Elbiler og "lure" ladeløsninger

Startet av JTGjøby, søn 13. apr 2014, kl. 13:04

« forrige - neste »

JTGjøby

Den siste tiden har jeg flere ganger sett "lure" løsninger for å ladet elbilen raskere. I første rekke gjelder dette Tesla-eiere som vil lade over 13 amper på en husholdningskontakt, men det gjelder også andre bilmerker. Jeg har sågar sett bilder av brente husholdningskontakter med kommentarer fra forundrede elbileiere; "Hvordan kunne dette skje".

Det er en grunn til at jeg setter "lure" i anførselstegn. For dette er ikke lurt, snarere tvert imot.  Jeg begrunner dette nærmere i min nye bloggpost på elbilbloggen. Jeg bruker også betegnelsen husholdningskontakt bevist istedet for schuko, siden dette lang bedre beskriver denne type kontakt. Det er en kontakt som er beregnet på utstyr i et hus som kaffetraktere, stålamper og lignende som trekker lite strøm.

Les hva jeg mener på elbilbloggen: http://elbil.ipublish.no/2014/04/13/elbiler-og-lure-ladelosninger/
Rådgiver lade- og batteriteknologi i NAF

nofuelno

Bra innlegg ! Støtter dette ! Monter  industrikontakt hjemme, eller aller best:
                                       fastmontert ladekontroller/veggboks
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

emil

Jeg er forsåvidt enig i mye av det du skriver, men jeg kommer til å fortsette med å lade 16A fra schuko når det passer seg.  Mest fordi jeg ikke kan lade hjemme1 og har jeg mulighet til å lade på 16A opptar jeg ladeplassen mye kortere tid enn hvis jeg lader på 10A. Har selv opplevd både varmgang og svidde kontakter uten å bli veldig overrasket. Den gangen jeg kom til smeltet kontakt ladet jeg i tillegg på 10A så det er ikke noen garanti det heller.

Bruker man litt sunn fornuft og ser an kontaktene, gjerne stopper ladnig etter en time eller tre hvis man har muligheten og kjenner på kontakten om det er varmgang, ser jeg ikke noe stort problem i å lade med 16A. Hvis man i tillegg er flink til å melde i fra til eier av ladeplass når man ser/merker slitasje så er sansynligheten for skader minimal.

[1] Ladet for første gang hjemme på fredag etter over 6 måneder og 15.000km. Charge-Amps kabel på 16A tilkoblet en 25M skjøteledning i en drøy time. Kjente på kabel og kontakter med jevne mellomrom uten at jeg merket noen varmgang. Ladingen var nødvendig for å få en problemfri hyttetur uten noe rekkeviddeangst og alle fungerende offentlige stolper i nærheten var opptatt

Mippen

Jeg er også enig i mye som står i bloggen. Har selv 16a dedikert schuko (husholdningskontakt) hjemme. Fikk satt denne opp spes med tanke på elbil. Jeg lader i hovedsak på 10A, men har anskaffet meg en justebar ladekabel opp til 16A slik at de få dagene jeg har behov for å lade litt fortere enn det 10A gir kan jeg det. De få gangene jeg kommer til å benytte meg av 16A vil jeg også naturligvis kontrollere om det er varmgang i kabel og kontakter og vil bare gjøre det på dagtid når jeg er til stede. Så lenge man bruker sunn fornuf og lader på et nyere anlegg med tilsyn ser jeg ikke problemet av og til.
Fremtiden er elektrisk.

svingen

Hei!
var fint blog,v ar ikke klar over det her.
tenkte siden alle offentlige ladestolper er 16a så var det "en grunn til det"att man da kunne lade på 16a,har lest om att det kan bli varmgang osv,men tenkte det var pga folk hadde ødlagt kontakten,dvs hengt lader i kontakten osv.
Selv har jeg en CCE hjemme lader med overgang til vanlig husholdingskontakt.
den stå i hele tiden og aldri tatt ut og inn,så kontakten skal ikke bli noe slitt.

lader trillingen på ca 13.9a så er jo en del over 10a,uten mulighet til 16a måtte jeg ta bensinbilen flere ganger (nå tar jeg den aldri) men mulig jeg bør få en elektriker til og bytte til CCE i garasjen.

må si att det er litt "håpløst" og lade på 10a går veldig seint og er en lite revulusjon og få lade på 16a,så håper det kommer opp flere type2 slik att man kan lade sikkert på 16a :)

Hvis jeg skulle lade på 10a overalt, ville det redusert rimelig mye av min bruk av elbil (måtte kjøre bensinbilen en del dager da minst 1 gang i uka noe jeg ikke gjør i dag)

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA