Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

350.000kr for ny batteripakke

Startet av Mippen, torsdag 24. april 2014, klokken 20:53

« forrige - neste »

elektrolux

Skal en sammenligne med batteripriser på klassiske elbiler har prisen vært usedvanlig stabil de siste 13 år:

Ca 140 000 kr gjennom hele perioden.

Da snakker vi om NiCd med ca 11 kW kapasitet.

Tør ikke engang tanke på hva et 85 kW batteri vil koste, men det blir aldri billig.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

kjølholdt

Men i den foregående perioden har det vel heller aldri vært snakk om volum salg av El biler ?det kan det bli nå
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Mippen på fredag 25. april 2014, klokken 00:38Ja, blir spennende å se :) Jeg har hørt folk snakke om 35000 for nytt batteri,men aner ikke hvor de får tallene fra.
Når det sies 35.000 så menes det dollar. Altså ca 210.000 kroner, eks. moms. Dette er et estimat basert på kostnaden ved oppgradering fra 60 til 85 kWh.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sjøhyene

Sitat fra: kjølholdt på fredag 25. april 2014, klokken 08:19
Men i den foregående perioden har det vel heller aldri vært snakk om volum salg av El biler ?det kan det bli nå

Jepp men ikke bare pga elbiler. Batterier er jo selve nøkkelen til å utnytte fornybar energi bedre. Og fornybar energi er bare så vidt i startgropen.
Får håpe at kostnadene for fossil energi holder seg høye fremover. Da vil disse tingene presse seg fram.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Mippen

Jeg ser at en del tenker batteriprisene vil bli betydelig billigere om noen år. Det tror jeg også, men er det noen garanti for at det vil komme superbatteri til tesla eller at tesla sine batteri vil bli betydlig billigere? Jeg tenker at tesla er jo som noen nevnte et ungt selskap og det kan hende de i stedet for å satse på utvikling og volum salg av batterier til eksisterende modeller vil bruke penger på å utvikle nye modeller.
Fremtiden er elektrisk.

Sjøhyene

Sitat fra: Mippen på fredag 25. april 2014, klokken 08:43
Jeg ser at en del tenker batteriprisene vil bli betydelig billigere om noen år. Det tror jeg også, men er det noen garanti for at det vil komme superbatteri til tesla eller at tesla sine batteri vil bli betydlig billigere? Jeg tenker at tesla er jo som noen nevnte et ungt selskap og det kan hende de i stedet for å satse på utvikling og volum salg av batterier til eksisterende modeller vil bruke penger på å utvikle nye modeller.

Tror ikke tesla på noen som helst måte vil være driveren fremover. Så lenge det er et marked og et potensiale til å tjene mye penger vil en drøss av aktører prøve seg, og noen få vil lykkes. Har nok lite å si for oss forbrukere hvem det er som faktisk står for utviklingen.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Øyvind.h

#36
De nærmeste årene vil Tesla beholde sitt forsprang. Årsaken er batteriløsning så vel som SC nettverket. Hvor mange år vil det ta før langturbiler fra andre produsenter får tilsvarende hurtiglader-løsning?
2 år? 5 år? 10 år?

Hadde BMW laget en langturbil i dag med 40 mil rekkevidde, prislapp 700K hadde den fristet mange (inkludert meg selv). Men hva gjør du på langtur? Stiller deg i kø på de nærmest ikke-eksisterende CCS laderne bak i3/eUP/el Golf etc? Ladeaktørene må forholde seg til treg standardisering, tregt bilmarked og utfordrende forretningsmodell. Tesla hoppet bukk over hele greia - "Om andre ikke gidder gjøre jobben ordentlig, så fikser vi det selv."

Det er ofte slik at den som innfører ny teknologi ikke nødvendigvis er den som mestrer den best i det lange løp, eller lykkes som stor aktør. Fremtiden vil vise hvordan Tesla klarer seg. Min opplevelse er at de grunnleggende gjør så mye riktig at de vil forbli en viktig aktør i kommende tiår. Men det kan også være at det vi ser nå er et selskap som lykkes knallbra i starten, men som over tid må gi tapt. Lite trolig etter mitt syn (her kunne jeg lett fylt på 10-15 siders begrunnelse, men det skal folk få slippe), men det er et mulig scenario.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Lanber

Leste Audi driver med planlegging av en ny stor EL bil type S størrelse, klar i 2017-2018.  Rekkevidde 60-70 mil
Går internt under navnet "Teslafighter"

Den tid da, hvis det overhode skjer.

Men at batterier er en stor del av prisen vi betaler for S idag er sikkert.
At prisen på batterier vil falle og kapasiteten øke, det er også sikkert. Altså er vi som early adapters ekstra utsatt for dette fallet som også vil påvirke nyprisen på biler fremover og dermed presse bruktbilprisen.

Cirion

Må da være fryktelig lenge til vi trenger nytt batteri?

På 85kwh bilene så er det 8års garanti på fabrikasjonsfeil.
Men ingen garanti på restkapasitet.

Igjen disse batteriene har vist i ektrem testing å tåle 1000 ladinger/utladinger fra 0% - 100%.
Restkapasitet er da over 70%.

1000 ladinger ganger 400km (lavt estimert snitt på hva vi kan oppnå) er 400 000km

Honda'en hadde jeg i 13år og kjørte den 220 000km

Roadsterstudier har vist at siden batteriene ikke brukes så ektremt som disse testene, at det er mulig å oppnå 12 000 - 15 000 ladesykluser før batteriet når 70% rest.

Sannsynligheten for at bilen er utslitt før batteriet er stor... Alternativet er at man har bilen i 20 - 40 år eller kansje mer.

Jeg er nok mer bekymret for levetid på andre komponenter som skjermene og annen elektronikk.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Øyvind.h

Det er flere viktige poeng man bør ta med seg fra studien av Roadster-batteriene:
1. Garanti mot feil på batteriet er viktig å ha (uavhengig av om den har kapasitetsbegrensning eller ei)! Nesten 1 av 5 har fått byttet hele eller deler av batteriet pga feil etter at bilen kom for salg i 2008.
2. Kapasiteten vil falle selv om man ikke bruker batteriet. Dvs. aldring vil over tid senke batteriets kapasitet.
3. Slitasjen på batteriet er liten. Med ca 85% restkapasitet etter 160.000km på et batteri som er mindre enn det i Model S (og brukes hardere) er ikke bruksslitasje et stort problem.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: Cirion på fredag 25. april 2014, klokken 09:43
Må da være fryktelig lenge til vi trenger nytt batteri?

...

Jeg er nok mer bekymret for levetid på andre komponenter som skjermene og annen elektronikk.

I denne sammenheng kan det kanskje være greit å vise til denne videoen:
https://www.youtube.com/watch?v=pxP0Cu00sZs
Model S 85D

D.O

Sitat fra: Amoss på fredag 25. april 2014, klokken 10:32
Sitat fra: Cirion på fredag 25. april 2014, klokken 09:43
Må da være fryktelig lenge til vi trenger nytt batteri?

...

Jeg er nok mer bekymret for levetid på andre komponenter som skjermene og annen elektronikk.

I denne sammenheng kan det kanskje være greit å vise til denne videoen:
https://www.youtube.com/watch?v=pxP0Cu00sZs
1t 13min... trenger et kort sammendrag :)
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Bjoris

En ting som kan skje er at de får til Air-Metall batteriet sitt, slik jeg har oppfattet dette så vil det være som en rekkeviddeforlenger, dvs vil vi kanskje klare oss med mindre kapsitet enn 85 kwt på selve hovedbatteriet så lenge vi har et air-metall batteri som tar seg av langturene. Kanskje det iallefall kan være ett rimelig alternativ for oss som bare trenger den store kapsitieten noen få ganger i året...

BMW850

#43
Tenkte at dette var interessant, men det ble for kjedelig og teknisk. Det jeg kjapt får ut av det er iallefall: Ikke lad batteriet til mer enn 80% hvis ikke helt nødvendig. Ikke la bilen stå toppladet alltid og temperatur er en viktig faktor. Altså har vi en fordel med klimaet her i Norge kontra f.eks. California :)

Og, at Tesla har valgt den rette teknologien rundt batteri og lading. Med tanke på kjøling osv.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Kjell Leaf

#44
Sitat fra: sigurdi på torsdag 24. april 2014, klokken 23:15
Sitat fra: Mippen på torsdag 24. april 2014, klokken 22:27

Hva mener du med et mindre bilsalg? At i stedet for at folk kjøper ny bil så kjøper folk nytt batteri slik at tesla ikke tjener penger på en ny bil til? Det er såfall ganske sprøtt både med tanke på miljø og med tanken på at en bil kan vare i ganske mange år. Hvis bilen slutter å virker er det med stor sannsynlighet noen som kjøper den billig hvis den ikke blir fikse av første eier og uansett taper da tesla et salg. Ser ikke for meg at en tms blir kjørt på dyngen etter garantien går ut.

Pr i dag er produksjonen til Tesla begrenset, pga de får ikke levert nok batterier fra Panasonic.
Så selges en batteripakke uten bil, så er ikke dette en ekstra pakke, men da en mindre bil produsert for salg i den perioden.
Noen må vente litt lengre på bilen sin.

Er ikke uten grunn at det er 6 måneders leveringstid, og Elon ønsker å starte bygging av Giga fabrikken så snart som overhodet mulig.

Avtalen mellom Panasonic og Tesla hjelper på leveringen slik at de kan trappe opp produksjonen sakte men sikkert.

Dette gjør og at det er fare for vi ikke ser større en 85kW pakker før nye fabrikken er ferdig. (Større pakker gir mindre antall biler solgt)

sigurdi
Det er ikke BARE Elon som er i Tesla selv om noen ser ut til å tro det.
Alle bedrifter har et styre som gjør vedtak. Elon har den største eierandelen på 23% av aksjene.
Daimler eier 10%. Ville bare minne noen på at det faktisk gjøres vedtak i en bedrift og at det faktisk er mer enn en person som har noe å si.
Ser at noen bruker Elon hele tiden i stedet for Tesla.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA