Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

bakskj

Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 05. september 2014, klokken 10:28
Jeg fikk valg mellom PH split og PH turbin da jeg kjøpte. Split kosta vell en tusing mindte. Han som solgte anbefalte split pga at det pakka seg endel snø i turbin, men turbin ser bedre it da
2021 E-Tron 55
2019 TM3 AWD LR FSD

Cowboystrekk

Som sommerdekk finnes det i mine øyne lite som matcher dem :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Avh

Noen som vet om en annen felg enn de Tesla leverer kan slite "annerledes" på dekkene? Har stor slitasje innvedig på sommerdekkene til tross for at jeg fikk problemet justert ved skifte av vinterdekk til sommerdekk.  Nå hevder Tesla at det kan skyldes uorginale 19". De sier og at det ikke dekkes av garanti. Isåfall kjører mange rundt med felger de bør kvitte seg med
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

fonberg

Sitat fra: Avh på mandag 15. september 2014, klokken 11:36
Noen som vet om en annen felg enn de Tesla leverer kan slite "annerledes" på dekkene? Har stor slitasje innvedig på sommerdekkene til tross for at jeg fikk problemet justert ved skifte av vinterdekk til sommerdekk.  Nå hevder Tesla at det kan skyldes uorginale 19". De sier og at det ikke dekkes av garanti. Isåfall kjører mange rundt med felger de bør kvitte seg med

Jeg er ingen ekspert på området, men jeg vil anta at felger med ulik bredde kan slite forskjellig på dekk med samme bredde?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Avh

Sitat fra: fonberg på mandag 15. september 2014, klokken 12:46

Jeg er ingen ekspert på området, men jeg vil anta at felger med ulik bredde kan slite forskjellig på dekk med samme bredde?
Jeg vil gjerne ha en ekspertuttalelse ...   ;D
XPENG P7
Ex Tesla mod 3
Ex Tesla S 85 kWh Rød mm
Ex Tesla Roadster 2,5
Ex-Buddy
2 x EL-sykkel

Havebigfun

Andre har fått samme svar som deg- juridisk kan Tesla si det slik ettersom de andre hjulene ikke er typegodkjente for TMS.
Jeg tviler på at argumentet faglig holder stand. For et år siden var de mange som ikke hadde annet valg enn å kjøpe 3. parts felger ettersom Tesla ikke greide å levere tilstrekkelig felger til allerede betalte vinterhjul som folk trengte langt ut i Oktober.
Se ellers denne tråden som omhandler emnet:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14310.msg259243.html#new

oddjou

Noen som kan Hjelpe meg med noe. Har bestilt meg Tesla Model S Så va planen å kjøpe 20" felger til den.
Passer Disse dimensonen her?
10X20  5-120ET40 Fremme og bake

Eller må eg ha noen av denn typen fremme?
8,5X20   5-120 ET34
8,5X20   5-120 ET42

takk for svar  8)

Sense

#397
Jeg kan dessverre ikke svare deg, men jeg vet at Concave har 20" felger som skal passe til TMS.
Sjekk denne nettsiden: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=46960080&searchclickthrough=true&searchQuery=concave

Er det noen som kan dele sin erfaring med Concave i sommer?

krister461

Sitat fra: Sense på onsdag 01. oktober 2014, klokken 22:00
Er det noen som kan dele sin erfaring med Concave i sommer?
Hvilke erfaringer ønsker du?

Jeg har disse, med samme bredde foran og bak. Synes de ser bra ut, men funker dårlig med alloygators. :-)

satheesh.net

Nå som høsten og vinteren kommer snikende ...

Dette er vinterdekktesten 2014
https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2014/


Spoiler alert:

Piggdekk:
- Nokian Hakkapeliitta 8 – 8,8 poeng
- Continental ContiIceContact – 8,6 poeng
- Pirelli Ice Zero – 8,6 poeng

Piggfrie dekk:
- Goodyear Ultra Grip Ice2 –,2 poeng
- Nokian Hakkapeliitta R2 –,2 poeng
- Continental ContiVikingContact 6 – 7,8 poeng

:)

cairnz

Sitat fra: satheesh.net på torsdag 02. oktober 2014, klokken 10:41
Nå som høsten og vinteren kommer snikende ...

Dette er vinterdekktesten 2014
https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2014/


Spoiler alert:

Piggdekk:
- Nokian Hakkapeliitta 8 – 8,8 poeng
- Continental ContiIceContact – 8,6 poeng
- Pirelli Ice Zero – 8,6 poeng

Piggfrie dekk:
- Goodyear Ultra Grip Ice2 –,2 poeng
- Nokian Hakkapeliitta R2 –,2 poeng
- Continental ContiVikingContact 6 – 7,8 poeng

:)

GY-dekkene som vant piggfri-delen er ikke tilgjengelig i 19" og opp :(
Elbilist

krister461

Sitat fra: satheesh.net på torsdag 02. oktober 2014, klokken 10:41
Dette er vinterdekktesten 2014
Klarer ikke å se hvilke(n) bil de har testet på, men et viktig poeng er at dekk oppfører seg forskjellig på forskjellige biler. Av det jeg har lest om R2 så virker det for mykt for en så tung bil som Model S, noe som nok gjør XI3 til et bedre valg for de fleste selv om det kommer dårligere ut i denne testen...

bennygullfot

Noen som kan anbefale en dekkskiftesjappe i alnabruområdet? Altså som kan tesla og bruker riktig moment, fyller i riktig lufttrykk etc.

btw tilbyr serviceverkstedene til tesla denne tjenesten?

Sense


Hvilke erfaringer ønsker du?
[/quote]
Lurte på hvilke erfaringer du har gjort ang. kvaliteten, kast og vibrasjoner. Blir det fort riper? Opplever du nevneverdig forskjell i rekkevidde på 20" kontra 19" ?
(Om du har erfaring med 19" sommerstid da.)
Hvor kjøpte du de?

petersv

Fortsatt Nokian R2 som er "best i test" for Tesla mao.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA