Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oslo - Grimstad

Startet av Orry, lørdag 22. mars 2014, klokken 20:40

« forrige - neste »

Orry

Jeg skal hente vår nye i3 i Oslo den 3 april og kjøre den til Grimstad. Er det noen som har forslag til hurtigladere langs E18 til Grimstad. Regner med at jeg må innom 2 stasjoner.

emil

Dårlig med operative ladere på den strekningen idag. Tror du må regne med å ta et ladestopp allerede i Drammen for å så komme deg til Skien (ca 9 mil over Siljan). Strekningen videre kan bli problematisk, men ca 135km kan gå hvis du er forsiktig, men det er kanskje ikke lett når man vil prøve ny bil. Spisepause på Brokelandsheia med litt normallading er kanskje nok.

Nå er det jo planlagt åpning av en del hurtigladere denne våren, men mange av de er vel fra Ishavsveien og da kan man lure på om det blir noe av.

Orry

Er Skagerak arena nærmeste til E18 ved Skien. Er det mulig at vw forhandlere har hurtigladere langs veien til Sørlandet?

svingen

Nå støtter I3 7.4KW lading så da kan du jo faktisk prøve og finne en slik på vei og,krever att du har da en lader som støtter det eller type 2 kabel hvis det er type 2....da får du jo full ladet bilen på ca 4 timer?

http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/model-s-ladekart
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

emil

Problemet er at hvis du ikke kjører Tesla er det i prinsippet ikke noen alternativer enn 16A schuko mellom Skien og Arendal. Nå skal det vel komme en 22kW type2 stolpe ved hurtigladeren på Stoa, men når den er klar vet jeg ikke.

Ville eventuellt hørt med BMW forhandeleren om de hadde noen tips. Men i teorien skal jo Oslo-Skien og Skien-Grimstad gå hvis vær/føre er på din side og du ikke blir fristet til å teste ut for mye av bilens kraft.

X-Trail

Bmw i Tønsberg har 32a til demobil på veggen. Kanskje du kan låne den litt?
Stolt eier av ELise♡

nien

Vw forhandlere har 3.6 kw ladere i drift, og disse passer din bil. Men det tar jo litt tid da....

Orry

Da er vår nye I3 på plass i Grimstad. Det ble en lang tur  :(, Men en fin tur.
Min sønn og jeg fikk utlevert nøkler kl 1000 på Skøyen. Siden det ikke er mange hurtigladere på vei til Grimstad, så valgte vi å følge rådet vi fikk her på forumet. Lade på hurtigladeren i Drammen og på hurtigladeren ved Skagerak Arena i Skien. Vi satte oss i bilen og kjørte stolte ned til Drammen på Økopro pluss. Siden vi var helt nye på dette med lading av el bil, så var vi litt usikre på hvordan dette fungerte. Vi fant lett hurtigladestasjonen og fulgte bruksanvisningen til Easypark. Satte stikkontakten inn og trykket på knappen. Men ingenting skjedde. Hva gjorde vi galt? Vi prøvde flere ganger, men tilslutt så ringte jeg til Grønnkontakt. Som da opplyste meg at CCS laderen på disse 2 hurtigladerene virket ikke. Det hadde de ikke gjort på en stund :(.
Ok, hva gjør vi da. Jeg ba min sønn sjekke på "ladeNå" app og han sier at det vi kan kjøre til Tønsberg for å lade på vanlig 16A, for å få noen mil til på bilen. Sønnen min hadde ikke vært i Tønsberg før, så vi tok dette som en tur.
Etter 1 time i Tønsberg, så mente vi at vi hadde akkurat nok strøm til å komme oss til Skagerak Arena i Skien. Så vi satte oss i bilen for å dra dit. Når vi så nærmet oss Porsgrunn, så begynte jeg å føle litt av rekkevidde angsten. Så vi bestemte oss for å stoppe på Vassbotn Grillene. Her står det på "ladeNå" appen at de kan levere  hurtiglading. Vi stoppet for å fylle på støm, men ble skuffet. Denne stolpen hadde 2 kontakter, en som kunne lever 32A 400v og en som kunne levere 16A 230v. Men kontakten til I3 passet selvfølgelig ikke til "hurtigladeren" Dette var en lader til Campingbiler osv. Vi måtte nøye oss med 16A.

Vi måtte igjen vente 1 time for å få nok til å komme til Skagerak Arena. Vår kjære hurtiglader. Vi kjører til Porsgrunn og forbi hovedkontoret til Skagerak Energi (som ikke hadde noen hurtiglader på utside, merkelig nok) og inn til Skien. Nå skulle vi få rask og nok strøm til å komme oss hjem. Men igjen som i Drammen, hurtigladeren til CCS kontakten virket ikke, på samme lader sto en Leaf og drakk strøm glad og fornøyd. Det var som å få et slag i tryne. Bilen hadde på dette tidspunktet  strøm til 7 km. Hva gjør vi nå?
Vi tok sjansen å kjørte tilbake til Porsgrunn og til en VW forhandler. Han hadde 2 kontakter til E-UP og vi fikk låne en til vår I3. Det vil si 5 timer lading 10 mil fra Grimstad. Så vi spiste en god middag og gikk på kino.

Da kinoen var ferdig hadde vi 105 km strøm på bilen. Vi satset på at dette holder hjem. Klokka var nå 21. Men sørlandet er ikke som vestfold, vi har litt flere bakker. Så da vi var i Arendal, måtte vi stoppe igjen. hadde kun 5 km igjen med strøm. Og her er det heller ingen hurtiglader som passer til standarden CCS lader. Derfor ble det til at jeg var innom jobb og lånte en bil (diesel) og kjørte sønnen min hjem, men bilen ladet nok en gang på 16A 220v. Jeg hentet bilen i Arendal kl 0030 for å ha den trygt i Garasjen. Den var jo tross alt helt ny :)

Min første erfaring med elbil er at ved langkjøring, så er det store mangler i infrastrukturen. Det mangler hurtigladere langs E18. Bensinstasjonene burde ha hver sin. Tenk på alt mersalget de kunne ha fått (utrolig at de ikke har gjort noe med dette) og "ladeNå" appen fungerer egentlig veldig dårlig, den informerer om noen ladepunkter, men lagt fra alle. I tillegg så burde den være online, slik at en får informasjon om hurtigladestasjoner virker eller ikke. Se på appen til Clever i Danmark. Den viser status.

Nå skal jeg kose meg med I3 i Grimstad distriktet og lade i min egen Garasje på 16A. Har jo 400V til huset, så kanskje jeg burde sette opp en "hurtiglader" som virker :)

svingen

ja det var jo litt av en tur får man si......hvis du kjøper deg en type2 kabel kan du lade dobbel så fort som på 16a får vel 7.4kw det vil jo hjelpe,lett og si i etterkant men det er en slik en i skien og så kommer det flere og flere.

Du kan jo kanskje kjøpe deg en 7.4kw lader og ha i garasjen og så kan du ta med deg den på "lang tur" med et par overganger så får du ladet veldig mange plasser,er som regel 32a 3fase 220v på bensinstasjoner og mange andre plasser,der hvor den har slik pappa komprimrerings maskin osv,er den plass her som sier man kan bygge en slik en får 2000 kr eller du kan kjøpe en "orginal" med support osv til 7 tusen ca,men er kanskje ikke så ofte du skal på lang tur,og ting blir jo bedre og bedre nå (flere og flere ladestasjoner)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

tho

Den på skagerak arena har jo type 2 kontakt. Kunne du ikke bruke den? Da får du vel 7.4kW.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Orry


Sturla86

Nå ser min Oslo - Kristiansand / Søgne tur litt mørk ut (med min e-up)..  Fantastisk bra og verdifull informasjon for meg Orry! Takk!

Hadde tenkt å ta en tur nedover og håpe på det beste, men ser nå at det kan bli litt for tungvindt..  Igjen, takk!

Gulemaja

Vi har og tenkt oss til Kristiansand/søgne... Mista helt motet nå :(

svingen

Kommer opp i juli den i Skien med lade mulighet til alle biler dvs Combo og chademo og 22kw type 2, kun semi hurtig så maks 22kw delt.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Jan-Børre Olsen

#14
Ladenå appen virker litt verdiløs fordi hurtigladerene hos de er ikke hurtigladerene i mine øyne. Den ved Vassbotn grillene er altså merket som hurtiglader men er bare en 400v ac som i prinsippet bare er vanlig strøm støpsel for hva enn de har av en kurs det. Hurtiglader er chademo eller tilsvarende, derfor blir det enda mer håpløst når de som styrer med dette, som skal legge til rette med apper og all ting gjør det halvveis og ikke kan holde seg til en standard for hva som er hva. Hurtiglader=DC spenning rett i batteriet=lader, ikke strøm til on board lader. Jeg søker bare etter hurtiglader i appen og chademo lader hos Nissan i Tønsberg kommer opp sammen med 32A 400V alternativet på Vassbotn grillene. Selv om jeg hadde hatt dobbellader på min bil(og som er grunnen til at jeg ikke har det) blir en 6Kw lading for tregt for en langtur. Man må ha ekte hurtiglader for at det ikke bare skal bli på papiret at man kan kjøre langt.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA