Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tep92/Elit-diagnose: adapter til/fra 30/33pins, 2 pins, 16 pins/obd II

Startet av jornheim, fredag 07. november 2008, klokken 11:37

« forrige - neste »

jornheim

Hej, det er dejligt for en ny elbilist at ha' fundet fram til dette forum!  :)

Foruden en Saxo har jeg nu også fået en ældre TEP92, med software fra 1995  (P1.09.J/95, ikke flash baseret.)

Jeg vil gerne forbinde denne TEP92 til obdII-stikket (16pins) i Saxo'en.

Tep92'en har et interface (PC30) på undersiden og derfra et kabel me 30pins stik (PC.P.30). Den har også kabel til den gamle 2pins kontakt i Citroen AX (Dia.P).

Som første forsøg valgte jeg den "gamle" løsning og forband pin 2 på kabel Dia.P til pin 7 på obdII-kontakten i bilen (signal, k-linie). 12V hentede jeg direkte fra batteriet, med klemmer.
Kommunikationen fungerede straks helt fint, men nogle af menyerne på Tep92'en gi'r fejl information, fx. forkert batterispænding. (Jeg håber at jeg kan få en kasset med nyere software).

Så prøvede jeg at lave en adapter fra PC.P.30-kabel (30pins) til bilen. Jeg brugte en 30pins kontakt (hugget fra en gammel bil) og et obdII-hanstik, forbundet på følgende måde:

C1 (30pins) til  7 (obdII) = signal, K-linie
A1 (30pins) til  16 (obdII)  = +12V
A3 (30pol.) til 4 og 5 (obdII) = minus

Men det fungerer ikke.  Her på forum fand jeg så følgende:

Sitat fra: bosonic på torsdag 14. juni 2007, klokken 13:45
Sitat fra: thomas på tirsdag 12. juni 2007, klokken 23:44
Noen som vet hvordan man lager overgang fra kontakten på EvLite til gammel 30/33 pins kontakt (Peugeot '99 modell)?
THomas
Jeg tok noen målinger med TEP'en til Elektrolux og fant ut at denne ga ut en kontrollspenning til bilen via pin F3(+13.3V) og D2(0V) på 30 pins kontakten.
Det kan se ut som om bilen må ha denne spenningen for at com porten på pin C1 skal aktiveres. A1 gir ut +12V til (til EvLite), A3 er 0V.
Legger ut resultatet når jeg har fått testet det.
Har noe underlag som jeg kan sende på mail Thomas, bare gi meg et vink.

Jeg fikk ingen komunikasjon ved førstegangs forsøk med kun 3 tilkoblinger: /+12V / 0V / com.sig/

Måske har nogen fundet ud af dette med kontrollspenningen?

Jornheim
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

jornheim

lille rettelse: interface'en hedder IPC30. -

Nyere Tep92 og Elit har jo kabel fra IPC30 til obdII/16pins stik, men det har jeg ikke
(koster en formue hos Actia, producenten).

Kan nogen som ejer dette kabel måske måle hvordan obdII-stikket er forbundet med det 37pol.subD-stik som sættes ind i IPC30'en?
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

bosonic

Hei jornheim og velkommen til forumet :)

Det var for å koble til en EvLite terminal på en 30 pins kontakt jeg hadde noe problemer. EvLite virket ikke når jeg brukte A1 (30pins) + 12V og A3 (30pins) minus
Jeg koblet da +12V og minus til sigarettenneruttak, og C1 på signal, da virket Evliten.

Kanskje elektrolux eller noen andre kan måle på deres TEP92, hvilke spenninger som kommer ut på ODBII kontakten. Det enkleste hadde naturligvis vært om du kunne fått lånt en kabel som passet.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

jornheim

Tak for svaret,  bosonic.

Foreløbig bruger jeg 2pins-forbindelsen, og den virker jo fint.

Det har i hvert fald vist sig at man også kan bruge helt gamle Tep92 eller Elit (fra før 1995), som ikke havde IPC30. Man skal bare lave en forbindelse fra pin 2 på det gamle 2pins-kabel  (Dia.P) til pin C1 (30pin-kontakt) eller pin 7 (16pin/obdII) i bilen. 12V får man så direkte fra batteri eller cigarettænder. Minus skal alltid forbindes først.

De første software-kassetter til Tep92/Elit manglede elbilerne, men nyere kassetter (flash, efter 1995) passer jo i gamle Tep92 eller Elit, jfr. hvad Elektrolux skriver:
http://elbil.no/forum/index.php?topic=1322.0

Jeg får flere software/programmvare-kassetter fra en Saxo-ejer i Tyskland om nogle dage, og så eksperimenter jeg lidt videre.

jornheim
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

terjeeri

Hei, jeg har et Evlite instrument og det har jo en 16 pins hann kontakt. Jeg ønsker å hjelpe en kjekk dame som har en saxo med en gammel 30 pins diagnose kontakt med å ta vedlikeholdsladingen og vannservice.
Jeg klarer ikke å finne ut hvordan jeg sak lage en interface eller koble Evlite'n til denne 30 pins kontakten.
Har forhørt meg med Enviro , ingen hjelp der, heller intet svar fra Evan som har solgt instrumentet.
Han har visst en interface kabel til salgs, men den ser ut som en 2 pins interface som jeg forstår også finnes på eldre PSA.
Jeg har funnet en leverandør
http://www.finnfeil.no/index.php?main_page=product_info&cPath=11&products_id=54
som kan ha noe som kanskje kan brukes, men det ser ut som denne kabelen er en female connector på 30 pin siden, og det er jo en female som sitter i saxoen.

Er det noen som har lykkes med å bruke Evlite mot en 30 pins ?  Jeg har forsøkt å koble Evlite via oppskrift fra denne tråden;  12 V fra sig.uttak og com kobling til den aktuelle pinnen i 30 pins kontakten.
Resultatet ble at Evliten rapporterte   RESTART i displayet og intet videre skjedde. Prøvde også å koble bryter på com ledningen for å være sikker på at 12v var tilstede før com ble tilkoblet.

Mvh  Terje E.
Citroen Saxo Electrique 1999, 70.000 KM. Dead
Pegeout 106 2003, 54000 km

jornheim

Hej Terje,
adaptere 30pin-OBD fås fra Kina, se ebay (OBD2 to 30 Pin Adapter OBD old PEUGEOT CITROEN LEXIA 3 eller lignende).
Jeg har ikke afprøvet dem, men det har Lexia 3 -brugere:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=3004.0
Selv har jeg en Tep92(=Elit) og undersøgt hvilke pins man kan bruge

Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

Elmo

Tegningen "jornheim" la ved er faktisk sakset fra siste versjon av EvLite user manual. Men jeg har ikke forsøkt denne selv (har faktisk tilgode å se en PSA med gammel kontakt).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

jornheim

Det stemmer, Elmo, den er fra Evan (det glemte jeg lige).

Jeg har målt og afprøvet forskellige Citroen/Peugeot-stik og kabler (OBD2 16 pin, 30pin og 2pin) med en Tep92. De skulle gerne fungere på samme måde med alle diagnoseinstrumenter. Kun tre forbindelser er nødvendige.
Nedenfor et skema af OBD2-hanstik og et med de tre stik-typer, som sidder i bilerne (det med 30 pin er faktisk et hanstik). Jeg har indtegnet hvad jeg har fundet ud.

Uden adapter er det nemmest at improvisere med isolerede testkabler, f.eks. disse:
http://www.biltema.no/no/Verktoy/Maleverktoy/Maleinstrument/Testkabler-10-stk/
Forbind 12v plus og minus, desuden Iso K (minus først!). Så skulle der gerne være "hul igennem".
For AXen må man hente de 12V direkte fra 12V-batteriet.
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

terjeeri

Tusen takk Jornheim. Det gikk et lys opp for meg da du sa at 30 pins'n er et hannstik.
Da er det vel slik at det kun er 6 pinner som er i bruk på denne. Jeg trodde først det var noen tidligere eiere av bilen som hadde montert disse 6 pinnene for kontakten er vel opprinnelig en hunn- kontakt hvor det er montert koblingspinner på de 6 aktuelle hull.

Dette hjelper meg veldig og jeg forstår da hva Enviro mente, da de sa de benyttet en hun kontakt fra diagnoseinstrumentet sitt.

Da er det bare å se om jeg får tak i denne adapteren. skal forsøke nettbutikken på finnfeil.no først.
Vennlig hilsen
Terje. E.
Citroen Saxo Electrique 1999, 70.000 KM. Dead
Pegeout 106 2003, 54000 km

jornheim

Fint at du kan bruge det!

Ja, 30pin-han-stikket (i bilen) er for det meste tomt.... og kun pin A1, A3 og C1 skal bruges i forbindelse med elbil/Sagem.

Hvor vidt de andre fungerer med f.eks. Lexia kan jeg ikke sige. I vores Saxo (som har OBD2 16pin) lykkedes mig ved hjælp af Tep92 at afprøve funktionen for selestrammere (beltestrammere, altså D2 ved 30pin), men den ikke for airbag. Begge funktioner ligger i diagnosemenuen, men udenfor udenfor elbil/Sagem-afsnittet.
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

jornheim

En lille tilføjelse, måske kan nogen bruge det:

Skema for stik/støpsler til kabel fra OBD2(16pol.) eller 30pol. til nyere Elit/Tep92 (IPC30-Interface med 27pol. Sub-D).

Rettelse:
Oprindeligt (f.eks. hos Citroen AX) fungerede Elit/Tep92 uden interface. Kun 3 forbindelser var nødvendige: +12V, minus og IsoK.

Skemaet viser flere forbindelser og og kan kun bruges med nyere softwarekassetter og IPC30.



Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

elektrolux

Sitat fra: jornheim på søndag 14. november 2010, klokken 22:04
I vores Saxo (som har OBD2 16pin) lykkedes mig ved hjælp af Tep92 at afprøve funktionen for selestrammere (beltestrammere, altså D2 ved 30pin), men den ikke for airbag. Begge funktioner ligger i diagnosemenuen, men udenfor udenfor elbil/Sagem-afsnittet.

Hadde vært veldig kjekt om også Airbag'en kunne blitt adressert. Kanskje vi da kunne snakket med Think sin airbag også.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jornheim

For airbag se skemaet som jeg nu har udskiftet (det første var et en tidligere udgave, med masser af spørgsmålstegn...).

Airbag ligger udenfor elbil-menyen, og med min Tep92 fungerer airbag-kontrol ikke desværre ikke. Kan ikke huske hvor jeg fand informationen at det skulle ligge på pin 13 i OBD II. Jeg har selv original kabel 30pol.-sub D 27pol. fra Actia og målt det igennem. 
Køge, 40km syd for København. Saxo electrique (2000 model), 2007-blokke (NiCd)
Kører ZOE i en delebilsforening (=dansk for bildeling)

elektrolux

Ser at airbag er avhengig av softwaren til E.L.I.T'en

Skal se om jeg greier å oppnå kontakt. Mener jeg har siste versjon software.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

frank

Eg kjøpte en billig overgang fra 30pin til obd2 fra Kina, men denne viste seg å ha en feilkobling.
Pinne 4 i obd2 var ikke koblet til Chassi GND som den skulle.
Åpnet kabelen og koblet om, og nå virker den fint.
Fana,Bergen, bruktimportert P106 1997, siden 2001,  116000km, nytt batteri på 14000km, 1 ny blokk på 52000km, hugget/skrapet Mars 2016
Zoe Life 7.3.2016
Think Classic 2002,  (prosjekt)
Think Classic 2001
Nikometer
Lithium pakke fra Trilling, til hyttestrøm, elbåt og trillebår

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA