Måtte jage fossilbil

Startet av kjbu, mandag 30. desember 2013, klokken 12:15

« forrige - neste »

svingen

Beklager negativt fra min side, bra du  fikk vekk bensin bilen :-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Øyvind.h

Sitat fra: kjbu på mandag 30. desember 2013, klokken 15:56

Må dessverre meddele at jeg kommer til å fortsette å parkere på el-bil parkering uten å lade på lokale kjøpesentre. Har aldri opplevd at jeg har sperret lading for andre, da det (nesten) alltid er ledige ladeplasser. Som tidligere nevnt, 9 av 10 lader ikke på disse plassene.

Men, skal la være å parkere foran hurtigladere  ::)
Hvorfor ikke parkere foran hurtigladerne også uten å lade? Så lenge det er den parkeringsplassen du vil ha skjønner jeg ikke hvorfor du differensierer?

Å gjemme seg bak hva andre gjør er for øvrig ganske patetisk. Dette er plasser tilrettelagt for lading, men jeg skjønner at ikke alle bryr seg om det. Skiltene burde vært endret (slik de blant annet gjør på Gardermoen nå) slik at folk slutter å misbruke plassene.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

emil

Sitat fra: jkirkebo på mandag 30. desember 2013, klokken 16:07
Personlig parkerer jeg aldri ved ladepunkter uten å lade. Selv om nærmeste andre parkeringsplass er et godt stykke unna. Ladeplasser er til lading, og jeg mener de ikke bør skiltes "Reservert for EL-bil" eller lignende. De bør skiltes "Reservert for lading av ladbar motorvogn". Heldigvis er det flere som har gått over til denne typen skilting, da signaliseres det tydelig hva som er plassens hensikt.

Hvis det finnes andre alternativer holder jeg meg unna ladeplasser hvis jeg ikke trenger lading. Synes også at flere skulle skilte som Tvedestrand kommune gjør.

t0ffluss

Sitat fra: knnygar på mandag 30. desember 2013, klokken 16:16
Dette var ikke reaksjonen jeg ventet.

Regner med  ;D  ;D  ;D  ;D  ;D
Og fikk  >:(  >:(  >:(  >:(  >:(

Må dessverre meddele at jeg kommer til å fortsette å parkere på el-bil parkering uten å lade på lokale kjøpesentre. Har aldri opplevd at jeg har sperret lading for andre, da det (nesten) alltid er ledige ladeplasser. Som tidligere nevnt, 9 av 10 lader ikke på disse plassene.

På turer til Svinesund parkerer jeg ikke foran ladepunktene, da her har andre behov for lading og disse er mye i bruk ser jeg. Jeg synst vi får bruke sunn fornuft og vurdere selv hvor mye vi sperrer for andre eller ikke.
Reagerte også på alle desse negative kommentarane :-(
Sjølvsagt skal ein i størst mogleg grad la være å bruke desse plassane når ein ikkje har behov for lading.
Men mi erfaring er at det er betre å lade ein gong for mykje enn ein gong for lite, det er aldri vekkasta å lade litt ekstra.

ok, dette er såra enkelt folkens:

1. Er det tomt på ALLE plassene og du skal kjapt inn og ut. Parker, stikk inn og gjør det du skal. Trenger ikke å lade. Jeg hadde gjort dette selv.
2. Er det kun en eller få plasser igjen og du ikke skal/trenger å lade parker på vanlig plass!

Eneste grunnen til at dette er og forblir et tilbakevendene problem er fordi disse plassen stort sett altid er plassert nærmest inngangen til butikk/kjøpesenter.

Hadde disse el-bil p-plassene vært plassert LEEEEENGST vekk fra inngangen hadde det ikke vært noe problem. Folk hadde ikke gått den avstanden uten at de aboslutt måtte lade bilen. Ekstra bonus: du hadde får "0,5%" mer ladekapasitet pga. all gåinga.. ekstra bonus 2: du kommer i form.

latskap er grunn til mye vondt her i verden.

Ellers er det bare å laste ned denne og ha klar i bilen:

http://elbilforum.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=1734.0;attach=700
P85, grå, panorama, spoiler, 21", grå performance interiør, karbon, tech, park.assist, lydstudio, lyspakke, dobbeltlader, 3. seterad. VIN: 184xx Ferdig produsert 15/01/2014. - SOLGT oktober 2017.
X75D, grå, 7 seter, AP2 (APH3(?)). Bestilt 29. sep. Ferdig produsert 4-5. november 2017.

kjbu

Synes vi det f.eks er ok at tre Leafer som ikke lader blokkerer de 3 22kW plassene på Slependen eller stolpe 30 på Strømmen? Jeg synes absolutt ikke det.

For et par dager siden hadde jeg bruk for et 32A ladepunkt i Oslo sentrum. Det eneste finnes på Aker Brygge. Men foran det sto det en Saxo og en Buddy som ikke ladet :( Så det gikk i dass...

Her snakker vi lading! 22kW / 32A er noe helt annet, og er en mellomting mellom hurtiglader og sneglelading. Helt enig, her er det IKKE greit å parkere for dem som ikke trenger påfyll. 10A lading som de fleste parkeringsplassene har er for pinglete til at det blir brukt av de aller fleste.

Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

pottle

Sitat fra: kjbu på mandag 30. desember 2013, klokken 12:26
Når 32A lading blir utbredt på slike steder, vil nok flere bruke dette. Da må vi som ikke lader respektere at andre trenger ladepunktet.

Jeg tror ikke det blir vanlig med 32A på offentlige "gratis" p-plasser eller i private varemagasin. Det blir rett og slett for dyrt for eier. (32A * 230V = 7,3 kW = 7 kr i timen.) Hvis en skulle lade opp 7 kW i timen og senteret er åpent 12 timer så er daglig utgift 84 kroner. Hva hvis en har 30 32A-plasser? Da blir den daglige strømutgiften for senteret ca 2500 kroner. Mulig anlegget ikke blir belastet 100 %, men dere tar poenget mitt.

16A blir nok standard ladehastighet i all overskuelig framtid.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

kjbu

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 30. desember 2013, klokken 16:40

Hvorfor ikke parkere foran hurtigladerne også uten å lade? Så lenge det er den parkeringsplassen du vil ha skjønner jeg ikke hvorfor du differensierer?

Å gjemme seg bak hva andre gjør er for øvrig ganske patetisk. Dette er plasser tilrettelagt for lading, men jeg skjønner at ikke alle bryr seg om det. Skiltene burde vært endret (slik de blant annet gjør på Gardermoen nå) slik at folk slutter å misbruke plassene.

Nå er du på villspor. Ledig ladeplass er det (nesten) alltid på lokale kjøpesenter. På hurtigladere er det kø. Jeg snakker om å bruke sunn fornuft.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: kjbu på mandag 30. desember 2013, klokken 18:34

Synes vi det f.eks er ok at tre Leafer som ikke lader blokkerer de 3 22kW plassene på Slependen eller stolpe 30 på Strømmen? Jeg synes absolutt ikke det.

Her snakker vi lading! 22kW / 32A er noe helt annet, og er en mellomting mellom hurtiglader og sneglelading. Helt enig, her er det IKKE greit å parkere for dem som ikke trenger påfyll. 10A lading som de fleste parkeringsplassene har er for pinglete til at det blir brukt av de aller fleste.

Og hvordan skal en nybakt Leaf-eier se forskjell på en 16A ladeplass og en 3x32A ladeplass, om de har blitt vant til at det er greit å parkere på ladeplassene uten å lade? Stolpe 30 på Strømmen er kliss lik de andre stolpene som kun har 1x16A. Tror ikke vi kan forvente at nye elbileiere ser forskjell på typene...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Øyvind.h

Sitat fra: kjbu på mandag 30. desember 2013, klokken 18:40
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 30. desember 2013, klokken 16:40

Nå er du på villspor. Ledig ladeplass er det (nesten) alltid på lokale kjøpesenter. På hurtigladere er det kø. Jeg snakker om å bruke sunn fornuft.
Det er da ikke alltid kø på hurtigladerne? Og hvor mange kW har du satt som din egendefinerte grense for når det er OK å ta ladeplass når du ikke skal parkere?

Trist å se at du på tross av massiv tilbakemelding her fortsetter å holde på din usmakelige logikk. Tipper du skjerper deg første gangen du kommer med nesten tomt batteri til et strømuttak som er blokkert av folk som ikke lader....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Powerflux

På mitt lokale senter(Lambertseter) har jeg enda til gode å se noen lade! Må innrømme at dette irriterer ganske kraftig daa jeg ved flere anledninger har vært ganske short på strøm og solid handleliste i lommen. da hadde 1-2 timers lading vært supert!

Det kan da ikke være så vanskelig å gjennomføre at EL bil parkring=nødvendig lading, ellers får man parkere som alle andre!!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Olofm

Strømmen Storsenter har løst dette med et enkelt skilt hvor det står kun tillatt ved synlig lading. Dette har løst problemet med at det står biler som ikke lader. Har ikke opplevd det siden skiltene kom opp.
Sort Nissan Leaf, hentet 22/2-2012 fra BNH på Ski. Solgt 2019
Tesla Model 3, hentet Lillestrøm 2019.

Sølve

Det bør ikke være vanskelig å skjønne at ladeplasser er for lading av ladbare biler.  Dette gjelder uansett hva slags ladeplass det er snakk om.  Om man ikke trenger å lade finner man seg en annen parkeringsplass.  Jeg er overrasket hver gang over elbilister som ikke skjønner dette. Jeg har nesten mer sympati for fossilbiler som okkuperer ladeplasser enn elbiler som bruker disse uten å ha behov for lading. Fossilbilistene kan til en viss grad unnskyldes med at de muligens ikke skjønner betydningen av ladetilgang. Muligens finnes det ferske elbilister som kan unnskyldes med at de ikke er klar over at det de kan parkere på vanlige plasser.
Bergen

el nino

PRINSIPPET må være: Ladeplaser er KUN for de som skal lade. Kort eller lang tid spiller ingen rolle. At noen av og til "synder" mot dette prinsipp av ulike årsaker, kan ikke rettferdiggjøres eller endre selve prisippet. 8)

Kjell Leaf

Og fikk  >:(  >:(  >:(  >:(  >:(

På turer til Svinesund parkerer jeg ikke foran ladepunktene, da her har andre behov for lading og disse er mye i bruk ser jeg. Jeg synst vi får bruke sunn fornuft og vurdere selv hvor mye vi sperrer for andre eller ikke.
Da må du rett og slett være idiot. Det er ikke du som bestemmer hvilke ladepunkt som er viktige for folk.
På mi nærbutikk er det 2 stk handicapparkeringer, men jeg ser aldri noen handicapede der, og parkeringsplassene deres står tomme bortsett når sånne som deg er ute å handler, men jeg parkerer aldri der uansett. Jeg blir bare så satans forbanna av sånne holdninger som du har.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

dørvakta

Sitat fra: Kjell Leaf på tirsdag 31. desember 2013, klokken 11:07

Og fikk  >:(  >:(  >:(  >:( 
Da må du rett og slett være idiot. Det er ikke du som bestemmer hvilke ladepunkt som er viktige for folk.
På mi nærbutikk er det 2 stk handicapparkeringer, men jeg ser aldri noen handicapede der, og parkeringsplassene deres står tomme bortsett når sånne som deg er ute å handler, men jeg parkerer aldri der uansett. Jeg blir bare så satans forbanna av sånne holdninger som du har.

+1

Hva f**er vitsen med å stå på en elbilplass når du ikke lader?? Hvorfor er det så viktig for deg å stå der?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA