Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla innrømmer ladeproblemer med original UMC i VG

Startet av pej, lørdag 18. januar 2014, klokken 10:34

« forrige - neste »

Cirion

Sitat fra: OddB på lørdag 18. januar 2014, klokken 18:31Slik jeg har forstått det har MANGE (om ikke alle ?) som bruker UMC på IT-nett problemer med å starte ladingen via app etter at ladingen er avsluttet av seg selv. Denne feilen er også den som forårsaker tomt 12V batteri etter en stund, og at vedlikeholdsladingen ikke virker.
Nei det stemmer ikke. Jeg har samme melding i display etter endt lading. Tømmer ikke 12v.
Vedlikeholdslading og start av lading i app virker ikke.

De som har opplevd flatt 12v har hatt andre feil. Feil på UMC, feil på sw i bil, feil på bil, feil på nett eller brukerfeil.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

t0ffluss

#46
Sitat fra: Speeder på søndag 19. januar 2014, klokken 08:39
Sitat fra: t0ffluss på søndag 19. januar 2014, klokken 07:43
Sitat fra: Kallagtunet på søndag 19. januar 2014, klokken 01:22
Folkens kom an, Tesla er i hard vær. I dag på TV var det elbilforenignen stilte opp på TV og forsøkte å forsvare og forklare. Laumb forsøker tydeligveis det samme.

Er det ikke på tide at de svarer og forklarer for seg selv???
Det er nok mye "grums" i el-nettet rundt omkring i landet, er bare sjeleglad jeg har 400 TN selv. Men det er ikke til trøst for de som sitter på IT-nett.

Utfordingen er:

1. gjøre IT-versjonen av UMCen mer robust
2. undersøke eget nett og spenningskvaliteten (megging og generell måling)

Klarer Tesla å gjøre sitt og de som har IT-nett tar en elsjekk av nettet sitt tror jeg mye er løst.
Punkt to må droppes. Tesla må lage en UMC som virker på IT-nett, dette innebærer også att den tåler spenningsvariasjoner som kan forekomme.
Det er ikke uten grunn att f.eks overspenningsvern har egne tennspenninger(440v) for IT-nettet.

Hva gjør du da når hylekoret likevel forsetter fordi spenningsfallet faller utenfor akseptabel grense? Mange plasser er nettet rett og slett ikke bygget for varmepumper, kaldt vær OG elbil.

Og da snakker jeg ikke om enkelt boliger, men hele nabolag.

SINTEF har selv gått ut med anbefaling om å robustgjøre nettet for en kostnad mellom 15 og 110mrd kroner.
P85, grå, panorama, spoiler, 21", grå performance interiør, karbon, tech, park.assist, lydstudio, lyspakke, dobbeltlader, 3. seterad. VIN: 184xx Ferdig produsert 15/01/2014. - SOLGT oktober 2017.
X75D, grå, 7 seter, AP2 (APH3(?)). Bestilt 29. sep. Ferdig produsert 4-5. november 2017.

Øyvind.h

Ikke noe problem å utbedre nettet, for det er jo selvfølgelig satt til side penger istedenfor å øse det ut som utbytte...... Eller...
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Speeder

Sitat fra: t0ffluss på søndag 19. januar 2014, klokken 08:59
Sitat fra: Speeder på søndag 19. januar 2014, klokken 08:39
Sitat fra: t0ffluss på søndag 19. januar 2014, klokken 07:43
Sitat fra: Kallagtunet på søndag 19. januar 2014, klokken 01:22
Folkens kom an, Tesla er i hard vær. I dag på TV var det elbilforenignen stilte opp på TV og forsøkte å forsvare og forklare. Laumb forsøker tydeligveis det samme.

Er det ikke på tide at de svarer og forklarer for seg selv???
Det er nok mye "grums" i el-nettet rundt omkring i landet, er bare sjeleglad jeg har 400 TN selv. Men det er ikke til trøst for de som sitter på IT-nett.

Utfordingen er:

1. gjøre IT-versjonen av UMCen mer robust
2. undersøke eget nett og spenningskvaliteten (megging og generell måling)

Klarer Tesla å gjøre sitt og de som har IT-nett tar en elsjekk av nettet sitt tror jeg mye er løst.
Punkt to må droppes. Tesla må lage en UMC som virker på IT-nett, dette innebærer også att den tåler spenningsvariasjoner som kan forekomme.
Det er ikke uten grunn att f.eks overspenningsvern har egne tennspenninger(440v) for IT-nettet.

Hva gjør du da når hylekoret likevel forsetter fordi spenningsfallet faller utenfor akseptabel grense? Mange plasser er nettet rett og slett ikke bygget for varmepumper, kaldt vær OG elbil.

Og da snakker jeg ikke om enkelt boliger, men hele nabolag.

SINTEF har selv gått ut med anbefaling om å robustgjøre nettet for en kostnad mellom 15 og 110mrd kroner.
Jeg tenker ikke på spenningsfall Pga belastning men spenningspotensiale mot jord.
Kjører:2021 Model 3 LR & 2021 E-208 GT - Tidligere: 2015 Zoe 22kWh/43kW

t0ffluss

Sitat fra: Speeder på søndag 19. januar 2014, klokken 09:14
Sitat fra: t0ffluss på søndag 19. januar 2014, klokken 08:59
Sitat fra: Speeder på søndag 19. januar 2014, klokken 08:39
Sitat fra: t0ffluss på søndag 19. januar 2014, klokken 07:43
Sitat fra: Kallagtunet på søndag 19. januar 2014, klokken 01:22
Folkens kom an, Tesla er i hard vær. I dag på TV var det elbilforenignen stilte opp på TV og forsøkte å forsvare og forklare. Laumb forsøker tydeligveis det samme.

Er det ikke på tide at de svarer og forklarer for seg selv???
Det er nok mye "grums" i el-nettet rundt omkring i landet, er bare sjeleglad jeg har 400 TN selv. Men det er ikke til trøst for de som sitter på IT-nett.

Utfordingen er:

1. gjøre IT-versjonen av UMCen mer robust
2. undersøke eget nett og spenningskvaliteten (megging og generell måling)

Klarer Tesla å gjøre sitt og de som har IT-nett tar en elsjekk av nettet sitt tror jeg mye er løst.
Punkt to må droppes. Tesla må lage en UMC som virker på IT-nett, dette innebærer også att den tåler spenningsvariasjoner som kan forekomme.
Det er ikke uten grunn att f.eks overspenningsvern har egne tennspenninger(440v) for IT-nettet.

Hva gjør du da når hylekoret likevel forsetter fordi spenningsfallet faller utenfor akseptabel grense? Mange plasser er nettet rett og slett ikke bygget for varmepumper, kaldt vær OG elbil.

Og da snakker jeg ikke om enkelt boliger, men hele nabolag.

SINTEF har selv gått ut med anbefaling om å robustgjøre nettet for en kostnad mellom 15 og 110mrd kroner.
Jeg tenker ikke på spenningsfall Pga belastning men spenningspotensiale mot jord.
Stemmer, da er vi enige :) Helt klart at UMCen kan robustgjøres. Anbefaler likevel at folk utreder om de har feil på sine anlegg. Vet hva jeg selv hadde gjort.
P85, grå, panorama, spoiler, 21", grå performance interiør, karbon, tech, park.assist, lydstudio, lyspakke, dobbeltlader, 3. seterad. VIN: 184xx Ferdig produsert 15/01/2014. - SOLGT oktober 2017.
X75D, grå, 7 seter, AP2 (APH3(?)). Bestilt 29. sep. Ferdig produsert 4-5. november 2017.

Leaffen

#50
En fix for hele problemstillingen kunne jo vært hvis de respektive everkene rundt omkring bygget om IT-nettet til TT-nett. Slik BKK har gjort i Bergen. Fixen er veldig enkel. Det er bare å demontere Disknoiter i Trafo, og å lage en fast forbindelse mot jord i stedet. På forhånd måtte man hatt en gjennomgang hos alle abbonnenter i trafokretsen, for å sikre at alle har jordfeilbryter på alle kurser, slik at NEK400 tilfredsstilles og sikkerheten ivaretas.

Da ville man oppnådd følgende:

1. Alle stående jordfeil ute i nettet ville blitt koblet ut, og måtte blitt fikset.

2. Påtrykte DC- spenninger fra isolasjonsovervåkere og annet aktivt utstyr for å detektere isolasjonsfeil ute i trafokretsen kan fjernes. Det er ikke behov for hverken jordfeilovervåkere eller isolasjonsovervåkere i TT-nett.

3. Fluktuerende spenninger (flytende nullpunkt) på grunn av jordfeil som ikke blir fjernet er en saga blott.

4. All "støy" som pga at belastningsstrømmer i virkeligheten går i jordledere / jord fordi det ikke fjernes jordfeil i IT-nett blir ikkeeksisterende.

= null problemer med Teslalding.

BKK gjorde dette valget for mange år siden (20-30år siden tipper jeg). Ikke uten grunn. Og selvfølgelig for å få et uproblematisk nett å forholde seg til.

IT- nett burde vært forbeholdt små medisinske nett og ved spesielle behov i industrien, slik man benytter det i resten av Europa (-Albania muligens). IT-nett burde ALLTID vært overvåket av isolasonsovervåker. Enhver første isolasjonsfeil i IT-nett skal medføre en respons i form av feilsøking og fjerning av feil før jordfeil nr 2 dukker opp. Dette gjøres ikke pr i dag. Derfor har man alle problemene som beskrives med IT-nett. Punktum.

Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

t0ffluss

Sitat fra: Leaffen på søndag 19. januar 2014, klokken 09:25
En fix for hele problemstillingen kunne jo vært hvis de respektive everkene rundt omkring bygget om IT-nettet til TT-nett. Slik BKK har gjort i Bergen. Fixen er veldig enkel. Det er bare å demontere Disknoiter i Trafo, og å lage en fast forbindelse mot jord i stedet. På forhånd måtte man hatt en gjennomgang hos alle abbonnenter for å sikre at alle har jordfeilbryter på alle kurser, slik at NEK400 tilfredsstilles og sikkerheten ivaretas.

Da ville man oppnådd følgende:

1. Alle stående jordfeil ute i nettet ville blitt koblet ut, og måtte blitt fikset.

2. Påtrykte DC- spenninger fra isolasjonsovervåkere og annet aktivt utstyr for å detektere isolasjonsfeil ute i trafokretsen kan fjernes. Det er ikke behov for hverken jordfeilovervåkere eller isolasjonsovervåkere i TT-nett.

3. Fluktuerende spenninger (flytende nullpunkt) på grunn av jordfeil som ikke blir fjernet er en saga blott.

4. All "støy" pga at belastningsstrømmer i virkeligheten går i jordledere / jord fordi det ikke fjernes jordfeil i IT-nett.

= null problemer med Teslalding.

BKK gjorde dette valget for mange år siden (20-30år siden tipper jeg). Ikke uten grunn. Og selvfølgelig for å få et uproblematisk nett å forholde seg til.

IT- nett burde vært forbeholdt små medisinske nett og ved spesielle behov i industrien, slik man benytter det i resten av Europa (-Albania muligens). IT-nett burde ALLTID vært overvåket av isolasonsovervåker. Enhver første isolasjonsfeil IT-nett skal medføre en respons i form av feilsøking og fjerning av feil før jordfeil nr 2 dukker opp. Dette gjøres ikke pr i dag. Derfor har man alle problemene som beskrives med IT-nett. Punktum.

+1.
P85, grå, panorama, spoiler, 21", grå performance interiør, karbon, tech, park.assist, lydstudio, lyspakke, dobbeltlader, 3. seterad. VIN: 184xx Ferdig produsert 15/01/2014. - SOLGT oktober 2017.
X75D, grå, 7 seter, AP2 (APH3(?)). Bestilt 29. sep. Ferdig produsert 4-5. november 2017.

sondell

Sitat fra: t0ffluss på søndag 19. januar 2014, klokken 09:20
Sitat fra: Speeder på søndag 19. januar 2014, klokken 09:14
Sitat fra: t0ffluss på søndag 19. januar 2014, klokken 08:59
Sitat fra: Speeder på søndag 19. januar 2014, klokken 08:39
Sitat fra: t0ffluss på søndag 19. januar 2014, klokken 07:43
Sitat fra: Kallagtunet på søndag 19. januar 2014, klokken 01:22
Folkens kom an, Tesla er i hard vær. I dag på TV var det elbilforenignen stilte opp på TV og forsøkte å forsvare og forklare. Laumb forsøker tydeligveis det samme.

Er det ikke på tide at de svarer og forklarer for seg selv???
Det er nok mye "grums" i el-nettet rundt omkring i landet, er bare sjeleglad jeg har 400 TN selv. Men det er ikke til trøst for de som sitter på IT-nett.

Utfordingen er:

1. gjøre IT-versjonen av UMCen mer robust
2. undersøke eget nett og spenningskvaliteten (megging og generell måling)

Klarer Tesla å gjøre sitt og de som har IT-nett tar en elsjekk av nettet sitt tror jeg mye er løst.
Punkt to må droppes. Tesla må lage en UMC som virker på IT-nett, dette innebærer også att den tåler spenningsvariasjoner som kan forekomme.
Det er ikke uten grunn att f.eks overspenningsvern har egne tennspenninger(440v) for IT-nettet.

Hva gjør du da når hylekoret likevel forsetter fordi spenningsfallet faller utenfor akseptabel grense? Mange plasser er nettet rett og slett ikke bygget for varmepumper, kaldt vær OG elbil.

Og da snakker jeg ikke om enkelt boliger, men hele nabolag.

SINTEF har selv gått ut med anbefaling om å robustgjøre nettet for en kostnad mellom 15 og 110mrd kroner.
Jeg tenker ikke på spenningsfall Pga belastning men spenningspotensiale mot jord.
Stemmer, da er vi enige :) Helt klart at UMCen kan robustgjøres. Anbefaler likevel at folk utreder om de har feil på sine anlegg. Vet hva jeg selv hadde gjort.

Å sjekke nettet er jo greit hjemme, men litt vanskelig å ringe til hver hytteeier eller hotell eller whatever å be dem sjekket nettet sitt för en kommer. Enda verre å be dem utbedre det :). Min angst over UMC har ikkke hvert lading hjemme og på jobb uten at jeg ikke kan stole på den når jeg er langt vekk, med små barn i bilen og alt der til. Ladingen må fungere smertefritt overalt, ellers er det ikke en bil som jeg kan bruke så som jeg tenkt meg, som eneste bil i familien. Det skal bare väre å plugge inn kabelen. Så er det på Tesla sitt bord å se til at det er slik i det markedet der de selger biler.

t0ffluss

Sitat fra: sondell på søndag 19. januar 2014, klokken 09:30
Sitat fra: t0ffluss på søndag 19. januar 2014, klokken 09:20
Sitat fra: Speeder på søndag 19. januar 2014, klokken 09:14
Sitat fra: t0ffluss på søndag 19. januar 2014, klokken 08:59
Sitat fra: Speeder på søndag 19. januar 2014, klokken 08:39
Sitat fra: t0ffluss på søndag 19. januar 2014, klokken 07:43
Sitat fra: Kallagtunet på søndag 19. januar 2014, klokken 01:22
Folkens kom an, Tesla er i hard vær. I dag på TV var det elbilforenignen stilte opp på TV og forsøkte å forsvare og forklare. Laumb forsøker tydeligveis det samme.

Er det ikke på tide at de svarer og forklarer for seg selv???
Det er nok mye "grums" i el-nettet rundt omkring i landet, er bare sjeleglad jeg har 400 TN selv. Men det er ikke til trøst for de som sitter på IT-nett.

Utfordingen er:

1. gjøre IT-versjonen av UMCen mer robust
2. undersøke eget nett og spenningskvaliteten (megging og generell måling)

Klarer Tesla å gjøre sitt og de som har IT-nett tar en elsjekk av nettet sitt tror jeg mye er løst.
Punkt to må droppes. Tesla må lage en UMC som virker på IT-nett, dette innebærer også att den tåler spenningsvariasjoner som kan forekomme.
Det er ikke uten grunn att f.eks overspenningsvern har egne tennspenninger(440v) for IT-nettet.

Hva gjør du da når hylekoret likevel forsetter fordi spenningsfallet faller utenfor akseptabel grense? Mange plasser er nettet rett og slett ikke bygget for varmepumper, kaldt vær OG elbil.

Og da snakker jeg ikke om enkelt boliger, men hele nabolag.

SINTEF har selv gått ut med anbefaling om å robustgjøre nettet for en kostnad mellom 15 og 110mrd kroner.
Jeg tenker ikke på spenningsfall Pga belastning men spenningspotensiale mot jord.
Stemmer, da er vi enige :) Helt klart at UMCen kan robustgjøres. Anbefaler likevel at folk utreder om de har feil på sine anlegg. Vet hva jeg selv hadde gjort.

Å sjekke nettet er jo greit hjemme, men litt vanskelig å ringe til hver hytteeier eller hotell eller whatever å be dem sjekket nettet sitt för en kommer. Enda verre å be dem utbedre det :). Min angst over UMC har ikkke hvert lading hjemme og på jobb uten at jeg ikke kan stole på den når jeg er langt vekk, med små barn i bilen og alt der til. Ladingen må fungere smertefritt overalt, ellers er det ikke en bil som jeg kan bruke så som jeg tenkt meg, som eneste bil i familien. Det skal bare väre å plugge inn kabelen. Så er det på Tesla sitt bord å se til at det er slik i det markedet der de selger biler.

burde vel lagt til at til slutt måtte en håpe at problemet ikke ligger hos naboen ;)
P85, grå, panorama, spoiler, 21", grå performance interiør, karbon, tech, park.assist, lydstudio, lyspakke, dobbeltlader, 3. seterad. VIN: 184xx Ferdig produsert 15/01/2014. - SOLGT oktober 2017.
X75D, grå, 7 seter, AP2 (APH3(?)). Bestilt 29. sep. Ferdig produsert 4-5. november 2017.

Kallagtunet

#54
Merkelig at det er vesentlig mindre strømnett problemer å lade Tesla med utstyr fra andre leverandører som leverer godkjent utstyr. Å tro at en vil legge om elnettet i store deler av landet fordi noen oss har kjøpt Tesla (og gjennom det ikke bidratt med en eneste avgiftskrone) er jo som å tro på julenissen.

Er er utfordringen Tesla sin å lage ett produkt som vil virke i den norske virkeligheten, det har nissan, mitsu etc klart å levere fra de startet å selge elbiler for tre år siden!

t0ffluss

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 19. januar 2014, klokken 09:36
Merkelig at det er vesentlig mindre strømnett problemer å lade Tesla med utstyr fra andre leverandører som leverer godkjent utstyr. Å tro at en vil legge om elnettet i store deler av landet fordi noen oss har kjøpt Tesla (og gjennom det ikke bidratt med en eneste avgiftskrone) er jo som å tro på julenissen.

Er er utfordringen Tesla sin å lage ett produkt som vil virke i den norske virkeligheten, det har nissan, mitsu etc klart å levere fra de startet å selge elbiler for tre år siden!

Jeg kan si det så enkelt som min kontaktperson i mitt lokale el-selskap sa. Skaffer for mange seg elbil over natta så er vi i "deep shit".

Tilpasning eller ei, det vi ser nå er bare starten på et mye større problem.

Som sagt tidligere er jeg enig at UMCen har problemer og må gjøres mindre sensitiv. Håper å tror at Tesla ordner dette. Det andre jeg nevner kan ikke Tesla gjøre noe som helst med. Her må IT-nettet konverteres / oppgraderes / byttes.
P85, grå, panorama, spoiler, 21", grå performance interiør, karbon, tech, park.assist, lydstudio, lyspakke, dobbeltlader, 3. seterad. VIN: 184xx Ferdig produsert 15/01/2014. - SOLGT oktober 2017.
X75D, grå, 7 seter, AP2 (APH3(?)). Bestilt 29. sep. Ferdig produsert 4-5. november 2017.

Havebigfun

Elnettdiskusjonen er interessant men treffer ikke kjernen av problemet.
Hadde vi ikke visst at det finnes andre ladebokser som fugerer feilfritt hadde det vært rom for diskusjoner av løsninger. Ettersom andre elbiler ikke har problemer med vårt "rotete" nett og ettersom TMS lader utmerket med full funksjonalitet vha andre ladebokser som Mennekes og ZCW ender historien med at det ikke blir ro før Teslas UMC tibyr feilfri lading for 99.99... % av kundene.
Ettersom det ser ut til at kuldeproblematikken ikke alene er relatert til UMC må det vel gjøres noe med bilen også.
Det er utelukkende opp til Tesla å løse dette(- med muligens noen få unntak). :)

Teslanewbie

#57
Ser ut som at umc problemet Ikke er uvanelig ... Eldre post fra TMC


http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/12742-Bad-UMC-Model-S-not-charging
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

t0ffluss

P85, grå, panorama, spoiler, 21", grå performance interiør, karbon, tech, park.assist, lydstudio, lyspakke, dobbeltlader, 3. seterad. VIN: 184xx Ferdig produsert 15/01/2014. - SOLGT oktober 2017.
X75D, grå, 7 seter, AP2 (APH3(?)). Bestilt 29. sep. Ferdig produsert 4-5. november 2017.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA