Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

Usikker på detta

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 30. oktober 2016, klokken 08:23
Sitat fra: bjorngb på søndag 30. oktober 2016, klokken 00:39
Hvorfor er bensinstasjon en av mine favoritt POI? I en elbil? Å, selvfølgelig - alle må ha pølse... Hvordan kan det byttes ut med ladestasjoner? Helst kun hurtigladestasjoner.

De kjører vel samme kart i alle BMW, fossil eller el...

Vil tro dette er et enda større irritasjonsmoment for fossilbilene - å ha kartet fullt av ladestasjoner  :o
(tenker at de ikke har det)
Burde vært mulig å luke dette ut :)

Trond.m

Dette spørsmålet hadde jeg også. Det var enkelt å bytte bensinstasjon med ladestasjon. Husker ikke så mye av det nå og jeg har ikke i3 for øyeblikket, men sjekk diskusjonen rundt dette i samme tråd i august i år.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12948.msg499807/topicseen.html#msg499807

Ingeniøren

Sitat fra: hELgenen på lørdag 29. oktober 2016, klokken 21:40
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 29. oktober 2016, klokken 19:57
Du skal laste ned BMW Update manager ja. Når den starter mener jeg at du ble ledet inn på BMW's sider hvor du finner noe som heter "Road Map EUROPE Next 2016-2 (i3)". Denne lastes ned og du må ha en tom USB pinne klar med kapasitet 32 GB (Formatert med FAT32).

Når du har laste ned og Update manager har skrevet ferdig pinnen, går du i bilen, setter den i USB porten og inn i menyen for å oppdater kart og starter prosessen - mulig den startet av seg selv, husker ikke helt. Hos meg tok ned lasting og skriving rundt 3 timer mens jobben i bilen tok 1 time. Du trenger ikke sitte i bilen da den klarer seg selv til oppdateringen er ferdig.

OK - sjekket nå - er ingen nye kart å oppdatere - kun noen bugfix mhp. eldre mobiltelefoner,bluetooth streaming og slikt ser jeg

Takk for informasjonen.

På første siden du kommer til står hva du har tilgang til merket med "bestilt". Hos meg står USB Map Update merket bestilt. Tror hva du har tilgang kommer an på hva du valgte inn i bilen når den var ny. Kjøpte du siste Fully Charged, så har kanskje BMW ikke fått det på plass enda.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Toalmar

Ser at det er fullt mulig å kjøpe serviceavtale for I3, og skjønner at dette selvsagt lønner seg.
Spørsmålet er å velge den som gir mest for pengene.
Det er da spørsmålet kommer.
Mener å ha lest at en I3 har 2 år eller 25000 km som intervall for service, stemmer dette?
Er det noen sensorer som kan eventuelt overstyre dette i forhold til slitasje / kjøremønster?
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

JorgenM

Første service er etter 2 år ja, tror ikke den avhenger av km. Neste er vel etter 4 år?
Ved behov for service sender bilen beskjed til verkstedet og de ringer deg opp for å avtale time :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Usikker på detta

Noen som vet om "nødbremsen" er konstant aktiv eller om den må fysisk akitiveres via knapp hver gang man setter seg i bilen?

Har opplevd piping og uling ved et par tilfeller, men da har riktignok ACC vært aktivisert og jeg har tenkt at det er den, ikke nødbremsesystemet som har reddet meg - selv om det blir litt av samme sak.

Det er jo en fysisk knapp. Hvordan fungerer den?
Ser bl.a. at jeg kan svitsje mellom biler, fotgjengere eller begge deler..

Ingeniøren

Sitat fra: Usikker på detta på mandag 31. oktober 2016, klokken 05:46
Noen som vet om "nødbremsen" er konstant aktiv eller om den må fysisk akitiveres via knapp hver gang man setter seg i bilen?

Har opplevd piping og uling ved et par tilfeller, men da har riktignok ACC vært aktivisert og jeg har tenkt at det er den, ikke nødbremsesystemet som har reddet meg - selv om det blir litt av samme sak.

Det er jo en fysisk knapp. Hvordan fungerer den?
Ser bl.a. at jeg kan svitsje mellom biler, fotgjengere eller begge deler..

Den har reddet meg en gang selv om jeg ikke hadde gjort noe spesielt i forkant. Nå og da kommer et rødt varsel og så jeg tror den er på hele tiden.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Usikker på detta

Skjønner, det er slik jeg har forstått det også.
Lurer da på hva denne "knappen" er for noe. Skjermdisplayet og sier at ting blir aktivert/deaktivert når man trykker på den.
Kan hende den kun suplerer med fotgjenger av/på, og at den da alltid er aktivert i forhold til biler.

Milo

Slik jeg har forstått dette så er den alltid på. Knappen kan brukes til å skru den av. Den er alltid på når du starter bilen.

Usikker på detta

#2484
Ok takker, da anser jeg det som bekreftet :)

Til info så jeg meg nødt til å teste ut maksfarten på bilen som er oppgitt til 150km/t.
På en helt strak slette, bred og opplyst vei, mo spik alene på veien.

-dro den med enkelhet opp i 155km/t før jeg følte at jeg ikke ønsket å prøve mer.
Jeg så egentlig for meg å møte en "vegg" ved 150, men neida.

Ferry

Test av maksfart kan vi vel trygt overlate til noen i Tyskland f.eks? Eller det var kanskje der du kjørte? Ser dog ikke helt behovet for å være spik alene for å kjøre i 150 der..

jkirkebo

Sitat fra: Usikker på detta på mandag 31. oktober 2016, klokken 11:33
Ok takker, da anser jeg det som bekreftet :)

Til info så jeg meg nødt til å teste ut maksfarten på bilen som er oppgitt til 150km/t.
På en helt strak slette, bred og opplyst vei, mo spik alene på veien.

-dro den med enkelhet opp i 155km/t før jeg følte at jeg ikke ønsket å prøve mer.
Jeg så egentlig for meg å møte en "vegg" ved 150, men neida.

Teste du med GPS? Eldre Leaf har makshastighet på 145km/t, når den "butter" så viser dog speedometeret 160km\t. GPSen viser 145km/t...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sør

Hvor kaldt bør det være for at det skal være noe poeng med forvarming av bil og batteri? I vår garasje blir det aldri kaldere enn ca +6 grader når vinteren er på det kaldeste. Skjønner bilen selv når det er for varmt og da lar være å varme opp bilen?

Har ikke fått bilen enda, så dersom dette er et opplagt spørsmål får dere bære over med meg  ;)
Audi e-tron 55
BMW i3 94Ah

Pallesnekkern

Sitat fra: Sør på mandag 31. oktober 2016, klokken 12:55
Hvor kaldt bør det være for at det skal være noe poeng med forvarming av bil og batteri? I vår garasje blir det aldri kaldere enn ca +6 grader når vinteren er på det kaldeste. Skjønner bilen selv når det er for varmt og da lar være å varme opp bilen?

Har ikke fått bilen enda, så dersom dette er et opplagt spørsmål får dere bære over med meg  ;)

Optimal batteritemperatur er vel 20-30 grader, og det er viktig hvis du skal på langtur og hurtiglade på veien om vinteren, ellers kan du få lav hastighet på ladingen. Så da ville jeg forvarmet batteriet.

Ellers så tror jeg ikke at jeg hadde brydd meg så mye om forvarming i ditt tilfelle. Du kan eventuelt gå inn i appen 10-20 minutter før du skal reise for å ytterligere varme opp kupeen. Meget behagelig hvis du er som meg, som liker å sette deg inn i varm bil.

Bowers

Merker dere noen forskjell i akselerasjon om bilen har høy eller lav SOC? 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA