Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

rth

Er det flere som opplever at rekkevidden faktisk er bedre etter ett par år enn da bilen var ny? I dag har kona kjørt 90km med en rest på 50,5%. Bilen har nå snart gått 60 000km. Må si jeg er positivt overrasket over batteriene.

Klykken

Ja, nå på sensommeren har jeg lett 160+ rekkevidde, og det er uten å tenke på å kjøre økonomisk. Har kjørt 29km nå i 60 og 80-soner, og har 85% batterikapasitet igjen etter stopp. Kjører alltid i Comfort-modus. Det betyr at jeg burde klare ca 190km før det blir stopp, hvis kjøremønstret er det samme.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Vind

Sitat fra: rth på torsdag 18. august 2016, klokken 09:09
Er det flere som opplever at rekkevidden faktisk er bedre etter ett par år enn da bilen var ny? I dag har kona kjørt 90km med en rest på 50,5%. Bilen har nå snart gått 60 000km. Må si jeg er positivt overrasket over batteriene.
Jeg har ikke opplevd dramatisk endring i oppnådd rekkevidde fra bilen var ny - Rekkeviddemåleren har blitt enda mere konserevativ etter softwareoppdateringer, men praktisk rekkevidde på en full ladning - og hvor mye som er igjen på batteriet etter en standard dag har ikke endret seg. 
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

klilleng

Sitat fra: rth på torsdag 18. august 2016, klokken 09:09
Er det flere som opplever at rekkevidden faktisk er bedre etter ett par år enn da bilen var ny? I dag har kona kjørt 90km med en rest på 50,5%. Bilen har nå snart gått 60 000km. Må si jeg er positivt overrasket over batteriene.

Har sikkert mye med temperatur å gjøre. Godt og varmt nå. :-)
Men positivt at de ihvertfall ikke har blitt nevneverdig svekket!!

02jan

TM du har rett, sjekket i bilen min idag. Har ikke lenger eget ikon for ladestasjoner ! Kun bensin. Fikk antagelig nyeste SW i forbindelse med service i sommer. Hadde tidligere et direkte valg for ladestasjoner i navi.

Forsøkte konfigurering uten hell.

Ved å angi destinasjon utenfor rekkevidde komme listen over aktuelle ladestasjoner på ruten opp i skjerm.

Men litt vanskelig å få opp lader på kommando fra sjåføren uten for mye dikkedarier.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

elbil2

Når tror dere den første 94ah blir lagt ut på finn?

bjorngb

Kan være like rundt hjørne, jeg har blitt kontaktet om jeg ønsket å snike i produksjonskøen, og kjøpe en som ble produsert tidlig (før jeg signerte kontrakt)
Skoda Enyaq iV80 Ultra 2022
i3 Fully Charged Protonic Blue
Opel Vectra 2006 til 2022

Zuexi

Sitat fra: bjorngb på torsdag 18. august 2016, klokken 16:49
Kan være like rundt hjørne, jeg har blitt kontaktet om jeg ønsket å snike i produksjonskøen, og kjøpe en som ble produsert tidlig (før jeg signerte kontrakt)
Av privatperson eller forhandler?

JorgenM

Er det normalt at det tar ca 1 minutt fra man velger f.eks å låse dørene via appen til bilen faktisk reagerer? Samme med alle andre app-funksjonene. Dette er Android. Aldri prøvd med iOS-enhet.

Har blitt vandt til dette, men nå som jeg har Tesla-appen tar det ca 1 sekund til bilen reagerer med den så tenkte kanskje at det var noe muffens med i3-appen eller bilen min.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

LMOR

Tesla er sikkert online kontinuerlig, men i3 har en offline løsning, så det må kobles opp en forbindelse. Eneste fordelen er vel at en sparer litt strøm.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

JorgenM

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

bjorngb

Sitat fra: Zuexi på torsdag 18. august 2016, klokken 17:01
Sitat fra: bjorngb på torsdag 18. august 2016, klokken 16:49
Kan være like rundt hjørne, jeg har blitt kontaktet om jeg ønsket å snike i produksjonskøen, og kjøpe en som ble produsert tidlig (før jeg signerte kontrakt)
Av privatperson eller forhandler?
Privat
Skoda Enyaq iV80 Ultra 2022
i3 Fully Charged Protonic Blue
Opel Vectra 2006 til 2022

LMOR

Sitat fra: TM på torsdag 18. august 2016, klokken 07:47
Sitat fra: Sungrazer på torsdag 18. august 2016, klokken 07:04
Det ser også ut som om du har et annet symbol istedenfor en kontakt.
Ja, det er veldig nyttig  :o. Det er for PARKERING + OFFENTLIG TRANSPORT !!
Det er altså et symbol for offentlig transport, ett for parkering og et for begge deler. Og bensinstasjoner....for en bil som ikke bruker bensin  :o.
Da har jeg kommet hjem og fått sjekket. Fikk det først ikke til selv.
Første observasjon er at listen over ladestasjoner ikke er oppdatert. Den ligger nok inne fast, og nye kommer med nye kartoppgraderinger... (mobilen er nok bedre å bruke).

Måten du får til å få ladestasjoner sammen med de andre direktevalgene er som følger:
Når du står med kartet fremme, trykker du en gang til på NAV knappen.
Så søker du frem ladestasjoner fra POI valget.
Når du da går tilbake til kartet, så vil ladestasjon-valget stå i menyen.

(Når du har søkt frem forskjellige ting, vil bensinstasjonvalget etter hvert forsvinne  8))
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Trond.m

Takk LMOR for denne oppklaringen. Det er jo en god løsning at menyen viser de sist brukte kategorier. Jeg har også lagret BMW Online søk etter ladestasjoner på en av hurtigtastene. Fikk også opp status på ladestasjonene, så nå skulle jeg være godt forberedt for lading underveis  :)

NiiN

Hvis noen har lyst til å lære litt mer (nerdete) om i3 og generelt om elbiler, anbefales denne boken jeg kom over i dag: https://itunes.apple.com/us/book/electric-vehicles-bmw-i3-60ah/id1125422107?mt=11

Gratis i itunes, finnes også i pdf hvis man googler litt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA