Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Krypfunksjon og regenerering

Startet av El rayo, mandag 24. november 2008, klokken 17:28

« forrige - neste »

El rayo

Starter et nytt emne slik at det blir lettere å finne igjen.
Sitat fra: HHF på mandag 24. november 2008, klokken 08:55
1. Tvungen motorbrems = tilsvarende systemet på PSA-bilene hvor regenerering slår inn når man slipper gassen og hvor man må forsøke å finne et "nullpunkt" på gasspedalen om man vil forsøke å trille?
2. Krypfunksjon = er dette noe a-la biler med automatgir hvor man har fremdrift selvom man ikke holder inne gasspedalen og bilen står i Drive?

Jeg har litt vanskelig for å se hvordan disse to funksjonene i såfall skal fungere samtidig?

Helt riktig.

Det er nok koblet opp mot speedometeret, under en viss hastighet (1 - 2 km/t?) kryper bilen, over den hastigheten regenererer den når gassen slippes.

Den bruker likevel ikke strøm til motoren når man holder bilen på fotbremsen, kryp kobles ut med bremselysbryteren.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: cra på søndag 23. november 2008, klokken 11:16
Jeg regner selvfølgelig med at man kan koble ut regen på nye think også? Synes dette er greit på vinterføre når det er skikkelig holke.
Husk at den nye har ABS bremser. Kan ikke huske om det var mulig å koble regen helt ut på den jeg prøvekjørte en kort runde for lenge siden.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

cra

Sitat fra: El rayo på mandag 24. november 2008, klokken 18:32
Husk at den nye har ABS bremser.

Ah. Det tenkte jeg ikke på.  :)  Da er det kanskje ikke samme behovet for å koble ut. Litt ekkelt er det nok likevel hvis bilen plutselig begynner å ABS'e av seg selv, men det skal no være svært glatt før det skjer.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Arnie

#3
En gladmelding angående regenerering på den nye Thinken: Det viser seg at den har to typer regenerering, og det har sammenheng med at den har to ulike kjøremodus: D (Drive) som gir full motorstyrke ved kjøring forover, og E (Economy) som sparer litt på kruttet og dermed gir bedre kjøreøkonomi.

På vår tur Oslo - Trondheim kjørte vi konsekvent på E og hadde markert motorbremsing med en gang vi slapp gassen. Gunstig for den "piggybacking" vi drev i hverandres dragsug til tider - lett avstandsregulering.

Men kjører du i Drive har du samme "cruisekontroll" i utforbakker som du har på Think Classic.

Med andre ord - du kan velge hvilken type motorbremsing du vil ha ved å flytte girvelgeren.
Trondheim. Elbilist siden aug 2001. Think Classic, nå City (korte turer), BMW i3, Tesla X90D (lange turer og gratis strøm).

elektrolux

Underlig sammenblanding. Skulle tro at economy hadde vært et bedre sted å legge inn den gamle cruice funksjonen.

Det er utvilsomt mer økonomisk at bilen ikke motorbremser hver gang en slipper strømpedalen.

Mistenker kona for å slippe strømpedalen opp for ofte, for så å måtte strømme på desto mer etterpå. Selv forsøker jeg å regenerere så lite som mulig.
Forskjellen er ca 10 km ekstra rekkevidde når jeg kjører bilen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: elektrolux på lørdag 29. november 2008, klokken 12:11
Underlig sammenblanding. Skulle tro at economy hadde vært et bedre sted å legge inn den gamle cruice funksjonen.

Det er utvilsomt mer økonomisk at bilen ikke motorbremser hver gang en slipper strømpedalen.

Mistenker kona for å slippe strømpedalen opp for ofte, for så å måtte strømme på desto mer etterpå. Selv forsøker jeg å regenerere så lite som mulig.
Forskjellen er ca 10 km ekstra rekkevidde når jeg kjører bilen.

Dette har nok heller med at din interesse for å hold jevn fart er større enn konas. Det er jo beder å bremse med motoren enn med bremsen, men aller best å kjøre slik at bremsing og akselerering blir så lite som mulig.

For en god tid tilbake foreslo jeg å bytte ut begrepet gasspedal med strømpedal, men fikk ikke medhold. Noen leste det som "strømpe-dal". Egentlig burde denne pedalen styre hastigheten av bilen, men det virker som den regulerer effekten.

Fabrikanten har vel valgt dette for at pedalfølelsen skal minne om den en er vant med fra fossilbilen hvor dette var den enkleste løsningen. Så inntil fabrikantene forstår at det er farten en ønsker å regulere, er det vell enda riktigere å kalle den effektpedalen?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: Griffel på lørdag 29. november 2008, klokken 19:55
Egentlig burde denne pedalen styre hastigheten av bilen, men det virker som den regulerer effekten.

Den regulerer effekten som du sier, og bra er det, ellers ville det nærmest vært umulig å kjøre økonomisk.

Hadde den regulert hastigheten ville den fungert som en variabel cruicekontrol, og alle som har kjørt motorsvake biler med cruicekontrol vet hvor stor ( og unødvendig ) belastning cruicekontrollen påfører maskineriet. Det er langt mer økonomisk å holde gjevnt pådrag, og la hastigheten variere etter belastning forårsaket av stigninger.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

Sitat fra: elektrolux på søndag 30. november 2008, klokken 13:42

Den regulerer effekten som du sier, og bra er det, ellers ville det nærmest vært umulig å kjøre økonomisk.


Du er klart inne på noe der, så dersom hensikten med den pedalen som vanligvis er kalt gasspedalen er å styre effekten slik at vi kan kjøre økonomisk og effektivt må riktig navn være "effektpedal".
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

For å være spissfindig, så regulerer den strømmen mer enn effekten, da den ved en gitt vinkel gir en fast strøm, uavhengig av gjennværende spenning på batteripakken.

Dermed blir rette betegnelsen strømpedal, som også høres bedre ut for øret enn 5 stavelsesordet ef-fekt-pe-dal-en. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

Siden jeg foreslo strømpedal for et par år siden, kan jeg jo ikke være annet enn enig. ;D
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

el nino


elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

el nino

Sitat fra: elektrolux på mandag 01. desember 2008, klokken 12:39
Sitat fra: el nino på søndag 30. november 2008, klokken 23:11
Hva med STRØMGIVER? ??? ::)

Kutt ut. Det er en strømpedal ikke noe giver :D
Men da unngår man ihvertfall at noen leser det som "strømpe-dal" som Griffel skriver. ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA