Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading på Nordby senteret (Svinesund)

Startet av Lille Lance, fredag 10. januar 2014, klokken 13:27

« forrige - neste »

janmb

Jepp, jeg anser nesten hans overgangssett som oblihatorisk - blant annet utrolig irriterende og uakseptabelt å ikke få benyttet en 3x400x32 CEE fordi man kun sitter med 16A plugg. Det samme gjelder 1x240x16 vs 32.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

BMW-ELLER-TESLA

Hei,
Nå ble jeg passe forvirra, har ikke blått adapter enda så derfor følger jeg kun med i teorien.
Er ikke CCE / blått adapter / IEC 60309 for 230V en fase opp til 32 amp? Blått adapter settes på UMC. Hvorfor skal da man trenge en overgang for å koble seg til CEE 16 amp kontakt på Nordbyn for ladning om man har blått adapter...?
Sort P85D.

Cirion

Bedre å bruke "Volvo" lader med 16A CEE kontakt enn dyrt hiklemikk som er lett å stjele...
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

OddB

Sitat fra: BMW-ELLER-TESLA på torsdag 06. mars 2014, klokken 11:22
Hei,
Nå ble jeg passe forvirra, har ikke blått adapter enda så derfor følger jeg kun med i teorien.
Er ikke CCE / blått adapter / IEC 60309 for 230V en fase opp til 32 amp? Blått adapter settes på UMC. Hvorfor skal da man trenge en overgang for å koble seg til CEE 16 amp kontakt på Nordbyn for ladning om man har blått adapter...?
Verden er ikke så enkel.. :-)
Det finnes mange typer blå kontakter. .. forskjellig diameter og antall pinner...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

BMW-ELLER-TESLA

OK, takk for svar.
trodde CEE, IEC  60309 CEE 17 var definert. Men det er altså blå konnektorer der ute som ikke er dette.
Da er det kanskje en 16 amp variant av CEE i veggene rundt omkring som ikke er kompatibel med vår blå 32 amp CEE adapter på UMC? Siden det hevdes at man må ha overgang 16 - 32 amp på CEE
Sort P85D.

janmb

Sitat fra: BMW-ELLER-TESLA på torsdag 06. mars 2014, klokken 11:22
Hei,
Nå ble jeg passe forvirra, har ikke blått adapter enda så derfor følger jeg kun med i teorien.
Er ikke CCE / blått adapter / IEC 60309 for 230V en fase opp til 32 amp? Blått adapter settes på UMC. Hvorfor skal da man trenge en overgang for å koble seg til CEE 16 amp kontakt på Nordbyn for ladning om man har blått adapter...?


Problemet er ikke at noen bryter standarden. Problemet er at CEE-kontakter har ulik fysisk størrelse avhengig av ampere.

Rød 400V kontakt er primært brukt i tre størrelser, 16, 32 og 64 (63) ampere. Tesla leverer 16A-versjonen av disse, ergo trenger man overganger om man vil benytte større kurser (man er dog uansett begrenset til 16A, men man får i det minste fysiske koblet seg til)

Blå 240V kontakt er typisk brukt i 16A og 32A varianter. Tesla leverer 32A-varianten.


Ergo får du fra Tesla rød og blå adapter som tilsammen dekker rundt to femtedeler av behovet - uten at det nødvendigvis er noe galt i det.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Cirion

Er vel 4 blå kontakter i 16A og 32A...

16A enfas (dette er den vanligste, og brukes på båthavner, campingplasser osv.)
16A trefas (ikke uvanlig der det er behov for trefas og 400V ikke finnes.)
32A enfas (er vel nesten bare Tesla som bruker denne)
32A trefas (de som trenger 32A bruker gjerne denne i stedet for enfas).
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

janmb

P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

BMW-ELLER-TESLA

Takk og takk, en lærer så lenge en lever. For vel øke lista med adaptere til bilen min da. :)
Sort P85D.

bb

Sitat fra: BMW-ELLER-TESLA på torsdag 06. mars 2014, klokken 12:59
Takk og takk, en lærer så lenge en lever. For vel øke lista med adaptere til bilen min da. :)
Jeg som ikke har bakovervendte seter har fylt luka under bagasjerommet med skjøteledninger og adaptere :)
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

sven erik

så tesla  leverer det omvente hva vi normen har mest tilgang til  en har faktisk  mest tilgang til 16Ablå  og 32 A rød såpas har jeg kjørt runtd i norge og evropa 32  blå finner en mest inne på bensinstasjoner  å den får en ikke låne  nesten ikke den røde heller men har nå greid det  men 400w32 A  røde finnes masse steder  men ikke sett de blå 32A ute  bare disse 16A selv kjører jeg geo primz
med den 32a rød som hurtig lader  den er effektiv

janmb

Ja pluggene til Tesla bommer delvis i forhold til hva som er utbredt her.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Amoss

Sitat fra: janmb på torsdag 06. mars 2014, klokken 15:40
Ja pluggene til Tesla bommer delvis i forhold til hva som er utbredt her.

Det er nok mulig det, men på den annen side så:
- De støtter jo ikke 230V 3-fas. Derved utgår de pluggene
- Hadde de kommet med blå 16A enfas så ville man neppe kunnet støtte 230V 32A via UMC.

Så klart, det beste hadde vært å hatt adaptere til alle muligheter (inkl. 3-fas der de bare trekker fra en av fasene). Men gitt at de bare kom med ett adapter så tror jeg nok dette var det rette.
Model S 85D

Lanber

Nå har geo prism batteri som 2 duracell kaniner, da blir 400V trefase hurtiglading

pej

Vi har drøssevis med overganger og skjøtekabel i både 3 fas og 1 fas på utleie. Både 230 og 400V. Alt fra 16A,32A,63A,125A osv og opp til 400A på powerlock. Vi benytter 32A enfas til kraftforsyning til forsterkere Lyd/PA, samt sterke følgespotter 5kW osv. Om du skal på tur og trenger en eller to overganger så kan du sende meg en mail, så kan jeg se om jeg kan hjelpe:) pej@frontlite.no
www.frontlite.no eller www.avab-cac.no samme firma fra april.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA