Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

eGolf vs konkurenter til eGolfs disfavør

Startet av KaiRK, onsdag 26. februar 2014, klokken 17:00

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Sitat fra: iAnders på torsdag 27. februar 2014, klokken 13:55
Takk for gode svar, jeg er enig i at VW må få klarhet i dette raskt. Jeg var sikker på at dette var standard-utstyr basert på at så mange medieartikler hevder dette (som jeg antar bygger på samme VW/Møller pressemelding). Men varmepumpe er jo ikke listet i spesifikasjonen til bilen så vidt jeg kan se.

Varmepumpe kommer som tilvalg i Q4 2014. Om det leveres da eller kan bestilles da vet jeg ikke.
Dette ifølge importør.


KaiRK

Sitat fra: Stikkkontakt på torsdag 27. februar 2014, klokken 14:27
Sitat fra: iAnders på torsdag 27. februar 2014, klokken 13:55
Takk for gode svar, jeg er enig i at VW må få klarhet i dette raskt. Jeg var sikker på at dette var standard-utstyr basert på at så mange medieartikler hevder dette (som jeg antar bygger på samme VW/Møller pressemelding). Men varmepumpe er jo ikke listet i spesifikasjonen til bilen så vidt jeg kan se.

Varmepumpe kommer som tilvalg i Q4 2014. Om det leveres da eller kan bestilles da vet jeg ikke.
Dette ifølge importør.

Dette passer også med informasjon jeg har fått fra flere hold i dag. Det var vistnok planer om å ha denne som standard, men pga. forsinkelser så de seg nødt til å levere det som ekstra utstyr senere.
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

Rio

Jeg har akkurat fått bekreftet en gang til direkte fra Møller at den kommer MED varmepumpe fra første bil.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

KaiRK

Sitat fra: Rio på torsdag 27. februar 2014, klokken 14:33
Jeg har akkurat fått bekreftet en gang til direkte fra Møller at den kommer MED varmepumpe fra første bil.
¨

Det var da som pokker! Har fått bekreftet fra Møller Skøyen og Nordlie Auto at den kommer uten. Har til gode å høre fra Erling Rød.

De siste svarene jeg har fått:
"Det må være en gammel mail fra xxx sendt på et tidspunkt vi planla å ha varmepumpe som standard i Norge, men ombestemte oss da varmepumpa ble ytterligere forsinket. Informasjonen i mailen fra xxx gjelder altså ikke lenger!"

"Varmepumpe blir tilgengelig som ekstrautstyr på e-Golf fra høsten. Tillegget for denne antas å bli ca kr 5.000,-
Oppgradering til større lader er nok ikke mulig dessverre."

Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

Jorgensen

#49
BMW leverer varmepumpe som standard for norske versjoner av i3, og de skriver følgende i sin brosjyre:
Bilen har en varmepumpe som gjør det mulig å øke energiutnyttelsen
med inntil 50 prosent i forhold til et tradisjonelt varmeapparat med samme
varmeeffekt. Dette kan øke rekkevidden med over 30 prosent. På samme
måte som klimaanlegget om sommeren, utnytter det innovative
varmepumpesystemet energien i uteluften. Oppvarmingen av kupeen til
ønsket temperatur fordeles automatisk mellom det elektriske
varmeapparatet og varmepumpen


VW burde iallefall opplyse om noe tilsvarende i sine brosjyrer.


-------------------------------------------------------
BMW iX 50 – nov.2023
Solgt ***Hyndai KONA Electric - aug 2018***
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

Stikkkontakt

Sitat fra: Jorgensen på torsdag 27. februar 2014, klokken 15:21
BMW leverer varmepumpe som standard for norske versjoner av i3, og de skriver følgende i sin brosjyre:
Bilen har en varmepumpe som gjør det mulig å øke energiutnyttelsen
med inntil 50 prosent i forhold til et tradisjonelt varmeapparat med samme
varmeeffekt. Dette kan øke rekkevidden med over 30 prosent.

Dersom 50% bedre energiutnyttelse gir 30% lengre rekkevidde tilsier det at over halvparten av energien går til oppvarming. Da snakker man om MEGET spesielle omstendigheter.

mihkku

Da er det bare å vente til runde to. For de som kun skal kjøre korte distanser så kan man leve uten varmepumpe:)

haldorh

x-Miev 2011
X-tesla model s 85 2013. modell s 85 2014

KaiRK

#53
Anbefaler dere som har fått informasjon om at bilene leveres med varmepumpe å kontakte forhandler. Siste beskjed jeg har fått er at Møller har oppdatert intranettet med informasjon rundt dette. Det står der at bilene leveres uten varmepumpe, men det vil komme som opsjon fom. høsten.
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

lillemarius

#54
Er meget overrasket at Golf ikke leveres med varmepumpe og 32A lader (6-7kW). Elbilen er jo fossilbilen overlegen på alt unntatt rekkevidde. Derfor bør første bud være å levere utstyr som forlenger rekkevidde. Når det gjelder 32A-lading er det for meg viktig med tanke på feks at en kommer hjem til et par timer middag og en selv eller andre i familien skal ut på ny lang tur etter det. Ellers skryt til god pris på Golfen.

Elmo

Sitat fra: arnkl på onsdag 26. februar 2014, klokken 17:47
Eg har sjølv ein Tesla Model S, som verken har varmepumpe eller rattvarme, og må seie at rattvarme har eg faktisk ikkje tenkt på at eg manglar :)
Elektriske varmeapperat varmar opp kupeen på ein augneblink, og min erfaring er at viss du forvarmar blilen, så er ikkje effektforbruket all verden heller. Viss bilen ikkje er forvarma så drar det rett nok ein del batterikapasitet i starten.

Men så skal du huske på at vi med eUp bruker ca 30% av kapasiteten (kjørelengen) på oppvarmingen, mend du kanskje bruker 5%
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Espen Hugaas Andersen

Jeg undersøkte forresten litt nærmere, og det virker som det er tilfelle at Model S faktisk ikke har varmepumpe.

Det den i stedet har er et sofistikert væske-basert temepraturstringssystem: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/22172-Model-S-Overall-Thermal-Management

Model S klarer å fordele de 2-4 kW med varme som genereres i motor, batteri og inverter utifra hvor den bør helst være. Og så sper den på med litt vanlig resistiv oppvarming i to varmeelementer, eventuelt kjøler ned kjølemediet i tre radiatorer eller i A/C.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

KaiRK

Sitat fra: lillemarius på torsdag 27. februar 2014, klokken 17:20
Er meget overrasket at Golf ikke leveres med varmepumpe og 32A lader (6-7kW). Elbilen er jo fossilbilen overlegen på alt unntatt rekkevidde. Derfor bør første bud være å levere utstyr som forlenger rekkevidde. Når det gjelder 32A-lading er det for meg viktig med tanke på feks at en kommer hjem til et par timer middag og en selv eller andre i familien skal ut på ny lang tur etter det. Ellers skryt til god pris på Golfen.

+1
Larkollen
2012 Leaf Sølv
2014 TMS 85 Brun
2015 Cannondale Tramount 1

flux

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 27. februar 2014, klokken 18:16
Jeg undersøkte forresten litt nærmere, og det virker som det er tilfelle at Model S faktisk ikke har varmepumpe.

Det den i stedet har er et sofistikert væske-basert temepraturstringssystem: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/22172-Model-S-Overall-Thermal-Management

Model S klarer å fordele de 2-4 kW med varme som genereres i motor, batteri og inverter utifra hvor den bør helst være. Og så sper den på med litt vanlig resistiv oppvarming i to varmeelementer, eventuelt kjøler ned kjølemediet i tre radiatorer eller i A/C.
Siden Tesla Model S har en induksjonsmotor som er noe mindre effektiv enn motorene til i3, Leaf og VW, avgir Tesla sin motor mer varme. Tesla utnytter denne varmen på en god måte til å varme kupe og batteri slik at systemforskjellen blir minimal. Så Tesla har et mindre behov for en varmepumpe enn i3, Leaf og Vw sine el-biler.





lachris

Snakket nettopp med min selger på Møller Bil Asker og Bærum som sa at bilen kommer uten varmepumpe. Importør ville først vente til varmepumpe kunne leveres men besluttet til slutt å kjøre i gang salget uten. Den offisielle bakgrunnen er at varmepumpen ikke vil bety så mye fra eller til, men det må de jo nesten si når de tar denne beslutningen. Den egentlige grunnen er nok at de trenger å få bilen ut på markedet så snart som mulig og ikke har tid til å vente.

Jeg satser på å klare meg uten varmepumpe (trenger uansett ikke mer enn ca 5 mil rekkevidde til daglig og ca 7 mil en gang i blant så det burde gå fint) og at ikke andrehåndsverdien blir alt for påvirket av dette. Har uansett tenkt til å ha bilen lenge. Så jeg opprettholder bestillingen.
VW E-Golf Intro - Tungsten Silver - Vienna sort skinn - Dynaudio

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA