Elbilforum.no

Bilmerker => BMW => BMW i3 => Emne startet av: TorAtle på søndag 22. desember 2013, klokken 11:47

Tittel: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: TorAtlesøndag 22. desember 2013, klokken 11:47
Kan melde om et par snodige problemer med i3.

Den har en veldig merkbar throttle lag som får tankene tilbake til 80-tallets turbo-motorer. Hvorfor vil BMW ødelegge elmotorens respons på denne måten? Merkelig valg.

Regen reduseres en god del når man svinger. Den negative akselerasjonen man forventer og bruker aktivt for å redusere hastigheten er plutselig ikke der lenger når man svinger, og jeg så meg flere ganger nødt til å bruke de vanlige bremsene. Overgangen var brå og ikke velkommen.

Kan ikke huske å ha lest om slike problemer i de mange testene som ligger online.
Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: LMORsøndag 22. desember 2013, klokken 11:55
Kjenner meg ikke igjen i det første, respons var umiddelbar. Men hvis du kjører når det er glatt, så blir regenereringen skrudd av, sikkert spesielt i svinger, ellers ville det være som å dra i håndbrekket. Å svinge på glatta vil uansett være "spesielt", når all elektronikken holder deg på vegen. Men du venner deg fort til det :-)
Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: brommsøndag 22. desember 2013, klokken 12:36
Sitat fra: LMOR på søndag 22. desember 2013, klokken 11:55
Kjenner meg ikke igjen i det første, respons var umiddelbar. Men hvis du kjører når det er glatt, så blir regenereringen skrudd av, sikkert spesielt i svinger, ellers ville det være som å dra i håndbrekket. Å svinge på glatta vil uansett være "spesielt", når all elektronikken holder deg på vegen. Men du venner deg fort til det :-)

Ditto - jeg hadde heller ingen lignende problem som først beskrevet, og jeg har kjørt både på bart føre og når det var glatt. Når det er glatt så er selvfølgelig regen tunet ned, ja - men dette føles ikke som noe anderledes enn at man merker at hjulene slipper når man bremser en vanlig bil på glatta - hvis man i tillegg bruker bremsene, noe man naturlig og instinktivt vil gjøre, så er bremseeffekten helt som på en vanlig bil, siden fremhjulene også bremses. Jeg kjørte såpass mye at jeg opplevde denne endringen i regen som et varsel om at "her er det glatt - pass på", og dette vil jeg heller påstå er en fordel istedet for et problem.

Hvis gasspådrag oppleves som "forsinket" på denne bilen, så må det være så glatt at DSC-lampa lyser konstant (pga. hjulspinn) - da er det tid for å aktivere DTC (inne i iDrive-menyen), hvis man sliter med å få fart fremover. På bart føre er det så "instant" at det føles det ut som man "flytter sin egen rygg med fotbladet" - når bilen raser i fra en V8 M3 opp til 80 km/t, så sier det seg vel selv, at det ikke kan være noe særlig forsinkelse inne i bildet ;)
Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: TorAtlesøndag 22. desember 2013, klokken 14:54
Selger kommenterte at det var flere som hadde reagert på gassresponsen, så den kan jeg garantere ikke er umiddelbar. Den er programmert til å komme mykt på. I eco+ modus vil jeg anta at den er enda verre, jeg kjørte bare i comfort i det kvarteret jeg hadde til rådighet. Jeg savnet veldig sport+ modusen, for å si det slik. Regner med at den er tilstede i i8 :)

0-80 sammenligningen med M3 er ikke helt relevant da en tidsforsinkelse som vi snakker om her antagelig er i størrelsesorden 50-200ms. Ikke lange tiden, altså, men helt ødeleggende for gassresponsen. Jeg er også enig i at bilen gjorde sprinten fra stillestående til åtti kvikt.

Det var bart føre når jeg kjørte. Bilen var aldri i nærheten av å miste traction, verken når det gjelder aks eller regen.

i3 er sikkert ikke tiltenkt BMW-kunder som er mest opptatt av kjøreegenskaper og -følelse. Mulig jeg hadde for høye forventninger.
Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: LMORsøndag 22. desember 2013, klokken 15:00
? Hvilken bil sammenligner du med da?, når en M3 med 400+Hk blir hengende etter. Uansett blir det litt på kanten å kalle dette ødeleggende. Hvis alternativet er å spinne på asfalten, så er sikkert det tøft, men du får ikke noe mer fart fremover, og det blir litt høyere kost med dekkene. Eller kan jeg bekrefte at det er betydelig mindre respons i eco+ modus. Men det er jo hele poenget..
Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: pbergsøndag 22. desember 2013, klokken 15:11
Jeg la merke til at det var merkbart mindre respons under 30-40km/t enn over. Over den hastigheten var responsen umiddelbar. Under var den godt dempet. Tipper det er fordi California-hippie-damer på platåsko ikke skal sprette for mye rundt under parkering...    :D
Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: TorAtlesøndag 22. desember 2013, klokken 15:26
Ah, så dempingen er relatert til hastighet. Det kan sikkert stemme, jeg kjørte mest i kø med en god del testing av aks fra lav hastighet.

Kan ikke si jeg liker det uansett. Strikk-følelse på gasspedalen er utrolig irriterende. Jeg har enda ikke kjøpt en bil med turbo nettopp pga dette.
Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: LMORsøndag 22. desember 2013, klokken 15:33
Hva sammenligner dere egentlig med? Jeg har siste 8-trinns automatkasse fra BMW, og i3 er raskere enn den. Og i3 er altså raskere enn en M3 400+ HK fra stillestående. Spennende å høre hvilken bil dere da kjører, som gir mer moment raskere enn i3 fra 0?
Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: TorAtlesøndag 22. desember 2013, klokken 16:00
LMOR, vi snakker ikke om det samme. Her er wiki om throttle response: http://en.wikipedia.org/wiki/Throttle_response (http://en.wikipedia.org/wiki/Throttle_response)

Et lite uttrekk: "Throttle response is often confused with better power, but throttle response is rather related to time taken for change in power level".
Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: LMORsøndag 22. desember 2013, klokken 16:06
Jeg forstår det, men jeg lurer bare på hvilken bil dere sammenligner med.
Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: LMORsøndag 22. desember 2013, klokken 16:36
Her er klipp fra noen tester, som stemmer helt med det jeg opplevde, sammenlignet med "sammenlignbare" biler:
--
Stop light to stop light acceleration is impressive in any mode. When depressed fully, the throttle provides full power in all three modes. Comfort mode provides the expected linear throttle response, with progressively less responsiveness through mid-throttle for the other two modes.
--
With 168bhp and 184lb ft of torque the moment you brush the throttle, the new BMW is more than merely brisk. In fact, its performance is good enough to match some big name hot hatches with 0-37mph in 3.7sec, 0-62mph in 7.2sec and a 50-75mph split of 4.9sec. Traction is excellent, even on a heavily loaded throttle away from the lights, without any hint of wheelspin or interruption from the various electronic driving aids.
--
Acceleration. Ferocity unexpected from the car's modest ratings of 170 horsepower, 184 pounds-feet of torque. The rocket-like lunge on hard throttle is breathtaking, and can be a handful for the unwary driver.
--
Top Gear: Acceleration around the suburbs is blissfully smooth and quiet, even for an EV. It steps away from rest as briskly as you like, but without any shunts or jerks, and it slows back down the same way, usually without your needing the brake pedal because you get pulled back pretty firmly (and the brake lights come on) when you release the accelerator, thanks to about 70bhp worth of regenerative braking.
--
osv, osv... Siden dette er første innlegget jeg har lest som sier noe annet, er jeg spent på hvilken bil jeg kan få tak i som gir meg noe bedre, til bykjøring, og med automat.
Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: Stikkkontaktsøndag 22. desember 2013, klokken 17:07
Sitat fra: LMOR på søndag 22. desember 2013, klokken 15:00
? Hvilken bil sammenligner du med da?, når en M3 med 400+Hk blir hengende etter. Uansett blir det litt på kanten å kalle dette ødeleggende. Hvis alternativet er å spinne på asfalten, så er sikkert det tøft, men du får ikke noe mer fart fremover, og det blir litt høyere kost med dekkene. Eller kan jeg bekrefte at det er betydelig mindre respons i eco+ modus. Men det er jo hele poenget..

Dersom en M3 E90/91 blir hengende etter en i3 bør dere snarest mulig få M3-en på verksted.
M3-en skal såvidt bli frakjørt av TMS performance på 0-100. (Dvs ekte Europatall for TMSP ligger på 4,6-4,8-ish. M3 E90 har vært testet fra 4,4-4,9 i de testene jeg har lest)

Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: Øyvind.hsøndag 22. desember 2013, klokken 17:09
http://www.youtube.com/watch?v=PO5z32L32aY
Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: LMORsøndag 22. desember 2013, klokken 17:13
Det er vel så enkelt at en ikke klarer å gire raskt nok manuelt. Jeg har sett på denne filmen flere ganger nå, og 200ms er det ikke mulig det tar fra du ser han trykker på gassen til den akselererer.
Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: Sonussøndag 22. desember 2013, klokken 22:59
Sitat fra: TorAtle på søndag 22. desember 2013, klokken 11:47
Kan melde om et par snodige problemer med i3.

Den har en veldig merkbar throttle lag som får tankene tilbake til 80-tallets turbo-motorer. Hvorfor vil BMW ødelegge elmotorens respons på denne måten? Merkelig valg.

Regen reduseres en god del når man svinger. Den negative akselerasjonen man forventer og bruker aktivt for å redusere hastigheten er plutselig ikke der lenger når man svinger, og jeg så meg flere ganger nødt til å bruke de vanlige bremsene. Overgangen var brå og ikke velkommen.

Kan ikke huske å ha lest om slike problemer i de mange testene som ligger online.

Jeg opplevde også strupingen som snodig. Hadde forventet meg mer fra 0-30kmt, men derfra var den kjapp. Dessverre tilsier ikke batterikapasiteten mange slike fullakselerasjonsøvelser om man ønsker å beholde noe større rekkevidde dessverre.
Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: pbergmandag 23. desember 2013, klokken 00:29
Jeg har en E36 M3, 3-liter med 286hk, og sylskarp gassrespons med ett spjeld pr. sylinder. Responsen i i3en er like rask som M3en i farter over ca 30. Forskjellen ligger i at med M3en så varierer selve akselerasjonen med turtallet på en helt annen måte. I3 har mer jevnt drag, mens M3en varierer med turtallet, og du må skifte gir. M3en går 0-100 på ca 6 sekunder, og du må gire en gang. Det er ingen form for antispinn el.l. bortsett fra sperredifferential.

Men dersom du ligger i bytrafikk med M3en i 3-4 gir med 1500 rpm, så er i3en raskere i mellomakselerasjonene. Du må ha litt turtall på S50-motoren for å få god akselerasjon. Ligger du derimot i 2. gir i 50, så blir i3 nokså umiddelbart parkert. Og så fortsetter M3en til 260 (egentlig sperret på 250, men går i hvert fall 260 på GPS, og 270 på speedometer)...

Samt at en kan krysse hele Tyskland på langs på en tank i motorveifart. Hver til sitt bruk. :-)

Jeg har også en mistanke om at veldig mange som blir sjokkert over draget i en Tesla ikke har kjørt en relativt lett bil med en sugemotor med god respons. Ja, den går bedre enn en 20 år gammel M3, men ikke SÅ mye bedre når du utnytter alle girene i M3en.
Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: LMORmandag 23. desember 2013, klokken 14:10
Altså ikke helt sammenlignbar med en bybil med automat. Men 200ms er det ikke. Jeg har hatt biler som spant så fort du trykket gassen i bånn. Det er jeg glad jeg er kvitt på min 5 serie, og du kommer fortere frem hvis bilen styrer responsen helt i starten. Stort sett alle av oss, opplever den som momentan, tror jeg :-)
Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: MortenHmandag 23. desember 2013, klokken 19:40
Bortfall/reduksjon av regenerering
Vi kan sjekke manualen vedrørende dette fenomenet. Manualen er fortsatt bare på svensk og er kun tilgjengelig i hanskerommet på demobilene (se vedlagte mobilfoto). Her står det at regenerering først vil slå inn når bilen har oppnådd en viss hastighet (20 km/t). Regenereringen vil koble ut når stabilitetsprogrammet slår inn (selv om varsellampen ikke blinker) og når hovedbatteriet er fullt ladet, som er to kjente forklaringer. Og så: På vinteren kan det hende at regenereringen etter start ikke er tilgjengelig. Det er lagt til en advarsel om at i slike situasjoner vil bilen rulle lengre enn forventet, og farlige situasjoner kan oppstå.

Dette har jeg opplevd ofte med min i-MiEV, særlig i lave hastigheter etter oppstart på vinteren. Bilen føles som den skyter fart, men opplevelsen er nok bare bortfall av den forventede retardasjonen.
Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: TorAtleonsdag 25. desember 2013, klokken 12:27
Håper noen kan sjekke ut regen hvis de tar en prøvetur.

Når det gjelder gassrespons og sammenligningsgrunnlag så har jeg en BMW 325i (E92, helt gjennomsnittlig) og en Caterham Super 7 med separate spjeld på innsug (omtrent så bra det blir). 4-syl MC-motorer i R-klassen vil jeg si er eksepsjonelt gode på gassrespons. En vanlig dieselturbo som halve Norge har kjørt rundt med de siste altfor mange årene er helt i den andre enden, dvs under enhver kritikk.

Det handler om forutsigbarhet - at bilen utfører sjåføren sine kommandoer uten å nøle, oppfører seg konsekvent og gir klare tilbakemeldinger på hva som skjer.
Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: LMORonsdag 25. desember 2013, klokken 13:03
Sitat fra: TorAtle på onsdag 25. desember 2013, klokken 12:27
Når det gjelder gassrespons og sammenligningsgrunnlag så har jeg en BMW 325i (E92, helt gjennomsnittlig)

Satte sammen en 328i (siden du ikke får kjøpt en 325i i dag), med samme utstyrspakke som min i3.
Prisen ble 2,2 ganger høyere, altså 735 000.-. Jeg vil påstå at dette ikke verken er en sammenlignbar eller gjennomsnittlig bil.

De siste 6 årene er det solgt ca 75% dieselbiler som etter din mening ikke holder mål. I tillegg kan vi anta at minst 50% av de resterende er dårligere enn din bil.

Det betyr at ca 87,5% av de som nå er ute etter å kjøpe ny bil, vil oppleve en fantastisk bil for pengene. De resterende får da vurdere om de 50ms er verd 400 000.-
Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: TorAtleonsdag 25. desember 2013, klokken 14:44
Geez, jeg beklager å ha sagt noe stygt om bilen din  ::)

Jeg snakket kun om gassrespons og oppga noen referanser. De nevnte bilene er vidt forskjellig, og ingen vil vurdere et kjøp opp mot hverandre. Glem pris, type girkasse, hestekrefter, 0-100...det har ingenting med gassrespons å gjøre!

Her er noe som faktisk er relevant: på BMW i8 så bruker de en turbomotor med lite slagvolum (1.5 liter) og relativt høy output på 231hk. Det betyr i utgangspunktet en stor turbo med tilsvarende turbolag og dårlig gassrespons. Dette har de løst med en liten elmotor som gir en ekstra boost for å fylle hullet som oppstår når sjåføren har gitt full gass og venter på at turboen skal spinne opp og produsere det trykket som trengs. Flott løsning som gir god respons OG lite utslipp.
Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: LMORonsdag 25. desember 2013, klokken 15:58
Sitat fra: TorAtle på onsdag 25. desember 2013, klokken 14:44
Geez, jeg beklager å ha sagt noe stygt om bilen din  ::)

Ikke tenkt på det. Det spiller ingen rolle for meg. Poenget var bare at det ble lagt frem som om det er i3 som er sær, mens den responsen som noen beskriver her, er normalen.

Det er heller ikke synlig på filmen som ligger over, og ikke noe som flertallet har hengt seg opp i, inkludert biljournalister som jeg refererte til over.

Ellers er det samme type elmotor som står i i8, så hvis det er slik at BMW kan få programmert den riktig på i8, så kan de få det til på i3 også, eventuelt blir du skuffet over i8 også.

"The plug-in hybrid system of the BMW i8 comprises a three-cylinder, 1.5-liter BMW TwinPower turbo gasoline engine combined with BMW eDrive technology used in the BMW i3"
Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: TorAtleonsdag 25. desember 2013, klokken 18:32
Nei, det er ikke den samme motoren. Dette er en liten 20hk elmotor som er koblet direkte til bensinmotoren og også fungerer som startmotor og generator. Den kan sees på dette bildet: http://bioage.typepad.com/.a/6a00d8341c4fbe53ef01901ea85e31970b-popup (http://bioage.typepad.com/.a/6a00d8341c4fbe53ef01901ea85e31970b-popup)

Men ja, mangelen på gassrespons er kun et valg som BMW har tatt. De har historie for å ha gjort tilsvarende før også. Et godt eksempel er Clutch Delay Valve: http://zeckhausen.com/cdv.htm (http://zeckhausen.com/cdv.htm)

Et utdrag: "It delays the engagement of the clutch, much like old record players use a damped tone-arm to gently lower the needle onto the surface of a record.

Because of this valve, no matter how quickly you lift your foot off the clutch pedal, the clutch engages the flywheel at a constant (slow) rate.  In theory, it can save the driveline from shock, were an inexperienced (or immature) driver to dump the clutch.  But in practice, all it does is prematurely wear out the clutch and turn experienced drivers into people who, despite years of practice, cannot shift smoothly."

På samme måte som gassresponsen på i3 er dempet på lave hastigheter. BMW stoler altså ikke på at kundene klarer å håndtere clutch og gass selv. Helt sikkert ok for de som ikke liker å kjøre bil, men veldig irriterende for oss andre.
Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: LMORonsdag 25. desember 2013, klokken 20:15
OK, tror ikke det er noen grunn til å diskutere dette videre. Hvem kjøper en bil som en i utgangspunktet vil irritere seg over? Vi to har helt forskjellige behov og forventninger. Jeg har hatt bil som har slitt mye dekk, og som har vært lettere å miste kontrollen på, så hvis disse 50ms gjør at det ikke skjer, så skal jeg glede meg over det hver gang jeg merker det :-)

Hvis du har et forslag til en ny elbil jeg kan bruke til bykjøring, med tilsvarende mye gadgets, gir meg bedre kjøreglede, og koster under 330 000.-, så er det høyst relevant i i3 forumet og for meg.
Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: TorAtleonsdag 25. desember 2013, klokken 21:05
Sitat fra: LMOR på onsdag 25. desember 2013, klokken 20:15
Hvis du har et forslag til en ny elbil jeg kan bruke til bykjøring, med tilsvarende mye gadgets, gir meg bedre kjøreglede, og koster under 330 000.-, så er det høyst relevant i i3 forumet og for meg.
Det finnes antagelig ingen. Jeg bestilte en Tesla Model S, og avbestilte tvert når jeg endelig fikk prøvd en. For dårlig handling og lite kjøreglede. Det er klart man blir skuffet når selv BMW heller ikke lager en elbil som kan være et aktuelt alternativ for de kjøreglade av oss. Jeg håper/tror fortsatt at i8 skal bli bra, hvis ikke blir det å vente på en neste generasjons hybrid fra Porsche.

Det må være rom i i3-forumet for å diskutere temaer som hvordan bilen responderer og ligger på veien. Har man ingen interesse eller kunnskap om temaet så er det bedre at man ikke deltar og heller velger en annen tråd der man feks kan diskutere lading og rekkevidde og batterier.
Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: LMORonsdag 25. desember 2013, klokken 21:28
Jeg har interesse for alt som gjelder i3, og tråden starter vel med et spørsmål om hva en sammenligner med, og hvorfor ingen andre har tatt opp dette som et "problem", og hvordan en kan forklare at i3 slår en M3 i starten.

Svaret ditt var: "0-80 sammenligningen med M3 er ikke helt relevant da en tidsforsinkelse som vi snakker om her antagelig er i størrelsesorden 50-200ms. Ikke lange tiden, altså, men helt ødeleggende for gassresponsen."

Mens Stikkontakten svarer: "Dersom en M3 E90/91 blir hengende etter en i3 bør dere snarest mulig få M3-en på verksted".

Er ikke sikker på at dette er tegn på at denne tråden har høy faglig kvalitet?

Du skrev videre: "i3 er sikkert ikke tiltenkt BMW-kunder som er mest opptatt av kjøreegenskaper og -følelse. Mulig jeg hadde for høye forventninger."

Det var vel det samme jeg mente med forrige post, selv om det selvfølgelig er fritt å diskutere hva som helst, så er i3 forumet først og fremst for de som er interessert i å kjøpe i3, og ikke de som allerede har bestemt seg for å ikke gjøre det? Hvis jeg tar feil, så forstår jeg at jeg er på feil forum :-)

Ellers er det vel såpass enkelt at det du ønsker, er å kunne skru av elektronikken, slik du du kan på de fleste BMWer, men som de har valgt å ikke ta med på en bil med mye krefter, som først og fremst er tenkt som en bybil, og i et segment der BMW ikke ønsker for mange ulykker som skyldes at kundene mister kontrollen over bilen.

Det var også målet mitt med å få frem hvilke biler dere sammenligner med.

Regner med at du kan skru av all elektronikken på en i8, og en kommende iM3 :-)

https://insideevs.com/video-ev-west-electric-bmw-m3-takes-on-ice-and-then-tesla-model-s-in-drag-race/


Ellers ser du i kommentaren:

"Looks like EV West could improve the start with some system that prevents the wheels from spinning. They just have to figure out how much force the motor can get to the wheels before they spin in the first second of acceleration."

Det er sikkert forskjellen på oss. Du vil ha best mulig respons. Jeg vil komme fortest og sikrest mulig frem.
Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: Sonusonsdag 25. desember 2013, klokken 21:36
Årsaken til at I3 nok er strupet i 0-30kmt er nok at hvis BMW hadde latt alle NM'ene sluppe løs på de spinkle 155mm brede bakdekkene hadde nok antispin systemet måtte jobb rimelig hardt og folk ville kanskje opplevd dette som "problematisk". Jeg vil vel påstå at de 170hk'ene kun er der for akselerasjon i fart, ikke fra stillestående som mange (inkl. meg) kanskje hadde håpet.

På den andre siden er det vel kun snakk om omprogramering :)
Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: LMORonsdag 25. desember 2013, klokken 21:42
Sitat fra: Sonus på onsdag 25. desember 2013, klokken 21:36
På den andre siden er det vel kun snakk om omprogramering :)

Det tror jeg også. Hvis det er et marked for umiddelbar respons på i3, vil noen fixe det :-)
(og da skrur du av antispinn også, så har du en iM3)
Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: TorAtleonsdag 25. desember 2013, klokken 21:59
Jeg tror vi skal drepe den sammenligningen mellom i3 og M3 før den går noe videre:

http://www.youtube.com/watch?v=oISF3Selhbk (http://www.youtube.com/watch?v=oISF3Selhbk)

En i3 vil selvfølgelig ikke på noen som helst måte kunne henge med en M3. 170hk vs 400hk. i3 føltes kvikk i lovlige hastigheter, men det er ikke en sportsbil akkurat.
Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: Kjell Leafonsdag 25. desember 2013, klokken 22:02
Sitat fra: Sonus på onsdag 25. desember 2013, klokken 21:36
Årsaken til at I3 nok er strupet i 0-30kmt er nok at hvis BMW hadde latt alle NM'ene sluppe løs på de spinkle 155mm brede bakdekkene hadde nok antispin systemet måtte jobb rimelig hardt og folk ville kanskje opplevd dette som "problematisk". Jeg vil vel påstå at de 170hk'ene kun er der for akselerasjon i fart, ikke fra stillestående som mange (inkl. meg) kanskje hadde håpet.

På den andre siden er det vel kun snakk om omprogramering :)
Jeg skjønner ikke at akselerasjonen fra 0-20 km/t skal være av så stor interresse, det er bare til å svi av dekk da uansett, og det er ikke det som er bilkjøring eller morro med en bil. Det er i alle fall min mening.
Jeg elsker å kjøre min Z3 rundt svingene i sommerhalvåret, men å spinne ut av lyskryssene ? Nei takk.
Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: TorAtleonsdag 25. desember 2013, klokken 22:11
Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 25. desember 2013, klokken 22:02
Jeg skjønner ikke at akselerasjonen fra 0-20 km/t skal være av så stor interresse, det er bare til å svi av dekk da uansett, og det er ikke det som er bilkjøring eller morro med en bil. Det er i alle fall min mening.
Jeg elsker å kjøre min Z3 rundt svingene i sommerhalvåret, men å spinne ut av lyskryssene ? Nei takk.
Jeg nevnte i første post at det var dårlig gassrespons. Dette ble fulgt opp senere ved at noen mente at det var kun under 30-40km/t at responsen var dempet, som igjen senere ble til 0-30km/t og nå altså 0-20km/t. Milevis fra det jeg mente. Det er ikke snakk om å stå i lyskrysset og svi dekk.
Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: brommonsdag 25. desember 2013, klokken 22:23
Med all respekt, TorAtle - denne diskusjonen virker ganske meningsløs. Det som diskuteres er om folks subjektive meninger om gassrespons - hva er egentlig vitsen ? Hvem bør få rett til slutt ? For min egen del så er ikke dette et tema i det hele tatt - har kjørt i3 mye, også i tett by-trafikk (og passert neste lyskryss før andre biler har forlatt det forrige), og for min del kan du bare skrive om det du har opplevd på den korte turen din så mye du vil - jeg orker ikke å lese mer om akkurat det...
Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: LMORonsdag 25. desember 2013, klokken 22:26
Sitat fra: TorAtle på onsdag 25. desember 2013, klokken 21:59
En i3 vil selvfølgelig ikke på noen som helst måte kunne henge med en M3.

OK, siste innlegget mitt i denne tråden :-)

Jeg tror ingen her har hevdet at i3 kan måle seg med M3 til det en M3 er bygget for. Vi har kun diskutert hva som skjer de første ms og sekund, og fordeler med respons, elektronikk og spinn, samt hva som passer best i en by som i3 er laget for. (MegaCity Car). Jeg har ikke blitt klokere på hva M3 kan gi meg av fordeler i en by vs i3, og har ikke fått noen nyttig informasjon i denne tråden i forhold til å eventuelt revurdere min bestilling :-)

Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: pbergonsdag 25. desember 2013, klokken 22:26
Mitt poeng var uansett at det var veldig stor forskjell på responsen i veldig lav fart, i forhold til høyre fart. Jeg anslo at knekkpunktet var mellom 30 og 40 km/t, men jeg så ikke på eksakt hvor. Over denne farten merket ikke jeg noen manglende respons, og jeg har mange ganger diskutert respons i forhold til effekt med turbodieselentusiaster.
Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: Lundeonsdag 25. desember 2013, klokken 22:38
Det er helt normalt å begrense momentet på lav fart i elbiler. TH!NK hadde sine City Bee som ikke holdt igjen nok der. Det gjorde den litt tricky å kjøre da de fleste fikk hjulspinn forover og bakover om de var uvant med bilen. Det verste var at stikkakslingene rett å slett knakk. Med forsterkede akslinger røk girkassa.

Om effekten på motoren fikk være konstant (om mulig) uavhengig av turtall ville momentet fra 0 i teorien være uendelig. Med konstant moment vil effekten øke med turtallet naturlig nok til Effekten når sin maksgrense. Turtallsøkning utover dette vil gi gradvis reduksjon av moment. 0-20 er som enkelte hevder strengt tatt en "øvelse" for spesielt interesserte. Under 20 er dessuten mer en øvelse utfort i Phus om når du skal parkere bilen. Ikke glem at de som lager biler skal lage en som de kan gå god for uavhengig om det er eksperter eller en gammel skjelven dame som skal hantere bilen. I sistnevnte tilfelle passer det dårlig med en bil som spinner løs ved minste trykk på pedalen.
Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: Sonusonsdag 25. desember 2013, klokken 22:51
Lurer på om REX-versjonen med 175mm dekk har samme strupingen?

Midt ankepunkt blir jo at BMW har gått på beskostning av noen kjøreegenskaper som de er så gode på for å få lengre rekkevidde med smalere dekk.

Tror en Concept ActiveE hadde passet meg bedre :)
Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: Lundetorsdag 26. desember 2013, klokken 00:10
Respons på en bil med forbrenningsmotor handler jo ikke bare om motorens egenskaper, men hele drivlinjens reaksjonstid. For å spare drivstoff ligger jo vanligvis en bil med forbrenningsmotor på et turtall og en utveksling som er langt fra klar til "rask respons". Girkassa skal finne rett gir og motoren skal bygge turtall og ladetrykk før effekten er optimal. En turbodiesel har i tillegg et svært kort effektivt arbeidsregister så når den omsider når sitt maksimale stuper effekten før neste gir tar fatt på oppgaven. Så fort du slipper gassen vil girkassen igjen finne seg til rette med "økonomisk" drift. "responsen" på en elbil programmeres i høyeste grad slik at kjøringen skal være komfortabel først og fremst slik at en urolig "skjelvende" høyrefot ikke umiddelbart gir samme skjelvende respons i drivverket. Vi snakker ikke "respons" som i effekt her for selv motorsvake elbiler kan ha raskere respons sånn sett enn de som faktisk har makseffekt. Prøv en Tassari å se om du liker "gassresponsen på den? Skjelver høyrebeinet skjelver alle i bilen i samme takt. TH!NK har en "gassrespons" som ikke er like kilen som en Tassari, takk og pris, men faktisk så er responsen er mer momentan enn alt annet på markedet inklusive i3 og Tesla. MEN som sagt uten at effekten på motorene er sammenlignbare. Jeg liker denne mer momentane responsen, men jeg har mine preferanser og (u?)vaner andre har sine. Med i3, LEAF og iMiev (ikke forsøkt på Tesla) kan du tråkke pedalen i bunn og slippe den helt ut i rask rekkefølge samtidig som motoreffekten er konstant og bilen holder jevn fart. Det er kun snakk om tideler av et sekund, men det kan du ikke på TH!NK uten at de i bilen nikker med hodet i samme takt. Det blir en vane og som nevnt før må de som lager biler finne en gyllen middelvei alle kan leve med å jeg tror dette er riktig. Dog kunne de selvsagt endret disse parametrene med modus på fremdrift. D Sport Advanced What ever. En vanlig bil solgt til  folk flest vil alltid inngå kompromisser. Dog er elbiler udiskutabelt raskere på "banen" i nær sagt alle situasjoner enn en tradisjonell Bil
Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: pbergtorsdag 26. desember 2013, klokken 00:17
På kjekke forbrenningsbiler har man jo manuelt gir, og kan velge respons, forbruk og støy selv....  :)
Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: brommtorsdag 26. desember 2013, klokken 06:06
Sitat fra: TorAtle på onsdag 25. desember 2013, klokken 21:59
Jeg tror vi skal drepe den sammenligningen mellom i3 og M3 før den går noe videre:

http://www.youtube.com/watch?v=oISF3Selhbk (http://www.youtube.com/watch?v=oISF3Selhbk)

En i3 vil selvfølgelig ikke på noen som helst måte kunne henge med en M3. 170hk vs 400hk. i3 føltes kvikk i lovlige hastigheter, men det er ikke en sportsbil akkurat.

Hva i all verden er det egentlig du prøver å poengtere her ? Du vet vel at du (altså kameramannen) sitter i en i3 på det andre forsøket der, (håper jeg), og du ser vel ikke den bråkebøtta til høyre for deg heller (se på dashbordet i slutten av drag'et, så skjønner du hva jeg snakker om) - prøv en "pause" på 34 sek.   ;) ;) ;) ;)

Det ser slik ut :
Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: brommtorsdag 26. desember 2013, klokken 06:28
Jeg har sagt det før TorAtle.... Og nå syns jeg du skal slutte med tåpelighetene dine. Når vi får fartsgrenser på over 100 km/t i dette landet, så kan du godt komme tilbake, (og gjerne kjøre forbi oss), også....
Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: LMORtorsdag 26. desember 2013, klokken 13:11
Sitat fra: TorAtle på onsdag 25. desember 2013, klokken 21:59
http://www.youtube.com/watch?v=oISF3Selhbk (http://www.youtube.com/watch?v=oISF3Selhbk)

Det som jeg synes er flott med denne vinkelen, er at den viser tydelig at grunnen til at M3 ikke holder i3 unna fra start, er at den spinner. Den responsen som denne tråden startet med, gir kanskje er bedre følelse for noen, men jeg derimot, som nevnt flere ganger, ønsker meg en bil som i3 som sørger for en mest mulig optimal balanse, slik at jeg kan trykke gassen i bånn, uten at resultatet er at jeg spinner, men at jeg faktisk klarer å kjøre fra de andre. Ser ikke for meg en eneste gang med i3, at jeg trenger kreftene til M3 over 100km/t i Norge. Det ville blitt dyrt både i forhold til dekk og bøter :-)
Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: robertdntorsdag 26. desember 2013, klokken 14:28
Første post på dette forum :)

Har nok sine utfordringer å være bilprodusent i dag og skal tilfredstille "alle" sine behov, og når de forsøker blir gjerne kritikken at de er for avanserte eller for lite kompromissløse. Et eksempel fra BMW kan være e60 M5, der alle valgmulighetene rett og slett ble for mye for enkelte. BMW har med i3 laget et særdeles godt kompromiss som fungerer svært bra, der valgmulighetene relaterer seg mer til styring av forbruk i steden for grad av sportslighet/komfor.

Når jeg kjørte avgårde ut på motorveien etter prøvekjøring av i3, virket min egen bil virkelig steinalder i forhold til i3en, og det første jeg savnet var faktisk gasspedalen på i3. Prøveturen min var bare på ca 30 min, med 3 i bilen, men syntes den var perfekt satt opp for de fleste øvelser med tanke på gassrespons og regenerering.

Objektivt antar jeg at i3 har veldig god gassrespons i forhold til de vanligste bilene i norge i dag (90% av bilparken?) mens subjektivt sett vil de jo alltid være noen som vil ha det litt eller mye annerledes :)
Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: 9932Storsdag 26. desember 2013, klokken 18:54
De blev mitt første og.
Jeg må si meg enig i de TorAtle skriver!
i3 er en velkomen teknikkbombe som vi mest sansynlig alle har bestilt.

Men de må vare ok og komme med komentarer og synspungter.
jeg blev og forundret over at de var fordrøjning i respons, lave hastigheter. (tenkte rart dette ikke var diskutert før)
Fikk og en overraskelse da jeg svingte av motorveien i litt høy fart og lettet på gassen, bilen trillet videre i full fart, som en vanlig bil uten motorbrems....  Kontrakten er signert ;D
Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: LMORmandag 30. desember 2013, klokken 10:42
Da har analysert 2 tester, med kamera og måler responsen (gjennomsnittet) :-).

Andre har sikkert forklaringen, men "alle" har litt rett.

Endring i hastighet de første 8 sekund i km/t: (det interessante er at det avtar mot slutten igjen), men noen stor forskjell de første 3s er det ikke :-)

10, 11, 13, 14, 15, 13, 10, 10
Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: pbergmandag 30. desember 2013, klokken 17:41
Men husk nå på at det er forskjell på respons og akselerasjon. Respons er *tiden* det tar fra gasspådrag til drivlinjen responderer, og akselerasjon er fartsøkningen etter at responsen har skjedd..  :-)

Respons måles i sekunder(helst brøkdeler av), og akselerasjon måles i meter per sekund per sekund. Dvs.  her har du målt akselerasjon.
Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: LMORmandag 30. desember 2013, klokken 17:58
Ja, det var feil begrep, mente å skrive at respons"feilen" på 50ms er inkludert.

Men det var antydet tidligere at det var stor forskjell på "responsen" under og over 30-40 km/t, og ord som ødeleggende ble brukt.

Det er tross alt viktigst for de fleste av oss, at det faktisk skjer noe, og du kommer deg frem, og ikke står og spinner. Hvis en for alvor mener at det er et problem at bilen venter i 50ms, for så å komme opp i 35km/t på 3 sekund, så var denne øvelsen ikke så interessant. Men jeg syntes det var nyttig å få noen tall på dette.

Noen har sikkert et kamera som kan ta 1000 bilder i sekundet, og som faktisk kan måle responsen, for så å sammenligne med en bil som har kortere respons, men som likevel kommer opp i 35km/t på 3 sekund, uten å kost mer en f.eks. 50% mer.
Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: i3_X5_116dAmandag 30. desember 2013, klokken 19:27
Så til sikkert ett av de dummeste spørsmålene dere har fått:

- Kan jeg bruke regenerering ... til å lade i3'en med ... under slep? (hysj)  ???
(Forutsatt at den ikke er kjørt heeeelt tom)  :-\



Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: Ingebrigtmandag 30. desember 2013, klokken 19:32
Ja, det kalles hybridbil :-)

Bilen vil nok bare tolke det som en lang nedoverbakke. Tviler på at det oppfordres til slikt i brukerhåndboken da.
Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: i3_X5_116dAmandag 30. desember 2013, klokken 19:40
Sitat fra: Ingebrigt på mandag 30. desember 2013, klokken 19:32
Tviler på at det oppfordres til slikt i brukerhåndboken da.

Ja, det var det jeg trodde ...  ;D
Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: Apfelsaftsøndag 19. mars 2017, klokken 10:20
Overrasket over at folk virker uviten (og likegyldig) til pedalforsinkelse... Dette var noe jeg merket ganske fort egentlig. Har eid denne bilen i over et år nå.

Og det at pedal respons svir dekk? Det komme an på hvor langt inn du presser pedalen... Det svir mer dekk ved at du trykker inn pedalen og ingenting skjer, til kraften plutselig kommer som et burst 50-200 ms etterpå...

Det ER utvilsomt pedalforsinkelse i denne bilen. Så vidt jeg vet er dette grunnet 1) fastvare og 2) begrensning i inverter, men da at nr. 1 er hovedsynderen.

Det er en fordel med liten forsinkelse. Du har bedre kontroll. Du kan gjøre små justeringer iløpet av en liten tidsperiode. Isteden for at den lille justeringen du skulle gjøre ender opp med å bli feil... Det er vanskeligere å kontrollere.

Rask respons kan ofte bety at pga. at du får kjapp tilbakemelding så presser du ikke pedalen videre. Når du ikke får respons er det naturlig for mange å "be om mer".

Jeg tror mange her forveksler pedalforsinkelse med overgangen som BMW har programmert inn som gjør at kraften overføres med en gjevn økning.

Jeg merker fortsatt forsinkelse når alt av sikkerhetssystemer er slått av (TCS, ABS, ESP, regen etc.) i såkalt "roller mode". Fortsatt lett å drifte med. Men du lærer deg å kompensere for forsinkelser, som ikke burde være til stede i denne bilen. I normalmodus er det større forsinkelser, mye pga. overgangen fra regen-modus til drive-modus.
Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: Robert Sundsøndag 19. mars 2017, klokken 15:01
Sitat fra: Apfelsaft på søndag 19. mars 2017, klokken 10:20
Overrasket over at folk virker uviten (og likegyldig) til pedalforsinkelse... Dette var noe jeg merket ganske fort egentlig. Har eid denne bilen i over et år nå.
Lunde kom med gode argumenter tidligere i denne tråden for hvorfor produsenter og mange brukere vil ha litt forsinkelse; jeg er ikke en av dem.


SitatOg det at pedal respons svir dekk? Det komme an på hvor langt inn du presser pedalen... Det svir mer dekk ved at du trykker inn pedalen og ingenting skjer, til kraften plutselig kommer som et burst 50-200 ms etterpå...
+1


SitatDet ER utvilsomt pedalforsinkelse i denne bilen. Så vidt jeg vet er dette grunnet 1) fastvare og 2) begrensning i inverter, men da at nr. 1 er hovedsynderen.
Ja det er nok fastvare (firmware)


SitatRask respons kan ofte bety at pga. at du får kjapp tilbakemelding så presser du ikke pedalen videre. Når du ikke får respons er det naturlig for mange å "be om mer".
Der jeg virkelig merker dette er på biler med treg bremserespons. Det er noe jeg virkelig hater. Det er så mye enklere å dosere bremser med biler som bremser jevnt fra man trykker på pedalen enn biler som triller mange meter før bremsene "går på". De fleste har kun prøvd biler med normal (manglende) respons og vil derfor aldri opplevd forskjellen.

Noen biler til og med "hjelper til" med å bremse kraftigere hvis de tror det er en nødsituasjon. Noen av de jeg kjørte på bane sammen med opplevde dette når det var vått og bilen de kjørte (Mercedes) nødbremset inn mot en sving med påfølgende ABS og derved dekk som glir mer på fukthinnen på veien og som derved igjen gir vesentlig lengre bremsestrekning. Eneste mulighet for å få gjenopprettet bremseeffekten var å slippe bremsen og så bremse mindre enn det som trigget denne funksjonen; en mindre erfaren sjofør og det hadde endt i grusfella på banen. Dette var fullstendig reproduserbart. På en vanlig bil (med ABS) vil man kunne lette bare akkurat nok til at dekkene slutter å skli og så har man fullt grep tilgjengelig igjen.

Samme effekt vil det være på vanlig vei, og jeg tror få har så god selvkontroll at de klarer å slippe bremsen hvis de har desperat behov for å bremse!

På snø og is var "hjelpen" like livsfarlig, men det har jeg ikke observert selv. På tørr asfalt var "hjelpen" unyttig og skrapet gummi av dekkene, men det hadde ingen merkbar effekt på bremsestrekningen.
Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: Apfelsaftmandag 12. juni 2017, klokken 01:00
Sitat fra: Robert Sund på søndag 19. mars 2017, klokken 15:01
Lunde kom med gode argumenter tidligere i denne tråden for hvorfor produsenter og mange brukere vil ha litt forsinkelse; jeg er ikke en av dem.
Lunde nevner dette:
1. Tricky å kjøre (han refererer til THiNK); førte fort til hjulspinn for folk som ikke var vant med bilen:
- Dette handler mer om hvor mange "nyanser" du har i pedalen. Altså, hvor mange forskjellige posisjoner du har i mellom 0- og 100 %. Hvis bilen begynner å spinne for uvante sjåfører så 1) trykker de pedalen for hard og fort inn, 2) det er for få "nyanser" i kontrollgrensesnittet, altså for lite justeringspotentiale, 3) dårlig grep og kjøreegenskaper (ikke overraskende på disse bilene) eller 4) en kombinasjon av alle 3.

Han nevner også t de som lager biler skal kunne gå god for den uavhengig om det er eksperter eller en gammel, skjelven dame som skal håndtere den. Dette er jo sant, men det er her du legger inn flere moduser. Et bestemor-modus, et eco-modus, et komfort-modus og et sportsmodus. Ideelt sett skulle du kunne endre dette selv. Uansett så er det til alles fordel, inkludert bestemor, at du har god justerbarhet i pedalen! En bestemor, uansett hvor skjelven hun er vil ikke presse pedalen fort og dramatisk ned i bunn.

2. Akslinger, girkasse og/eller festeinnretninger kan ryke:
Dette er fortsatt ikke helt relevant. Ja, det stemmer at dette er en utfordring og BMW har faktisk justert i3s fastvare flere ganger fordi festeinnretningen knakk, spesielt i situasjoner (f.eks. over fartsdump) der bakhjulene mister grep, spinner opp og har et sinnsykt moment når den får grep igjen som fører til stor påkjenning.

Problemet med dette argumentet iht. respons er at i i3-en og mange andre biler begynner ikke en myk overgang med en gang, det er et opphold før det skjer noe. Jeg har opparbeidet muskelminne der jeg trykker inn pedalen før jeg vil at bilen skal gå frammover. Noe som er mindre sikkert fordi jeg planlegger frem i tid. På denne korte tiden kan det komme frem noe jeg ikke så, og det har skjedd. Jeg stoppet før jeg kom av gårde, men poenget er at du vil ha best mulig kontroll over bilen.

En myk overgang som begynner med en gang gjør ihvertfall at responsen er på plass. BMW i3 har både en myk overgang og en plagsom forsinkelse. Noe av dette er pga. den er i bremsemodus før du trykker pedalen inn et visst stykke. I roller mode (med regen deaktivert) er det også forsinkelse (som trolig er fastvare).


___
Et eksempel er Hyundai Ioniq. Denne har også en del forsinkelse. Det er en bråere overgang, noe som for mange vil føles som raskere respons. Bjørn Nyland nevnte forresten dette og at han ikke likte det. Problemet er at det ikke er dette som er problemet, men det omtales feilaktig som respons. Du har hovedsaklig en bråere overgang og mindre justeringsmuligheter, ikke bedre respons. Ioniq har lite justeringsspenn i tillegg til at hjulspinn og "torque steer" kommer veldig lett enten du skal ut på en vei fra fullstopp eller kjøre forbi en lastebil i en tunnel.

Bilen var heilt grei å kjøre, men hadde et veldig middelmådig konebilpreg over seg i kjøreegenskapene (skal sies at den ellers var godt utstyrt og komfortabel, alt i alt en god og fornuftig bil). Styringen var også helt uten feeling, veldig nummen og krevde mer oppmerksomhet og konsentrasjon. i3 på sin side har god feedback og styringen er veldig lett og forutsigbar, krever mindre energi/konsentrasjon å holde rundt en kurve. Mer komfortabel på langturer, noe jeg har mye erfaring med. Litt OT, men...

Jeg tror det handler mer om "vanlige folk bryr seg ikke" og derfor legger de ikke inn like mye arbeid i slike områder. Det gjør også ganske idiotiske kompromisser slik at bilen skal føles komfortabel og lettkjørt til å begynne med selv om etter litt erfaring dette ikke viser seg å stemme. Men det merker ikke folk, da de er vant med sin egen bil. De færreste prøver og analyserer biler som en interesse.



Sitat
[SPOILER]Der jeg virkelig merker dette er på biler med treg bremserespons. Det er noe jeg virkelig hater. Det er så mye enklere å dosere bremser med biler som bremser jevnt fra man trykker på pedalen enn biler som triller mange meter før bremsene "går på". De fleste har kun prøvd biler med normal (manglende) respons og vil derfor aldri opplevd forskjellen.

Noen biler til og med "hjelper til" med å bremse kraftigere hvis de tror det er en nødsituasjon. Noen av de jeg kjørte på bane sammen med opplevde dette når det var vått og bilen de kjørte (Mercedes) nødbremset inn mot en sving med påfølgende ABS og derved dekk som glir mer på fukthinnen på veien og som derved igjen gir vesentlig lengre bremsestrekning. Eneste mulighet for å få gjenopprettet bremseeffekten var å slippe bremsen og så bremse mindre enn det som trigget denne funksjonen; en mindre erfaren sjofør og det hadde endt i grusfella på banen. Dette var fullstendig reproduserbart. På en vanlig bil (med ABS) vil man kunne lette bare akkurat nok til at dekkene slutter å skli og så har man fullt grep tilgjengelig igjen.

Samme effekt vil det være på vanlig vei, og jeg tror få har så god selvkontroll at de klarer å slippe bremsen hvis de har desperat behov for å bremse!

På snø og is var "hjelpen" like livsfarlig, men det har jeg ikke observert selv. På tørr asfalt var "hjelpen" unyttig og skrapet gummi av dekkene, men det hadde ingen merkbar effekt på bremsestrekningen.[/SPOILER]
Jepp... Dette også... Er så mange søppelbiler rundt på veiene... Eierene liker dem fordi de ikke vet bedre...

Hvilke bil føler du er bedre på bremserespons?
Tittel: Sv: Gassrespons og regen på i3
Skrevet av: Robert Sundmandag 12. juni 2017, klokken 09:14
Den beste bilen hittil er min egen Lotus Elise S1 (og andre gen 1 Elise som jeg har kjørt). Den er uten bremsekraftforsterker. Den har så stiv og god forbindelse til bremsene at det eneste som kan gi antydning til svamping er gammel bremsevæske. Den er en drøm å bremse. Forskjellen til alt av personbiler jeg har kjørt er meget stor.

Jeg har også likt bremsene på løps og rallybiler jeg har prøvd.

Edit:
Jeg har ikke kjørt i3 enda. Bremserespons er helt klart en ting jeg kommer til å teste hvis jeg prøver en. Jeg forventer ikke at i3 er på det nivået men er klar til å bli overrasket  :)