Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vike ladeplass for "dårlige" elbiler?

Startet av frskby, tirsdag 10. desember 2013, klokken 11:29

« forrige - neste »

frskby

Er 5 ladeplasser på jobben, og de er stort sett opptatt av Leaf'er. I dag var jeg tidlig ute og fikk plass og satt dermed til lading da jeg hadde kun 40 km igjen på batteriet.
Nå kom en Leaf eier opp og lurte på om jeg kunne flytte bilen. Jeg hadde jo ikke behov for å lade som hadde så bra batteri.
Heldigvis var jeg i et møte og fikk bare beskjeden gjennom andre kollegaer.

Hva sier man til sånt?
Skal jeg svi for at jeg har kjøpt en så bra bil?
Har ingen ambisjon om å flytte bilen om han skulle komme å spørre igjen... men lurer på hva andre her ville gjort.
BMW i3 2023-
NIO ES8 2021-
Mitsubishi i-Miew 2022-2023
Ford Mustang FE 2021-2021
MG ZS EV 2020-2021
Tesla Model X 90D 2016-2020
Tesla Model S P85 2013-2016

Øyvind.h

Om du har behov for strøm for å komme deg hjem igjen er det bare å bli stående.
Om du derimot har mer enn nok til å komme deg hjem tenker jeg helt klart at dere bør dele på godene.

Om han ikke kommer seg hjem uten å lade er det en hyggelig gest å la han slippe til.
I motsatt fall hadde det jo også vært hyggelig om en Leaf flyttet seg etter halv arbeidsdag for å slippe til deg, om du plutselig var så strømtom at du ikke kommer deg hjem?

For meg handler ikke dette om hvor dyr bil man har, eller størrelsen på batteriet, men heller faktisk behov. Man tar ikke ladeplass om man ikke har behov for å lade, og tar man den allikevel bør man være ydmyk om det kommer andre med behov for strøm.

Gjør mot andre det du vil at andre skal gjøre mot deg :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

fredag

Sitat fra: frskby på tirsdag 10. desember 2013, klokken 11:29
Er 5 ladeplasser på jobben, og de er stort sett opptatt av Leaf'er. I dag var jeg tidlig ute og fikk plass og satt dermed til lading da jeg hadde kun 40 km igjen på batteriet.
Nå kom en Leaf eier opp og lurte på om jeg kunne flytte bilen. Jeg hadde jo ikke behov for å lade som hadde så bra batteri.
Heldigvis var jeg i et møte og fikk bare beskjeden gjennom andre kollegaer.

Hva sier man til sånt?

Da forklarer du bare at du trenger å lade for du kun har 40km igjen på batteriet.

Dersom du hadde hatt 150-200km igjen på batteriet, så burde du flyttet bilen istedet.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Espen Hugaas Andersen

#3
Syns du det svir å ikke trenge lading? (I de tilfellene dette er situasjonen.)

Jeg jobber også ett sted med 5 ladepunkter, og det hadde nok aldri fallt meg inn å oppta ett av disse om jeg ikke trengte lading, og det var andre ledige parkeringsplasser. Det vil si at jeg tilnærmet aldri ville bruke ladepunktene, da jeg bor 5 minutter unna jobb, og det er alltid andre ledige plasser. Jeg ville nok kun lade på jobb om jeg hadde kommet hjem fra langtur dagen før, og batteriet var ikke blitt fulladet over natten, eller om det var noe galt med ladepunktet hjemme (og jeg trengte ladingen).

Så klart, det er førstemann til mølla som gjelder, så en Leaf-eier har ikke krav på din plass. Men det går ann å være grei - det er ikke nok ladepunkter, så samarbeid er ikke en dårlig ting. Jeg hadde kanskje flyttet bilen etter jeg hadde nok rekkevidde for å komme meg hjem. I fremtiden kan situasjonen være motsatt. Man kan trenge nødlading etter å ha blitt stående på hardangervidda i 24 timer, komme til et ladepunkt der det står en Ampera og lader, og måtte spørre om å få ladeplassen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

cra

Enig med de andre her; har du nok til å komme hjem (og evt. andre ting som du vet du har planlagt) så kan det være greit å overlate plassen til andre som trenger den mer. Jeg tenker også litt slik når jeg skal parkere Leaf'en. Men hvilke behov du har vet jo bare du; skal du på langtur etter jobb og trenger "the juice" så har du selvsagt like mye rett til å lade som hvem som helst andre. :)

Å være fleksibel og gi fra seg plassen kan lønne seg seinere; kanskje trenger du å be en Leaf (eller annen elbil) som er ferdigladet om å flytte seg så du får ladet nok til din tur en annen gang?  Du vet; carma works both ways!  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Henning76

Har du bare 40 kilometer igjen på batteriet blir du selvsagt stående. Har du nærmest fullt batteri og mer enn nok enn det du trenger, er det bare å flytte seg. Vi må passe oss så ikke Teslaene blir "drittsekkene" blant elbilister, synes jeg.

Har selv en Leaf, bor i Drammen, og pendler regelmessig inn til Oslo. Om vinteren må jeg la bilen bli stående igjen i byen hvis jeg ikke får ladet i løpet av dagen. Det er KJIPT, det. (Model S står i bestilling).

Det *er* provoserende når elbilplassene for gateparkering (kommunale) er fylt opp av elbiler som IKKE lader.
Tesla Model S P85+ Pearl White  | 21" Sølv sommerdekk, 19" Nokian R2 (tror jeg) vinterdekk  |  Pianosvart dekor, Tan skinn interiør  |  Dobbeltlader, Techpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke, Lyspakke, Luftfjæring, mm. Alt unntatt hattehylla.

Tesla Owners Club Norway Signaturmedlem

Thomas Parsli

Sitat fra: frskby på tirsdag 10. desember 2013, klokken 11:29
Har ingen ambisjon om å flytte bilen om han skulle komme å spørre igjen... men lurer på hva andre her ville gjort.

Siden du mangler ambisjoner er det kanskje bortkastet å svare, men jeg prøver alikevell:

Forklar han at selv om du har en bil med 4-5 ganger så lang rekkevidde som hans, hadde du bare 40km igjenn på batteriet og trengte å lade denne gangen.
Hvis han har problemer må å rekke hjem skal du selvfølgelig flytte bilen, du har jo nok strøm til å rekke hjem.

Jeg tror de fleste Tesla-eierene burde tvinges til å kjøre Buddy/Reva/PSA en hel vinter. Det gjør noe med forståelsen og empatien...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Epleskreller

Det kan hende at frskby trenger mer enn å komme hjem, mulig han har aktiviterter på ettermiddagen som krever bil. Uansett, snakk med Leaf-eieren og kanskje han bare trenger å lade noen få timer. Dere kan kanskje avtale et tidspunkt dere bytter plass.

Jeg syns uansett det er ganske risikabelt å være avhengig av lading på jobben dersom det er begrenset med ladeplasser..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Harlex

Tja.... Jeg er veldig tidlig på jobb og får derfor alltid ladeplass....Vi har per nå 5 punkt... Antallet Leaf er vel snart 10-15 stk. Skal jeg da aldri få lade på jobb....? Samtlige 10-15 leafer har GARANTERT mer behov enn meg....Ville nok har flyttet meg hvis noen var i nød men jeg håper ikke mine kollegaer er avhengige av å lade på jobb hver dag for å komme seg hjem.... Da har de i såfall kjøpt seg feil bil....
Hvis jeg må flytte meg etter kl. 0800 kan jeg forøvrig bare GLEMME å finne en ledig parkering i nærheten.
Nå som det ekspoderer med el-biler håper jeg virkelig ikke at det blir slik at Tesla eiere ikke skal (evt. aller nådigst) ha tilgang til ladepunkt men henvises til lading hjemme eller på supercharger....
Løsningen må bli flere ladepunkt og IKKE "utestenging" av Teslaer...
En Tesla har lengre rekkevidde men brukes i den sammenheng ofte på en annen måte. Mao så er det ikke sikkert at 17 mil på "tanken" min er mindre prekært enn 4 mil på Leaf-tanken.... 
Og jeg håper virkelig at jeg ikke kommer i situasjoner der jeg må forklare og /eller forsvare kjøremønsteret mitt overfor andre el-bileiere.
Jeg stemmer for førstemann til mølla, bilen påkoblet lading og kombinert med en  god porsjon medlidenhet/hjelpsomhet overfor "strømtrengende"
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Harlex

Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 10. desember 2013, klokken 12:16

Jeg tror de fleste Tesla-eierene burde tvinges til å kjøre Buddy/Reva/PSA en hel vinter. Det gjør noe med forståelsen og empatien...

Thomas
Kanskje jeg tar feil men.....
Jeg tror de fleste Teslaeiere aldri har vært inne på tanken om å kjøpe eller kjøre Buddy/Reva/PSA......
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

cairnz

Sitat fra: Harlex på tirsdag 10. desember 2013, klokken 12:34
Sitat fra: Thomas Parsli på tirsdag 10. desember 2013, klokken 12:16

Jeg tror de fleste Tesla-eierene burde tvinges til å kjøre Buddy/Reva/PSA en hel vinter. Det gjør noe med forståelsen og empatien...

Thomas
Kanskje jeg tar feil men.....
Jeg tror de fleste Teslaeiere aldri har vært inne på tanken om å kjøpe eller kjøre Buddy/Reva/PSA......

Hadde den hatt rekkevidden ville jeg kjøpt. Men med over 180km daglig reise blir det litt vanskelig :-)
Elbilist

jkirkebo

Sitat fra: Harlex på tirsdag 10. desember 2013, klokken 12:30
En Tesla har lengre rekkevidde men brukes i den sammenheng ofte på en annen måte. Mao så er det ikke sikkert at 17 mil på "tanken" min er mindre prekært enn 4 mil på Leaf-tanken.... 

Et viktig poeng. Jeg drar ofte rett fra jobb til hytta og da er de fullt batteri som gjelder på denne årstiden...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Cowboystrekk

Om alle bare kunne vært så greie at de kun tok opp en ladeplass hvis de faktisk trengte å lade så hadde ikke dette vært en like relevant problemstilling :) Teslaeierne kan fort få et dårlig rykte om de til stadighet tar opp ladeplassene uten å egentlig ha noe behov for det.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

sn0le

"Gjør mot andre slik du vil andre skal gjøre mot deg" synes jeg er en grei leveregel.

I trådstarters tilfelle så er det fair at han lader siden han bare har 40km igjen på tanken.
Men jeg skjønner godt at Leaf'ern spør, siden han kan jo ikke vite om TMS'en har full tank eller tom tank.

Blir vel samme problemstilling her på jobben min om det blir TMS på meg.
Er en del Leaf'er her, og noen av de er helt avhengig av full tank (eller i alle fall nesten full tank) på vinteren for å komme seg hjem etter jobb.
Har jeg da mere enn 100km igjen på min TMS så vil jeg ha nok til å komme meg hjem, med god margin.
Og da ville jeg gladelig ha overlatt ladeplassen til en som er i mere nød enn meg.

Som noen sa lengre opp, karma går begge veier. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Rønnern

Sitat fra: Harlex på tirsdag 10. desember 2013, klokken 12:30
Tja.... Jeg er veldig tidlig på jobb og får derfor alltid ladeplass....Vi har per nå 5 punkt... Antallet Leaf er vel snart 10-15 stk. Skal jeg da aldri få lade på jobb....? Samtlige 10-15 leafer har GARANTERT mer behov enn meg....Ville nok har flyttet meg hvis noen var i nød men jeg håper ikke mine kollegaer er avhengige av å lade på jobb hver dag for å komme seg hjem.... Da har de i såfall kjøpt seg feil bil....

Er uenig med deg i påstanden om å kjøpe feil bil dersom de er avhengig av å lade for å komme seg hjem. Det er en del av regnestykket som den enkelte gjør seg og som en lader på jobben legger opp til, blant annet å flytte personbefraktning fra fossil til elbil.

Dersom du ikke trenger å lade på jobben, så ser jeg ikke helt poenget med at du skal ta en ladeplass, når du selv sier at de med Leaf trenger det garantert mer enn deg.

Personlig har jeg aldri hatt behov for å lade på jobben, selv om jeg kjører en Trilling og det gjør jeg da heller ikke.

Teslaer bør absolutt vike plass for "dårlige" elbiler, med mindre man har behov for strøm selv. Jeg er dog en tilhenger av dialog og samarbeid og elbilister har vel så langt stort sett vært idealister og lette å ha med å gjøre. Med Teslaens inntog er nok elbilister blitt som nordmenn flest...
Mvh Ronnie
Peugeot iOn

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA