Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Overgang fra gammel elbil til Tesla

Startet av Silkefot, tirsdag 11. mars 2014, klokken 15:43

« forrige - neste »

Silkefot

Hei,

Har lurt litt på hvordan de som hadde en annen elbil før Tesla opplever overgangen. Er det noe hjelp i erfaringen man har opparbeidet seg med å bruke minst mulig energi? Ser at når Tesla kjørere rapporterer forbruk av KW varierer det en del, men er rekkevidde på en Tesla like avhengig av en erfaren elbilsjåfør som før eller har andre ting som aircondition og lignende mer å si på en så moderne elbil?
Bosted Fetsund
Eier:
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Eide:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

Henning76

Jeg innbiller meg at det har en del å si ja. Jeg har lært å kjøre økonomisk når det trengs. Gasse på litt i nedoverbakker for å ha "mer fart å ta av"  i oppoverbakker, for eksempel.

Men forbruket er overraskende lavt. Jeg får for tiden BEDRE forbrukstall på min Model S enn på Leafen vår. Innbiller meg at Tesla faktisk har en del innovasjoner som gjør bilen automatisk mer effektiv.
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

Henning76

Followup : klimaanlegg teller ikke såååå mye lenger når man har 85kw batteri å ta av.
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

Hyperstress

En KAN få overraskende lave forbrukstall om en går inn for det. Kjørte Moss-Son i går, uten klima og uten å sinke trafikken. Endte da på 1,2kwh/mil! (start fra varm garasje). Tror knapt jeg hadde klart det med e-Upen en gang. Brukte klima på vei tilbake, start med litt kaldere bil, og kjørte littegrann friskere, endte da på 1,8-1,9kwh/mil.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Philip Marlowe

Sitat fra: Henning76 på onsdag 12. mars 2014, klokken 19:24

Men forbruket er overraskende lavt. Jeg får for tiden BEDRE forbrukstall på min Model S enn på Leafen vår. Innbiller meg at Tesla faktisk har en del innovasjoner som gjør bilen automatisk mer effektiv.

Det du skriver der er veldig interessant. Har du noen sammenligningstall over samme strekning med noenlunde like værforhold?
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Cowboystrekk

Oppgitte tall for min bil er vell 37,5-39 mil litt avhengig av hvor man sjekker specs. Jeg har ved flere anledinger greid 39 mil reel rekkevidde på langturer :) Noen av de faste løypene mine gir meg forbruk på 0,9 eller 1,25. Gjennomsnittlig forbruk nå i siden slutten av April har konsekvent ligget på 145-175 på alle langturer med flere personer i bilen, ofte klimaanlegg på).
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA