Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading og parkering på elbil-plasser i Trondheim

Startet av Eirik Blodøks, mandag 23. desember 2013, klokken 12:42

« forrige - neste »

Eirik Blodøks

Har hørt om flere som har blitt bøtelagt for parkering på kommunale elbil-plasser der de ikke har benyttet ladestasjonen. Kan forstå at enkelte mener det er sløsing med p-plasser når noen står og "tar" opp plasser uten å lade, men bør ikke dette i såfall skiltes?

På City Syd for eksempel er det flere plasser enn det er ladepunkter. Hvordan kan Trondheim Parkering da bøtelegge for at du ikke har pluggen i?

Mitsubishi i-MiEV 2011, 0 km

tomrh

Sitat fra: Eirik Blodøks på mandag 23. desember 2013, klokken 12:42
Har hørt om flere som har blitt bøtelagt for parkering på kommunale elbil-plasser der de ikke har benyttet ladestasjonen.
Det har jeg aldri hørt om, er du sikker? Så vidt jeg vet er det ikke ladeplikt. Men om det du sier er sant så er det gode nyheter i mitt øre. Vi som bor et godt stykke utenfor Trondheim er ofte helt avhengige av å finne ledig ladeplass for å lade til hjemturen, og det er utrolig surt å finne at de er opptatte av elbiler som ikke lader. Man kan jo parkere gratis omtrent alle andre steder jo. Har mange ganger tenkt at de fortjener parkeringsbot!
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Helge

Dette med ladeplikt har vært diskutert gang etter gang etter gang her på elbilforum - mest under de sidene som ikke er regionspesifikke slik som her.

Men vi må nok bare innse at ladeplikt med stor sannsynlighet vil løse SVÆRT LITE! Jeg er redd det i stor grad bare vil medføre at svært mange av de som ikke plugger i nå i dag vil begynne å plugge i (selv om de strengt tatt ikke trenger det) om det blir ladeplikt på ladeplassene. Problemet vil være størst der ladeplassene oppleves som gunstige plasseringsmessig. Her må det holdningsendring til og ikke flere påbud.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Sharp

Sitat fra: Eirik Blodøks på mandag 23. desember 2013, klokken 12:42
Har hørt om flere som har blitt bøtelagt for parkering på kommunale elbil-plasser der de ikke har benyttet ladestasjonen. Kan forstå at enkelte mener det er sløsing med p-plasser når noen står og "tar" opp plasser uten å lade, men bør ikke dette i såfall skiltes?

På City Syd for eksempel er det flere plasser enn det er ladepunkter. Hvordan kan Trondheim Parkering da bøtelegge for at du ikke har pluggen i?

Tviler på dette kan stemme. Trondheim parkering skal skrive på boten hva galt man har gjort. Skulle likt å sett hva de i så fall har skrevet på disse bøtene.

Rezet

Jeg for min del ble litt provosert her på fredag, da jeg svingte innom City Syd. Målet mitt var å lade litt for hjemveien mens jeg handlet noen småting inne på senteret.
Alle ladeplassene var okkupert av Leaf'er som IKKE ladet.
Og det morsomme var jo at det var massevis med ledige parkeringsplasser som var enda nærmere inngangsdøra enn ladeplassene... Så her bør det en holdningsendring til blandt el-bilister spør du meg.

Om du kjører el-bil så er det faktisk ikke sånn at du MÅ parkere på reserverte ladeplasser. :)
2CV, AK400, Impreza Sport, C5 og Think City.

tomrh

Løsningen er at ladeplasser uansett MÅ koste parkeringsgebyr, da er det garantert ingen som parkerer der uten å lade. Lommeboka er det eneste virkemiddelet som virker på folk, det er jo vi elbilister et bevis på.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

EV - Driver

Skjønner godt at folk blir irriterte over at ladeplasser er opptatt av egoister som bare vil parkere nærmest mulig døra. Når det gjelder City Syd så er det mye godt de samme bilene (Leafene) som står der hele tida. Ansatte på senteret? Kunne man få satt opp skilt om at plassene er for de som trenger å lade el-bilen sin? Tips til langveisfarende: I kjelleren på StorM-Senteret rett over gata er det stort sett alltid ledig plass for lading.
VW ID.4 Max bestilt 09.2020
Hyundai Kona April 2020 -Solgt
Hyundai Ioniq 2019 10/10-2019 -
E-up mottatt april 2014 - solgt april 2020
E-Golf mottatt 23/1-15 - solgt juli 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA