Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading på Nordby senteret (Svinesund)

Startet av Lille Lance, fredag 10. januar 2014, klokken 13:27

« forrige - neste »

janmb

Sitat fra: Amoss på torsdag 06. mars 2014, klokken 16:38
Det er nok mulig det, men på den annen side så:
- De støtter jo ikke 230V 3-fas. Derved utgår de pluggene
- Hadde de kommet med blå 16A enfas så ville man neppe kunnet støtte 230V 32A via UMC.

Er ikke enig i at 3x240 utgår bare fordi Tesla ikke støtter det internt. Det er jo fortsatt fullstendig mulig å trekke fra bare en av fasene - selv om det selvsagt ikke alltid er like populært fra kraftselskapets side.

Ser heller ingen konflikt mellom å støtte både 1x240x16 og 32... De gjør jo allerede det, i form av shuko vs. blå 32A kontakt. Alt som skal til er egentlig en UMC adapter for 1x240x16 CEE kontakt.

Når det er sagt har jeg mer tro på kablingen til hr Kirkebø enn Tesla så passer meg helt greit å fikse slikt utenom.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Amoss

Sitat fra: janmb på torsdag 06. mars 2014, klokken 19:50
Er ikke enig i at 3x240 utgår bare fordi Tesla ikke støtter det internt. Det er jo fortsatt fullstendig mulig å trekke fra bare en av fasene - selv om det selvsagt ikke alltid er like populært fra kraftselskapets side.

Se for deg at Tesla leverte ett slikt adapter for 3-fase. Hvor mange klager hadde de ikke fått àla : "Hei, bruker dette trefaseadapteret, men får jo bare ladet som om det var en fase!  Dette MÅ dere fikse! Pronto!". Ellers er jeg helt enig med deg :)

Sitat fra: janmb på torsdag 06. mars 2014, klokken 19:50
Ser heller ingen konflikt mellom å støtte både 1x240x16 og 32... De gjør jo allerede det, i form av shuko vs. blå 32A kontakt. Alt som skal til er egentlig en UMC adapter for 1x240x16 CEE kontakt.

Når det er sagt har jeg mer tro på kablingen til hr Kirkebø enn Tesla så passer meg helt greit å fikse slikt utenom.

Som jeg skrev - så lenge de bare kom med ett adapter (for blå industrikontakt), så var dette det rette. Men helt enig at det hadde vært enda bedre om de hadde levert for begge 1-fasene (og helst også ett par 3-faser). Men, siden de ikke gjør det, så fungerer nok adaptersettet til Kirkebø helt greit :)
Model S 85D

bb

Jeg har vært i kontakt med senterleder på Nordby. Her er en kort oppsummering:
- Teslaer har lov til å lade på de røde pluggene. Men bilen må stå parkert på oppmerket plass, det vil si vanlig parkeringsplass som ikke er ladeplass.
- De røde pluggene ved inngangene skal ikke benyttes. Dette er på grunn av sikkerhet.
- Ledninger må ikke være til hinder for andre kunder eller ansatte.
- Drift kan når som helst uten forvarsel koble fra Teslaer som lader på røde kontakter for at de skal bruke sitt eget utstyr. Lading foregår derfor på egen risiko. Sjekk appen ofte.
- I utgangspunktet bør man bruke Schuko/blå CEE på de oppmerkede ladeplassene. De røde pluggene bør man kun bruke dersom man ikke får nok strøm til å komme seg hjem.
- Senteret gir tillatelse til å lade på de røde kontaktene, men dette er ikke noe de kan eller vil markedsføre.
- Det jobbes med å få opp dedikerte hurtigladepunkter.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

janmb

Flott

Litt vanskelig vite hvilke røde plugger de mener vi kan bruke vs. ikke skal bruke, men utover det er det jo fint med en slik avklaring.

At pluggene har vært hyppig benyttet en god stund nå har nok senteret vært godt kjent med.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Sense

Ja, jeg har ikke sett noen røde kontakter på Nordby. Kanskje de ikke finnes i garasjeanlegget, men heller på baksiden ved vareinntaket.

janmb

Sitat fra: Sense på mandag 12. mai 2014, klokken 22:31
Ja, jeg har ikke sett noen røde kontakter på Nordby. Kanskje de ikke finnes i garasjeanlegget, men heller på baksiden ved vareinntaket.

Nei de er i parkeringshuset. Ikke langt unna de tre merkede plassene ved Maxi
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

espenandersen

Det er to røde kontakter inne i venstre hjørne mot MaxiMat, til høyre for de tre oppmerkede elbilplassene. De er ikke merket med elbilplass, og det er ofte vanlige biler parkert der. Jeg har brukt en rød kontakt på veggen borte ved nødutgangen i hjørnet til venstre for elbilplassene, med en 10m trefas skjøteledning kjøpt på Clas Ohlsson. Ga 40km/t opplading og det fikk oss hjem uten å måtte stoppe på Inspiria.
Tesla S85, blå

Svenn78

Tenker jeg skal forsøke å kjøre min Ford Focus EV til Nordby. Det er 70 km en vei... Fullt oppladet skal bilen ha en rekkevidde på 160 km. Har aldri forsøkt bilen på langkjøring utover en liten tur til Fredrikstad. Da jeg parkerte der - hadde jeg 80 km igjen på "tanken". Veien dit jeg dro da var beregnet til å være 50 km...

Satser på at det ikke blir bilbergingshistorie av Sverigeturen! :)
Svenn

--
VW eGolf (juli 2016 ->)
Ford Focus Electric (april 2014 - juli 2016)

html

Sakset på uppladding.nu; Gjelder for Nordby kjøpesenter:

Tilgjengelige stikkontakter
230V 16A Schuko : 15
230V 16A : 3
400V 16A : 1
Mvh. Trond Martin!

P.t.:
VW e-Up! (2014 modell) - heter Euphoria :)
Mitsubishi Outlander (2011 modell)
Yamaha Majesty 125 Scooter (2000 modell)

.

ali_ben

Fristet meg ut på en tur i dag fra Jeløya (Moss) til Nordbysenteret med i3 - 69 km avstand. Det var 8 grader, motvind, regn og veldig våt kjørebane med merkbart større rullemotstand enn vanlig. La meg litt over 90 på cruisekontroll. Virket som det var akseptabel hastighet i 110-sonen i dag pga regn, tåke og våt veibane. Gikk greit å kjøre ned. Hadde ca 40% igjen. Fant ladeplassene ganske greit på senteret - de er på P1 og ikke P2 som man kan bli forledet til å tro ved å lese beskrivelsen på hjemmesidene. Stod et par teslaer der og en leaf. Mange ledige plasser kl 12. Hadde vel ca 60% etter to timer med shopping. Da var det fullt på alle plassene- .

Hjemover tenkte jeg å legge turen innom McD i Sarpsborg for å lade litt og ta en burger. Men når jeg kom dit så var status følgende:

- plassen rett foran hurtigladeren var tatt av en Toyota Auris - grrrr!
- semihurtigladeren var i svart - død
- på plassen foran semihurtigladeren stod prøvde en dame med leaf å få strukket hurtigladekabelen bort, det gikk akkurat når jeg fikk dirigert henne 1 cm fra den ¤&%¤%& Aurisen. Vedkommende med Auris ville nok slite med å komme inn førerdøra med 1 cm klaring ;-)

Jeg hadde da 37 km hjem med 38 km rekkevidde og tok sjansen. Det er jo flere slow-ladere på veien hjem. Kom fint hjem med 5km margin, men med en erfaring rikere. Det holder ikke med én hurtiglader i Sarpsborg!!
BMW i3 levert 2. mai 2014

kjbu

Sitat fra: ali_ben på lørdag 01. november 2014, klokken 17:21
Det holder ikke med én hurtiglader i Sarpsborg!!

Det er en til hurtiglader 500m unna, hos Brennes Auto. Har vært ute av drift et halvt års tid, men vet ikke om den er ordnet nå. Når den blir i orden, blir det jo to ladere i Sarpsborg :-)
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Vind

Sitat fra: ali_ben på lørdag 01. november 2014, klokken 17:21
Det holder ikke med én hurtiglader i Sarpsborg!!
Har opplevd at den ikke fungerte - og da tok jeg turen om Fredrikstad - Apenes parkeringshus.  Der er det både hurtig og Semihurtig.  Ellers er det Semihurtig på COOP i Fredrikstad.  Semihurtig hadde gitt deg den ekstra tryggheten...
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Haldenser

Er mulighet for semi-hurtig på Coop Xtra i Sarpsborg også samt Inspiria
Nå har det også nettopp blitt satt opp en ny hurtiglader av Fortum på innfartsveien til Fredrikstad fra Sarpsborg (ved Råbekken) og den nye McDonalds sjappa der.
Man skal dermed ha ganske mange muligheter nå
2013 US Leaf Tekna
TMS75D - Utlevert 1/12/17 - VIN 213646
TMS85  - Utlevert 20/12/14 - VIN 64642 - SOLGT

DannyRS

Testa hurtigladeren (ABB) ved McD Råbekken (rv109) for et par uker siden. Fungerte bra den.  :)
'18 Nissan Leaf 40 kWh
'18 Tesla Model S 100D

weld77

I dag hadde en gjøk med Tesla parkert på en av de tre reserverte plassene med lademulighet. Var sånn ca 400 andre parkeringsplasser ledige på senteret.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA