Uoriginal ladekabel garanti

Startet av Thor2014, ons 15. jan 2014, kl. 17:53

« forrige - neste »

Cirion

Sitat fra: Hyperstress på tor 16. jan 2014, kl. 08:50

Sitat fra: Cirion på tor 16. jan 2014, kl. 08:18
Sitat fra: Hyperstress på ons 15. jan 2014, kl. 20:10
Mister fossilbilene garantien dersom de fyller drivstoff fra pumpene til Shell og Esso?   :P
Fyller du feil drivstoff går ikke det på garantien nei. Med andre ord feil "kabel" :P
Det skulle vel ikke bli tilsvarende feil kabel, men feil strøm :D
Stemmer, men uansett, pumpefeil dekker nok ikke produsenten under garanti. Er det Diesel på bensin pumpa, så er det fortsatt ikke produsenten av bilen sin skyld...
http://www.nrk.no/sorlandet/fikk-diesel-fra-bensinpumpa-1.6221838
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Mindgame

Uoriginale kabler er nok problemfritt ifht. garanti så lenge kablene er godkjent. Tesla sinDS anbefalte blant annet en type-2 kabel som Sønnico kunne levere. Det gjør han vel ikke dersom garantien ryker.

Dersom dette blir et problem ligger nok mye av bevisbyrden på Elbilleverandøren at det faktisk var den uorginale ladekabelen som var årsaken til problemet.

Cirion

Sitat fra: Mindgame på tor 16. jan 2014, kl. 09:23
Uoriginale kabler er nok problemfritt ifht. garanti så lenge kablene er godkjent. Tesla sinDS anbefalte blant annet en type-2 kabel som Sønnico kunne levere. Det gjør han vel ikke dersom garantien ryker.
Kun media som sier at garantien ryker om du bruker uorginal kabel. Det er måten de velger å ordlegge seg. Men samtidig kan du ikke forvente at Tesla skal garantere for din uorginale kabel. Du har garanti hos produsenten av din uorginale kabel, og de har nok også fraskrevet seg ansvar for følgefeil ved bruk av deres kabel. Så skulle du være så uheldig at den uorginale kabelen påfører skade på din Tesla, kan du ikke forvente at du har garanti. Siste er meget usansynlig at kommer til å skje. Er det noe feil på nettet, er det mer sannsynlig at kabelen ryker eller ikke starter lading enn at den påfører videre skade.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Griffel

Sammenligningen med å fylle feil drivstoff har nok sine mangler.

Det er ikke feil å benytte en standard ladekabel på en bil, og så lenge den er i orden vil den ikke være årsak til noen form for skade på bilen.

Men skulle noen for eksempel feilkoble et adapter eller en plugg slik at en får 400V inn på en 230V krets kan uønskede ting skje.

Mer typisk er trolig en dårlige kontakt i en plugg som kan bli for varme og, som kan resultere i følgeskade på bilen. (Det er sikkert noen her som har sett slike ting på komfyrstikkontakten).

Skulle noe slik skje vil i første omgang dette være en kasko sak, som forsikringselskapet trolig om mulig vil følge opp via produsentens ansvarsforsikring.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

sn0le

Sitat fra: BjornH på tor 16. jan 2014, kl. 01:16
Tesla bruker Mennekes kabler inne på verkstedet på Skøyen til lading av biler, så da burde det vel være greit for oss og.
Kan det være et tegn på at de ikke stoler på sine egne UMC'er? Hmmmm.....
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Cirion

Sitat fra: sn0le på tor 16. jan 2014, kl. 16:25
Sitat fra: BjornH på tor 16. jan 2014, kl. 01:16
Tesla bruker Mennekes kabler inne på verkstedet på Skøyen til lading av biler, så da burde det vel være greit for oss og.
Kan det være et tegn på at de ikke stoler på sine egne UMC'er? Hmmmm.....
Eller at de trenger 22kw ladere...
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Thomas Parsli

Dette er selvsagt bare tull, like tull som kravene om "originaldeler" og "merkeverksted", som EU-direktiv 1400/2002/EC tar livet -og ja det er fra 2002!

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32002R1400:EN:NOT

Jeg antar forbrukerrådet og/eller EU rydder opp i "missforståelsen" relativt raskt, frem til da kan vi jo plage Nissan Nordic.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA