Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Klikkelyd fra vindusviskerne

Startet av Dvergen196, tirsdag 25. februar 2014, klokken 18:12

« forrige - neste »

Andreas #2316

Fikk klikkelyd idag. Høres nesten ut som et elektrisk rele hver gang bladet vender, men er sannsynligvis slark i mekanisme/innfesting.

Fant samme symptom diskutert på US Tesla forum (løs brakett): 
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/26066-Clicking-sound-when-wipers-are-on

Blir nok snart en tur til Tesla/Forus.

Voll1

Mine vindusviskere har også begynt å klikke før de snur. Det kommer to klikk akkurat som fra et rele. Dette må ikke forveksles med den lyden som kommer når gamle viskerblad brekker rundt ved vending oppe/nede. Er det flere som har opplevd at dette er forårsaket av "løs brakett"? Altså en konstruksjonsfeil.
Model Y P   2022-
Model Y LR 2021-
Model 75X  2017-2021
Model 85S  2013-2018

olav69

Sitat fra: Voll1 på tirsdag 02. juni 2015, klokken 15:31
Mine vindusviskere har også begynt å klikke før de snur. Det kommer to klikk akkurat som fra et rele. Dette må ikke forveksles med den lyden som kommer når gamle viskerblad brekker rundt ved vending oppe/nede. Er det flere som har opplevd at dette er forårsaket av "løs brakett"? Altså en konstruksjonsfeil.

Hos meg var det nedre del av viskerarmen som subber i undersiden av panseret. Om du parkerer viskerne i service modus vil du kunne se om den sorte lakken på viskerarmen er slitt bort.

Voll1

Hos meg så klikker det FØR viskerne er helt nede (i tillegg til når de snur). Dermed kommer det klikk før armene er nede i panseret. Jeg mistenker derfor at dette kommer av løs brakett. Servicesenteret får sjekke dette.
Model Y P   2022-
Model Y LR 2021-
Model 75X  2017-2021
Model 85S  2013-2018

mrjalle

Lenge siden noen har skrevet noe om klikkelyd i vindusviskerne. Her er min historie:

Bil fra august 2013. Var på 60.000-service i oktober, og da skiftet Tesla viskere. Etter dette begynte en utrolig irriterende klikkelyd når viskerne snur. Kontaktet Tesla, og fikk ny time tre uker senere for utbedring. Hentet bilen, fortsatt klikkelyd. Fikk beskjed om at de kunne skifte viskermotor på dropin-time. Når jeg så kom innom nektet de å skifte motor, da lyden var fordi de nye viskerne ikke passet 100%. Fikk beskjed om å vente en mnd.

Tok så kontakt etter halvannen mnd. De hadde fortsatt ingen fiks, men kunne "skifte alt" i februar. Jeg nektet å vente så lenge, og sattebilen igjen på service mens jeg reiste til USA. Fikk i dag epost om at svaret er det samme: klikkelyden kommer av at viskeren ikke passer 100%, selv om de bytter motoren vil festet være det samme.

Drt er fortsatt nesten en uke til jeg kommer hjem igjen (fra Washington DC hvor vi venter det nyhetene kaller en historisk snøstorm - 30 cm snø og vind på 8 m/s), så jeg svarte st de fortsatt har tid til å fikse det. Er det bare mine viskere som ikke passer?

Voll1

Dette ble utført hos Tesla:
"Click noise sourced in the wiper motor transmission arm.
Wiper motor assembly require replacement.
In additional we mounted and drilled hole in the mounting holding wiper assembly to wall to prevent movement and noise when wiper stage 1 running
Removed/installed new Wiper Motor Assembly
Tested and noise disapeared after repair"
Model Y P   2022-
Model Y LR 2021-
Model 75X  2017-2021
Model 85S  2013-2018

Muffinman

Tja, på min P85 kom klikkelyden av at  Biltema-viskeren på venstre side kakket i armen helt nederst. Skjedde bare av og til.  Dette kan du sjekke ved å se på armens lakk; er det et merke der hvor enden av viskeren potensielt kan berøre har du funnet årsaken. Fiks med et par biter tape, da blir det ikke hørbart og lakken beskyttes.

kjellsve

Sitat fra: Muffinman på fredag 22. januar 2016, klokken 13:48
Tja, på min P85 kom klikkelyden av at  Biltema-viskeren på venstre side kakket i armen helt nederst. Skjedde bare av og til. 

Jeg hadde også Biltema-viskere på en kort stund, men måtte kassere dem da de laget mye bråk. Kjøpte heller nye Bosch-viskere på Riis Bilglass. De har 50 % rabatt på viskere til medlemmer i Elbilforeningen, så prisen blir ikke så mye mer enn for kjipe viskere fra Biltema.
TMS85D

Muffinman

Det blir feil å kalle Biltema-viskerene for kjipe. Riktignok hadde jeg klikkelyd en kort periode halvannet år siden, men de har fungert aldeles utmerket gjennom over 90.000km på P85`en (fra 10-100). De holder lenge, fungerer mye bedre enn de originale og tåler kulde (blir ikke stive).

ttyridal

Gammel tråd, men har nå fått klikkelyd fra vår s85. Det er viskerarm som slår/subber borti panser. Akkurat i leddet på armen.

Tips til å fikse dette hjemme, eller må man på servicesenter?

Ingenting som var åpenbart løst .

Muffinman

Vanlig feil kan det se ut som, sett det på flere biler. Må visst bytt en god del greier, har ikke satt meg inn i hva.
Tror jammen jeg skulle startet med å demontere og se med selvsyn hva som er problemet før det eventuelt ble verksted.

Elbil2000

Er ledd som blir slarkete. Vindusviskermekanismen må byttes. Tesla selger kun med motoren inkludert så det ble noen tusenlapper. Ganske enkel å bytte selv.
P100D

Thomatene

Hadde Tesla roadside service på besøk idag for å skifte dørhåndtak på min model S.
Jeg informerte han om en klikkelyd fra venstrevindysvisker. Han sjekket og viste meg at viskeren går borti panseret og har skrapt vekk en god del metall. Visker Motormekanisme er sskkev og må bytte hele. Ganske enkelt å gjøre selv.
Men ganske utrolig at Tesla ikke er proaktive og skifter ut visker-motoren på egen regning ved service. Mange andre bilmerker ville gjort det.

Tesla tekniker sa det var en vanlig feil på gamle biler og sa videre at Tesla dekker ikke dette.....Skuffende

Muffinman

Det skjer på alle Model S, nye som gamle. Mekanismen har samme delenummer. Koster ca 6500 å få utført. For øvrig ikke ukjent problem på andre biler, men det blir ikke så synlig i og med at armene ikke ligger under panseret slik som her.

Vi bruker 13k på å fikse dette på våre to biler i høst. Heldigvis ble det oppdaget tidlig før panseret fikk skade.

Chris Neumann Ruud

Hmm, jeg fikk dette fiksa på garanti, med oppretting og lakking av panser og lånebil og alt samma i 2019...
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA