Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtigladestasjoner i Troms Fylke (med omegn.)

Startet av Car-El, lørdag 03. mai 2014, klokken 19:39

« forrige - neste »

tromsø

Sitat fra: Dieselgubben på mandag 29. juni 2020, klokken 19:20
Er det nå 100 kw lader i Muonio? Noen som vet om Tesla har fått opp sine ladestasjoner i Karesuando?

Kjørte til Ylläs i helgen og hadde planlagt stopp i Plugit's 100kW ladere i Muonio (mer korrekt ved Hotel Lapland Olos). Men jeg klarte ikke å finne den! Rakk Ylläs likevel med 2% igjen, scary.

Har nå en epost dialog med Plugit om hvor laderen egentlig er å finne ...
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Simen1

Sitat fra: Dieselgubben på mandag 29. juni 2020, klokken 19:20Noen som vet om Tesla har fått opp sine ladestasjoner i Karesuando?
Ikke ennå i følge det offisielle kartet deres. Det står bare "Target opening in 2020". Uoffisielle supercharge.info har ikke fått inn info om hverken byggetillatelse, søknader eller byggeaktivitet, men dette er basert på frivillighet så hvis noen har observert noe aktivitet eller funnet noe info om det, gi beskjed i denne tråden:
https://elbilforum.no/index.php?topic=7959
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

tromsø

#47
Fikk svar fra Plugit som har laderen på Hotel Lapland Olos nært Muonio:
"Here is picture where it shoud be. The Blue tap is Hube and red is Hotel chargers."

Så DC lader skal finnes men på 50kW, den røde markøren men ikke 100kW. Den blå markøren "Hube" har 100kW men er ikke i drift, tror det var Prosche som brukte den til tester forrige vinter...
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Dieselgubben

Takk for info dere.


Ganske magert fram til Muonio og Levi med tanke på lademuligheter. Tror Tesla får et oppsving når de får bygget ut det som er planlagt nord i fylket samt i Finland. På vinterstid er det vel reelt sett bare Tesla som praktisk  vil fungere hvis man f.eks skal fra Tromsø til Levi med takboks.

Simen1

#49
Vel, du kan jo alltids ta en lengre pause på Kilpis K-market. De har 2 stk 22kW lader der.

Det finnes riktignok et par steder til (Karesuvanto og Sannan putiikki) med ennå tregere 2x11 kW hver, men da begynner vi å snakke om tålmodighetsprøve/nødlading.

https://www.uppladdning.nu/Map.aspx

Forøvrig helt enig i at det er en utfordring å lade i disse tynnt befolkede områdene. Det var førtst i 2019 jeg fikk mulighet til å kjøre Piteå-Tromsø med Teslaen uten å måtte saktelade, og selv det var med hårfin margin fra 95 - 5% på et godt brukt 85 kWh batteri.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

tromsø

Jeg pusher på Fortum Finland samt Plugit Finland å sette opp en 50kW lader i Kilpis, fint hvis dere også kan gjøre det så kanskje vi kan få til noe!

En CCS lader i Skibotn ville også hjelpe på, jeg har kommunisert dette til Elbilforeningen i Troms og Finnmark. Fikk svar fra Finnmark at det kanskje kommer ... :)
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Dieselgubben

Ja, Skibotn ville hjulpet på. Da kan man på vintertid komme seg fra Skibotn til Muonio hvor det er hurtiglader. 25 mil er det flere ikke-teslaer som klarer. Tesla får et stort fortrinn med alle laderne som er planlagt i nord, blant annet den i Karesuando.

Dersom jeg solgte elbil i Tromsø området, som f.eks Sulland, Teknisk Bureu og Bil i nord, ville jeg subsidiert en hurtiglader i Skibotn eller Kilpis dersom ingen vil bygge. Muonio, Yllas og Levi er veldig populære vinterdestinasjoner for folk i området. Selv en E-Tron 55 med takboks antar jeg på vinteren vil slite å nå Muonio fra Nordkjosbotn som er 29 mil. Sikkert noen som vil slite om sommeren også  dersom de skal til Bottenviken. Slik det er nå må man vel kjøre Finland. Samme for e-niro, xc40, Soul, E-2008, EQC, Enyaq når den kommer m.fl. Polestar 2 bør gå greit. Dersom de spytter inn noen kroner, tror jeg de raskt hadde fått pengene igjen. Ikke ved kannibalisering, men ved at de ville ta salg fra Tesla som nesten har monopol på elbiler som skal kjøres på nordkalotten.

Når valget om hvilken ny elbil skal kjøpes skal avgjøres, er det vel bare Tesla og til nød Polestar 2 som kan fungere dersom man skal dekke behovet om å kjøre til Bottenviken eller Levi.

tromsø

Endelig skjer det ting i Nord-Finland, fant en ny HPC lader i Kilpisjärvi, 2 x 225kW!

Flott, da kan vi endelig ta vår E-tron 50 sørover via E8 og vei 21 til Luleå og videre :) :+1:
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA