rolig i 15km/t og i bakken midt i svingen kom det en bil i full fart oppover. Jeg måtte derfor legge meg litt ekstra ut til siden for å unngå denne bilen. På siden i kjørebanen er det et kumlokk som har en skarp asfalt kant rundt. Når denne bilen kom så fort hadde jeg ikke noe annet valg enn å svinge mer ut mot siden slik at jeg traff denne kanten, og resultatet var at den ene felgen min ble slått skjev. Jeg hadde 16" alufelger på vinteren. Hadde jeg funnet ut hvem denne tullingen var så skulle han ha fått betalt ny felg til meg. Det gjorde jeg dessverre ikke og oppdaget dessverre ikke før det var for sent at felgen var skadet.

Poenget er at det er fort gjort å skade felgen sin. Hvis jeg kan unngå det mer med litt høyere profil er ikke det dumt. Gatene i Bergen sentrum er også helt fryktelig. Borstein med dype dumper flere steder. Noen steder er det også fartsdumper i kombinasjon med brostein.

På landeveien kan man stort sett se hvordan underlaget er før man treffer det, men noen ganger kan det også være slaghull rundt en sving eller det kan være dårlig sikt slik at man ikke alltid ser hindringen. Kamarat av meg var maks uheldig på motorveien hvor han traff en stein som en lastebil hadde mistet. Resultat ble rift i dekket og bulk i felgen.
Fremtiden er elektrisk.

Car-El

@Mippen
Det der e jo gode veier! Her må vi se opp for "kjølvannsbølger" når vi passerer hverandre. (Litt overdrevet) Har opplevd at motgående bil stoppet opp for å hjelpe meg fram, så kom asfalten i bølger mot meg. (Og dette er en faktisk hendelse. Ingen overdrivelse.)

19 tommere vil gi deg en tomme (2,5cm) mere gummi i høyden. Dette vil gi en "lengere fjeringsvei" mot små ujevnheter og skarpe kanter. Omkretsen på 19 og 21 tommerene er like stor. Så dem ramler like mye ned i huller og ruller over forhøyninger.
Om du har standard fjæring eller luftfjæring tror jeg har liten forskjell på felgen med den "skambanken" dem får.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Mippen

Sitat fra: Car-El på søn 18. mai 2014, kl. 23:22
@Mippen
Det der e jo gode veier! Her må vi se opp for "kjølvannsbølger" når vi passerer hverandre. (Litt overdrevet) Har opplevd at motgående bil stoppet opp for å hjelpe meg fram, så kom asfalten i bølger mot meg. (Og dette er en faktisk hendelse. Ingen overdrivelse.)

19 tommere vil gi deg en tomme (2,5cm) mere gummi i høyden. Dette vil gi en "lengere fjeringsvei" mot små ujevnheter og skarpe kanter. Omkretsen på 19 og 21 tommerene er like stor. Så dem ramler like mye ned i huller og ruller over forhøyninger.
Om du har standard fjæring eller luftfjæring tror jeg har liten forskjell på felgen med den "skambanken" dem får.

Alt er relativt hva som er gode veier. ;) Jeg bare fant noen bilder på google for å vise hvordan en typisk norsk vei ser ut her på Vestlandet og i Bergen sentrum. Trenger ikke å gå langt for å finne langt verre veier og bildet med brosteinen gir egentlig ikke skikkelig inntrykk hvor ille det er. Kjørte der senest i dag og følte flere ganger felgene skulle gå i oppløsning. Enkelte plasser i sentrum må man kjøre slalom for å kjøre utenom dumpene.

Luftfjæringen hjelper stort sett på at slagene ikke forplanter seg like godt i chassis på bilen som på vanlig demping. Har selv kjørt med luft og det smeller like godt i hjulet hvis jeg treffer et hull men kjenner det ikke like godt inn i bilen. Mulig det har en liten effekt mot skader men er nok mest komfort.
Fremtiden er elektrisk.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA