E18: Sørlandet-Vestfold

Startet av emil, søn 27. apr 2014, kl. 22:27

« forrige - neste »

emil

Har vært inne på den elendige dekningen med hurtigladere på denne strekningen i diverse tråder før.

For min egen del ble det fossilbil når jeg skulle to turer Arendal-Larvik denne helgen. Jeg kjørte samtidig som helgetrafikken mellom Oslo og sørlandet både fredag og søndag (men heldigvis i motsatt retning) og på strekningen Tvedestrand-Larvik (to ganger hver vei, totalt noen og førti mil) så jeg så mange Teslaer at det ikke var noen vits i å telle de. Flere av de sto og koste seg med gratis strøm i ettermiddagssolen på Brokelandsheia. Bortsett fra Teslaene så jeg en annen elbil. Det var en Leaf hjemmehørende i Skien som kjørte sørover etter Grenlandsbrua.

På denne turen hadde det holdt med en hurtiglader et sted i Bamble og jeg hadde kunnet ta Leafen tur-retur uten omveier og problemer (Skien er både omvei og nede nå). Hadde det ellers vært hurtigladere med 5-7mils avstand på hele strekningen mot Oslo kunne fossilbilen sansynligvis parkeres for godt. Har heller ikke noe imot å betale for ladingen så lenge det er et passende forhold mellom ladeeffekt og betaling.

Hadde det vært en GrønnKontakt (som jeg har klippekort hos) lader på f.eks Rugtvedt hadde turen kostet meg 200kr i lading med Leafen mot 800kr i bensin+bom med fossilet (og CO2 tilsvarende 45L bensin mindre). Jeg hadde nesten med glede betalt 100kr til Ishavsveien for hurtiglading hvis de hadde fått opp laderen de har lovet der.

Og heller flere 22kW DC ladere enn få 50kW siden det ikke skal lang tid med lading før ladingen er nede på et nivå rundt 22kW eller lavere.

Mikmik

Sitat fra: emil på søn 27. apr 2014, kl. 22:27
Jeg hadde nesten med glede betalt 100kr til Ishavsveien for hurtiglading hvis de hadde fått opp laderen de har lovet der.

+1 Helt enig.
Nå blir det spennende å se hvem som kommer seg ut av startgropa.
- Kiwi/Nissan
- Ishavsveien
- Statoil
- GrønnKontakt
Noen flere.........
Ladestandardene er satt, Chadmo, Type 2, CSS. Jeg er også enig med deg at 22kW er mye bedre enn ingen kW. Jeg ville alltid tatt el-bilen på langtur hvis ikke ladekostnaden overstiger dieselkostnaden.
Bor i Porsgrunn. Kjørt i3 fra april 2014. :-)

X-Trail

Lasses på Rugtvedt planlegger hurtiglader i samarbeid med Grønn kontakt før sommerferien :) er akkurat der jeg også savner lademuligheter ;)
Stolt eier av ELise♡

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA