Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når inntrer skilpaddemodus 2014/2013 leaf?

Startet av MindViruz, onsdag 19. mars 2014, klokken 16:33

« forrige - neste »

MindViruz

Ved hvor mange prosent gjenværende kapasitet på batteriet inntrer skilpaddemodus på 2014/2013 Nissan Leaf?

Mippen

vet ikke prosent, men vet at det er etter rekkevidden er "borte" og du fortsetter å kjøre et lite stykke. Ikke testet det selv. Har havnet på 0 men aldri kommet til skilpaddemodus.
Fremtiden er elektrisk.

X-Trail

Jeg mistet rekkevidde ved 8% og ved 5% ble prosenten også borte. Men ved tommelfingerregel 1% per km så kjørte jeg ytterligere 3-4 km uten å få skilpadde ;)
Men kan opplyse at jeg nesten holdt pusten for å spare energi de siste 2 km.......... :)
Stolt eier av ELise♡

offpist

Jeg hadde 3-4 km igjen på telleren i dag når jeg kom frem til hurtigladeren.
Koblet den på, og da viser den 22% ladestasjonen batterikapasitet.

Er ikke det litt vel mye å reservere rundt 20% av den nedre del av batterikapasiteten som ikke kan brukes?
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

emil

Det meste av de 20% kan brukes men bilen maser mer og mer på at du bør finne deg en ladestasjon. Fossilbilen min gjør det samme, begynner å klage på lite bensin når det er igjen 10L av 50L på tanken, men der går det jo litt fortere å fylle opp enn på Leafen

Min erfaring med hurtigladere generellt er at de viser ca 10% mer SOC enn bilen gjør.

offpist

Man skulle tro ladestasjonen spør bilen hva SOC er, og angir det i displayet.
Skal se neste gang hva Leaf Spy sier.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

fws

Har ikke så mye erfaring selv på dette området. Jeg vet at første anbefaling om å lade kommer ved ca. 17% batteri. Så er det flere som har sakt at neste påminnelse kommer ved ca. 8%. Skilpaddemodus skal komme når du har maks 1km igjen.
Nissan Leaf 2018

nr1rayner

#7
Har lurt på det samme selv.
Har vært ned på --- noen ganger sånn ca med hjerte i halsen, da vi stort sett har motbakke den siste biten hjem. Har stort sett vært fornøyd med å komme hjem.
Men i dag tok jeg meg bryet med å fremprovosere denne skapningen under høvelig kontrollerte forhold.
Vi har 2 ladestasjoner med ca 600 meters mellomrom her, så kjørte frem og tilbake mellom de. Var altså aldri langt unna tilgjengelig strøm  ;D
Koblet på Leafspy pro.

Low battery kommer som kjent på ca 17-19%. Husker ikke hvor mange kwh Leafspy sier da, men det vet jeg finnes info om andre steder her på forumet..
Very low battery kommer vel på ca 8-9%, Leafspy sier da ca 1,7-1,8 kwh gjenværende.
Når --- % dukket opp rapporterte Leafspy ca 1,2 kwh gjenværende.

Før skilpadden dukket fram forsvant først den ytterste ringen på den ytterste "power-dotten", hadde vel ca 0,6-0,8 kwh gjenværende da.
Ei lita stund etterpå forsvant to ytter-ringer til.
Tok ei god stund for hver 0,1 kwh forsvant, og hadde vært på 0,5 kwh gjenværende.
Til slutt dukket skilpadda fram med fortsatt oppgitt 0,5 kwh rest fra Leafspy, tipper det var veldig nært den bikket ned til 0,4 kwh.

Vet ikke eksakt hvor langt jeg kjørte fra --- % til skilpadda dukket fram.. Men det ble for meg overraskende langt, snudde ved begge ladestasjonene flere ganger, og hadde i tillegg kjørt ca 1km før dette prosjektet begynte. Totalt ble det nok i området 5-6km give or take..
Skulle nok ytterligere likt å teste hvor langt det er fra skilpadde til bilen nekter å gå. Men da skilpadda dukket opp var jeg nesten så nært den ene ladestasjonen at jeg kunne koblet til der jeg stod. Turte ikke utfordre skjebnen videre, men med kun 3 ytre power-dotter i manko og et varmeapparat som fortsatt jobbet, ser jeg ikke bort i fra at jeg kunne kjørt flere runder til.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

nr1rayner

Sitat fra: leafnor på søndag 20. mars 2016, klokken 18:59
0,4kWt, og bilen kan ikke kjøre lengre.
Skal den ikke kutte varmen også? Når gjør den i tilfellr det?
Jeg fikk jo opp skilpadda og Redusert motorkraft eller hva det stod og stoppet rett etterpå, men hadde fortsatt varme.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

leafnor

Sitat fra: nr1rayner på søndag 20. mars 2016, klokken 19:14
Sitat fra: leafnor på søndag 20. mars 2016, klokken 18:59
0,4kWt, og bilen kan ikke kjøre lengre.
Skal den ikke kutte varmen også? Når gjør den i tilfellr det?
Jeg fikk jo opp skilpadda og Redusert motorkraft eller hva det stod og stoppet rett etterpå, men hadde fortsatt varme.
Fremprovoserte skilpadde selv en gang, og varme virket selv etter null fremdrift. Så varme tror jeg ikke forsvinner.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Erik N

Litt halvt off-topic, men.. Jeg hadde varme på i bilen på hytta mens babyen sov, og hun sov så lenge at det gikk en hel del batteri i kulden. Hvis jeg ikke hadde følgt med og latt bilen gå helt til den stoppet, hadde det bare vært å stoppe in shuko-ladekontakten og lade den opp igjen, eller hadde den "låst seg" på noen måte slik at jeg ikke fått den ladet opp igjen?

qualbeen

Sitat fra: leafnor på søndag 20. mars 2016, klokken 19:27
Sitat fra: nr1rayner på søndag 20. mars 2016, klokken 19:14
Sitat fra: leafnor på søndag 20. mars 2016, klokken 18:59
0,4kWt, og bilen kan ikke kjøre lengre.
Skal den ikke kutte varmen også? Når gjør den i tilfellr det?
Jeg fikk jo opp skilpadda og Redusert motorkraft eller hva det stod og stoppet rett etterpå, men hadde fortsatt varme.
Fremprovoserte skilpadde selv en gang, og varme virket selv etter null fremdrift. Så varme tror jeg ikke forsvinner.


Er ikke klimaanlegg og alt annet interiør koblet på 12V-batteriet? Derfor vil ikke bilen slå av varmen.
Normalt sett lades 12V-batteriet med strøm fra hovedbatteriet under kjøring, men når man har svært lite strøm igjen, får selvfølgelig ikke 12V-batteriet tillatelse til å hente noe strøm..


Tror jeg da :p

nr1rayner

Strøm til varmeapparat går fra driftsbatteriet, ikke fra 12v.
Andre elbiler kutter visst varmeanlegg ved svært lav ladeprosent for å sikre fremdrift, men er visst ikke slik på Leaf da.

Usikker på hva som kunne skjedd jeg Erik, tviler på at det har vært verre enn å plugge i laderen. Men kan vel se for meg et worst case at driftsbatteriet går tomt så den slutter å varme, men ikke slår av bilen.. Så den fortsatt står på, med vifta på så også 12v batteri til slutt blir flatt. Tørr ikke sette penger på hva som skjer da, men igjen ved worst case kan det vel hende at den ikke har nok spenning på 12v til å starte lading.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Aleco

#14
Testa Leafen min (2015-modell) nå nettopp på dette.

"Svært lavt batteri"
25 GIDs (8.9%)
1.9 kWh

---%
19 GIDs (6.8%)
1.5 kWh


6 GIDs (2.1%)
0.5 kWh

Ser at verdiene er litt ulike hos meg og han ovenfor, men på skilpaddemoduset er vi like. Hver wattime (0,1 kWh) under ---% var veldig drøy. Jeg ser på skjermbildene mine at 7% til ---% tok 4 minutter i stillstand med varmepumpa på full guffe. ---% til skilpaddemodus, derimot, tok hele 18 minutter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA