Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batteritesting

Startet av elektrolux, fredag 29. desember 2006, klokken 07:10

« forrige - neste »

elektrolux

Dersom noen har behov for å teste enkeltblokker eller hele batterier, har jeg og en kolega nå investert i en datastyrt utlader.

Vi har utviklet en testmetode som avslører defekte eller dårlige Celler, og leverer ved graf som viser tilstanden på hver enkelt blokk.

Metoden er enkel.

Vi tapper hver enkel blokk ned til 4,5 volt, mens vi observerer for cellereversering. (Gassing)
Deretter initiallader vi dem med 10 A i 12,5 timer mens vi logger spenningsutviklingen.
Tilslutt logges kapasiteten ved ca. C3 utlading. D.v.s 35A last.

Fordelen ved å teste blokkene med denne metoden er at en kan få en bekreftelse på om blokkene en har er gode nok for bruk i Elbil.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#1
Interresant å lese dette gamle innlegget igjen.

Ser at vi er kommet en god del videre siden den gang. Leverer ikke lenger ved grafer, da dette tok alt for lang tid å produsere, grunnet alt papirarbeidet.

Ellers er testens gang justert noe og utvidet med et ekstra trinn, (  den viktige og informative recondisjonering med 5A ned til 2V ) og vi er nå i stand til å dra 100A slik at reell kjøring kan simuleres.

Prisen for alt dette er likevel beholdt på symbolske 100 Kr / blokk

Ellers er vi også i stand til å ta tak i batterier som har begynnt å miste livsmotet. Det ser ut til å være et lite vindu fra fullgodt batteri, til defekt batteri, og tar vi tak i problemet i tide, har det vist seg mulig å få blokken tilbake til gamle prestasjoner.

Til dette benyttes en blanding av 100A lading, og cycling med lav strømstyrke.


Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA