Uoriginal ladekabel garanti

Startet av Thor2014, ons 15. jan 2014, kl. 17:53

« forrige - neste »

Hyperstress

Da må Tesla "godkjenne" alle tredjeparts Type 2 ladestolper rundt om også da, eller?  ::) .  Skulle ikke være noe forskjell på det og ladekabler?

Tåpelige greier.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

ebbrey

Nå anbefaler jo Tesla salto, som selger mennekes. Så flesteparten er hvertfall safe her.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Hyperstress

Mister fossilbilene garantien dersom de fyller drivstoff fra pumpene til Shell og Esso?   :P
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Griffel

Benytter en utstyr godkjent i forhold til standarden for dette og det ikke er feil på dette har fabrikkene ikke noe grunnlag til å avvise reklamasjon. Det er jo derfor en har denne harmoniserte standarden.
At de derimot, om 3. parts utstyr feiler på en måte som forårsaker skade på bilen, ikke vil påta seg ansvar og at garanti i slike tillfell kan falle bort er vel forstårlig.

I slike tilfelle komme vel ansvarsforsikringen til 3.parts leverandør inn i bildet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cato76

Her har vel Elon Musk tidligere sagt at garantien på batteriet gjelder for alt, så lenge du ikke fysisk forsøker å påføre batteriet skade. En skal heller ikke behøve å slå opp instruksjonsboken, har han uttalt.

Hva som står i instruksjonsboken er ikke meg bekjent... ;)
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

ebbrey

Sitat fra: Cato76 på ons 15. jan 2014, kl. 21:53
Her har vel Elon Musk tidligere sagt at garantien på batteriet gjelder for alt, så lenge du ikke fysisk forsøker å påføre batteriet skade. En skal heller ikke behøve å slå opp instruksjonsboken, har han uttalt.

Hva som står i instruksjonsboken er ikke meg bekjent... ;)

Jo stemmer.

"" The only cases in which Tesla (TSLA) would not honor a battery warranty would be a case in which a customer deliberately attempted to damage or destroy the battery, he said.
"If you take a blow-torch to the battery pack or blow it up or use it for target practice" the warranty would be voided, Musk said. Also, of course Tesla would not cover battery damage resulting from a crash. Car insurance will have to pay for that. ""

Men noe kan gå galt med laderne om bord med en uorginal ladekabel da.. Kan være de setter seg på bakbena da.. Men sjansen er uansett liten.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

laumb


Sitat fra: Hyperstress på ons 15. jan 2014, kl. 20:10
Mister fossilbilene garantien dersom de fyller drivstoff fra pumpene til Shell og Esso?   :P

Hvis Esso bruker båtmotorer og meisel for å fylle bilen mister du nok garantien. Bruker de en godkjent løsning/standard derimot går det fint.

tho

Dette holder ikke. Er kabelen typegodkjent har bilselskapene ingen ting de skulle ha sagt når det gjelder garanti. De burde skjerpe seg.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Griffel

#9
Sitat fra: tho på ons 15. jan 2014, kl. 23:13
Dette holder ikke. Er kabelen typegodkjent har bilselskapene ingen ting de skulle ha sagt når det gjelder garanti. De burde skjerpe seg.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
Dersom en defekt godkjent 3.parts kabelplugg forårsaker varmgang og skader bilen mener du da at dette er en garanti sak for bilprodusenten?
Dersom det samme skjer med bilens orginal kabel er det derimot klart sak. 

Nå er det forøvrig ingen typegodkjenning av slike produketer.
Godkjenning er produsentens egenerklæring om at dette produktet tilfredstiller kravene i standard. Dersom produktet alikevell ikke skulle tilfredstille kravene i standard, mener du da at bilfabrikanten har et ansvar for følgeskader?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

BjornH

Tesla bruker Mennekes kabler inne på verkstedet på Skøyen til lading av biler, så da burde det vel være greit for oss og.

Cirion

Garanti er noe produsenten gir for eget utstyr. De garanterer selvsagt ikke at andres utstyr ikke skal kunne ødelegge noe. Går tredjeparts utstyr i stykker, så dekker ikke garantien det. Er det feil på tredjeparts utstyr som foråsaker feil på utstyr, så kan produsenten skylde på det og nekte garanti.

Når det gjelder Tesla, så er vi så heldig å ha støtte for helt standard Type2 kabler. Så lenge vi bruker godkjente Type2 kabler/ladere så er det lite sannsynlig at det vil oppstå en feil på vår bil relatert til bruken av den kabelen i stedet for UMC, men skulle det skje vil Tesla ha mulighet til å påvise feil på tredjeparts utstyr.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Mhal

Det er rektig at den delen som har produksjonsfeil må svare for heile skaden.

Er ikke redd 3. part fra anerkjent leverandør (Salto) som følger normene. Alle som driver å "lasker" hjemme bør nok tenke på dette.

Cirion

Sitat fra: Hyperstress på ons 15. jan 2014, kl. 20:10
Mister fossilbilene garantien dersom de fyller drivstoff fra pumpene til Shell og Esso?   :P
Fyller du feil drivstoff går ikke det på garantien nei. Med andre ord feil "kabel" :P
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Hyperstress


Sitat fra: Cirion på tor 16. jan 2014, kl. 08:18
Sitat fra: Hyperstress på ons 15. jan 2014, kl. 20:10
Mister fossilbilene garantien dersom de fyller drivstoff fra pumpene til Shell og Esso?   :P
Fyller du feil drivstoff går ikke det på garantien nei. Med andre ord feil "kabel" :P

Det skulle vel ikke bli tilsvarende feil kabel, men feil strøm :D
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA