Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Over Haukelifjell i kolonne

Startet av eledille, mandag 23. desember 2013, klokken 11:24

« forrige - neste »

Jens

Jeg har kjort nesten samme rute, Haugesund-Hovden (ladet over natten)-Notodden-Skien og sitter na i bilen og lader ved Skagerak Arena. Snittforbruk pa 214 Wh/km for hele turen med forsiktig kjoring selm med regn i gar og is og sno over fjellet.
Tesla Model S 85
Tesla Roadster 2.5 Sport

Anders Heibø

Sitat fra: Jens på søndag 12. januar 2014, klokken 01:15
Jeg har kjort nesten samme rute, Haugesund-Hovden (ladet over natten)-Notodden-Skien og sitter na i bilen og lader ved Skagerak Arena. Snittforbruk pa 214 Wh/km for hele turen med forsiktig kjoring selm med regn i gar og is og sno over fjellet.
Høres bra ut!
Hvilken dekktype har du? Spesielt dekktrykk du valgte før turen?
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

eledille

Vær obs på at forbruk mens bilen er "off" ikke telles med.

Forbruket kan nok tynes ned mot 210 med sparsommelig kjøring og litt mindre varme.

Vi kjørte normalt, vi hadde jo svære marginer. Det var også en god del trafikk som hindret sparekjøring, jeg liker ikke å kjøre slik at det irriterer andre. Dermed ble det en del regen inn mot svinger, for eksempel. Så vi gjorde ikke noe forsøk på strekke rekkevidde i det hele tatt.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Anders Heibø

Vurderer sterkt å prøve Porsgrunn - Bergen i morgen hvis værmeldingen ikke blir verre og det ikke meldes om kolonne.

Noen som har kommet over ett ladepunkt mellom Seljord og Odda? Selv ett 13A Shuko stikk kan i nøden hjelpe hvis jeg ender med ett snittforbruk på 220Wh/km.
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

TS

#49
Sitat fra: Anders Heibø på lørdag 08. februar 2014, klokken 00:33
Vurderer sterkt å prøve Porsgrunn - Bergen i morgen hvis værmeldingen ikke blir verre og det ikke meldes om kolonne.

Noen som har kommet over ett ladepunkt mellom Seljord og Odda? Selv ett 13A Shuko stikk kan i nøden hjelpe hvis jeg ender med ett snittforbruk på 220Wh/km.
Det er ialle fall dårlig i Seljord. Det Toyota hadde satt opp som Ladestasjon er Shucko.
Tesla Owners Club ser på muligheten for et Type2 22kwh punkt på stekningen.
Jeg snakket med lokal elektriker der og det var få 400v TN anlegg i bygda.

Om du er så heldig at du har rødt adapter, er det noen røde kontakter på baksiden av Rutebilstasjonen. Det tilhører nok spedisjonsfirmaet i bygget for bruk av termobiler, men du kan spørre pent.

Ellers er Seljord hotell et overnattingsalternativ med god frokost og schucko stikk


rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Anders Heibø

JAAAAAA!  Tesla ;D

Skien - Bergen: 380km, 130km på snø/is føre. Kolonnekjøring. 2km rekkevidde ved ankomst.

Mer detaljer kommer  8)
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

eledille

Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Anders Heibø link=topic=11343.msg180963#msg1809o63 date=1391886712
JAAAAAA!  Tesla ;D

Skien - Bergen: 380km, 130km på snø/is føre. Kolonnekjøring. 2km rekkevidde ved ankomst.

Mer detaljer kommer  8)
Regner med at rekkeviddeangsten var klar til å slå ut :)
Beviser også hvorfor det er behov for elbiler som TMS. (selv om Stray Spetalen helst hadde sett at turen var blitt gjort i en Hummer i stedet for disse elendige Teslaene...)

Anders Heibø

Har oppsummert en del om turen fra Skien til Bergen her:
https://plus.google.com/107216093204498027760/posts/LTVy9zVv5dh

Mamma gjorde også sitt for å få lade mulighet langs E139 og satt meg i kontakt med avisen Varden:
http://www.varden.no/nyheter/anders-lader-opp-til-forste-tur-over-fjellet-1.8283496
Har sendt oppdatering dit og håper det kommer oppfølging. Journalisten skulle ta seg en runde med ulike instanser om mulighet for ladestasjoner langs E139. Tipset henne om TOCN så får vi se om hun tar kontakt der. Er ekstremt media sky så dette er å strekke seg langt... Bilde og greier :o

Forberedelser/innstillinger før turen:
Bilen var varm etter 1 times kjøring fra Kragerø til Skien. Jeg aktiverte Range mode i tillegg til å skru av AC klima. Kjørte en del uten varme men i hovedsak stod den på 18grader. Bilen ble helt fulladet før avreise og viste 398km typisk rekkevidde. Snittforbruk endte på 198Wh/km. 245/40R20 Vredestein Wintrac Extreme piggfri dekk.

Regner med at jeg hadde en 5-6kW igjen på batteriet og kunne kanskje klart 25-30km til. Totalt forbruk var 74,6kW
P1202 - Vin P14434 - Grønn P85+
Vin F095710 - Hvit X100D
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt skriftlig godkjennelse.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA