Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vil vi bli dårligere sjåfører av å kjøre Model S?

Startet av Gjermund, lørdag 28. desember 2013, klokken 15:59

« forrige - neste »

Gjermund

Dette er min største bekymring etter å ha hatt min nå i snart en og en halv måned.

I tillegg til forskjellen mellom el og bensin, at vi vil glemme clutching og glemme å få opp turtallet før vi skal kjøre forbi, kjøre i gang fort osv, så er jo den stabilitetskontrollen og tractionkontrollen så sykt bra.

Det er jo umulig å få sladd som en må rette opp.

Jaja, i det minste har jeg ikke hatt så mange andre bekymringer med min TMS.  :)

Trustno1

Tror de fleste generellt har blitt dårligere sjåffører siden de gode gamle bilene uten noen form for elektroniske hjelpemidler.

Det er ikke dermed sagt at dette er en dårlig ting. Tror de fleste i dag generelt ikke er spesielt gode til å sy klær, dyrke mat, jakte med pil og bue osv.

Teknologien går fremmover :)

Det viktige å  kjenne til hvordan de elektroniske hjelpemidlene fungerer, og vite deres begrensninger slik at man ikke føler seg overdrevet sikker når man er ute å kjører. Det er ofte dette som fører til farlige situasjoner.

Cirion

Følte meg som en idiot sist jeg leverte bilen for oppgradering til tåkelys.

Fikk en ny Honda Accord lånebil, og Jessica satte seg inn, satt i nøkkelen og vridde om Lysene gikk på, radioen gikk på, klima anlegget gikk på, og hun leste av km tallet før jeg fikk overta bilen.

Der satt jeg, og tenke for meg selv, så stille en ny Honda Accord er i forhold til min gamle. Satte bilen i revers, tråkket på gassen. Ingen reaksjon. Satte den i drive og tråkket på gassen. INGEN REAKSJON... Hva skjer? AH! Hun startet ikke motoren  :-X


VRÆÆÆÆL sa traktoren i det den startet... Herregud for et bråk på tomgang... Latterlig hvor mye en Honda Accord Diesel bråker i forhold til min gamle Honda Accord Bensinbil som jeg hadde flyttet på dagen i forveien. Ikke nok med det, jeg holdt 60 inn i runkjøringen, slapp gassen og skremte vettet av meg når jeg fortstod at bilen forsetter jo i samme fart selv om jeg har sluppet gassen.... Neste tabbe var ved påkjøring på motorveien. Der er en fin lomme tenkte jeg og trampet inn gassen mens jeg svingte inn... Det skjer jo ingen ting! Ah... Det tar jo noen sekunder før jeg kan svinge inn, og bråsvingte tilbake.

Så ja, jeg må bare innrømme det, jeg har blitt en dårlig sjåfør.

Er nå i Alicante, låner en leilighet med bil. Fatterns bil... Har kjørt den mange ganger før, men nå glemmer jeg bort ting hele tiden. Jeg drar i døra før jeg låser opp, kona får ikke opp døra, for jeg glemmer å låse opp 2 ganger. Siden bilen står i en fellesgarasje med egen port, stopper jeg motoren mens jeg lukker porten, siden jeg ikke orker eksos lukta, men jeg glemer å sette bilen i park og går ut med motoren av, men i drive. Da blir den stående å pipe, fordi den ikke er i park og døren er åpen. Greit nok, men når jeg gjør dette etter å ha parkert, og lukker døra, så piper den ikke, og vil ikke låses... Det gikk så langt at jeg byttet batteri i nøkkelen for jeg trodde den ikke klarte å låse døren. Den vil faktisk ikke låse bilen når den står i Drive...
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Tai

Da er man vel blitt en dårligere sjåfør siden bilene på 20 tallet når de virkelig var vanskelige å kjøre ;).

Jeg er helt uenig i at man blir en dårligere sjåfør. Snarere tvert imot, istedet for å bruker oppmerksomhet på clutching, giring og timing av girene ved forbikjøring kan man være enda mer fokusert på de som skjer rundt og foran bilen. Om noe blir vi enda flinkere til å kjøre bil. Menneskekroppen er ikke laget for å bevege seg stort fortere enn 20-30 km/h så når vi dundrer nedover veien i 80-100 presser vi hjernen og kroppen langt utenfor det den er kapabel til.

Tai
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

OddB

Poenget er vel som det bestandig har vært; å vite hvor grensene går, og vite hva man skal foreta seg hvis man bryter dem.... Det betyr i praksis å teste disse grensene i trygge omgivelser. Det hjelper lite med tractioncontrol etc, før eller senere er det ikke friksjon nok til å berge seg...
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA