Måtte jage fossilbil

Startet av kjbu, mandag 30. desember 2013, klokken 12:15

« forrige - neste »

knnygar

Blir litt bedrøva av graden på språkbruk på forumet her no :-(
Er greit å vere uenig, men det er måte på.

Her i bygda har ladestolpen vore i bruk av meg og ein Tesla, og ser difor ingen grunn til ikkje å parkere ved den.
Andre plassar er det sjølvsagt meir behov for plassane, og då bør vi som elbileigarar sette kreftene inn på å heller få fleire ladepunkt der.
Ørsta, senter i Sunnmørsalpane.
Ny Euro Leaf sidan 1. juni 2013 :-)

elektrolux

En elbillist som plasserer elbilen på ladeplass uten å ta seg bryet med å koble til lading er omtrent like omtenksom ovenfor andre elbillister og egoistisk som en billist som plasserer bilen sin framfor bensinpumpen mens han skal inn i butikken og kjøpe pølse.  Egentlig verre, da pølsekjøpet ofte tar vesentlig kortere tid, og det ofte er flere bensinpumper å velge mellom.

Av hensyn til eget omdømme, og uansett om en trenger å lade, bør en ikke plassere Elbiler på ladeplasser uten å ta seg bryet med å markere at en har et ladebehov, Slik som trådskriver i all rettferdighet faktisk også gjorde i dette tilfellet. ;)

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

kjbu

Tydligvis er folket på forumet her blandt de 10% som lader. Jeg tilhører de 90% som ikke lader på kjøpesenteret. Står det el-PARKERING så parkerer vi der på steder som få/ingen lader. Ser på dette som en av godene elbil eiere har. Blir plassene merket KUN for lading så blir det kun for de som lader.

En sammenligner det med å sperre bensinpumpe for å kjøpe pølse. Er det 3 ledige pumper så er vel det helt greit? Og når pumpene nesten ikke er i bruk så er det vel enda mer greit?

En annen sammenligner med å ta handikapplass. Hallo?

Kommer til å fortsatt være blandt de 90% som parkerer på el-bil PARKERING uten krav til lading (er det ledig plass i nærheten så tar jeg selfølgelig den. Er ikke HELT gjøk)

Hvor mange av dere hadde kjørt rundt og rundt kvartalene for å finne ledig plass i byn når det er ledige elbil plasser like foran deg? Med 90% på batteriet. Sikkert ingen tør å innrømme dette i denne tråden nå  ::)
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Hyperstress

Var på mitt lokale kjøpesenter her om dagen, 3 av 4 ladeplasser var tatt av fossiler, og den siste av en elbil som ikke ladet  :P. Jeg hadde nok strøm, men ble likevel provosert. Men enig i at en KAN bruke sunn fornuft og parkere der et øyeblikk uten å lade, dersom det er mange ledige plasser og ingen sannsynlighet for at de fylles opp.
Problemet med det er at alle har litt forskjellig syn på sunn fornuft  :-\

Hadde jeg trengt lading så hadde jeg glatt parkert foran fossilen og ladet derfra. Lenge. Hadde kanskje fått bot begge to, men det hadde vært verdt det  ;D
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

noto

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 31. desember 2013, klokken 14:13
En elbillist som plasserer elbilen på ladeplass uten å ta seg bryet med å koble til lading er omtrent like omtenksom ovenfor andre elbillister og egoistisk som en billist som plasserer bilen sin framfor bensinpumpen mens han skal inn i butikken og kjøpe pølse.  Egentlig verre, da pølsekjøpet ofte tar vesentlig kortere tid, og det ofte er flere bensinpumper å velge mellom.

Av hensyn til eget omdømme, og uansett om en trenger å lade, bør en ikke plassere Elbiler på ladeplasser uten å ta seg bryet med å markere at en har et ladebehov, Slik som trådskriver i all rettferdighet faktisk også gjorde i dette tilfellet. ;)

Hvem gidder å koble til for maks 1 kWt som en rekker å lade på Schuko under en shoppingtur. Type 2 lading på 22kW eller CHADEMO er noe annet, men Schuko trenger man der folk bor og der folk jobber. Ved butikker ønsker vi oss parkeringsplasser reservert for Elbil.

Griffel

Vi som hadde/har klasiske elbiler har/hadde også en annen grunn til å benytte elbilplassene; på grunn av relativt beskjeden batterikapasitet kunne vi ikke kaste bort strøm på å lete etter andre ledige plasser og hadde derfor stor nytte av elbilplassene også når ladebehovet ikke var akutt. Med batterikappasiteten til nyere elbiler er det argumentet kraftig svekket.

Det er derfor mer pinlig å finne plassen okkupert av Tesla eller en Nissan som ikke lader enn en Buddy/Reva/PSA. (Disse lader kanskje alikevell siden 1kWh eller 2 teller mer i det store bildet), Ellers er det for en med akutt behov er det ikke rare forskjellen på om ladeplassen er opptatt av en ikke ladende elbil eller en fossil.
Ja det har hendt at jeg hadde behov for en halvtime i stikkontakten for å komme meg hjem.
Det har også hendt at jeg forhandlet med "sebrastripemalere" om å slippe omkjøring for å ha nok strøm igjen til jobb.

Damen i fossilbilen kan også si at 9 av de 10 som står der trenger ikke den plassen bedre enn meg.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Kjell Leaf

Sitat fra: knnygar på tirsdag 31. desember 2013, klokken 13:28

Her i bygda har ladestolpen vore i bruk av meg og ein Tesla, og ser difor ingen grunn til ikkje å parkere ved den.
Andre plassar er det sjølvsagt meir behov for plassane, og då bør vi som elbileigarar sette kreftene inn på å heller få fleire ladepunkt der.
Bedre å være frekk i kjeften enn å være så sykt frekk at man stjeler ladeplasser. ;)
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

jkirkebo

Sitat fra: noto på tirsdag 31. desember 2013, klokken 15:05
Hvem gidder å koble til for maks 1 kWt som en rekker å lade på Schuko under en shoppingtur. Type 2 lading på 22kW eller CHADEMO er noe annet, men Schuko trenger man der folk bor og der folk jobber. Ved butikker ønsker vi oss parkeringsplasser reservert for Elbil.

Har ikke shoppet med kona mi du da ;) En runde på senteret mens bilen lader på 16A kan fort fylle opp nok til å kjøre 50km...

Og hvorfor skal vi ha egne parkeringsplasser for elbil? Vi er da ikke handicappede. Egne "premium-plasser" nær inngangen skaper bare misunnelse hos fossilbilistene. Derfor bør ladeplassene plasseres så langt unna inngangen som mulig, slik at de brukes kun til lading.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

noto

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 31. desember 2013, klokken 15:48
Sitat fra: noto på tirsdag 31. desember 2013, klokken 15:05

Og hvorfor skal vi ha egne parkeringsplasser for elbil?

Jeg sier ikke at vi skal ha det, bare at lading foran butikker er noe misforstått, og at det man evt kan ønske seg som del av insentivene for å øke utbredelsen av elbiler er reservert parkering som sådan ved butikker.

Sigurd

Sitat fra: cra på mandag 30. desember 2013, klokken 16:08
... Det eneste fornuftige er å overlate plassen til noen som faktisk trenger den.
Hvordan kan du hevde å ha fasit på hvem som "trenger" plassen?

I utgangspunktet er jeg enig i at man bør ha ladebehov for å bruke ladeplassene. Men det finnes mange grunner til å fravike dette. F.eks. ved Storo senter: er det opptatt på alle ordinære gateparkeringsplasser gidder jeg ikke å kjøre inn i parkeringshuset og betale for å parkere når jeg kan stå gratis på elbilplassene utenfor! (Disse er riktignok også noe spesielle, da det er (om jeg husker riktig) 3 doble ladestolper på 8 plasser merket for elbil). Poenget er i alle fall at ja, er det noen meter ekstra å gå for å parkere på en ledig plass uten lading, gjør man selvsagt det om man ikke har behov for å lade. Men ikke om det medfører vesentlig ekstra bryderi å parkere et annet sted.

Om du har så lite strøm at du MÅ lade for å komme deg dit du skal, regner jeg med at du også beregner tid til å måtte vente 15 minutter ekstra for å få en en ledig ladeplass. Så lenge det er lovlig å parkere uten å lade, vil du risikere å måtte vente litt på at noen kommer og flytter bilen sin, uavhengig av om de lader eller ikke.

Sitat fra: kjbu på tirsdag 31. desember 2013, klokken 14:52
Hvor mange av dere hadde kjørt rundt og rundt kvartalene for å finne ledig plass i byn når det er ledige elbil plasser like foran deg? Med 90% på batteriet. Sikkert ingen tør å innrømme dette i denne tråden nå  ::)
+1
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

Ronny

Jeg bor 6 mil fra åsane, dvs jeg trenger en liten boost før hjemturen, flere ganger har det blitt til at jeg trenger en stor boost. Kun pga at enkelte med elbil ikke skjønner at noen faktisk trenger strøm for å nå hjem igjen, og jeg må kjøre rundt å lete etter strøm.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

dørvakta

Sitat fra: kjbu på tirsdag 31. desember 2013, klokken 14:52

Jeg kjører heller rundt og rundt ja. For jeg vet hvor kjipt det er å trenge strøm og komme til ladeplass okkupert av folk som ikke lader.
Så jar jeg et håp om at den personen jeg reddet dagen til gjør det samme for meg også.

neida, jeg har ikke dysleksi. bare Tapatalk.

erikf

Sitat fra: knnygar på tirsdag 31. desember 2013, klokken 13:28
Enig at det var litt i overkant opphisset språkbruk her men likevel passende og helt plausibelt. Det ideelle er om man ikke lar seg provosere av trådstarters åpenbare trolling og forvridde virkelighetsforståelse.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

p10

Å parkere på ladeplass uten å lade er  vel som å parkere forran en bensinpumpe bare for å gå inn for å kjøpe pølse og brus: irriterende og unødvendig.

emil

Med tanke på kommentarene her, og resultatet av avstemmingen, kan det ikke være mange av elbilene jeg ser til daglig som er brukere her på forumet. Vet heller ikke om jeg skal tro på at nesten 3 av 4 her heller avbryter en handel enn å "okkupere" en ladeplass i 10 minutter uten å lade.

Har selv et par forskjellige lapper med kontaktinfo jeg legger i ruta på bilen. Både ved hurtiglading hvis jeg går bort fra bilen og enkelte ganger hvis jeg har måttet ta en vanlig ladeplass uten å trenge det.

Siden jeg vet at det er en mulighet for at jeg vil komme til en full parkeringsplass når jeg har behov for å lade prøver jeg også å planlegge inn alternative ladesteder hvis jeg vet at jeg er avhengig av lading for å fullføre en tur eller komme hjem etterpå.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA