Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Teknisk: Dashcam-snakk.

Startet av laumb, fredag 13. desember 2013, klokken 00:16

« forrige - neste »

o.b.lix

cloud kan også laste saktere over wifi enn ikke-cloud

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

FU73

Jeg prøver å finne den kontakten som vist nok skal ligge i taket. tenkte å ta strøm derfra. skal det ikke være en svart kontakt? som man kan se på bildet, så er det ingenting her. selv om jeg har AP. men når jeg sammenligner dette bildet fra min bil, og med bilder fra både Teslarati og Teslatap, så har jeg en stor svart lang boks i midten som er helt borte hos dem. og det kan virke som om at det er den sorte kontakten inn til denne store boksen som er den som er "ledig" i andre biler. Noen som vet noe rundt dette??
2016 Model S 70D

Muffinman

Svart kontakt var vel pre ap-biler med alarmpakke? Jeg mener å huske at jeg tok fra hverandre koblingen til høyre og målte i pluggen til jeg fant 12v, og hækket meg innpå de respektive ledningene der.

Spinner

Sitat fra: FU73 på lørdag 16. april 2016, klokken 15:11så har jeg en stor svart lang boks i midten som er helt borte hos dem. og det kan virke som om at det er den sorte kontakten inn til denne store boksen som er den som er "ledig" i andre biler. Noen som vet noe rundt dette??
Ja, det er denne kontakten :) Jeg koblet meg inn på denne i min første bil.

joda

Sitat fra: FU73 på lørdag 16. april 2016, klokken 15:11
Jeg prøver å finne den kontakten som vist nok skal ligge i taket. tenkte å ta strøm derfra. skal det ikke være en svart kontakt? som man kan se på bildet, så er det ingenting her. selv om jeg har AP. men når jeg sammenligner dette bildet fra min bil, og med bilder fra både Teslarati og Teslatap, så har jeg en stor svart lang boks i midten som er helt borte hos dem. og det kan virke som om at det er den sorte kontakten inn til denne store boksen som er den som er "ledig" i andre biler. Noen som vet noe rundt dette??


Har du alarm-pakken på bilen din..??

Som de andre sier også, det er den kabelen som går inn i den boksen i midten.
Du må eventuelt få laget til/kjøpe en splitter som du kan koble opp i mellom boksen og kontakten for å hente ut 12V fra den.

Ta en titt på side 48 i denne tråden så får du en grei forklaring og bilder av samme oppsettet som du har i din bil.
TMS 85D

Øyvind.h

Hva bør det koste å få kamera (650 2ch) installert i Oslo?
Mener det lå på rundt 1500,- med kvittering, men ikke sett noe presist den senere tid. Har kamera og bil med alarmpakken. Ønsker dette installert i Oslo ila et par uker (Nordstrand). PM :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

FU73

Sitat fra: joda på lørdag 16. april 2016, klokken 16:10
Sitat fra: FU73 på lørdag 16. april 2016, klokken 15:11
Jeg prøver å finne den kontakten som vist nok skal ligge i taket. tenkte å ta strøm derfra. skal det ikke være en svart kontakt? som man kan se på bildet, så er det ingenting her. selv om jeg har AP. men når jeg sammenligner dette bildet fra min bil, og med bilder fra både Teslarati og Teslatap, så har jeg en stor svart lang boks i midten som er helt borte hos dem. og det kan virke som om at det er den sorte kontakten inn til denne store boksen som er den som er "ledig" i andre biler. Noen som vet noe rundt dette??



Har du alarm-pakken på bilen din..??

Som de andre sier også, det er den kabelen som går inn i den boksen i midten.
Du må eventuelt få laget til/kjøpe en splitter som du kan koble opp i mellom boksen og kontakten for å hente ut 12V fra den.

Ta en titt på side 48 i denne tråden så får du en grei forklaring og bilder av samme oppsettet som du har i din bil.

Sannelig ikke sikker på om jeg har alarm. bilen er bare 5 uker gammel. men jeg har aldri kunnet velge alarm i alle fall. Er ikke det noe som forsvant tidligere? er det alarmen den boksen da. Virker sånn ut i fra det jeg leser på side 48 og utover.
men er det bare å nappe ut den kontakten? har ikke prøvd, men kan man slå av bilen helt? står kanskje noe om det i manualen også ::) bare det ikke blir noen feilmeldinger..
2016 Model S 70D

joda

Er bare å nappe ut og hente 12V derfra via en splitter.
Hvis du er redd for noen feilmeldinger, kjør en restart med scroll-hjulene etter at du kobler den tilbake i boksen.

Alle nye biler har vel alarm som standard nå, tidligere måtte man velge dette som en Alarm-pakke.
Min bil er f.eks uten Alarm-pakken, men har Alarm i innstillingene. Men mangler Tilt-alarm.
TMS 85D

FU73

Sitat fra: joda på lørdag 16. april 2016, klokken 18:32
Er bare å nappe ut og hente 12V derfra via en splitter.
Hvis du er redd for noen feilmeldinger, kjør en restart med scroll-hjulene etter at du kobler den tilbake i boksen.

Alle nye biler har vel alarm som standard nå, tidligere måtte man velge dette som en Alarm-pakke.
Min bil er f.eks uten Alarm-pakken, men har Alarm i innstillingene. Men mangler Tilt-alarm.

Flott ja. takk! Da blir det litt bilmekking i morgen 8)
2016 Model S 70D

Li-Ion

Hei, er det noen andre som har problemer med Blackvue 650-2ch og GPS-signal? Har nettopp fått installert kamera og det fungerer bra - bortsett fra at det fortsatt tror det er i Korea - og ikke noe hastighet/GPS-signal....

Har hørt at frontruten kan være årsaken, men et dashcam monteres jo i fronruta, og dette burde vel noen tenkt på....?  ::)
Teslaeier siden 2013 :)

FU73

det virker som om at det kun er to ledninger som kobles opp mot "black box" ut i fra bildene jeg har sett.
på kontakten i taket, er det først en grå, så en grønn med rød stripe, og så en svart. På midt Lukas kamera så er det en rød merket ACC, en gul merket Batt, og en svart merket GND. hvilke av de to skal kobles på kontakten, og hva gjør jeg med den siste. skal den ikke brukes?
2016 Model S 70D

SunSeeker

Hei.
Dette med batt og acc er beregnet på fosilbiler med tenning( acc)
I og med du sikkert vil ha kameraet på hele tiden,  så koble begge, altså acc og batt til pluss kabelen. Kameraet slås først på når acc (tenning) får strøm.
Husker ikke i farten hvilken av ledningene i taket som var pluss desverre.

FU73

ok. slik det er ja. da får jeg prøve. jeg leste tidligere i tråden at det er pin#1 og pin #3 som skal brukes, da pin #2 var signal for alarmen. så i og med at Pin#3 er svart, og regner med at svart er GND. så må det nesten være pin#1 som er + ser jeg for meg.
takk for info :)
2016 Model S 70D

FU73

Jeg får vel ta å måle litt da, i tilfelle noe er annerledes. tydeligvis så er det kanskje det?, jeg har ingen rød ledning der i det hele tatt. kun den grønne med rød strek som vist nedenfor.

2016 Model S 70D

eldanz

Sitat fra: Li-Ion på søndag 17. april 2016, klokken 19:42
Hei, er det noen andre som har problemer med Blackvue 650-2ch og GPS-signal? Har nettopp fått installert kamera og det fungerer bra - bortsett fra at det fortsatt tror det er i Korea - og ikke noe hastighet/GPS-signal....

Har hørt at frontruten kan være årsaken, men et dashcam monteres jo i fronruta, og dette burde vel noen tenkt på....?  ::)

På min, S 85 D fra mars 2015, er det et "skravert" felt øverst på frontruta hvor jeg måtte plassere GPS'en. Resten av ruta stenger radiosignaler; f.eks. for AutoPass-brikken. Den kan med fordel plasseres i NoseCone.
Medlem 1414 /Norsk Elbilforening, Asker.
Mottatt min Eleganz S 85D 26. mars 2015.
Renault Zoe R240, Mai 2016
Bilene har wattpedal!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA