Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Garanti for importerte biler.

Startet av nyzeroeier, søndag 29. desember 2013, klokken 23:22

« forrige - neste »

nyzeroeier

Siden Zeroen min døde for noen uker siden, og jeg fant ut prisen på ny batteripakke, har jeg blitt litt mer enn gjennomsnittet interessert i garanti :)
Biler levert i Norge, blir levert med 5 års/50000km garanti fra nybildato, men importeres den, er det bare 2 år/ 50000km fra nybildato. Jeg er veldig glad for at jeg kjøpte gjennom forhandler som ga meg 5 år, for hadde jeg importert selv, hadde jeg kommet i en STOR klemme nå som batteripakken er død.

Noen som kan forklare hvorfor reglene er som de er? En Zero er vel en Zero uansett hvor den er kjøpt i verden vel?

Nå venter jeg på at "min forhandler" skal krangle seg ferdig med "Citroèn Norge" om hvem som har skylden :) I mellomtiden kjører jeg en Peugeot Ion og ikke tenker på kilometerene som ruller :)
Black Citroèn C-zero 2011

svingen

Fant du ut hvor mye det kostet får nytt batteri?  Bare nyskjerig hørt fra 200  tusen til 60 tusen

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

#2
Tema garanti på bil kjøpt via offisiell forhandler, vs parallell import finnes det mange tråder som tek for seg på forumet.

Det som er ein viktig årsak til forskjell ligg i det sterke forbrukervern som finnes i Norge.
Sitat frå Lov om forbrukerkjøp":
"Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet."

På grunn av desse rettighetene justerte dei fleste Norske offisielle importørar av bilar garanti frå 3 til 5 år i perioden 2010 - 2011. Før denne justering ville § 27. Reklamasjon gi forbruker rett til og kreve at retting av feil i 5 år.

Sitat:
"Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år."

Kan og legge til at Citroén Norge i 2012 justerte frå 50 000 km til 120 000 km garanti for batteri og drivlinje. Står ikkje noko på web sidene om at dette berre gjeld bilar levert før ein viss dato, så dette gjeld nok alle, levert via Citroén Norge.

Men, ved kjøp frå selger som driv parallell import, så kan det oppstå gråsoner. Om den som importerer bilen ikkje blir rekna som næringsvirksomhet vil ikkje forbrukerkjøpsloven gjelde, og ein kortere garanti blir gjerne resultatet. I praksis den garanti som Citroen tilbyr i det land bilen er importert frå.

Ved dei fleste kjøp er dette frå forhandler som driv næringsvirksomhet. Dermed vil forbrukerkjøpsloven gjelde. Men, mange som driv parallell import er ofte små, og har ikkje nødvendigvis økonomi, kunnskap, eller ynskje om og utføre reparasjon. Har endra seg noko her, ved at enkelte har blitt store, og dermed gir forbruker den samme sikkerheit som ordinær forhandler.

Om forbruker går til ein merkeverkstad, med krav om garanti reparasjon kan svaret gjerne bli at "garanti på bil er ute". Dette pga. bil er registrert som levert til eit anna land, med svakt forbrukervern, i forhold til Norge.

Dermed kan forbruker hamne i uføret, der importør som har ansvaret nekter og ta på seg dette ansvar, og verkstad som kan rette feilen krev betaling for jobben.

Etter det som er rapportert er det 5 år internasjonal garanti på batteri og drivverk. Om bilen hadde vore importert burde batteripakka bli bytta av Citroén uten kostnad for forbruker. Men, i staden for at forhandler måtte argumentere for at bytte skulle skje på garanti, så måtte nok forbruker i større grad engasjere seg.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

nyzeroeier

Sitat fra: svingen på mandag 30. desember 2013, klokken 10:38
Fant du ut hvor mye det kostet får nytt batteri?  Bare nyskjerig hørt fra 200  tusen til 60 tusen

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Joda, fant ut hva det kostet.... Mer enn bilen... 212000 bare for batteripakken, så kommer montering utenom... dvs: ikke ett tema...
Black Citroèn C-zero 2011

cossie3

Sitat fra: nyzeroeier på søndag 29. desember 2013, klokken 23:22
Siden Zeroen min døde for noen uker siden, og jeg fant ut prisen på ny batteripakke, har jeg blitt litt mer enn gjennomsnittet interessert i garanti :)
Biler levert i Norge, blir levert med 5 års/50000km garanti fra nybildato, men importeres den, er det bare 2 år/ 50000km fra nybildato. Jeg er veldig glad for at jeg kjøpte gjennom forhandler som ga meg 5 år, for hadde jeg importert selv, hadde jeg kommet i en STOR klemme nå som batteripakken er død.

Noen som kan forklare hvorfor reglene er som de er? En Zero er vel en Zero uansett hvor den er kjøpt i verden vel?

Nå venter jeg på at "min forhandler" skal krangle seg ferdig med "Citroèn Norge" om hvem som har skylden :) I mellomtiden kjører jeg en Peugeot Ion og ikke tenker på kilometerene som ruller :)
Min importerte Citroen C-Zero 2011 har 5år/50 000km på batteriet. Står i service hefte.
Hvor har du importert din ifra ?
Citroen C-Zero 2011.
Skedsmo

e-max

På alle trillingene er det 5 års garanti på alle el komponentene som hører til drivlinje (dvs batteri, elmotor, lader, kontroller, etc). Dette gjelder alle biler som er distribuert i EU, pluss Norge, Sveits. Dette kommer klart frem av servicehefter i alle disse landene. I garantiperioden er det produsenten som sørger for/og betaler forhandlerene/verkstedene for reparasjon. Men garantien er forskjellig mht maks antalll kjørte km: I-Miev: 100.000/C-Zero og Ion: 50.000.
Så hvis man kjører mindre enn 10.000 km/år så er det ett fett hvilken importbil man velger og garantien er lik de som selges nye i Norge. Men, i norge gis det 5-års garanti på resten av bilen og der har importbilene et problem. I-Miev 3 år/100.000km - C-Zero: 3 år/50.000km - ION: 2 år/ikke definert km stand.
Tesla 3 RWD 2020
Peugeot ION 2011
E-Max el scooter 2009

TB

#6
Sitat fra: e-max på torsdag 02. januar 2014, klokken 14:33
På alle trillingene er det 5 års garanti på alle el komponentene som hører til drivlinje (dvs batteri, elmotor, lader, kontroller, etc). Dette gjelder alle biler som er distribuert i EU, pluss Norge, Sveits. Dette kommer klart frem av servicehefter i alle disse landene. I garantiperioden er det produsenten som sørger for/og betaler forhandlerene/verkstedene for reparasjon. Men garantien er forskjellig mht maks antalll kjørte km: I-Miev: 100.000/C-Zero og Ion: 50.000.
Så hvis man kjører mindre enn 10.000 km/år så er det ett fett hvilken importbil man velger og garantien er lik de som selges nye i Norge.

Men, i norge gis det 5-års garanti på resten av bilen og der har importbilene et problem.
I-Miev 3 år/100.000km - C-Zero: 3 år/50.000km - ION: 2 år/ikke definert km stand.

Ein god oppsummering du har skrive her. Eg vil påpeike ein detalj ang. garanti / reklamasjon  ved import.

Så lenge som den importerte bilen er kjøpt av firma som driv næringsvirksomhet vil det vere gode  rettigheiter for kjøper. I praksis så lenge som den ikkje er kjøpt privat, eller importert av bruker direkte - så skal "Lov om forbrukerkjøp" gi kjøper 5 år reklamasjon. Det kan ikkje avtales ein kortere tid eller dårlegare vilkår, dette vil stride mot lova.

Dvs, dette er ikkje det samme som produsent garantien. Ved store feil vil kjøper ha ein sterk sak mot den som importerte bilen. Kan forlange at feilen skal bli retta uten kostnad for kjøper, som ein reklamasjon. Det kan og bli avtalt prisavslag.

Det vil klart vere tilfeller der kjøper opplever at importør ikkje er einig i loven, men det endrer ikkje kjøper sine rettigheiter. Resultatet kan gjerne bli at kjøper gir opp.... som gjerne er intensjonen til importøren...

På generelt grunnlag kan det vere dei offisielle importører har meir respekt for lovverket enn parallell importørene. Men, det leses og om historier på forum der opplagte reklamasjon saker blir avvist av offisielle importør i fyrste omgang, for bli retta kostnadsfritt etter litt "argumentasjon".

Obs: Om bilen som kjøpes er 1 år gammal vil den ikkje ha 5 år garanti eller reklamasjon frå kjøpstidspunktet, men frå den var ny - dette er teke høgde for i lova. Om dette var tilfelle ville salg av 4,5 år gamle bilar vere svært dårleg butikk for selger om reklamasjon gjeld frå kjøpsdato.

Oppsummert: Det er i stor grad valg av seriøs forhandler, og ikkje bilmerke som gir den beste garanti og rett til reklamasjon  :)

Kjelder:
http://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34
http://www.forbrukerradet.no/tips-og-r%C3%A5d/bil/misforn%C3%B8yd+med+bilkj%C3%B8p/feil-p%C3%A5-bil-kj%C3%B8pt-privat--1128875
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=150622
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Hamiso

Eg har òg ein trilling som er imiportert av forhandlar.
Frå NAF fekk eg dette svaret om garanti/reklamasjon:

"Når det gjelder garanti er dette avhengig av om salget er gjort i kommisjon eller ikke.

Dersom forhandler kun har vært bindeledd mellom deg og forhandler i utlandet, er det fabrikkgarantien som gjelder. Dette skal stå uttrykkelig og uten tvil i din kjøpekontrakt.

Dersom dette ikke er et salg i kommisjon er det forhandler som har garantiansvaret. Man har også en reklamasjonsrett på 5 år når man kjøper bil fra Forhandler i Norge."


Ein del av oss har vel kjøpt bil som ikkje er i såkalla "kommisjon". Dermed må me kunna krevja reklamasjon overfor forhandlaren på eit evt øydelagt batteri. Det kan sikkert i nokre tilfelle bli ein tung prosess. Men me skal jo ha retten på vår side.
https://dreamelectricblog.wordpress.com/
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, desember 2012 til juli 2023,
-Tesla Model 3 LR, mars 2019 til november 2022,
-Tesla Model 3, september 2022,
-Super SOCO TC Max, elektrisk lettmotorsykkel, september 2023
-Pendlar med sykkel

TB

#8
Sitat fra: Hamiso på fredag 24. januar 2014, klokken 14:13
Eg har òg ein trilling som er importert av forhandlar.

Ikkje for og vere vrang, :), men få fram ein viktig detalj.
Alle bilane er importert, forskjellen er kven som utfører denne import. Er den den offisielle importøren blir det kalla ein "Norsk" bil - og forbrukar har lite og vere redd for. Om den forhandler du kjøper av blir lagt ned / går konkurs kan du kontakte ein annan som vil ta imot deg uten kritiske spørsmål. Nødvendig informasjon om garanti skal vera sentralt registrert.

Om import skjer av andre blir det omtalt som parallell import. Det er her det kan vera ulemper for forbrukar, spesielt om importør / forhandler ikkje er seriøs. Enkelte useriøse har tradisjonelt starta nytt selskap når det kjem for mange klager, er kjent frå salg av fossilbilar. Eg kjenner ingen konkrete eksempel for elbilar.

Dermed blir det vanskelig / uråd og få dekka garanti reparasjon for forbrukar utover det produsent / fabrikken har inkludert. For batteri er dette 5 år, og skal dermed ikkje gi grunn til søvnlause netter.

Sitat
"Når det gjelder garanti er dette avhengig av om salget er gjort i kommisjon eller ikke.
Dersom forhandler kun har vært bindeledd mellom deg og forhandler i utlandet, er det fabrikkgarantien som gjelder. Dette skal stå uttrykkelig og uten tvil i din kjøpekontrakt.

Ein del av oss har vel kjøpt bil som ikkje er i såkalla "kommisjon". Dermed må me kunna krevja reklamasjon overfor forhandlaren på eit evt øydelagt batteri. Det kan sikkert i nokre tilfelle bli ein tung prosess. Men me skal jo ha retten på vår side.

Eg kjenner ikkje til om salg i "kommisjon" er vanleg, men i følge snl.no er definisjonen:
SitatDet forhold at en person (kommisjonæren) i eget navn kan selge eller kjøpe varer for en annens (kommittentens) regning etter oppdrag fra denne.

Dermed blir handelen gjort direkte med selgar, ofte i eit anna land der kommisjonæren hjelper til med oversetting, fylle ut dokument osv. som er nødvendig for og gjennomføra handelen.

Mål for kjøpar bør vera mindre pris. Ulempen vil vera at reklamasjon må bli retta direkte til selgar, som vil vere juridisk og praktisk meir komplisert.

Henta frå snl.no:
SitatParallellimport, innførsel av produkter via mellomledd som gjerne ikke er i regi av eller med godkjenning fra produsent. Produsenter av internasjonale merkevarer ønsker ofte at deres varer skal distribueres enten av egne datterselskaper i de ulike land, eller av selvstendige importører med enerett til distribusjon i det aktuelle landet. Bakgrunnen er gjerne ønske om kontroll med egen vare og muligheter til å kunne oppnå høyere pris i land hvor inntektsnivå og markedsforhold gir grunnlag for det.
Et eksempel er legemidler hvor parallellimport er satt i system i flere land. Som følge av EØS-avtalen kan sykehus, grossister eller importører kjøpe legemidler fra importører eller lisensprodusenter i andre EØS-land, dersom dette er billigere enn å kjøpe de samme medisinene hos legemiddelprodusentenes representanter i Norge.

Fra 1993 er parallellimport av fono- og videogrammer, dvs. lyd- og bildeprogrammer (f.eks. musikk-CD og DVD-film) forbudt i Norge.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Hamiso

Sitat fra: TB på fredag 24. januar 2014, klokken 22:22

Ikkje for og vere vrang, :), men få fram ein viktig detalj.
Alle bilane er importert, forskjellen er kven som utfører denne import. Er den den offisielle importøren blir det kalla ein "Norsk" bil - og forbrukar har lite og vere redd for.

Vil ikkje vera vrang, eg heller. Men ja, bilen min er ikkje importert av offisiell importør, men direkte av forhandlar som eg kjøpte bilen av. Fekk dermed ein betydeleg billegare bil (2011 mod, 3000 km, 150.000,-) i 2012. Men var klar over at det kan bli meir komplikasjonar med garanti og reklamasjon. Og forutsatt at firmaet framleis eksisterer, må det vel evt. kranglast med dei om reklamasjon, viss batteriet skulle ryka før det har gått fem år.
https://dreamelectricblog.wordpress.com/
http://lektrisk.blogspot.com

-Citroen C Zero 2011, desember 2012 til juli 2023,
-Tesla Model 3 LR, mars 2019 til november 2022,
-Tesla Model 3, september 2022,
-Super SOCO TC Max, elektrisk lettmotorsykkel, september 2023
-Pendlar med sykkel

TB

Henta frå Leaf delen:
SitatInteressant lesning for de som er redde for garantien på importbilen sin:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12022.0.html

Når det gjeld batteri, og andre komponentar som er inkludert i garanti frå produsent skal forbruker vere trygg dette vil bli uansett om forhandler ikkje vil, ynskjer, vil hjelpe. T.d. om firma blir lagt ned.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA