Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ikke regn med å kunne lade din Zoe

Startet av Lars C. Krogenæs, tirsdag 25. mars 2014, klokken 14:47

« forrige - neste »

Electrix

Når det gjelder Type 2 ladepunkt på 22kW så kan de fleste større bygninger (bedrifter, leilighetsbygg, butikker og kjøpesenter) lett installere 1 til 10 slike ladepunkt til rundt 15 000 kr pr stk. hvis man ikke skal ordne med kompliserte beltalingsløsninger og slikt. Til sammenlikning vil jeg tro at "kjøleskapet" alene I en middels matvarebutikk trekker mer strøm enn en 22kW.

I tillegg er det slik at alle elbiler kan lade med disse punktene, noen raskt og andre litt tregere, men man kan også ha en enkel mobil semihurtig chademo eller combo lader som kan plugges I et sikt uttak og lade andre elbiler med 22kW. Da er det bare kjøpskost, ingen installasjonskost I tillegg.

Sånn sett er noen 22kW punkter er Ganske fremtidsrettet investering for en bensinstasjon, veikro eller butikk som vil ha potensielle kunder til å stoppe langs veien
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Bergen

Sitat fra: Baard på onsdag 13. august 2014, klokken 15:38

Det er jo fortsatt bare rykter, men jeg har bestilt den omtalte IT/TN laderen og den skal vist nok ankomme sammen med bilen. Dette består av den vanlige laderen samt en trafo som skal lage et rent TN nett i likhet med den trafoen som jeg har i garasjen, bare i mindre omfang. Det går også rykter om at Renault planlegger en "dobbeltlader" som kan fast monteres, men det er bare løse rykter....

Jeg legger ut bilder når jeg får boksen....
'
Hei. Er nytt medlem som vipper på Zoe eller ikke. Jeg har ikke funnet noe opplysninger fra Importør som bekrefter at det finnes en lader som kan taes med i bilen og som også kan benyttes på vanlig stikkontakt med 220V IT nett. Er denne IT/TN laderen et faktum eller rykter?

emil

Sitat fra: Bergen på onsdag 20. august 2014, klokken 17:33
Sitat fra: Baard på onsdag 13. august 2014, klokken 15:38

Det er jo fortsatt bare rykter, men jeg har bestilt den omtalte IT/TN laderen og den skal vist nok ankomme sammen med bilen. Dette består av den vanlige laderen samt en trafo som skal lage et rent TN nett i likhet med den trafoen som jeg har i garasjen, bare i mindre omfang. Det går også rykter om at Renault planlegger en "dobbeltlader" som kan fast monteres, men det er bare løse rykter....

Jeg legger ut bilder når jeg får boksen....
'
Hei. Er nytt medlem som vipper på Zoe eller ikke. Jeg har ikke funnet noe opplysninger fra Importør som bekrefter at det finnes en lader som kan taes med i bilen og som også kan benyttes på vanlig stikkontakt med 220V IT nett. Er denne IT/TN laderen et faktum eller rykter?

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16040.0.html

Ole Petter

Da kan vel denne stickyen fjernes?

Myter og misforståelser angående elbiler er det vel nok av, om ikke elbilforumene selv skal gi dem næring.

emil

Sitat fra: Ole Petter på onsdag 20. august 2014, klokken 19:27
Da kan vel denne stickyen fjernes?

Myter og misforståelser angående elbiler er det vel nok av, om ikke elbilforumene selv skal gi dem næring.

La oss få bekreftet at saken fungerer over alt og at det ikke lengre er problemer med IT (og TN enfase) Type2 stolper først...

Ole Petter

Sitat fra: emil på onsdag 20. august 2014, klokken 20:19
Sitat fra: Ole Petter på onsdag 20. august 2014, klokken 19:27
Da kan vel denne stickyen fjernes?

Myter og misforståelser angående elbiler er det vel nok av, om ikke elbilforumene selv skal gi dem næring.

La oss få bekreftet at saken fungerer over alt og at det ikke lengre er problemer med IT (og TN enfase) Type2 stolper først...

Hvorfor vil du lade på enfase? Det går jo saktere.

Kan du fortelle oss hvor disse mytiske/mystiske IT type 2 eller type 2 enfasestolpene er, så kanskje noen kan prøve?

emil

Sitat fra: Ole Petter på torsdag 21. august 2014, klokken 17:10
Hvorfor vil du lade på enfase? Det går jo saktere.

Fordi alle steder det vil være aktuellt for meg å lade nå er det bare enfase IT tilgjengelig.

Ole Petter

Sitat fra: emil på torsdag 21. august 2014, klokken 18:36
Sitat fra: Ole Petter på torsdag 21. august 2014, klokken 17:10
Hvorfor vil du lade på enfase? Det går jo saktere.

Fordi alle steder det vil være aktuellt for meg å lade nå er det bare enfase IT tilgjengelig.

Men er det type 2 ladekontakt som du hevdet?

Mulig du blander forveksler det med at Leaf og Golf kun får 3,6 KW fra en 11, 22 eller 43 kW type 2 lader.

Flips

Sitat fra: Ole Petter på torsdag 21. august 2014, klokken 19:54
Sitat fra: emil på torsdag 21. august 2014, klokken 18:36
Sitat fra: Ole Petter på torsdag 21. august 2014, klokken 17:10
Hvorfor vil du lade på enfase? Det går jo saktere.

Fordi alle steder det vil være aktuellt for meg å lade nå er det bare enfase IT tilgjengelig.

Men er det type 2 ladekontakt som du hevdet?

Mulig du blander forveksler det med at Leaf og Golf kun får 3,6 KW fra en 11, 22 eller 43 kW type 2 lader.
http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/model-s-ladekart De gule punktene på dette kartet er 7-11 kW :) (Type 2)

emil

Sitat fra: Ole Petter på torsdag 21. august 2014, klokken 19:54
Sitat fra: emil på torsdag 21. august 2014, klokken 18:36
Sitat fra: Ole Petter på torsdag 21. august 2014, klokken 17:10
Hvorfor vil du lade på enfase? Det går jo saktere.

Fordi alle steder det vil være aktuellt for meg å lade nå er det bare enfase IT tilgjengelig.

Men er det type 2 ladekontakt som du hevdet?

Mulig du blander forveksler det med at Leaf og Golf kun får 3,6 KW fra en 11, 22 eller 43 kW type 2 lader.

Det jeg sier er at Type2 kontakt i stolpe ikke er noen garanti for hverken trefase eller TN-nett. Oslo har mange 16A Type2 ladeplasser. Jeg kan selv sette opp en 32A Type2 ladestasjon på min egen husvegg som da vil være enfase IT-nett.

Griffel

Sitat fra: Ole Petter på torsdag 21. august 2014, klokken 17:10
Hvorfor vil du lade på enfase? Det går jo saktere.

Kan du fortelle oss hvor disse mytiske/mystiske IT type 2 eller type 2 enfasestolpene er, så kanskje noen kan prøve?

Sitat fra: Griffel på mandag 21. april 2014, klokken 11:05

Basert på: http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/model-s-ladekart
........  en kan jo si at disse først og fremst er beregnet for BMW og Leaf).

Denne listen er basert utelukkende på min tolkning av informasjonen i "model-s-ladekart" valg type 2 gul.

Traraveien 13, 1605 Fredrikstad : 6 Type 2 (Normal 32A). (hadde de vært 3 fas ville dette vært 22kW punkt men siden de er i kategorien 7-11kW betyr (Normal 32A) i i denne kombinasjonen at dette må være et 7,3 kW punkt)

Oscar Pedersens vei 39, 1702 Sarpsborg : 3 Type 2+vanlig (Normal 32A). 6 Type 2 (Normal 16A).
Altså 6 stk. 11kW + 3 stk. 7,3kW altså 1 fas 230V

Vammaveien 100, 1813 Askim: 2 Type 2 (Normal 32A)

Idrettsveien 10, 1860 Trøgstad: 2 Type 2 (Normal 32A)

Rådhussvingen 7, 1400 Ski: 6 Type 2+vanlig (Normal 32A)

Dokkveien , 0250 Oslo: 2 Type 2+vanlig (Normal 32A) (Blir borte til sommeren med bygging av nasjonalmuseet)

Tesla Service Center, Verkseier Furulundsvei 16, 0668 Oslo: 1 Type 2 (Normal 32A) (Da har de altså et slik 1 fas 230V punkt i sin egen butikk med det kan jo hende at det er tilpasset Tesla med lasking).

Torvet 7, 3210 Sandefjord:  2 Type 2+vanlig (Normal 32A). 2 Type 2 (Normal 32A) (altså 4 enfas 32A punkter)

Øvre Dalane 1, 4230 Sand: 1 Type 2 (Normal 32A)

Tinghuset , 5590 Etne: 1 Type 2 (Normal 32A)

Markavegen 2, 2920 Leira i Valdres: 4 Type 2 (Normal 32A) (De første som ble omtalt her på forum)

Bygdinvegen , 2953 Beitostølen: 2 Type 2 (Normal 32A) (Pussig egentlig siden de har 400V distribusjon i området)

St Olavsväg 19, 83013 åre: 2 Type 2 (Normal 32A). (2 Type 1 (Normal 32A) disse siste har bare Leaf glede av)
Dette er riktig nok Sverige, men i besøks-distanse for Trøndere og derfor interessant i denne sammenheng)

I tillegg til 16A enfase stasjonene.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Bergen

Bestilt Zoe Life med ekstra boks. Forhandler viste fint lite utover pressemeldingen både om fysisk størrelse og om det var egen kabel eller ekstraboks som settes på eksisterende kabel. Time vil show. Spennende bil i alle fall :)

edakcots

Artig å se spekulasjoner her:)
Boksen eksisterer den, jeg har sett den "live" og i bruk:)

Boksen er kun til for å løse lading det det kun finnes IT nett, den vil ikke bli brukt så mye for folket flest allikevel, da man har fått egen hjemmeladestasjon levert og montert av Renault uansett. Den vil kun hjelpe meg når jeg må på hytta eller til familie som ikke har TN.
Men den tar bort all usikkerhet ang ladeproblemene til ZOE :D

Uansett så vil jeg alltid lade hjemme over natta og vet jo etterhvert hvor jeg kan hurtiglade når jeg er på tur, det er jo der denne bilen vinner over alle andre!

Lader på 43kw på Fornebu på 30 min til nesten fullt ;D

Løp å kjøp!!!
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

tinker

Men det er vanlig schuko kontakt i den, sånn at den evt er mulig å bruke på TN schuko også?
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

Rav4_EV

22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA