Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Gassrespons og regen på i3

Startet av TorAtle, søndag 22. desember 2013, klokken 11:47

« forrige - neste »

pberg

Jeg har en E36 M3, 3-liter med 286hk, og sylskarp gassrespons med ett spjeld pr. sylinder. Responsen i i3en er like rask som M3en i farter over ca 30. Forskjellen ligger i at med M3en så varierer selve akselerasjonen med turtallet på en helt annen måte. I3 har mer jevnt drag, mens M3en varierer med turtallet, og du må skifte gir. M3en går 0-100 på ca 6 sekunder, og du må gire en gang. Det er ingen form for antispinn el.l. bortsett fra sperredifferential.

Men dersom du ligger i bytrafikk med M3en i 3-4 gir med 1500 rpm, så er i3en raskere i mellomakselerasjonene. Du må ha litt turtall på S50-motoren for å få god akselerasjon. Ligger du derimot i 2. gir i 50, så blir i3 nokså umiddelbart parkert. Og så fortsetter M3en til 260 (egentlig sperret på 250, men går i hvert fall 260 på GPS, og 270 på speedometer)...

Samt at en kan krysse hele Tyskland på langs på en tank i motorveifart. Hver til sitt bruk. :-)

Jeg har også en mistanke om at veldig mange som blir sjokkert over draget i en Tesla ikke har kjørt en relativt lett bil med en sugemotor med god respons. Ja, den går bedre enn en 20 år gammel M3, men ikke SÅ mye bedre når du utnytter alle girene i M3en.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

LMOR

Altså ikke helt sammenlignbar med en bybil med automat. Men 200ms er det ikke. Jeg har hatt biler som spant så fort du trykket gassen i bånn. Det er jeg glad jeg er kvitt på min 5 serie, og du kommer fortere frem hvis bilen styrer responsen helt i starten. Stort sett alle av oss, opplever den som momentan, tror jeg :-)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

MortenH

#17
Bortfall/reduksjon av regenerering
Vi kan sjekke manualen vedrørende dette fenomenet. Manualen er fortsatt bare på svensk og er kun tilgjengelig i hanskerommet på demobilene (se vedlagte mobilfoto). Her står det at regenerering først vil slå inn når bilen har oppnådd en viss hastighet (20 km/t). Regenereringen vil koble ut når stabilitetsprogrammet slår inn (selv om varsellampen ikke blinker) og når hovedbatteriet er fullt ladet, som er to kjente forklaringer. Og så: På vinteren kan det hende at regenereringen etter start ikke er tilgjengelig. Det er lagt til en advarsel om at i slike situasjoner vil bilen rulle lengre enn forventet, og farlige situasjoner kan oppstå.

Dette har jeg opplevd ofte med min i-MiEV, særlig i lave hastigheter etter oppstart på vinteren. Bilen føles som den skyter fart, men opplevelsen er nok bare bortfall av den forventede retardasjonen.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

TorAtle

Håper noen kan sjekke ut regen hvis de tar en prøvetur.

Når det gjelder gassrespons og sammenligningsgrunnlag så har jeg en BMW 325i (E92, helt gjennomsnittlig) og en Caterham Super 7 med separate spjeld på innsug (omtrent så bra det blir). 4-syl MC-motorer i R-klassen vil jeg si er eksepsjonelt gode på gassrespons. En vanlig dieselturbo som halve Norge har kjørt rundt med de siste altfor mange årene er helt i den andre enden, dvs under enhver kritikk.

Det handler om forutsigbarhet - at bilen utfører sjåføren sine kommandoer uten å nøle, oppfører seg konsekvent og gir klare tilbakemeldinger på hva som skjer.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

LMOR

Sitat fra: TorAtle på onsdag 25. desember 2013, klokken 12:27
Når det gjelder gassrespons og sammenligningsgrunnlag så har jeg en BMW 325i (E92, helt gjennomsnittlig)

Satte sammen en 328i (siden du ikke får kjøpt en 325i i dag), med samme utstyrspakke som min i3.
Prisen ble 2,2 ganger høyere, altså 735 000.-. Jeg vil påstå at dette ikke verken er en sammenlignbar eller gjennomsnittlig bil.

De siste 6 årene er det solgt ca 75% dieselbiler som etter din mening ikke holder mål. I tillegg kan vi anta at minst 50% av de resterende er dårligere enn din bil.

Det betyr at ca 87,5% av de som nå er ute etter å kjøpe ny bil, vil oppleve en fantastisk bil for pengene. De resterende får da vurdere om de 50ms er verd 400 000.-
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

TorAtle

Geez, jeg beklager å ha sagt noe stygt om bilen din  ::)

Jeg snakket kun om gassrespons og oppga noen referanser. De nevnte bilene er vidt forskjellig, og ingen vil vurdere et kjøp opp mot hverandre. Glem pris, type girkasse, hestekrefter, 0-100...det har ingenting med gassrespons å gjøre!

Her er noe som faktisk er relevant: på BMW i8 så bruker de en turbomotor med lite slagvolum (1.5 liter) og relativt høy output på 231hk. Det betyr i utgangspunktet en stor turbo med tilsvarende turbolag og dårlig gassrespons. Dette har de løst med en liten elmotor som gir en ekstra boost for å fylle hullet som oppstår når sjåføren har gitt full gass og venter på at turboen skal spinne opp og produsere det trykket som trengs. Flott løsning som gir god respons OG lite utslipp.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

LMOR

#21
Sitat fra: TorAtle på onsdag 25. desember 2013, klokken 14:44
Geez, jeg beklager å ha sagt noe stygt om bilen din  ::)

Ikke tenkt på det. Det spiller ingen rolle for meg. Poenget var bare at det ble lagt frem som om det er i3 som er sær, mens den responsen som noen beskriver her, er normalen.

Det er heller ikke synlig på filmen som ligger over, og ikke noe som flertallet har hengt seg opp i, inkludert biljournalister som jeg refererte til over.

Ellers er det samme type elmotor som står i i8, så hvis det er slik at BMW kan få programmert den riktig på i8, så kan de få det til på i3 også, eventuelt blir du skuffet over i8 også.

"The plug-in hybrid system of the BMW i8 comprises a three-cylinder, 1.5-liter BMW TwinPower turbo gasoline engine combined with BMW eDrive technology used in the BMW i3"
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

TorAtle

Nei, det er ikke den samme motoren. Dette er en liten 20hk elmotor som er koblet direkte til bensinmotoren og også fungerer som startmotor og generator. Den kan sees på dette bildet: http://bioage.typepad.com/.a/6a00d8341c4fbe53ef01901ea85e31970b-popup

Men ja, mangelen på gassrespons er kun et valg som BMW har tatt. De har historie for å ha gjort tilsvarende før også. Et godt eksempel er Clutch Delay Valve: http://zeckhausen.com/cdv.htm

Et utdrag: "It delays the engagement of the clutch, much like old record players use a damped tone-arm to gently lower the needle onto the surface of a record.

Because of this valve, no matter how quickly you lift your foot off the clutch pedal, the clutch engages the flywheel at a constant (slow) rate.  In theory, it can save the driveline from shock, were an inexperienced (or immature) driver to dump the clutch.  But in practice, all it does is prematurely wear out the clutch and turn experienced drivers into people who, despite years of practice, cannot shift smoothly."

På samme måte som gassresponsen på i3 er dempet på lave hastigheter. BMW stoler altså ikke på at kundene klarer å håndtere clutch og gass selv. Helt sikkert ok for de som ikke liker å kjøre bil, men veldig irriterende for oss andre.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

LMOR

#23
OK, tror ikke det er noen grunn til å diskutere dette videre. Hvem kjøper en bil som en i utgangspunktet vil irritere seg over? Vi to har helt forskjellige behov og forventninger. Jeg har hatt bil som har slitt mye dekk, og som har vært lettere å miste kontrollen på, så hvis disse 50ms gjør at det ikke skjer, så skal jeg glede meg over det hver gang jeg merker det :-)

Hvis du har et forslag til en ny elbil jeg kan bruke til bykjøring, med tilsvarende mye gadgets, gir meg bedre kjøreglede, og koster under 330 000.-, så er det høyst relevant i i3 forumet og for meg.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

TorAtle

Sitat fra: LMOR på onsdag 25. desember 2013, klokken 20:15
Hvis du har et forslag til en ny elbil jeg kan bruke til bykjøring, med tilsvarende mye gadgets, gir meg bedre kjøreglede, og koster under 330 000.-, så er det høyst relevant i i3 forumet og for meg.
Det finnes antagelig ingen. Jeg bestilte en Tesla Model S, og avbestilte tvert når jeg endelig fikk prøvd en. For dårlig handling og lite kjøreglede. Det er klart man blir skuffet når selv BMW heller ikke lager en elbil som kan være et aktuelt alternativ for de kjøreglade av oss. Jeg håper/tror fortsatt at i8 skal bli bra, hvis ikke blir det å vente på en neste generasjons hybrid fra Porsche.

Det må være rom i i3-forumet for å diskutere temaer som hvordan bilen responderer og ligger på veien. Har man ingen interesse eller kunnskap om temaet så er det bedre at man ikke deltar og heller velger en annen tråd der man feks kan diskutere lading og rekkevidde og batterier.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

LMOR

#25
Jeg har interesse for alt som gjelder i3, og tråden starter vel med et spørsmål om hva en sammenligner med, og hvorfor ingen andre har tatt opp dette som et "problem", og hvordan en kan forklare at i3 slår en M3 i starten.

Svaret ditt var: "0-80 sammenligningen med M3 er ikke helt relevant da en tidsforsinkelse som vi snakker om her antagelig er i størrelsesorden 50-200ms. Ikke lange tiden, altså, men helt ødeleggende for gassresponsen."

Mens Stikkontakten svarer: "Dersom en M3 E90/91 blir hengende etter en i3 bør dere snarest mulig få M3-en på verksted".

Er ikke sikker på at dette er tegn på at denne tråden har høy faglig kvalitet?

Du skrev videre: "i3 er sikkert ikke tiltenkt BMW-kunder som er mest opptatt av kjøreegenskaper og -følelse. Mulig jeg hadde for høye forventninger."

Det var vel det samme jeg mente med forrige post, selv om det selvfølgelig er fritt å diskutere hva som helst, så er i3 forumet først og fremst for de som er interessert i å kjøpe i3, og ikke de som allerede har bestemt seg for å ikke gjøre det? Hvis jeg tar feil, så forstår jeg at jeg er på feil forum :-)

Ellers er det vel såpass enkelt at det du ønsker, er å kunne skru av elektronikken, slik du du kan på de fleste BMWer, men som de har valgt å ikke ta med på en bil med mye krefter, som først og fremst er tenkt som en bybil, og i et segment der BMW ikke ønsker for mange ulykker som skyldes at kundene mister kontrollen over bilen.

Det var også målet mitt med å få frem hvilke biler dere sammenligner med.

Regner med at du kan skru av all elektronikken på en i8, og en kommende iM3 :-)

https://insideevs.com/video-ev-west-electric-bmw-m3-takes-on-ice-and-then-tesla-model-s-in-drag-race/


Ellers ser du i kommentaren:

"Looks like EV West could improve the start with some system that prevents the wheels from spinning. They just have to figure out how much force the motor can get to the wheels before they spin in the first second of acceleration."

Det er sikkert forskjellen på oss. Du vil ha best mulig respons. Jeg vil komme fortest og sikrest mulig frem.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Sonus

Årsaken til at I3 nok er strupet i 0-30kmt er nok at hvis BMW hadde latt alle NM'ene sluppe løs på de spinkle 155mm brede bakdekkene hadde nok antispin systemet måtte jobb rimelig hardt og folk ville kanskje opplevd dette som "problematisk". Jeg vil vel påstå at de 170hk'ene kun er der for akselerasjon i fart, ikke fra stillestående som mange (inkl. meg) kanskje hadde håpet.

På den andre siden er det vel kun snakk om omprogramering :)

LMOR

Sitat fra: Sonus på onsdag 25. desember 2013, klokken 21:36
På den andre siden er det vel kun snakk om omprogramering :)

Det tror jeg også. Hvis det er et marked for umiddelbar respons på i3, vil noen fixe det :-)
(og da skrur du av antispinn også, så har du en iM3)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

TorAtle

Jeg tror vi skal drepe den sammenligningen mellom i3 og M3 før den går noe videre:

http://www.youtube.com/watch?v=oISF3Selhbk

En i3 vil selvfølgelig ikke på noen som helst måte kunne henge med en M3. 170hk vs 400hk. i3 føltes kvikk i lovlige hastigheter, men det er ikke en sportsbil akkurat.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

Kjell Leaf

Sitat fra: Sonus på onsdag 25. desember 2013, klokken 21:36
Årsaken til at I3 nok er strupet i 0-30kmt er nok at hvis BMW hadde latt alle NM'ene sluppe løs på de spinkle 155mm brede bakdekkene hadde nok antispin systemet måtte jobb rimelig hardt og folk ville kanskje opplevd dette som "problematisk". Jeg vil vel påstå at de 170hk'ene kun er der for akselerasjon i fart, ikke fra stillestående som mange (inkl. meg) kanskje hadde håpet.

På den andre siden er det vel kun snakk om omprogramering :)
Jeg skjønner ikke at akselerasjonen fra 0-20 km/t skal være av så stor interresse, det er bare til å svi av dekk da uansett, og det er ikke det som er bilkjøring eller morro med en bil. Det er i alle fall min mening.
Jeg elsker å kjøre min Z3 rundt svingene i sommerhalvåret, men å spinne ut av lyskryssene ? Nei takk.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA