Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Garanti på importbiler

Startet av Jak, tirsdag 07. januar 2014, klokken 12:14

« forrige - neste »

Jak

Hei,


vurderar ein bil frå eit einmannsselskap til ein grei penge, importbil. Dersom ting går til h.... kan ein då levera den inn på kva som helst peugeotforhandlar og få det fiksa på generell garanti (har alle biler nybilgaranti?)eller må eg gjennom forhandlar (som kanskje ikkje eksisterar lenger)?

mvh
J

edyrli

Hvis du kjøper fra forhandler som ikke stiller med utvidet garanti så er det kun fabrikk garanti som gjelder.
Denne er vel på 2-3 år fra førstegangs registrering. Så er det en import bil må du regne at garanti tiden starter fra første gang den var registrert i utlandet.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

Jak


Ok, men i norge er nybilgarantien 5 år / 120.000 km, er ikkje dette det same som fabrikkgaranti?

TB

#3
Sjå denne tråden, den tar for seg dette tema:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11429.0.html

Sitat fra: edyrli på tirsdag 07. januar 2014, klokken 12:50
Hvis du kjøper fra forhandler som ikke stiller med utvidet garanti så er det kun fabrikk garanti som gjelder.
Denne er vel på 2-3 år fra førstegangs registrering. Så er det en import bil må du regne at garanti tiden starter fra første gang den var registrert i utlandet.

Kortversjon - sjå tråden for meir detaljer:

Hugs på: Lov om forbrukerkjøp:
"Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet."

Ingen som driv næringsvirksomhet i Norge kan avtale noko som er mindre gunstig for kjøper enn definert i denne lova.

Dvs gjeld t.d. alltid denne paragrafen:
"Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år."

Ulempen er om selger ikkje kan/vil oppfylle sin plikt, det vil gå utover kjøper. T.d. ved konkurs vil forbruker måtte rette kravet til neste ledd, typisk vil vere produsent. Forbruker vil då stå svakare.

Obs: Om selger opptrer som privatperson  - Da er det kjøpsloven som kommer til anvendelse. (redigert...)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Øyvind.h

Sitat fra: TB på tirsdag 07. januar 2014, klokken 23:50
Obs: Om selger opptrer som privatperson - så gjeld ikkje loven.
Rettelse: "Om selger opptrer som privatperson - så gjeld ikkje forbrukerkjøpsloven".
Da er det kjøpsloven som kommer til anvendelse.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Thomas Parsli

Sitat fra: Jak på tirsdag 07. januar 2014, klokken 12:14
vurderar ein bil frå eit einmannsselskap til ein grei penge, importbil. Dersom ting går til h.... kan ein då levera den inn på kva som helst peugeotforhandlar og få det fiksa på generell garanti (har alle biler nybilgaranti?)eller må eg gjennom forhandlar (som kanskje ikkje eksisterar lenger)?

Litt forenklet har du i praksis fire veier å gå ved feil på bilen:

1) Fabrikkgarantien fra landet bilen ble solgt første gang.
Garantiene er forskjellige i Norge, EU og USA. Du bør sjekke nøye hva slags garanti som følger din bil.
Denne garantien involverer ikke selger, men er en garanti fra produsenten.

2) Nybilgarantien i landet bilen ble solgt
Og i USA selges en del elbiler med 8år/160.000, men denne garantien har ingen verdi i Norge.
I beste fall må bilen transporteres tilbake til USA, i værste fall frafaller garantien når bilen eksporteres.

3) Garanti fra selger
Enkelte selgere opererer med garanti som gir deg (påstår de, jeg har ikke sett kontrakten)  like god garanti som om bilen var kjøpt med norsk nybilgaranti (5år/100.000km).
Denne garantien står selger for i sin helhet, legger han ned virksomheten eller slår seg konkurs må du regne med å miste garantien.

4) Forbrukerkjøpsloven og kjøpsloven
Forbrukerkjøpsloven gir deg i utgangspunkt omtrent like gode rettigheter som nybilgarantien, men gjelder bare privatpersoner som kjøper varer av profesjonelle aktører. Et (registrert) enkeltmannsforetak tror jeg er å regne som en profesjonell aktør.
Kjøpsloven gjelder salg fra privatpersoner og er "svakere" enn forbrukerkjøpsloven, men gir deg mange rettigheter.

Sjekk kontrakten nøye, selger kan prøve å definere seg som mellommann (kjøpsloven forsvinner) eller gjøre unntak fra kjøpsloven.
Forbrukerkjøpsloven er "ufravikelig", men pass opp for klausuler om "as is" / "som den står" og opplysninger om feil/mangler.


Siden du ikke sier hva slags bil (og årsmodell) du vurerer, antar jeg det er en Peugeot iON.
Disse selges med med 5år/50.000km på det elektriske, 7år på rust og 2år på "alt annet" i EU og denne garantien gjelder på norske verksted -forutsatt at du har garantibevis.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Jak


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA