Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor viktig er sete/ ratt/ batteri varme i Leaf

Startet av AJF, mandag 02. desember 2013, klokken 22:57

« forrige - neste »

AJF

Vurdere Leaf som hverdags/by bil.

Valget står mellom enten å kjøpe en USA import med varmepakke
eller en europaimport uten varmepakke (noe dyrer, men litt garantier) evt legge ennå litt mer kroner på bordet å kjøpe en norsk brukt leaf med fulle garantier og vamepakke.

Spørsmålet er, hvor viktig er varmepakke for rekkevidde, er dette et må ha eller klarer man seg fint uten? De som selger biler har alle argumenter for sine biler. Håper derefor noen Leaf brukere her kan dele sine erfaringer.

2012 US Leaf (Sølvpilen), registrert i Norge 11.12.2013

dørvakta

Jeg har en 2013 modell "norsk" bil og er flittig bruker av både ratt- og setevarme. 
Dette gjør at jeg stort sett ikke trenger å fyre opp varmeanlegget i det hele tatt, noe som sparer en del strøm siden dette trekkes fra 12 volts batteriet.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2


Finnøy (Arne Johan Larsen)

Jeg ville aldri kjøp en ny Leaf uten varmepakke. Godt for komfort og rekkevidde.

emil

Bruker varmeapparatet kun til å holde vinduer is og duggfrie, ratt og setevarmen gjør at jeg sitter behagelig.

cra

"Bajskokeren" (setevarmeren) hadde jeg i alle fall ikke ville vært uten. Har ikke slik i Caravellen, og irriterer meg grønn (eller strengt tatt blå(frossen)) hver gang jeg må kjøre den i minusgrader. Ratt varme er også utrolig deilig, spesielt når man har blitt litt kald på fingrene etter å koste vekk snø/skrape is.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

knuterik

Varmeapparatet (nye typen/varmepumpe) ser ut til å ta ca 10% av kapasiteten ved - 7-8 grader i Leafen min.
Virkningsgraden på varmepumpen vil vel falle gradvis mot -20-25 grader hvor tradisjonell oppvarming vil overta.


Når det er sagt, så trenger man nesten ikke varmeapparat om man bruker setevarme og rattvarme.
______________________________
Sort Leaf Tekna 2013, 50.000+ km, 6/10/16A UM-EVSE lader, 32A type2-type1 ladekabel
Porsgrunn

Lorenskog

Har hatt elbil siden oktober, og jeg pleier å si at det beste med bilen er varmen i rattet, det er bare utrolig deilig!!
Det er vel ikke helt sant :-\, men jeg ville ikke kjøpt en ny bil uten varme i rattet.

Mr.Zero

Varme i rattet er utrolig deilig! Hadde det i Audi-purka mi. Blir ikke helt det samme med en "pelsring" tredd på... ???
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Brødbilsjåfør

Veldi behagelig,spes når varme elementet går til Hel****.
HELL:)
har kjøpt Elbil:)
Ækte bila går på Bænsin:)

AJF

Takk for svar da er 2012 usa bil fra nord Amerika på vei med varme i seter, ratt og batteri og oppgradert lader som takler inntil 20A. Så er de bare å håpe at bilen ikke byr på kostbare feil:-)

Noen som Har tips om hvor jeg kan få tak i setetrekk?
2012 US Leaf (Sølvpilen), registrert i Norge 11.12.2013

Elbil fundamentalist

Med Carwing er viktigst. Da blir hverken sete eller rattvarmer viktig. Det er gull og slippe å skrape is. Med mobilappen kan man sette i gang varme bilen Remote. Har selv Europabil uten varme i ratt og seter. Det er tross alt tekstilseter, hadde det vært skinn så hadde svaret vært annerledes.
Kjøp en Europaleaf med full garanti fra Nissan og Navi og Carwing som fungerer. Det er ikke bare garanti som er problemet med USA leafene. Birgir N Haug i Oslo sier at de ikke har mulighet for å oppdatere bilen SW eller programmere ny nøkkel om man skulle miste den. Slike problemer med alle verksteder vil følge bilens levetid i Norge, ikke bare garantiperioden (unntaket de får som har investert i amerikansk service programvare) Forhandlerne av USA leafene vil selvfølgelig bagatellisere behovet for fabrikkgaranti med vær klar over hva du sier fra deg også. Forhandlerne av USA leaf står fritt til å nedlegge org. nummeret de har solgt USA Leafene under og opprette ett nytt, dersom mange begynner å klage. Har selv vært inne med min bil hoos Birgir N. Haug med garantisak på elvinduene. Ikke nnoe problem. Ble tatt godt i mot og sitter oppe i salgsavdelingen og tar en gratis kopp kaffe en liten time mens de fikser problemet for null kr. I samme slengen oppdaterte de siste SW for ladeenheten...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

cra

Sitat fra: Elbil fundamentalist på søndag 22. desember 2013, klokken 15:09
Med Carwing er viktigst. Da blir hverken sete eller rattvarmer viktig.

Her må jeg nok si meg uenig. Skulle jeg velge mellom carwings og sere-/rattvarme tror jeg nok carwings ryker. Ganske enkelt fordi jeg rett og slett ofte glemmer å starte varming før jeg skal noe sted, og veldig ofte skal jeg avgårde på så kort varsel at carwings ikke engang rekker å starte oppvarminga før jeg sitter i bilen. Så hva som er mest hensiktsmessig er nok individuelt.

Sitat fra: Elbil fundamentalist på søndag 22. desember 2013, klokken 15:09
Det er gull og slippe å skrape is.

DET har jeg ikke noe problem med å si meg enig i! De gangene jeg starter med forvarming (stort sett om morgenen når jeg vet om avreise kvelden før) er noe helt annet enn når jeg plutselig må avgårde!  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Vind

For rekkevidde er setevarme veldig viktig.  Full fart på varmeappereatet reduserer rekkevidde med 10%, mens full setevarme for fører og pasasjer reduserer rekkevidde med 1%.  Dette gjelder i3, men jeg kan ikke tenke meg at tallene er veldig forskjellige for en Leaf.  Derfor er setevarme veldig viktig på el-biler

Personlig ville jeg aldri kjøpt en bil uten setevarme i Norge, og de er betraktelig vanskeligere å selge.  Ta en titt på Finn.no. 230 Nissan Leaf til salgs, nesten halvparten uten varme seter.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Mr.Zero

Sitat fra: Vind på mandag 23. desember 2013, klokken 09:40
For rekkevidde er setevarme veldig viktig.  Full fart på varmeappereatet reduserer rekkevidde med 10%, mens full setevarme for fører og pasasjer reduserer rekkevidde med 1%.  Dette gjelder i3, men jeg kan ikke tenke meg at tallene er veldig forskjellige for en Leaf.  Derfor er setevarme veldig viktig på el-biler

Personlig ville jeg aldri kjøpt en bil uten setevarme i Norge, og de er betraktelig vanskeligere å selge.  Ta en titt på Finn.no. 230 Nissan Leaf til salgs, nesten halvparten uten varme seter.
Nå reduserte nok varmeapparatet rekkevidden min med mere enn 10% da jeg sto i stillestående kø på Mosseveien i 3 timer for noen uker siden... Brukte ca 60% for å ikke fryse i hjel.. Hadde da ca 13 varme i kupéen. Ull på kroppen obligatorisk ved vinterbruk av elbil... 8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Kjell Leaf

Bil i Norge om vinteren uten setevarme er nesten som en bil uten hjul.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA