Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

You + Nissan og ruteplanlegger

Startet av 48Leafer, søndag 16. februar 2014, klokken 19:02

« forrige - neste »

48Leafer

Har hatt min Leaf i to uker. Bor utenfor Bergen og tenkte meg en tur til Rogaland. Gikk inn på ruteplanlegger og laget et startpunkt fra torget i Bergen til torget i Stavanger. Normal kjøretid inklusive to ferger er 4,5 timer. Ruteplanlegger fortalte meg at kjøretid var over 18 timer. Sjekket ruten i kartet som omdirigerte meg til Tysnes som inkluderer kronglete landeveier og en ekstra ferge. Hurtigladerne på Stord og Aksdal var utelatt. Disse ligger langs E39. Åpenbart at også fergeforbindelsen Halhjem - Sandvikvåg er ukjent for ruteplanlegger. (Riksveiferge E39 med 900 000 biler og 1,3 mill passasjerer årlig) Dette var jo litt skuffende. Sendte mail til Nissan. Har ikke fått svar ennå. Andre som har erfaring med ruteplanlegger? Ville jo vært veldig greit som reklamen forteller, å sitte ved pc-en og planlegge for deretter å overføre rute til bilen.

knnygar

Har du valgt rette valget i planleggeren.
Raskaste rute, korteste rute eller minimer motorveibruk?
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

48Leafer

Valgte raskeste. Velger jeg korteste går ferden via Gol i Hallingdal og 23 timers reise!

Bobbulf

Nå har jeg ikke prøvd det selv, men ser at det er mulig å bruke googlemaps som ruteplanlegger, det er gjerne mer nøyaktig;
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=36&t=3370
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

48Leafer

Takker for svar. Testet litt på Google Maps. Legger perfekt rute omtrent kontant. (har naturlig nok ingen ladestasjoner innbakt) Fant derimot ingen måte å overføre ruten til bilen eller carwingskonto. Mulig oppskriften på mynissanleaf.com er for gammel og at denne muligheten er fjernet?

torkri

Jeg har samme problemet med ruteplanleggeren i Carwings. Får noen helt meningsløse ruteforslag her jeg bor (Vesterålen) der både korteste og raskeste vei utelates. Har prøvd med innsetting av veipunkter men da velger planleggeren å kjøre til dette punktet for å snu (!), kjøre samme vei tilbake til utgangspunktet og videre på "omveien".
Har vært i kontakt med Nissan om dette som antydet at det har med plassering av ladestasjoner å gjøre. Men de kjenner ikke mye til distrikts-Norge, for her er ikke ladestasjoner. Annet enn på endestasjon for den ruta jeg snakker om.
Merkelige greier. Dette bør Nissan klare å finne ut av. Men jeg tviler på at det skjer noe særlig...
Nissan Leaf Tecna, mars 2014

Kvikken

Selv bruker jeg TomTom, Navigon, Apple Maps og Google Maps til navigering fra mobilen men ellers kjekt å ha ladestasjoner og beskjed om fotobokser på det innebygde systemet.

Dog ift. ladestasjoner er det også meget upresist og jeg vet ikke hvor presist/oppdatert det er ift. fotobokser.

torkri

Flere som har liknende erfaringer med ruteplanleggeren (ref. trådstarters og undertegnedes tidligere innlegg)?.
Lurer bl.a. på hvordan den fungerer i mere sentrale strøk / byer lenger sør i landet. Lager den logiske ruteforslag i forhold til enkleste vei, korteste vei, rakeste vei o.s.v....?
Nissan Leaf Tecna, mars 2014

Gliderman

Hei.
Ruteplanleggeren er den mest kreative jeg har sett. På ruten Holmestrand Oslo kommer den opp med 3 timers kjøretur på veier jeg aldri har tenkt på før. Uten planleggeren bruker jeg 55 min på kjente veier. Legger jeg ruta rett inn i bilen er alt ok.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

Kjell Leaf

Sitat fra: torkri på onsdag 09. april 2014, klokken 09:03
Flere som har liknende erfaringer med ruteplanleggeren (ref. trådstarters og undertegnedes tidligere innlegg)?.
Lurer bl.a. på hvordan den fungerer i mere sentrale strøk / byer lenger sør i landet. Lager den logiske ruteforslag i forhold til enkleste vei, korteste vei, rakeste vei o.s.v....?
Den er helt fullstendig ubrukelig, den legger noen ruter og tider som er helt meningsløse.
Selv når jeg legger way points langs vegen jeg vil den skal velge så velger den likevel vegen rundt og så inn mot punktene jeg har valgt, men da i feil retning da den har lagt ruten rundt på den veien som jeg ikke vil uansett hva jeg vil.
At noen kan levere noe så årlig i disse tider er så utrolig ubegripelig at jeg har ikke ord.
Nei, må nok programmere ruten i bilen.....
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Gliderman

Respekt til utviklerene. De har faktisk fått til noe siden jeg sist prøvde planleggeren.Holmestrand Oslo har økt fra 3 til over 6 timer og 186km. Se vedlagt skjerm dump. Skal innover nå, så jeg koker med meg kaffe og smører matpakke.
Endelig eksosfri!
Opel Ampera-e 2017
Hyundai ioniq Electric 2017
Har hatt Think Classic

torkri

Det er jo bare helt fantastisk  ;D
Anbefaler flere å pepre kundeservice med dette. Kanskje, kanskje de gjør noe med det etter hvert.
Nissan Leaf Tecna, mars 2014

Sverre_E

Google Maps mener jeg bør bruke 20 minutter på 18,6 km.
Samtidig mener Nissan at det bør gå på 1 time og 13 minutter. I omtrent 15km/t altså :o


(Blå Leaf. April 2012 - Nov 2021)
Quartz grå Enyaq iV80 juni 2021

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA