Bakdekk slitt ut etter 50 dager, 4000 km.

Startet av Torpedo Ted, fredag 09. mai 2014, klokken 21:05

« forrige - neste »

Øyvind.h

Jeg kan kjenne når dekkene sliter med grepet, og som det nevnes er TC lynrask og nærmest umerkelig. På ren tørr asfalt sitter de som limt, men dersom en negativ faktor for grepet legges til så slipper den mer merkbart.  Eksempelvis sving, grus, fukt på asfalt etc.

Iblant kan jeg kjenne at dekkene kjemper for å beholde grepet, uten at TC blinker, men bilen er veldig raskt til å korrigere om grepet pushes videre.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

Noen som vet om det er mulig å justere rattet bedre i senter for egen hånd? Blir sittende og irritere meg over at det heller 2-4 grader til høyre når bilen går rett frem etter hjulinnstillingen. I gamle dager løsnet man bare sentermutteren og flyttet rattet på notingene, men det er vel vanskeligere i 2014?

Thor2014

Det er nok like enkelt, men tror det sitter en sensor bak rattet som måler antall grader rattet står i.
Er det 2-4 grader blir det sikkert stående andre veien hvis du flytter ett klikk.

tSla

Tror ikke det er så enkelt å justere rattet, nei. Jeg var inne hos Tesla tidligere i sommer for litt småfiks og installasjon av dobbeltlader. Jeg ba dem om å rette opp rattet som var tydelig skjevt mot venstre. Når jeg kjørte hjem merket jeg at rattet var skjevt mot høyre...  ::)
Tesla Model S P85+

Muffinman

Det var ørlite skjevt mot venstre før innstillingen. Etter ble det litt mer mot høyre.

Så da blir det vel å venne seg til det. Har for øvrig merket meg at flere av lånebilene jeg har hatt hadde skjevt ratt i forskjellig grad.

Gressvikingen

Dårlig jobb ved hjulstillungskontrollen. Rattet stilles i forbindelse med spissingen.
Du har for my på ett av hjulene og forlite på et annet. Dette kan også forårsake at svingradius blir noe forskjellig enten du svinger til høyre eller venstre. Litt avhengig av om endestopp sitter på tannstang eller hjuloppheng. Dette kan kanskje være årsaken til subbingen i innerskjermen?
P85D"+"

Muffinman

Tviler på at det er årsaken siden det ikke subber ved fullt rattutslag. Og det subber mindre nå enn tidligere, men det er merkelig at dette skal være så vanskelig å få til. Merker meg at PS2-dekkene er noe bredere enn Conti i 21", og 19" i originaldim har vel ørlitt mindre diameter. Subbet aldri med Conti eller vinterdekkene.

Gressvikingen

Har selv PS2 dekk som ikke subber, men det er bare så vidt.
P85D"+"

jakoys

Etter 13000km har jeg slitt Ca. 1mm bak, ganske nøyaktig 7mm igjen. Dekkene foran har ikke målbar slitasje.

BMW850

Etter 6500km har jeg 1-2 mm igjen på innsiden bak. Hva er det med de 21" Continentaldekka?!  :o Og jeg kjører stort sett som en gubbe ;)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

D.O

Sitat fra: Muffinman på mandag 08. september 2014, klokken 20:23
Noen som vet om det er mulig å justere rattet bedre i senter for egen hånd? Blir sittende og irritere meg over at det heller 2-4 grader til høyre når bilen går rett frem etter hjulinnstillingen. I gamle dager løsnet man bare sentermutteren og flyttet rattet på notingene, men det er vel vanskeligere i 2014?
Å justere ratt uten å justere styresensor vil påvirke abs,trc osv. og er definitivt ikke å anbefale. Trolig vil bilen få feilmelding og kople ut nevnte systemer
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)

Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Høgis

Sitat fra: D.O på mandag 15. september 2014, klokken 14:53
Å justere ratt uten å justere styresensor vil påvirke abs,trc osv. og er definitivt ikke å anbefale. Trolig vil bilen få feilmelding og kople ut nevnte systemer

Jeg hadde dette på min. Tok det opp med Tesla som en av sakene som skulle utbedres. Ble tatt 4-hjuls kontroll som løste problemet.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Havebigfun

Sitat fra: BMW850 på mandag 15. september 2014, klokken 14:03
Etter 6500km har jeg 1-2 mm igjen på innsiden bak. Hva er det med de 21" Continentaldekka?!  :o Og jeg kjører stort sett som en gubbe ;)
Dekkene er for myke og hjulene har muligens feilstilling- snakk med Tesla!

Muffinman

Sitat fra: Høgis på mandag 15. september 2014, klokken 18:11

Jeg hadde dette på min. Tok det opp med Tesla som en av sakene som skulle utbedres. Ble tatt 4-hjuls kontroll som løste problemet.
Nå er det jo nettopp en slik operasjon som gjorde at rattet ble litt skjevt. Uansett, veldig lite og jeg begynner å venne meg til det. Det skal få være slik.

Thor2014

Nei, det er rent mekanisk. Bilen vil ikke merke om du flytter det 90 grader.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA